Nejjednodušší nákup jízdenky v zemi. Zlínský kraj spustí od července švýcarskou aplikaci
Cestujícím aplikace vždy sama najde nejlevnější jízdenku.
Stačí jedno přejetí prstem po displeji v mobilu při nástupu do vozidla a máte zakoupenou jízdenku. Do české veřejné dopravy dorazila poprvé švýcarská aplikace FAIRTIQ pro jednoduché odbavení cestujících. Jako první ji využijí cestující ve Zlínském kraji.
Po zkušebním provozu dojde ke spuštění aplikace 1. července. Pro cestující kromě jednoduchosti nákupu přináší i jistotu, že nemusí řešit, jakou jízdenku si koupit: vždy půjde o nejlevnější možný tarif v dané relaci.
Aplikace funguje díky určování polohy mobilním telefonem. „Před zahájením cesty stačí jedno swipnutí – přejetí prstu po obrazovce telefonu se systémem iOS nebo Android – a aplikace vyřeší zbytek: sama pomocí senzorů a technologií pro určování polohy vyhodnotí, jakými linkami probíhala cesta, a následně automaticky naúčtuje cenu nejvýhodnější jízdenky. Pokud by se uživatel zapomněl po výstupu odhlásit, aplikace dokáže cestu ukončit automaticky díky funkci ‚Smart Stop‘,“ popsal nový systém jednatel společnosti KOVED Martin Štětkář. Kraj podle údajů v registru smluv zaplatil za aplikaci a její pětiletý provoz 5,2 milionu korun.
Systém rozpozná vykonanou cestu na základě dat o poloze a spočítá férovou cenu na základě projeté vzdálenosti v regionu. Zároveň však během jednoho dne není možné překročit cenu celodenní jízdenky. FAIRTIQ také umožňuje uživatelům zakoupit jízdenky pro maximálně čtyři spolucestující. Do nového systému bude od července zapojena i MHD ve Zlíně a Otrokovicích.
Kraj si od nové aplikace slibuje zatraktivnění veřejné dopravy. „Modernizace způsobů placení a odbavování pro nás byla jednou z největších výzev. A právě implementace aplikace FAIRTIQ je základem skládačky nových, uživatelsky přívětivých způsobů odbavování, kterou chceme kompletně představit a zprovoznit do konce roku,“ dodal Štětkář.
Zakladatel firmy Gian-Mattia Schucan připomněl, že stejný systém platí v řadě evropských zemí. Tuzemští zákazníci tak aplikaci mohou využít i jinde, například při cestách po Švýcarsku či Rakousku.