Nejdelší nová evropská železnice. V Lotyšsku začalo budování Rail Baltica

Vizualizace Rail Baltica. Foto: RBVizualizace Rail Baltica. Foto: RB

Náklady na stavbu přesahují 90 miliard korun.

V lotyšském hlavním městě Riga včera oficiálně začala největší železniční stavba v Evropě podle délky nově postavených kilometrů. Jde o prvních 230 kilometrů vysokorychlostní železnice Rail Baltica, která propojí Polsko s Pobaltím.

Zakázku na stavbu získalo sdružení firem ERB Rail, které tvoří Budimex Eiffage Génie Civil a Rizzani de Eccher. Hodnota zakázky je zhruba 3,7 miliardy eur. Výstavba bude probíhat po etapách, jako první bude na řadě budování trati v oblasti Bauska u hranic s Litvou.

Nová železniční trať o rozchodu 1 435 mm je symbolickým i skutečným spojením Pobaltí s Evropu. Práce na první etapě potrvají přes 8 let. „Na této zakázce jsme společně s našimi partnery pracovali déle než dva roky. Je nám ctí, že můžeme být součástí jednoho z aktuálně nejvýznamnějších železničních projektů v Evropské unii,“ řekl Artur Popko, prezident představenstva společnosti Budimex SA.

Mapa Rail Baltica v Lotyšsku. Foto: RB

Kontrakt zahrnuje výstavbu 230 kilometrů vysokorychlostních tratí, 117 inženýrských staveb a 11 přechodů pro zvířata. Celkem 85 procent nákladů na zhotovení projektu bude financováno z evropského fondu Connecting Europe Facility.

Celková délka železničních koridorů by měla po svém dokončení v Pobaltí dosáhnout 870 kilometrů. První úseky by se mohly otevřít v roce 2028. Projektovaná rychlost úseků spojujících Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pro osobní vlaky a 120 km/h pro nákladní vlaky.

Tagy Rail Baltica
189 komentářů