Nehoda rychlovlaku v Itálii. Vykolejení nepřežili strojvedoucí a jeho pomocník
Nehoda rychlovlaku u města Lodi. Foto: Polizia di Stato
Rychlovlak Frecciarossa italských státních drah Trenitalia na trase z Milána do Salerna dnes vykolejil u města Lodi mezi Milánem a
Co je to pomocník strojvedoucího!? A když už zemřel, tak co třeba 2.strojvedoucí, nebo strojvedoucí v zacviku atd.
To je normální termín, viz Google. Pozůstatek z dob parních lokomotiv.
Ok diky za vysvetleni.
Zdeněk Šindlauer je autor knihy, popisuje jeho vzpomínky na roli pomocníka strojvedoucího u ČSD. Roku 1987 napadlo Zdenka Šindlauera se pomocníkem strojvedoucího nejen stát, ale navíc pro lidstvo své zážitky zaznamenat. Jeho zápisky dokazují, že stát se pomocníkem strojvedoucího znamenalo šestnáctihodinové šichty o nedělích, probdělé noci, otlačenou kostrč, motorový olej až za ušima. Raději si to přečtěte https://www.masinky.cz/kategorie/index.htm?srchtxt=Zden%ECk+%8Aindlauer
Ok diky za vysvetleni
Co to je za výraz „pomocník strojvedoucího“? Tak buďto 2.strojvedoucí, strojvedoucí v zácviku atd.
Anebo „pomocník strojvedoucího“. U nás to donedávna byla běžná profese. Možná to v Itálii ještě mají 🙂
Ok diky.
Ano6, v Itálii stále panuje takový socialismus a pomocník strojvedoucího tam běžně jezdí…
Ad aver provocato il deragliamento del Frecciarossa 9595 nel Lodigiano potrebbe essere stato „uno scambio che era posto in una posizione diversa da quella in cui doveva essere“. Lo ha spiegato il procuratore di Lodi, Domenico Chiaro – See more at: http://www.rainews.it/dl/rainews/articoli/lodi-treno-deragliato-av-procura-ipotesi-errore-umano-lavori-a2b9630f-d30b-43eb-9d51-22a945e91a57.html
Výhybka v pozici, ve které se neměla nacházet?
Na obrázku 39 na vámi odkazované stránce je vidět výhybka postavená do odbočky. Jestli to byla dotyčná rozhodná, tak ta rozhodné na 290 do odbočky není, takže pokud do ní vjel vlak rychlostí 290 tak pak „jel“ za výhybkou rovně. To u odpovídá pak postavení těch vozů mezi kolejema. Přední vůz asi o něco zavadil, utrhl se, roztočil se a odletěl pryč.
Vypadá to, že tomu opravdu tak bylo. Následující fotografie ukazují přehled na celé místo nehody.
Musím vzít zpět, že vlak brzdil pomocí bourání protihlukové zdi. To, co na orfotomapě vypadalo jako protihlukovka byl žlab pro kabely.
Pokud by to bylo výhybkou (z nějakého důvodu) postavenou do odbočky – jak je možné, že na trati zabezpečené ETCS, navíc plně automatizované a centrálně řízené nedostane fíra avízo na snížení rychlosti pro jízdu do odbočky? Spíš to vypadá, že se ten ovládací/signalizační řetězec někde rozpojil. Nic není nemožné, ale mě se toto jeví jako dost bizardní situace.
To mi připomnělo jednu nehodu v Německu, kdy pracovník údržby chybně zapojil kabely zabezpečovacího zařízení. Süßen 2004.
http://www.feuerwehr-suessen.de/index.php/einsaetze/historisch/338-2004-zugunglueck
A to jsou pouze nechtěné a nedbalostní nehody. Černých duší s teroristickými sklony v Evropě bohužel přibývá. Budování VRT u nás to činí neefektivním.
Pak ale činí neefektivní třeba i výstavbu nákupního centra či multikina. Tam se ná najednou zabít daleko víc lidí než ve vlaku.
https://ourworldindata.org/terrorism
A mně se jeví býti bizarním slovo bizardní.
Trochu spekulací, na základě fotek z galerie a leteckého snímku výhybny: Vypadá to, že frecciarossa najela na špatně postavenou výhybku plnou rychlostí. Vlivem kinetické energie ji částečně zdeformovala a vyletěla z koleje do prostoru mezi hlavní a objízdnou kolejí. První vůz začal rotovat, snad po nárazu do betonového soklu, který koleje odděloval. Zadní podvozek to katapultovalo někam ve směru 10. hodiny, jsou vidět stopy nárazů na odstavných kolejích a snímek podvozku na komunikaci úplně vně areálu (foto 26). Čelní vůz pokračuje ve směru 11. hodiny, v rotaci naráží stanovištěm strojvedoucího do odstaveného výsypného vozu, o který se trhá (část konstrukce… Číst vice »
Nemají náhodou to skvělé a dokonalé ETCS, jenž má zabránit nehodám, protože počítač je neomylný ?
Přičina je sice neznámá, ale určitě to není tak, že by ETCS mělo bránit všem příčinám vykolejení.
ETCS nezabrání vykolejení pro poruchu sjízdnosti tratě nebo při technické závadě vozidla.
Píšou, že zabezpečovací zařízení zastavilo veškeré vlaky okolo ve chvíli, kdy se havarovaný vlak v předpokládaném čase neobjevil u dalšího senzoru (myšlen je počítač náprav?). To taky není od věci. Představa, že by do toho vlítnul v plné rychlosti ještě další vlak není zrovna lákavá.
Koukám, že jste „mistr světa ve skoku na špek“ :-(. Vlaky nejsou auta, kde můžete jet jinému autu 5 minut za zadkem. Jezdí za sebou na zábrzdnou vzdálenost podle návěstidel nebo u ETCS podle vydaného Povolení k jízdě, tedy k poslednímu bodu, který předchozí vlak uvolní. Zatím ještě neexistuje něco takového, že by se zábrzdné vzdálenosti vlaků překrývaly. Již nehoda u německého Eschede v roce 1998 ukázala, že i vlak se zábrzdnou vzdáleností více jak 2 kilometry dovede zastavit na několika metrech. Bylo tam tenkrát více jak 100 mrtvých pro technickou závadu na dvojkolí vloženého vozu.
On byl spíš myšlen vlak jedoucí po jiné koleji, takový Řikonín…
To ETCS bez problémů umí. Předpokládám, že na výhybce nastalo něco jako narušení dráhy a že tedy bylo všem vlakům v okolí okamžitě odebráno povolení k jízdě.
ETCS umi i predavani informaci mezi vlaky, tedy i ETCS muselo od vlaku dostat informaci o prakticky zastaveni vlaku, to mohlo zastavit vlaky na trati… ???
Ano, nejspíš právě k odebrání povolení k jízdě došlo. Ale píšou tam: „I binari dell’alta velocità sono dotati di sensori di passaggio: nel caso non si liberino nel tempo previsto dal passaggio delle carrozze, inviano un segnale di allarme che automaticamente blocca il traffico.“ Otázkou je, co míní pojmem sensore di passaggio. Kontroluje ETCS nějak rychlost vlaku i v tom smyslu, zda neklesla příliš rychle? Přeci jen ze 300 km/h na nulu za necelý kilometr, to už je podezřelé. A jak už vysvětlil Ontra770, měl jsem na mysli vykolejení, které zasáhne do protisměru. V tomto případě vlak sice skončil mezi… Číst vice »
Sensore di passaggio je snímač průjezdu. Pokud to není nějaký hodně neumělý převod popisu prostorové soustavy do lidového jazyka, tak je možné, že se takto hlídá, zda se pohyb vlaku nevyvíjí nějak neobvykle. Třeba se v Itálii z Eschede někdo poučil i jinak, než jen návratem od „jízdy na kufru“ k normálnímu plovoucímu bloku…
Eschede bylo 101 mrtvych, ale zasadni chyba byla v konstrukci kol a udrzbe… dnes jiz pouzivaji ICE monobloky, neskladana kola,…
To opravdu vypadá na nehodu při těch zmiňovaných 290 km/h. Hnací čelní vůz se ještě stihl otočit čelem dozadu a chybí tam 500 metrů protihlukovky…
Samozřejmě stále nevíme, zda vlak vykolejil na výhybce nebo na širé trati. Ale nabízí se otázka, jak by se za takové situace chovalo TGV (nebo AGV) s Jacobsovými podvozky. Jestli je to v blízkosti depa, tak třeba tam měli na budově nebo nějakém stožáru webkameru. To by mohlo vyšetřovatelům pomoci. V Itálii jsem dlouho nebyl, ale když jsem tím Zefirem jel v roce 2016 naposledy z Milana do Říma, tak musím říci, že v porovnání s jízdou po francouzských LGV (které mají také štěrkové lože) byla jízda při V300 dost neklidná. Připadalo mi to, že vlak pořád nějak poskakuje, vibruje,… Číst vice »
Pisou, ze na trati mela probihat udrzba, to muze souviset s pricinou nehody…
Pokud se dělala údržba na trati, jak se píše výše, tak 300 pravděpodobně nejel.
Na Idnes se píše, že rychlost byla přes 200km/h.
Nehoda se stala ve stanici Livraga (předjízdné koleje, odstavné koleje). Není tam třeba depo strojů údržby trati? V článku (odkaz níže v diskusi) spekulují, že k vykolejení mohlo dojít na výhybce. A prý v rychlosti 290 km/h
Depo tam je. Pro ty, kteří nemají čas to hledat: https://mapy.cz/s/berafevota
Díky. Google má trochu podrobnější ortofotomapu. https://goo.gl/maps/iBDkCfFcvEC8nCB79
V Itálii jezdí ve dvou (strojvedoucí a jeho pomocník)? A nebo to byl strojvedoucí a pilot?
Mám za tio že v ČR byla funkce pomocník strojvedoucího zrušena. Jen nevím kdy to bylo?
Jo, v Itálii jezdí ve dvou…
1997 byli zrušení pomocníci
Nevíte náhodou proč byla zrušena funkce pomocníka?
Nebyli lidi.
Zadarmo drahý spolucestující. Za jízdy nic nedělal a při stání maximálně dobrý pomocník při čistění lokomotivy. Přežitek z doby parní trakce. Nicméně na získávání praktických dopravních zkušeností dobré. Na delších tratích měl smysl druhý strojvedoucí. Psychická zátěž se mohla rozložit mezi dva strojvedoucí a pro bezpečnost žel. dopravy to bylo jenom dobře. Ono asi není zrovna to pravé ořechové, když strojvedoucí jede sám 4 hodiny bez odpočinku, rychlostí 160 km/h při 100% soustředěnosti. Jeho chvilkové zaváhání = 1 vteřina 44 chybějících metrů. Jak dlouho trvá např. mikrospánek nikdo přesně neví.
Pomocník byl dobrý třeba na žabích tlamách, kde otvíral a zavíral dveře. Fíra seděl vlevo, tak po zrušení pomocníků se hodně nachodil… a taky to zdržovalo.
Proč mínus?
Tak pomocníci strojvedoucího byli zrušeni podstatně dříve. Přesné datum sice nepovím, ale někdy v roce 1975 nebo 76 úderníci z depa Ústí n/L jednomužku zkoušeli jako první v republice, ale brzy od tohoto ustoupili. Pak se toho chytili dvě mládežnické svazácké osádky z Děčína, které jezdily na trati Děčín – Praha T478.3071 a 3072 a už to jelo. Pamatuji si to proto, že jsem před vojnou v rámci výcviku dělal parťáka na běžných opravách a mezi naše povinnosti tehdy spadaly i veškeré jejich povinnosti mezi dojezdem jednoho vlaku a odjezdem dalšího. Běhali jsme někdy i do stanice s kanystry oleje,… Číst vice »
Nevím jestli to bylo celostátně, ale v Plzni v roce 1994
V Sokolově 1992.
Nesouvisi to se zabezpecovackou?
Trondo?
no, taky je otázka v jakém stavu ty jejich jednotky jsou. Když jsem tam před rokem byl, tak jsem jel zánovní Freciarossou s oknem zalepeným fólií. No a i ta jela 300 km/h… No a celkově nevypadaly ty jednotky nějak extra zadbaně :/
Jel jsem Frecciarossou 1000 v říjnu a super. Nic zanedbaného apod. naopak, perfektní.
Jo, okno zalepené folií jsem taky měl 😀
Zahynuli strojvedoucí a jeho pomocník. Riposare in pace..
Moje italština za moc nestojí ale pokud si z ní něco pamatuji tak riposare je infinitiv který do té věty asi nepatří. „Odpočívat v pokoji“ v tomto kontextu moc smysl nedává.
Italština je gramaticky velmi zajímavý jazyk. Doporučuji se mu více věnovat a pochopíte.
Zahynuli strojvedoucí a jeho pomocník. Ruposare in pace..
Ach ta klávesnice..
Nevím kolik se jezdí v daném úseku, ale pokud se jelo alespoň 200+ tak je docela zázrak, že jen tak málo mrtvých. Snad se brzo uzdraví.
V tom úseku je traťová V = 300 km/h.
V tomto úseku jsem jel v říjnu minulého roku jednotkou Frecciarossa 1000 a rychlost tu byla 300 km/h.
Rychlost musela být podstatně nižší, jinak by to byl masakr.
Byla tak kolem 250, protože si ještě dost daleko od Milána a směr Bologna to je ještě větší kus.
No tak podle záběrů i podle počtu mrtvých se nehoda stala zřejmě v podstatně nižší rychlosti.
První článek se utrh a skončil úplně mimo.. To muselo být opravdu hodně velký!
Tady píšou, že jeli rychlostí 290 km/h. Cestující dopadli ještě docela dobře (narozdíl od těch dvou na mašině…), prý byli hlavně na konci vlaku. V článku spekulují o výhybce, která je necelý kilometr před místem zastavení soupravy.
https://www.lavocedivenezia.it/frecciarossa-deragliato-a-lodi-sistemi-sicurezza/
ještě že to se u nás stát nemůže
Jo, v ČR se to zásadně stává jen v nižších rychlostech. Jako např. v Ústí.
nižší rychlost, menší riziko následků. rychlost zabíjí! alespoň tak se to říká při odůvodňování buzerace na silnicích….
Kocourku, ty jsi fakt debil