Nejdelší podvodní tunel v Polsku dokončen, obě části Svinoústí se konečně propojí

Tunel ve Svinoústí. Zdroj: Twitter.com - Dariusz Matecki.Tunel ve Svinoústí. Zdroj: Twitter.com - Dariusz Matecki.

Stavba vyšla v přepočtu na pět miliard korun, čekalo se na ni desítky let.

Ve Svinoústí na severozápadě Polska dokončili nejdelší podvodní stavbu v zemi. Silniční tunel o délce 1 780 metrů se vede pod Svinou, což je průliv spojující Baltské moře se Štětínským zálivem. Celkové náklady na investici se pohybují v přepočtu kolem pěti miliard korun. Z 85 % je hradila Evropská unie, zbylých 15 % pak doplatila místní samospráva.

Průliv rozděluje město Svinoústí na dvě poloviny, doposud zajišťoval veškerý tranzit mezi břehy čistě přívoz, využívat jej ale mohli jen místní. Ostatní včetně turistů si museli zajíždět k jinému přívozu asi 10 kilometrů jižněji. Průměrná doba přejezdu průlivu trvala během letní sezóny kvůli velkému zájmu i déle než tři hodiny.

Průliv Svina slouží jako plavební dráha do Štětínského přístavu. Oba přívozy tak mají dvaceti až třicetiminutové intervaly a kvůli velkým lodím v místě prakticky nebylo možné postavit most. Přívozy navíc často omezoval silný vítr. V provozu ovšem zůstanou, pěším a cyklistům totiž tunel není přístupný.

Čtyřicet metrů pod hladinou vody

Samotná výstavba tunelu začala v březnu 2021, s přípravou se začalo už deset let před tím. O projektu se ale mluví už od 60. let minulého století, v roce 2019 dokonce vyšla sarkastická desková hra, kde vítězí hráč, který postaví tunel co nejrychleji.

Tunel tvoří jeden tubus rozdělený na dva jízdní pruhy, každý o šířce 3,5 metru. Doplňuje je nouzový pruh o šířce dvou metrů a evakuační štola. Z celkové délky 1 780 metrů se pod vodou nachází 500 metrů. V nejhlubším místě je tunel téměř 40 metrů pod hladinou vody průlivu.

Dodavatelem stavby bylo konsorcium firem Porr a Gülermak, na projekt dohlížely společnosti Sweco a Lafrentz.

Tagy Polsko Svina Svinoústí Tunel ve Svinoústí
44 komentářů