Nejdelší lanovka v Česku získala speciální historický status

Lanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia CommonsLanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia Commons

Lanovka je v provozu od roku 1952.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Jan Zdeněk

Poměrně nedávno jsem tam byl

Josef Jan Zdeněk

a jen bych dodal, že při třímístné ceně jízdného by mohli akceptovat platební karty (nebo aspoň nechat instalovat bankomat) 🤥

Laik

Tak to se máme čím chlubit!

Rychloběžka

To teda opravdu můžou a oprávněně.

ušatá

Akorát se k ní nedá dostat, protože někdo zničil trať, která u lanovky má zastávku.

Jindra

Tak určitě. Nás tam loni zavezl linkový autobus. Zastavil celkem nedaleko. Kvůli tomu se nemusím drkotat nějakým šukafonem.
A to nemluvím o těch, kteří místem projížděli autem a dovolili si zastavit pod lanovkou na parkovišti.

Stepan

Titulek „nejdelší lanovka v Česku“ je zavádějící, v článku se správně píše, že je to pouze „nejdelší osobní visutá lanovka v Česku“ (i když zároveň je to nejspíš i nejdelší osobní lanovka v Česku). Nejdelší nákladní lanovka je podstatně delší.

Termíny „speciální historický status“ nebo „statut historické lanovky“ jsou taky dost nejasné. Kdo takový status či statut uděluje? A z jakého titulu?

Ondrys

Uděluje to DÚ

Stepan

A uděluje DÚ „speciální historický status“ i v nějakých dalších drážních kategoriích? 🙂

Ondrys

Netuším, lanové dráhy spadají pod UTZ. Vím že udělit LD na Komáří Vížku tento status nebyl úplně jednoduchý proces.

Jan z Rokycan

Nejdelší nákladní je v Kunčicích nad Labem, ne?

Ryk Mat

Na mě to působí dojmem velmi vychytralého postupu, jak si zajistit trvalý přísun příjmů ze státního rozpočtu na údržbu toho šrotiště a vyhnout se tak investicím do nové lanovky.

ABC

a aktuálním bezpečnostním požadavkům

petr

100 lidí-100 názorů…

zdenek

Je to moc hezké. Ten typ lanovky mám rád. Byla na Chopku.

radim

jedna navsteva stacila zazemi hnus

Josef Švejk

Jen tak mimochodem – ta dotyčná Komáří vížka, to je neuvěřitelně hnusná, ba přímo odporná barabizna. Za cíl výletu doporučuji raději něco jiného.

MaT

No já si pamatuji na dost neochotnou a arogantní obsluhu a to jsem si tam vlastně ani nakonec nic nedal, naštvali mě ještě před tím. Ale tak to nevadí, pokoukal jsem se do krajiny a pak pokračoval dál po hřebenech směrem na Cínovec. Ono je toho v Krušných horách k vidění dost a dost a i se najdou příjemnější podniky…

jal

Před měsícem podobně.
“ Nechcete si raději to pivo raději vypít venku?“

Lanovka je zážitek, vzpomínky na Chopok ožijí.

Podobný zážitek, ale jen desetiminutový, je u o jen (2) 5 let mladší lanovky na Javorový u Třince. Ta je ale jen jednosedačková. https://www.lanovkajavorovy.cz/lanovka

Ale takové zážitky s pingly se v chatě nahoře nenabízí. : – )

Ondra L.

Tak ono v krusnych horach je obecne lepsi vzit si radeji svacinu a s nejakymi sluzbami ani nepocítat, protoze to pak clovek muze taky spatne dopadnout 🙂

moza14

Sorry, ale co jste čekal? Pětihvězdičkový Hilton? Fakt tomu nerozumím. Když si za cíl výletu zvolím výletní hospodu na kopci uprostřed krajiny, tak se nedivím, že to není luxusní restaurace s Michelinskou hvězdou.

Dzejejc

Slušná obsluha by měla být i ve špeluňce…

stl

Slušné chování není luxus

Anonym ze severu

Škoda, že není integrovaná do DÚK.

V. K.

To asi neklapne, vzhledem k cenám jízdného na lanovce.

rozinka

Integrovat se to samozřejmě dá, jen to musí pokrýt náklady a přiměřený zisk provozovatele.

Tomáš Záruba

Tak teď ještě vyřešit dopravu k té dolní stanici = zprovoznit alespoň sem tu Kozinu. Mimochodem je skoro překvapující, že v době stavby nebyl „pro pohodlí pracujících“ obětován objekt č.p. 715, pak by lanovka mohla končit ještě o nějakých 20 výškových metrů níže (cca na dnešním parkovišti) a vazba na vlak být opravdu ukázková, skoro jako u Oberdorf – Weissenstein (včetně pvůodního typu lanovky). 😉

WHN

Objekt čp. 715 a ani žádný jiný tam v té době nestál. Jako jediný tam okouněl opodál objekt čp. 442. 🙂

Tomáš Záruba

Tak pak to teda nechápu. „Aby se ta fronta měla kam vejít“ nebo co bylo důvodem takto zvolené polohy?

WHN

To netuším, jen jsem kouknul na letecké snímky z roku 2003 na Mapách.cz a na letecké snímky z roku 1953. 🙂

Petr

Možná bylo důvodem to, že si tehdejší lidé na takovou „atrakci“ jako je lanovka rádi počkali a frontu neřešili, navíc nebyli tak líní jako drtivá většina autoturistů dnes, chodilo se víc pěšky, nikdo nikam nespěchal a nikdo se nad tím nepozastavoval(tím ale netvrdím, že dnes nejsou lidé kteří mají rádi pohyb). Aut bylo mezi lidmi také poskrovnu. Mimochodem, pěší výšlap na Komárku a odtamtud na Sedmihůrskou vyhlídku je také velmi krásný výlet.

Jouda

Tak to je naprosto skvělá zpráva a palec hore. Dobře že zůstane tak jak je a neudělají z toho prosklené kukaně, jak na Sněžku. Sice moderní, chápu, ale tím jak cestující přišel o přímí kontakt s přírodou, ztratila kouzlo. Alespoň tedy pro mě. A jen doufám, že stejně takto zůstane zachována lanovka na Kleť.

Tomáš Záruba

Ano, té Sněžky je opravdu škoda. Když vidím, že bylo možné prohlášením kulturní památkou zabránit modernizaci Martinic (= „proti vůli vlastníka“), tak mě fakt mrzí, že jsem to já nebo někdo jiný u té lanovky nezkusil taky, argumentů by bylo dost.

M19

Zkuste nějaký, ať mají diskutující nějakou představu jaké například.

Jiří Kocurek

A uvést obzvláště ty, které obhajují postup proti vůli vlastníka.

Tomáš Záruba

Poslední víceúseková VonRoll na světě a současně nejstarší lanovka (zřejmě nejen) v ČR, třeba? 😉 Navíc v takřka originálním stavu – na Západě těch pár, co do cca přelomu tisíciletí přežívalo, prošlo dost často někdy od 70. do 90. let částečnou modernizací. Například se dodával automatický posuv sedaček po stanici. Tady nic podobného, prostě „člověk a splachovadlo“.

Ondrys

To je všechno velice hezké, ale uvědomte si intenzitu provozu LD na Sněžku a povětrnostní podmínky. Nová lanovka je prostě bezpečnější, méně náročná na údržbu, a je celkově provozně vhodnější než ta stará.
Buďme rádi za tu Komáří Vížku, která bude příští týden slavit úctyhodných sedmdesát let a která je také unikátem nejen u nás.

Tomáš Záruba

Takovou argumentaci ale lze vznést proti téměř jakékoli památce, která „překáží“ něčemu novému. Konkrétně na té Sněžce stejně k navýšení přepravní kapacity nedošlo, takže z pohledu „koncového zákazníka“ je relevantní snad jen ten nižší počet dní, kdy to stojí kvůli větru (je-li to pravda). Proti Komárce samozřejmě vůbec nic nemám (dodnes s radostí vzpomínám na dávnou brigádu), ale už kvůli nižší celkové atraktivitě lokality (mírně řečeno) to prostě nemůže být víc než „second best“.

ABC

nenavýšení přepravní kapacity byla podmínka ekologů

Ondrys

Jenže stará lanovka na Sněžku se stala „památkou“ díky dlouhodobým obstrukcím ze strany parku o její náhradu něčím modernějším. Přínos pro cestující, kromě kapacity, je komfortnější a bezpečnější dopravní zařízení, umožňující bezbariérovou přepravu a bez nutnosti přestupu až na vrchol Sněžky. A z hlediska provozu je nová LD lepší, už jen pro zajištění bezpečnosti na tak vytíženém zařízení, nemluvě o provozních nákladech, kdy odpadá nutnost měnit dopravní lano každých 3-5 let. Status památky dostala až LD na Komáří Vížku, která je k tomuto účelu vhodnější, a díky němu se bude moci dál provozovat v původním stavu aniž by hrozil její… Číst vice »

moza14

Ad „proti vůli vlastníka“ – SŽ není vlastníkem. SŽ pouze hospodaří s majetkem, který jí do péče svěřil stát. Ten samý stát, který ji prohlásil za kulturní památku. SŽ je státu podřízená, tudíž jsou nějaké její námitky zcela irelevantní. To jen tak na okraj.

rozinka

Přesně tak, toto některým šotouškům vůbec nedochází a přitom stačí nahlédnout do katastru nemovitostí, komu to vlastně patří, ale to je na ně moc složité.

Alibaba

Jedna ruka neví co dělá druhá a navzájem si škodí, to známe.
A největší škodiči jsou památkáři, ti prohlašují, ale starat se má někdo jiný.

ABC

tak tady to vypadá že o to sami stáli. čichám čichám dotace.

rozinka

Proti vůli vlastníka to nebylo, není to soukromý majetek, na to by muselo proběhnout referendum, abysme věděli, co si vlastníci přejí. Nemovitý majetek dráhy patří České republice a SŽ ho pouze spravuje, viz. zápisy v katastru nemovitostí.