Nejen Českomoravská. Zvažuje se přejmenování dalších stanic metra, zaniknout má i Vltavská

Důvody pro přejmenování se různí. Zvažované změny se týkají hlavně stanic linky B.
Návrh na přejmenování stanice metra Českomoravská na Arena Libeň míří ke schvalování pražskými radními. Krok, který schválila magistrátní místopisná komise i Ropid, se zatím nesetkává s jednoznačně kladným přijetím, vznikla proti němu i petice.
Dalších zvažovaných změn názvů stanic metra má přitom pražský organizátor dopravy v zásobě více. Už v roce 2018 vznikl v Ropidu v rámci koncepce rozvoje pražské MHD pro roky 2019 až 2029 dokument, který vyjmenovává dokonce 17 stanic, o jejichž přejmenování by se měla vést diskuse.
Reakce však tehdy byly značně rozporuplné a město se tak podle informací Zdopravy.cz rozhodlo přistupovat k jakýmkoliv změnám názvů opatrně.
Z návrhů byl dosud až ke schválení dotažen jen jediný. V únoru radní rozhodli o přejmenování budoucího Terminálu Smíchov na Nádraží Smíchov a stejný název by měla podle doporučení místopisné komise získat i současná stanice metra Smíchovské nádraží.
Terminál Smíchov je minulostí. Praha přejmenuje budovaný dopravní uzel
Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala se aktuálně diskutují možnosti několika dalších změn názvů stanic metra na lince B.
„U stanice Vysočanská je v provozu zcela zmodernizované nádraží a u stanice Rajská zahrada vznikla nová železniční zastávka. Proto se zvažuje úprava názvů těchto stanic na Nádraží Vysočany a Nádraží Rajská zahrada,“ řekl pro Zdopravy.cz Drápal.
V případě Vysočanské podle něj navrhovaný nový název současně zpřesňuje lokalitu stanice, jelikož Vysočanská ulice končí na severu až nad stanicí metra Střížkov.
Dlouhá délka Radlické ulice, která začíná u Anděla a končí v Butovicích, pak podle Drápala vede k námětu na zpřesnění názvu stanice metra Radlická na Radlice, a to dle vzoru sousedních Jinonic.
Poslední možná úprava na lince metra B souvisí s rychle postupující modernizací Masarykova nádraží, které se stane výchozí zastávkou vlakových spojů na letiště a v budoucnu i přestupní stanicí na nové metro D. Proto je zvažována změna názvu stanice Náměstí Republiky dle jejího výhledově zásadně vytíženějšího druhého vestibulu na Masarykovo nádraží.
Pokud jde o jiné linky metra, řeší se námět na změnu názvu stanice Vltavská na Nádraží Bubny, a to s ohledem na brzké dokončení objektu nové železniční stanice.
Všechny tyto návrhy však vycházejí pouze z požadavků Ropidu a místopisná komise je ještě neschvalovala. „Byli jsme seznámeni s prezentací Ropidu, která obsahovala i některé návrhy na úpravy názvů dalších stanic. Ovšem ty jsme zatím vůbec neprojednávali, vyžádali jsme si předložení podkladového dokumentu na příští jednání,“ vysvětlil pro Zdopravy.cz člen komise Matouš Vanča.
Dodal, že komise nerozhoduje o tak významné otázce na základě pouhé jedné prezentace a i v případě doporučení trvá následné schválení radou hlavního města několik týdnů.
Olbrachtova? Ne, raději Ryšánka
Diskuse se však vede nejen o současných stanicích metra, ale i o těch budoucích. Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, přičemž se jí nelíbí část těch dosud pracovně používaných a navrhuje odlišné.
Vedení radnice preferuje místopisné názvy, a to nejlépe jednoslovná pojmenování jako Ryšánka, Lhotka či Nusle.
Město zatím dlouhodobě pracuje s pracovními názvy stanic Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Vedení Prahy 4 se nelíbí například Olbrachtova, jelikož spisovatel Ivan Olbracht byl podle radních zároveň kontroverzním politikem a velmi aktivním členem ÚV KSČ. Současná Olbrachtova ulice je navíc velmi dlouhá a pro pojmenování stanice tak nevhodná.
Hradčanská není na Hradčanech
V úvodu zmíněný dokument Ropidu řešící matoucí názvy u celkem 17 pražských stanic metra navrhuje změny i u zažitých pojmenování, která však podle autorů nejsou přesná.
Například stanice Hradčanská se podle nich vůbec nenachází v katastru Hradčan a ulice toho názvu navíc vůbec neexistuje. Historický název místa stanice je podle dokumentu Bruska, zvážit by se měl i název Nádraží Dejvice.
Název stanice Muzeum pak podle autorů také není ideální, jelikož v Praze je celkem 77 muzeí a navrhují úpravu na Národní muzeum.
Seznam stanic navržených k diskusi o přejmenování naleznete i s argumenty zde: