Nejen emise z motoru. Na Slovensku testují vliv opotřebení brzd na kvalitu ovzduší
Autobusy Arrivy testují v rámci evropského projektu nový typ brzd kromě Pezinku i v italském Bergamu.
Slovenská pobočka koncernu Arriva začala v Pezinku testovat nový typ ekologických brzd. Instalovala je do pěti příměstských autobusů nasazených do denního provozu.
Nové brzdy by měly přispět ke zvýšení čistoty ovzduší na autobusových zastávkách a rušných křižovatkách. Účinnost nové technologie měří speciální zařízení instalované v Pezinku od poloviny července.
Brzdy vyvinula italská společnost Brembo, která patří k největším výrobcům brzdových systémů v Evropě. Testy probíhají na pěti autobusech na lince Bratislava – Pezinek. Jsou součástí mezinárodního projektu Re-Breath financovaného z programu LIFE Evropské unie.
Testy v Pezinku a Bergamu mají ověřit, jak technologie přispívá ke zvýšení kvality ovzduší na zastávkách a v hustém provozu. Zaměřují se hlavně na monitoring částic PM10.
Projekt Re-Breath má za úkol určit objem emisí jiných než výfukových plynů pro prokázání snížení míry opotřebení brzd. Následně má přispět ke zvýšení životnosti brzdového systému v porovnání s tradičními řešeními. To by mělo vést k výrobě udržitelnějších modelů.
Odstartoval v Itálii v srpnu 2022 s rozpočtem tři a čtvrt milionu eur, přičemž většinu hradí EU.
Kromě monitoringu se zaměřuje také na recyklaci použitých brzd a úsporu materiálu pro výrobu nových.
„Doprava je jeden z nejvýznamnějších znečišťovatelů ovzduší v Bratislavském kraji. Až 60 % emisí z dopravy připadá na automobilovou dopravu. Ta individuální tvoří 73 procent z celkového objemu, proto chceme lidi motivovat k přestupu z aut do veřejné dopravy. I k tomu má pomoci zapojení do projektu Re-Breath,” uvedla Alžběta Ožvaldová z vedení Bratislavského kraje.
V rámci ekologické dopravy provozuje Arriva na Slovensku od roku 2017 elektrobusy ve městě Šaľa. V Nitře pak má na starosti systém sdílených kol Arriva Bike.