lot
Autobusy

Nehoda v Liberci otevřela téma bezpečnostních pásů v linkových autobusech. Za nepřipoutání hrozí pokuta

Nehoda autobusu ČSAD Liberec a osobního auta v Liberci 31.8. 2020. Foto: ČSAD Liberec
Nehoda autobusu ČSAD Liberec a osobního auta v Liberci 31.8. 2020. Foto: ČSAD Liberec
Povinné pásy jsou v dálkových a zájezdových autobusech, podle ministerstva je použití povinné i v linkových autobusech, pokud jsou instalovány.

Pondělní nehoda autobusu ČSAD Liberec s osobním autem v Liberci ukázala, že k některým zraněním u cestujících dochází zcela zbytečně jen kvůli tomu, že nepoužívají bezpečnostní pásy. Dopravce proto vyzval cestující, aby je lidé používali.

K nehodě došlo poté, co vjel osobní automobil z nezjištěných příčin do protisměru, kde se střetl s autobusem Iveco Crossway 12m LE. V autobuse byl zraněn řidič a čtyři cestující, všichni lehce.

Nehoda ale otevřela i téma, které se ve veřejné dopravě příliš neřeší: používání bezpečnostní pásů v autobusech. Vedení dopravce proto vyzvalo cestující, aby pásy používali.

V oblasti vývoje autobusů je znát posun v otázce bezpečnosti,“ řekl předseda představenstva Martin Bobek. „Prosím všechny cestující, aby bezpečnostní pásy, pokud jsou jimi autobusy vybaveny, používali, neboť při obdobné nehodě mohou významně snížit riziko zranění,“ dodal.

Povinné pásy nejsou ve všech autobusech

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je povinnost vybavení autobusů dána tzv. „třídou“ do které je autobus zařazen.

Zjednodušeně lze říci, že pásy nemusí mít autobusy, kde je umožněna přeprava stojících cestujících, tj. tam, kde se pouze sedí, tato povinnost je – jedná se o třídu III nebo B (tzv. dálkové či zájezdové busy). U těchto autobusů nastala povinnost vybavení na všech místech cca v roce 2004 (pro nová, nově registrovaná vozidla), předtím to bylo pouze na tzv. nebezpečných místech, tj. u těch, před kterými nebylo jiné sedadlo, např. u nástupů,“ řekl Jemelka.

U dálkových autobusů jsou pásy běžné, dva největší dopravci v tomto segmentu – RegioJet a FlixBus – při hlášení na povinnost jejich používání aktivně upozorňují.

Přesto řada dopravců i výrobce instalují pásy i do linkových autobusů, kde tato povinnost není. Musí se pak cestující v těchto autobusech povinně poutat?

Ministerstvo se domnívá, že pokud je autobus označen piktogramem ukazující používání pásů, tato povinnost je. „Podle názoru Ministerstva dopravy je každý povinen tento systém použít, pakliže je vozidlo kategorie M2 a M3 zádržným bezpečnostním systémem vybaveno,“ řekl Jemelka. Za nedodržení této povinnosti hrozí pokuta od 1500 do 2500 Kč.

Odebírat
Upozornit na
guest
93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leoš Konečný

U dálkových autobusů jsou pásy běžné, dva největší dopravci v tomto segmentu – RegioJet a FlixBus

Prej Flixbus a dopravce – to fakt není dopravce

d@rkWolf

Autobusem nejezdím, takže tak říkajíc „mám v pYči“ jak říkají bratia… Jezdím na mašině, ta žádný pásy nemá a v dobách, kdy sem jezdíval dálkovejma, si pamatuju staré dobré hranaté LC 735, možná aj nějakou ŠD 11ku, žádný pásy tam nebyly a pohoda. Jezdily jich tisíce desítky let a nikdo se z toho neposral, jako dneska…

Jindra

Pásy v busech… napdá mě Jižní spojka, bus na letiště… červený autobus to s námi valí co to dá (80 km/hod.) a pásy to nikdy nevidělo. Radši nemyslet co by se s lidmi stalo při nehodě.

Btw. bus v Liberci mohl jet do zatáčky tak 30-40 km/hod.

Leoš Konečný

Jestli to nebude tím, že je to městský bus a tam asi sotva budou pásy ne? Nebo že by se stojící cestující připoutali k mastné tyči?

Roman

V aute se take poutame a musime, tak nevidim duvod se v buse kde jsou z vyroby namontovane pasy nepoutat.Starsi vozidlo ktere nema z vyroby namontovane pasy a dodatecne se pak montuji neni zpusobile k jizde.Pojistovna pak muze odmitnout plneni za zpusobene zraneni protoze tam pasy nemely co delat.To je homologace daneho vozidla a lide to nevi.Hlavne to domontovavaji dopravci starych zajezdovych autobusu do busu pred rokem vyroby 2004

Dalibor

To je zajímavý, ta moje oktávka bez pásů (z výroby) pořát způsobilá k jízdě je….

Jouda

Při nehodě se nemusí stát jen náraz či prudké zabrzdění. Může se rozbít sklo nebo někdo bouchne do konstrukce autobusu a řidič i cestující se mohou zranit i o střepy nebo sílou nárazu prostředku nebo stavebního prvku do konstrukce autobusu.

Vencl

Já jak slyším slovo bezpečnost, tak bych dal někomu pár facek. Kdo bude chodit po autobuse a hlídat pásy? Když cestující si pás nedá tak co jako bude dál? Řidič odmítne jízdu, nebo budou všichni čekat na policii, než za hodinu přijede? Proboha, nedělejme ze sebe dementy a chovejme se normálně. Neřešme zbytečnosti….

Gajda

U linkovýho autobusu by si ten pás měl každej zapnout, jak kvůli sobě, tak kvůli řidiči. On i řidič je jen člověk a pokud ten autobus skončí v příkopu, je lepší aby byl stíhanej za obecný ohrožení a ne sedminásobný zabití.
Třeba tady kdyby měli všichni pásy dopadlo by to jinak
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/video-havarie-autobusu-student-agency-na-slovensku-ctyri-mrtvi-40209314

Leoš Konečný

A proč se dáváte dvanáct let starý článek, kde se nejedná o linkový autobus, ale dálkový žlutý autobus Student Agency, kde jsou všichni připoutaní? Vyžaduje před každou jízdou stevardka a prochází autobusem a kontroluje použití bezpečnostních pásů.

Jan Pytela

Největší bezpečnostní prvek je si do takového autobusu vůbec sednout, vyžadovat pásy v regionálních autobusech je buzerace bez efektu (když umřou ročně jednotky lidí, tak plošná opatření nepomůžou).

V dálkových autobusech poutat vždy, tam je ta povinnost vymahatelná a každých 5 minut se nevystupuje.

Dalibor

Vymahatelná tak, že tam nastoupí policajkt a začně rozdávat pokuty a pokud je nepřipoutanej řidič tak i 3 trřestný body?
Opravdu to takto chceme?
Policajti vždy a všude?

Jan Pytela

Vymahatelná stevardem při nástupu

Dalibor

chudák „steward“ už ho vidím jak v pravidelných intervalech probíhá bus a kontroluje jestli sou všici a furt zacvaknutí v pásech…

Ondra

V RJ to tak dělají…

Dalibor

nezávidím jim, asi bych nechtěl pracovat jako steward a oblítávat co 5 minut – dobrý den, už jsem tady zase jste připoutaní? ano – a tak to se nezlobte že ruším.. a co 5 min… fakt skvělý!

Pepa

Vy jste dementní.Přece když řekne seward při nástupu připoutejte se, tak to nemusí opakovat. A normální člověk s občankou to pochopí. Vy si v autě během jízdy pás rozpojíte?

Filemon44

Děkuji všem diskutujícím zde..už dlouho jsem se takto nepobavil

Travegoist

A pak je tu jistá skupina linkových autobusů M3 třídy II (tedy s místy pro sedící i stojící cestující), který pásy nemá, ale současně má konstrukční rychlost 100 km/h, což je v případě nehody taktéž děsivá představa…

Jiří Kocurek

No vidíte a na silnici mezi okresními městy mohou stejných 90 km/h jako Karosa C732

Gajda

Tak třeba Arriva v Plzeňském kraji pásy má, ale pokud jede v tý Setře ve špičce plnej autobus a třetina lidí stojí, tak mi přijde jeho používání zvláštní – zákon sice říká, že je povinnost ho použít, ale všechno ostatní jde proti tomu.

kulhán

Konstrukční není nikdy stejná jako maximální.

Petr

Někdy to vypadá, že kvůli řešení bezpečnosti železničních kolejových vozidel a osobních automobilů se nějak zapomnělo na autobusy. Ochrana cestujících je v porovnání s automobilem, nebo kolejovým vozidle dost zoufalá.

Cyklista

a jakou ochranu mí cestující v kolejovém vozidle? Neviditelné airbagy????

Jan

Cestující na dráze chrání 1. a 2. Newtonův zákon, lidsky řečeno velká hybnost a málé zrychlení při nárazu to auta na přejezdu, což je stále zdaleka největší riziko. Na druhou stranu takové lehké motoráky na lokálkách by pásy mít měli, protože třeba srážka s traktorem je dost nebezpečná i při menší rychlosti.

Dalibor

No a pokud ona soustava s velkou hybností narazí do jiný soustavy s obdobně velkou hybností, tak je to holt smůla.
Ale na sinnici budeme zakazovat, přikazovat, nařizovat pokutovat….

Cyklista

Asi to nevysvětlíte například lidem co byli ve vlacích u Studénky (2008. 2015) nebi teď u Perninku…

To že zde fungují fyzikální zákony nemá nic společného s vyjádřením „Ochrana cestujících je v porovnání s … kolejovým vozidle dost zoufalá.“ Zabezpečení cestujících v kolejových vozidlech je menší než u ostatních dopravních prostředků. Alespoň že už máme normu na statickou a dynamickou odolnost skříní a u nových vlaků se už počítá s deformačními zónami.

Y.K.

Mě tedy připadá, že zrovna Studénka je ukázka, jak je ochrana v železničním vozidle dobrá. Najet ve 90 km/h do betonové překážky, to je v autě hodně blbé i přes všechny vymakané pasivní prvky. 8 úmrtí je tragická bilance, ale ze cca 400 cestujících? Takže šance na přežití i tak byly obrovské. To rozhodně nehovoří proti pasivní bezpečnosti a že by ochrana byla nulová. Pendolino pak 3 usmrcení ze 145 při čelním nárazu ve 142 km/h a to ještě asi převážně tím, že zachycený kamion kmitem z boku! prorazil okna, na což stejně žádné crash elementy nejsou.

Dalibor

tak opět zaúřadovala fyzika. plnou ránu dostala lokomotiva a vozy se pak začaly „skládat“ tj byl čas a dráha na maření energie.

Petr

Tak těm by ani pásy nepomohly, bohužel…

Y.K.

1. zabezpečení a princip jízdy v koleji – srážky a nárazy v rychlosti jsou velmi vzácné
2. hybnost a hmota vozidel

Petr

Viděl jste například rozdíl přední části mezi naším a polským pendolínem? Proč myslíte, že už dnes nejde vyrobit 810, ale autobus má podobnou konstrukci stále.

Dalibor

A zace budou zákazy, příkazy, nařízení, perzekuce…
Nemůžeme prostě přijmout to, že je každý schopen rozhodovat o svý bezpečnosti sám?
Někdo si koupí Volvo, jinej bude jezdit třeba na tříkolce.
Proč musí toto řešit kontrolovat a kasírovat policajt?
Co je komu do toho, jestli si já vezmu nebo nevezmu přilbu, pás…
Je to moje rozhodnutí, moje tělo, můj život a následky ponesu také já.
Nechápu tuto touhu pořád přikazovat, kontrolovat, perzekuovat, buzerovat….

Nováček

Děkuju!

Y.K.

Každý sám si platí výlohy, pokud jej musí vystříhat a měsíce léčit a dávat do kupy?
A když nepřipoutaný letící spolujezdec zabije připoutaného či prostě někoho jiného, také to byl čistě jeho problém?

Dalibor

Každý měsíc na výplatním lístku vidim:
Daň
Zdravotní
Sociální.
Ano každej si to platí a nemalou měsíční cifrou.
Totéž dělá i zaměstnavatel.
K druhému bodu.
Uveďte alespoň jeden případ jakékoliv nehody na silnici, kdy byl někdo těžce zraněn či zabit letícím tělem nepřipotaného pasažéra.

Y.K.

Mohl bystě vědět, že pojištění je VŽDY na úkor těch kterým se nic nestalo. Nemáte „na účtu“ našetřeny desítky milionů na svou záchranu a léčbu. Je to kolektivní systém, ne individuální spoření. Mimochodem, kdyby tu bylo komerční zdravotní pojištění, tak tam na 100 % bude výluka na plnění v případě nedodržování nařízených způsobů ochrany zdraví (mají to tu třeba cizinci). Hlavně tedy nemám rád kecy typu „je to na moje riziko“, když si dotyčný vůbec míru rizika neuvědomuje. VŠICHNI se pak po nehodě hrozně diví „a kdyby tušili, že je to bude stát zdraví, tak by se připoutali… “ Zkuste… Číst vice »

Dalibor

to jsem nikdy netvrdil. je konstatuji, že si to platím. Platím to ve výši, kterou nemohu ovlivnit, tj tu kterou předepsal stát. NEHODLÁM SE PTÁT ZÁVODNÍHO JZDCE, NAJEZDIL JSEM SE ZÁVODŮ SÁM DOST V MLÁDÍ. Nicméně stále tvrdím na tom, že připotávání se může zůstat na zodpovědnosti jednotlivce a stát tam nemusí se svými zákazy příkazy a pokutami vůbec lízt. Tak jako zcela na vašem rozhodnutí, jestli budete chlastat, fetavat, přežírat se, kouřit skáka banggee jumping, lítat na padáku či lézt po vysokohorských tůrách. Míra vsírání se státu kamkoliv je OBLUDNÁ Fascinuje mne, jak každej hned argumentuje nějakou statiostikou, nejlép… Číst vice »

Y.K.

Americky. Aha.
Mno, nemá to cenu. Budiž vám země lehká.

Dalibor

Takto dochází argumety těm, co chtějí aby stát řídil, reguloval, komandoval, úplně všecko…
Kdo nechčije s námí chčije proti nám!
Já osobně bych rád aby stát řešil NUTNÉ MINIMUM pro chod společnosti
a zbytek nechal na lidech, kteří jsou SVÉPRÁVNÍ a sami se umí ROZHODOUT co a jak chtějí či nechtějí.
Nicméně zde pozoruji tendenci kdy PŘEMOUDRÝ STÁT řídí reguluje a rozhoduje o všem PŘIHLOUPLÝ ČLOVĚK se tetelí blahem, kterak je o něj postarání, že nemusí mít ODPOVĚDOST, prtotože to rozhodli „ONI“…
Tak trochu gumárna (pokud jste byl na vojně a víte, co tento termín znamená)

Y.K.

To není o argumentech, prostě na vás nebudu plýtvat energií a časem, nemá to cenu. Hrotíte to do polohy, která nemá s dopravou nic společného.

Dalibor

nehrotím. Ragej mám více SVOBODY s tím že jsem ochoten za své ČINY přijmout ODPOVĚDNOST.
Místo toho abych byl členem tupého davu, který dodržuje béfél a jde kam vedoucí síla velí.
JÁ chci ochránit svýho syna proto mu KOUPÍM přilbu a vysvětlím mu že jio prostě bude na kole nosit.
Nebudu mu to násilím PŘIKAZOVAT a nebudu ho TRESTAT, když to neudělá.
Cílem je aby nopsil přilbu proto že VÍ proč ji má nosit a CHCE JI, nikoliv aby žil s myšlenkou MUSÍ nosit přilbu proto, že mu tata jinak by dal po čuni.

ZdendaP

No pokud se SVOBODNĚ rozhodnete nepřipoutat se v autobuse, vaším ČINEM bude například to, že zbytečně zabijete 3 lidi okolo Vás. VY už žádnou ODPOVĚDNOST neponesete, protože budete taky pod drnem.

Proto Vám stát PŘIKAZUJE se připoutat a TRESTÁ Vás pokud se v tom autobuse nepřipoutáte. Chrání tím ostatní pasažéry v autobuse.

Dalibor

no vzhledem k tomu, že dálkáčem jsem jel napposledy před cca 9 lety, tak bych to zas za tak velký společenský problém neviděl. Autobus je úplně poslední a nejzoufalejší varianta pro mne, jak se někam dostat. V v MHD povětšinou stojím. (když už musím jet MHD)

Dalibor

Jo a máme tu specialisty na statistiku.
Prosím o uvedení alespoň jednoho konkrétního případu, kdy smrtelné či vážné zranění cestujícího v autobuse způsobylo letící tělo spolupasažéra.

Greta

Při ne připoutáni vašeho těla ponesou následky i ti, které při svém letu kabinou zasahnete. Co se týče přileb motorkářů, tam bych i souhlasil, aby se jejich nepoužívání nepokutovalo, ale s tím dodatkem, že nepouziti helmy znamená, že takovému motorkáři nemusí pojišťovna nebo viník nehody hradit náklady léčení nebo ztížení společenského uplatnění nebo bolestné nebo náhrady pozůstalým. Prostě když jsi rebel, tak nemůžeš od nikoho nic chtít.

Dalibor

Což v okamžiku, kdy sedíte sám na místě řidiče není zas tak veliké ohrožení.
Pravděpodobnost že vyletím z auta takovou rychlostí a zároveň trefím nahodile se vyskytující třetí osobuá je opravdu mizivá.
Tzn. bazírování na pásech není nic jinýho, než státem nachystaná záminka pro snadný výběr pokut fízlama.

manka anka

V busu má zodpovědnost řidič za všechny cestující a za něho nikdo z vás do tepláků nepůjde, tj. za katr. Dodržovat předpisy je buzerace ??? Kde jste vyrůstal ?

Kamui

Většina nehod autobusů je čelní náraz. Z toho důvodu by bylo z hlediska bezpečnosti optimální, aby sedačky byly v autobuse otočené proti směru jízdy a cestující koukali vzad.

On.

Protisměrná sedačka má význam u dětí a spíše menších, kdy snižuje sílu působící na krční páteř.

Dalibor

To by bylo v áleji nablito!

Ondra

Pak mi ale přijde absurdní vyžadovat používání pásů a zároveň umožnit přepravu stojících cestujících. Ti se také mají připoutat?

Vít Jůza

Jen pokud ta místa k stání jsou také vybavena pásy.

Vyhlídka na věčnost

Další důvod proč nejezdit gumokoly.

Nováček

Ono občas někam i ten vlak nejede, že.

švestka

Tam ale režisti nejezdí.

Jiří Kocurek

Hmm, která porodnice má železniční vlečku? 😀

Kalanis

Ta od křečků.

Jan

Není potřeba hned vlečka, snad stačí metro nebo tramvaj 🙂 Třeba v Praze Motol má stanici metra, Podolí a Vinohradská nemocnice mají zastávku tramvaje nedaleko.

Filemon44

Švestka,nejseš ty nějaký klon trondy,nebo tak něco??Tak měla taky argumetů plný rukáv….režijka,režijka..to další jsem už zapomněl

Dalibor

pěšky to trvá o trochu dýl.

ABC

no a tento autobus pásy vybaven byl? a zranění cestující je nepoužili?

ABC

jinak dvoubodobé pásy mohou (a nemusí) zabránit tragédii když autobus lehne na bok a ještě se kus smýká…. jinak „jen“ při čelním nárazu jsou k prdu.

Nováček

Mohou dokonce přivodit některá fatální zranění samy o sobě…

Modré zábradlí

Jasně, můžou třeba uhořet. Kolik připoutaných lidí ročně uhoří? A kolik nepřipoutaných vyletí ven oknem?

Dalibor

A není to jedno?

Jan

Právě že není, musíme se rozhodovat na základě faktů, tedy dat, statistiky. Pokud zavedené opatření má podstatný efekt, tak má smysl ho zavádět. To je ostatně podstata všech opatření zavedených třeba v letectví nebo pro předcházení pracovních úrazů.

Dalibor

POkud počet obětí je marginální, pak to jedno je.
Rěšit příčinu 3 mrtvejch ročně, když z jiných důvodů umírají tisíce lidí ve stejném časovém období mi přijde poněkud…. míjející se účinkem

Jiří Kocurek

Předpokládám, že v onom autubusu byly dvoubodové pásy. Ty nezabrání tomu, aby si člověk nenarazil nos o sedačku před sebou.

Vali

Pokud se nemýlím, v těchto busech od ČSAD jsou pásy tříbodové.

Nováček

Helmy! Kromě roušek a pásů by ještě hodně pomohly helmy. Já myslím, že si na to zvykneme. Možná, že disciplinovaní asiaté už je běžně nosí?

Poudy

Nováčku běž do hospody!!

ABC

můj pás chrání tebe, tvůj pás chrání mě!

Nováček

Přesně tak!

Martin

Nevynechal jste dávku diazepamu ?

Jiří Kocurek

Počúvajte, Kefalín, čo si predstavujete pod takýmto slovom: „absurdný“.

...

Myslíte, že by v autobuse při nárazu diazepam pomohl?

Egon

Diabetikům.

Martin

Při nárazu ne, ale při psaní komentářů ano …

Dalibor

Jasně že pomoh! po nárazu byste lětěl luftem ale bylo by vám to jedno.

Jan

Na kolo určitě. Když se před nějakými 50 lety zaváděli pásy v autech, tak proti tomu byli taky masivní protesty i přes jednoznačné přínosy, ani výrobci je tam nechtěli instalovat, dokud to nedostali nařízeno zákonem. Ještě nedávno jsme u nás ve střední a východní evropě machrovali, že pás není potřeba a zank siláctví je nepoutat se. Dnes naštěstí myšlení lidí trochu pokročilo a jen opravdobí blbci se v autě nepoutají, nehledě na to, že je to pokutováno. S pásy v autobusech to bude podobné.

Jan Pytela

V autobusech opravdu neumírají tisíce lidí ročně.

Frantisek

Pokud je současně znakem siláctví jezdit jak prase, řídit unavený, telefonovat za jízdy a podobně, nebo vůbec „muset“ jezdit autem, pak by bylo nejbezpečnější připoutat takové lidi doma. Navíc by pak nemuseli všichni svítit ve dne jak pominutí a chodit po všech cestách jako světlušky. Tím neříkám, že připoutat se je špatná prevence, jen se hrozím, kam až to vše časem zajde.

666

Navíc nepoužitím pásu v autě se eliminuje přínos airbagu.

Dalibor

hmmm a má být? Každý nechť si o svém zdraví a životě rozhoduje sám.
A je podle mne nežádoucí aby se do tohoto cpal nějaký „úřad“ s pokutama.

666

Naprosto souhlasím, ale pak by se dané osobě mělo krátit hrazení zdravotní péče za nehodu ze zdravotního pojištění.

Nováček

V tom se asi neshodneme. Myšlení lidí naopak nepokročilo vůbec. Lidé jsou v dějinách víceméně stále stejní. Co se mění je funkce a rozsah státu. Částečně uspokojivým se může pouze jevit fakt, že míra státního dirigivismu, byrokracie a buzerace obecně je v přímé souvislosti s blížícím se zánikem daného státního zřízení. To je naopak bezpočtukrát ověřená jistota.

Dalibor

pozorujíc stav v ČR a EU tak jsem zanikli tak nějak v r. 2000.
Akorát nám to asi nikdo neřek, tak jakousi podivnou setrvačností to jede dál.

Dalibor

jem blbec.

Dalibor

A co třeba nehořlavý kombinézy! Koukněte kolik lidí uhořelo třeba při nehodě Stéblové!!

Nováček

To je nekonečný. Naneštěstí úředníků a dobráků máme nekonečné množství. On už to časem někdo vymyslí, neboť, jak napsal spoludiskutující zde, „myšlení lidí trochu pokročilo“ a proto, kdo je pro pokrok, hurá na to…

Vojta

Ano

Vojta

Zdravim, nejde o buzeraci, ale o osobni odpovednost a v dusledku o miru zavineni. Pokud mam pás a nepripoutam se, pak se spolupodílim na zavineni mého zraneni, napr. ridic 60% ja 40%, coz muze mit trestnepravni dusledky pro ridice (nedbalostni ci umyslne ublizeni na zdravi) a take dusledky pro me z duvodu nahrady skody ze strany škůdce popr.pojišťovny. Tedy at se kazdy poutá jak chce, ale pak se nesmi divit a svalovat jen na jine..