LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Nehoda v Liberci otevřela téma bezpečnostních pásů v linkových autobusech. Za nepřipoutání hrozí pokuta

Nehoda autobusu ČSAD Liberec a osobního auta v Liberci 31.8. 2020. Foto: ČSAD LiberecNehoda autobusu ČSAD Liberec a osobního auta v Liberci 31.8. 2020. Foto: ČSAD Liberec

Povinné pásy jsou v dálkových a zájezdových autobusech, podle ministerstva je použití povinné i v linkových autobusech, pokud jsou instalovány.

Pondělní nehoda autobusu ČSAD Liberec s osobním autem v Liberci ukázala, že k některým zraněním u cestujících dochází zcela zbytečně jen kvůli tomu, že nepoužívají bezpečnostní pásy. Dopravce proto vyzval cestující, aby je lidé používali.

K nehodě došlo poté, co vjel osobní automobil z nezjištěných příčin do protisměru, kde se střetl s autobusem Iveco Crossway 12m LE. V autobuse byl zraněn řidič a čtyři cestující, všichni lehce.

Nehoda ale otevřela i téma, které se ve veřejné dopravě příliš neřeší: používání bezpečnostní pásů v autobusech. Vedení dopravce proto vyzvalo cestující, aby pásy používali.

V oblasti vývoje autobusů je znát posun v otázce bezpečnosti,“ řekl předseda představenstva Martin Bobek. „Prosím všechny cestující, aby bezpečnostní pásy, pokud jsou jimi autobusy vybaveny, používali, neboť při obdobné nehodě mohou významně snížit riziko zranění,“ dodal.

Povinné pásy nejsou ve všech autobusech

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je povinnost vybavení autobusů dána tzv. „třídou“ do které je autobus zařazen.

Zjednodušeně lze říci, že pásy nemusí mít autobusy, kde je umožněna přeprava stojících cestujících, tj. tam, kde se pouze sedí, tato povinnost je – jedná se o třídu III nebo B (tzv. dálkové či zájezdové busy). U těchto autobusů nastala povinnost vybavení na všech místech cca v roce 2004 (pro nová, nově registrovaná vozidla), předtím to bylo pouze na tzv. nebezpečných místech, tj. u těch, před kterými nebylo jiné sedadlo, např. u nástupů,“ řekl Jemelka.

U dálkových autobusů jsou pásy běžné, dva největší dopravci v tomto segmentu – RegioJet a FlixBus – při hlášení na povinnost jejich používání aktivně upozorňují.

Přesto řada dopravců i výrobce instalují pásy i do linkových autobusů, kde tato povinnost není. Musí se pak cestující v těchto autobusech povinně poutat?

Ministerstvo se domnívá, že pokud je autobus označen piktogramem ukazující používání pásů, tato povinnost je. „Podle názoru Ministerstva dopravy je každý povinen tento systém použít, pakliže je vozidlo kategorie M2 a M3 zádržným bezpečnostním systémem vybaveno,“ řekl Jemelka. Za nedodržení této povinnosti hrozí pokuta od 1500 do 2500 Kč.

Tagy bezpečnostní pásy v autobusech ČSAD Liberec Ministerstvo dopravy používání bezpečnostních pásů v autobusech seznam
93 komentářů