Infrastruktura Železnice

Nechceme už žádné dieselové lokomotivy, plánuje Moravskoslezský kraj

Vlaky mezi Ostravou a Frenštátem táhnou většinou lokomotivy řady 754. Foto: Jan Sůra
Vlaky mezi Ostravou a Frenštátem táhnou většinou lokomotivy řady 754. Foto: Jan Sůra

Moravskoslezský kraj nechce, aby na osobních vlacích, které objednává, jezdily v budoucnu dieselové lokomotivy. Kromě elektrických vlaků chce na kolejích vidět spíše vlaky na vodík. Kraj slibuje svým občanům zásadní modernizaci vlaků.

„Nechceme už žádné dieselové lokomotivy. Pokud tu takové mašiny budou, tak jen přechodně nebo budou hybridní na baterky či vodíkový pohon, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce. V následujících letech chceme všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka v tiskové zprávě Moravskoslezského kraje.

Pro České dráhy jako dopravce to může být komplikace. Jednak žádné vlaky na baterie či na vodík zatím nemají, jednak zatím ani na trhu mnoho vlaků s takovými možnostmi není. Alstom zatím svůj vodíkový vlak testuje.

„Jednání s krajem o další spolupráci probíhají a společně hledáme řešení, jak vozidlový park v Moravskoslezském kraji co nejdříve obnovit a využít při tom nejmodernější technologie,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Kraj má výhodou, že většina přepravních výkonů v kraji je elektrickými vlaky. „Bez drátů“ jezdí vlaky z Ostravy do Frýdku – Místku a dál do Valašského Meziříčí, mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, z Opavy do Krnova a dál. Dieselové vlaky jezdí pak i na menších tratích začínající na hlavním koridoru.

V případě spojení mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm by měly dieselové vlaky zmizet díky plánované elektrizaci. Ještě před tím ale kraj chce po Českých drahách, aby sem nasadil lepšími soupravami. I když budou zcela jistě dieselové, kraj je ve stejné  tiskové zprávě označuje jako moderní ekologické soupravy.

„Není přece možné, abychom v 21. století cestovali vlakem, ve kterém se při čurání díváte dírou na koleje. Po celém kraji budeme požadovat moderní soupravy a bude jich víc, než doposud. Jenom na trať do Beskyd máme v plánu zajistit minimálně 5 souprav typu Push-Pull,“ říká Unucka.

Kraj chce na nové soupravy získat 1,7 miliardy z Operačního programu doprava 2. Kromě vlaků pro trať do Frenštátu chce ještě i vlaky pro spojení Opava – Ostrava – Český Těšín. Pro zajištění dopravy po uplynutí desetileté smlouvy s Českými drahami chce jednat o nových smlouvách s ČD i jinými dopravci.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex
Host
Alex

Lokomotiva na fotce má okolo 70 tun. Když táhne 3 nebo 4 vozy, tak je to samozřejmě velmi neefektivní. Kapacitně jak 2 regionovy, které mají min. 5x menší spotřebu. Divím se, že tyto těžké nafťáky ještě vůbec jezdí. Původně byly totiž dělány pro 10-15 vozové rychlíky….
Ale severní Morava je na tom ještě relativně dobře. Aspoň „pod dráty“ zde ještě většinou jezdí elektrické soupravy. Když se podívám na Vysočinu nebo do západních a jižních Čech, tam o elektrický vlak (mimo rychlíků) už člověk téměř nezavadí. Čekám konečně na alternativní dopravce, snad už monopol ČD skončí.

Jan
Host
Jan

Tak ty 4 vozy mají kapacitu cca 320 osob. To není tak málo, pokud by byl růst cestujících, tak to není tak špatné. Problém je křižování vlaků ala 4 minuty Frýdek, 5 minut Kunčice p.O (zrekonstruovaný úsek trati) . 3 minuty vedle jen tak Frýdlant. Chybí funkční výhybny všude i zabezpečovací systém ve vozidle. A absence automatického zavírání dveří. Modernizace bohužel neřeší zdvoukolejnění za Frýdek alespoň po Bašku, ale pouze do vyhýbacího místa Frýdek. Což si nejsem jistý, že ušetří pak čas křižování. Dále navíc chtějí snad zrušit výhybnu tuším v Bašce. Což je vzhledem k 1 kolejné zvolené variantě… Číst vice »

metro
Host
metro

Pan Sůra odborník na dráhu jakoukoliv, ale hlavně odborník na ČD, opět zplodil článek.

Pavel Martocho
Host
Pavel Martocho

Mezi Ostravou a Frenštátem opravdu nejezdí žádná lokomotiva řady 750.

Josef Petrák
Admin

Pavle, to ani nikdo netvrdí. 🙂

Michal
Host
Michal

To je přesně ten státní futurismus. Tenhle kašpar se měl přičinit třeba o elektrizaci a zdvojkolejnění tratě do Frenštátu. Ale to je moc práce, jednodušší je pindat do novin o něčem, o čem evidentně nemá tušení.

MSK nikdo pod pohrůžkou násilí nebránil dávno koupit Stadlery místo šrotových 810 a brejlí. A v porovnání s koksárnama a vysokýma pecema (a spoustou dalších podobných atrakcí v PLR) je určitě naprostá ekologická priorita řešit deset šukafonů a tři brejlovce…

petr
Host
petr

s tim vodikem ste naivisti ještě sem to nikde nevidel jezdit na tuhle technologii sem to v praxi ještě nevidel
nevim co mate proti dieselom jestli kraji vadi brejlovci tak taky existujou stadlery

Pavel
Host
Pavel

Pane Suro, proc zde nejde reagovat na reakci na neci prisevek? Tedy alespon ja zde vidim „odpovedet“ vzdy jen pod prvnim prispevkem, pokud nekdo na to „odpoveded“ zareaguje tak na takovy prispevek se jiz odpovedet neda.

Nejsem si jist, jestli jsem to napsal srozumitelne, ale snad ano:-)

Josef Petrák
Admin

Dobrý den, důvod je prostý – na webu je zapnutá pouze 1 úroveň zanoření diskuse. Složité vlákna jsme při designu webu zavrhnuli. Tedy – odpovědět se dá, jen to tlačítko odpovědět je u příspěvku na 0 úrovni, na který všichni reagují.

Aslanex
Host

Důležité je hlavně, kolik lidí vlakem jede, což ovlivní zejména jeho pohodlí a rychlost. Použitý pohon žádného cestujícího příliš netrápí a ekologicky vyjde vlak lépe oproti autu, i když jezdí na naftu.

K.S.
Host
K.S.

Máte pravdu ale ne zcela. Horní limit většiny dieselových vozidel ČD je 100km/h, pár má 120km/h, pokud se už SŽDC rozhoupou k tomu aby se začaly neelektrifikované tratě revitalizovat na 120km/h, pak setrvání u současného parku bude investice do tratě mařit. Pokud třeba z 80km/h půjdete na 120km/h, ale vozidla mají limit 100km/h, pak moc časy nezkrátíte. Kraje se pak požadavky na moderní technologie mohou bránit tomu aby dopravce nabídl staré pomalé vlaky. Také náhrada spalovacích motorů vodíkem, dnes v podstatě již jen s palivovým článkem, povede k výraznému zvýšení komfortu cestujících, chtě nechtě je i při sebelepším odhlučnění stále… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Kódující AHr už nejsou nově navrhovány, takže další zvyšování rychlosti na neelektrizovaných tratích nad 100 km/h nelze očekávat.

Jan
Host
Jan

Bože můj, proč se k řízení dopravy dostali takoví… Minoritní směšna strana ODS řídí tak klíčový resort.
Na baterky.. bože to je..
Ať mi vysvětlí jak budou fungovat menší tratě typu Bílovec, Jičín.
“ ve kterém se při čurání díváte dírou na kolej“ no stačí zaplatit vakuovou toaletu.
„Chce ještě i vlaky pro spojení Opava – Ostrava – Český Těšín“ Doufám, že tím nemíní vyměňovat Elephanty.
„Chce jednat o nových smlouvách s ČD i jinými dopravci“ Doufejme, že tohoto „člověka“ udrží někdo na uzdě. Zejména ANO. Která nic takového jako odintegraci neměla v programu.

K.S.
Host
K.S.

Integrace je podle vás možná jen pokud se používá služeb ČD? No potěš… Integraci zajišťuje IDS XYZ, ne to že je tam lístek ČD, to by systém IDS byl zbytečný. Pokud někdo jiný nabídne lepší cenu a kvalitu při uznávání lístků IDS tak je to z pohledu integrace jedno, jenom když pojedete někam do jiného kraje si holt budete muset koupit jiný lístek. Opravdu něco hrozného. Mimochodem asi víte co znamená pokud někdo nabídne lepší cenu při stejné/vyšší kvalitě služeb, že? No že se z IDS dá pak pokrýt více spojů, nebo snížit jízdné a pod. A to je co?… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Ten vtip s tou baterii je fakt dobrej. Opravdu bych rad vedel co si ten Unucka nebo jak se jmenuje pod tim pojmem predstavuje. Kam by takovy vlak na nejaky akumulator as dojel…

Jan
Host
Jan

TO KS. Na dopravci a soupravě zas tak nezáleží. Záleží především na stavu infrastruktury. Jistě, že disintegrace je to problém. MD nechce přeci dát povinnost krajů zapojit se do státního jízdného jízdného. Tedy bez ČD pravděpodobně nebude možné využívat rychlíky, EX, EC. Ty jsou nepostradatelnou páteří nejen v MSK kraji a návazných tratí . Tedy budou jezdit lidi zbytečně dlouze, nepohodlně osobákem? PS s mnoha většími emisemi a spotřebou energie? Ke krajské železnici a dementním pomalu nepřekročitelným hranicím krajů – třeba konec vlaku v poli jménem Suchdol – místo aby jel do pořádného města Hranice na Moravě, které je zároveň… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Jihočeské lokálky nejsou dobrý příklad a čas to ukáže. 15% úspora o ničem. Která bude navíc bude vykoupena jinde. Zadávací kritéria.. „Proč by měl kraj jen připlácet za vagon s vakuovým WC, když může potenciálně získat to stejné za shodnou cenu?“ Tak někde se peníze musí vzít. Buď od cestujícího nebo od kraje. Zázračné řešení nejsou. Jsou pouze zamaskované. Do sardinkování rozestupů mezi sedadly, zvyšování jízdného, zavírání nádraží a pod. Osobní doprava ČD je 10 let ve ztrátě. Ale jediné co je třeba, je využít OPD2. Což se naštěstí u 323 snaží. WIFI, já mám modem svůj. Notebook má baterii..… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Jan: Pokud si kraj nezaintegruje ministerstvem objednané rychlíky, to je jeho blbost, rozhodně to ale nemůže být důvod k tomu aby se odmítly lepší nabídky jiných dopravců. Proč by nemohl rychlík v tarifu IDS provozovat soukromý dopravce? Proč? To že se kraje nedohodnou ani na tom aby se přejela hranice, to je na krajských politicích. A ano, kraj si nemusí připlatit pokud nový dopravce poskytne nové vlaky s tímto systémem WC za stejnou cenu jako jsou nyní záchody „propadávací“. Kraj – objednatele – nemusí totálně zajímat kde dopravce vezme vagony, mašiny atd. slíbených kvalit. Je tu smlouva, na vagony s… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

KS – po ncem jinem netouzim tak moc jako po aternatvnich dopravcich, kteri sice za stejne penize jako CD vypravi vice vlaku, ovsem v pripade, ze se jim neco pokazi tak nevypravi nic.

Jan
Host
Jan

To KS: To je ten problém, že ty nabídky jsou pouze pseudolepší. Obvykle je tam háček. Viz šumavské lokálky, neurčení pevného jízdného ve smlouvě ani IDS. Já jsem proti jakýmkoliv experimentům s peněženkou občanů, kapacitami a spol. u takto důležité státní služby. „To že se kraje nedohodnou “ no.. Ale výsledek je jaký je.. “ Nádraží „.. Ale oni nemají v plánu řešit malá nádraží… Viz šumavské lokálky. „není sto být v zisku“ Proč bych já měl řešit ceník aby byl v zisku. Já nechci vyšší jízdné.. Protože pak by byl vlak nekonkurenceschopnou alternativou pro normální lidi. A zůstal pouze… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Konečně dostali na krajích rozum a nehodlají dál podporovat ty přestavěné dobytčáky z 60tých let!!!!!!!!

Viktor Nárožný
Host
Viktor Nárožný

Koukám , že o dopravě v Moravskoslezském kraji rozhodují totální primitivové. Chtějí dotovat letecké linky z letiště Mošnov a nyní přišli s další kravinou. Vlaky na baterie či vodík. Ale pravděpodobně už těmto pitomcům nedoteče, že nedieselový vlak kde není elektrifikace z logiky věci musí být mnohem a mnohem dražší. A co je lepší ? Vodíkový vlak jedoucí 2 x denně nebo dieselový vlak za stejnou cenu jedoucí 5 x denně ?
Ještě se zeptám jinak. Jak moc ovlivňují ovzduší v Moravskoslezském kraji dieselové vlaky ?

K.S.
Host
K.S.

S dovolením, máte tu vaši úvahu postavenu poněkud nešťastně, zřejmě směšujete pořizovací a provozní náklady. Ano vodíková jednotka, nebo lokomotiva bude z pohledu pořizovacích nákladů dražší, zatím, ale v podstatě cokoliv nového je dražší než nekonečné prodlužování životnosti starých lokomotiv, jenže situace nemusí být tak jasná po započtení rozdílů na pohonné energie. Co se týče vodíku, cena se zatím liší, velmi, ale udává se že se bez problému dostaneme na 100€/MWh energie, to je asi 2650Kč/MWh. (Platí při ceně EE 40€/MWh, což je dosažitelné prakticky vším kromě JE) Uznávám že ČD a další firmy mají jisté úlevy, množstevní slevy atd.,… Číst vice »

Slávek K.
Host
Slávek K.

Jeden zásadní detail – vlaky z Ostravy přes F-M nejezdí do Rožnova, ale do Frenštátu a Valašského Meziříčí. Vlaky ValMez-Rožnov jsou samostatná linka, která nemá nic společného s Moravskoslezským krajem. A zadrátovat se to má až do Valašského Meziříčí, nejen do Frenštátu, aspoň takový je plán.

Anti Uncucák
Host
Anti Uncucák

Na tohle můžu říct jen jedinou věc, a to tu že nevím co někomu přeskočilo ale nemůže někdo chtít nemožné tím to narážím na viz…tenhle odstavec…„Nechceme už žádné dieselové lokomotivy. Pokud tu takové mašiny budou, tak jen přechodně nebo budou hybridní na baterky či vodíkový pohon, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce. V následujících letech chceme všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka v tiskové zprávě Moravskoslezského kraje,, za mě si myslím že Jakub Unucka si představuje život jak Pepek Námořník protože je fakt že… Číst vice »