Nechceme už žádné dieselové lokomotivy, plánuje Moravskoslezský kraj
Moravskoslezský kraj nechce, aby na osobních vlacích, které objednává, jezdily v budoucnu dieselové lokomotivy. Kromě elektrických vlaků chce na kolejích
Moravskoslezský kraj nechce, aby na osobních vlacích, které objednává, jezdily v budoucnu dieselové lokomotivy. Kromě elektrických vlaků chce na kolejích vidět spíše vlaky na vodík. Kraj slibuje svým občanům zásadní modernizaci vlaků.
„Nechceme už žádné dieselové lokomotivy. Pokud tu takové mašiny budou, tak jen přechodně nebo budou hybridní na baterky či vodíkový pohon, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce. V následujících letech chceme všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka v tiskové zprávě Moravskoslezského kraje.
Pro České dráhy jako dopravce to může být komplikace. Jednak žádné vlaky na baterie či na vodík zatím nemají, jednak zatím ani na trhu mnoho vlaků s takovými možnostmi není. Alstom zatím svůj vodíkový vlak testuje.
„Jednání s krajem o další spolupráci probíhají a společně hledáme řešení, jak vozidlový park v Moravskoslezském kraji co nejdříve obnovit a využít při tom nejmodernější technologie,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Kraj má výhodou, že většina přepravních výkonů v kraji je elektrickými vlaky. „Bez drátů“ jezdí vlaky z Ostravy do Frýdku – Místku a dál do Valašského Meziříčí, mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, z Opavy do Krnova a dál. Dieselové vlaky jezdí pak i na menších tratích začínající na hlavním koridoru.
V případě spojení mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm by měly dieselové vlaky zmizet díky plánované elektrizaci. Ještě před tím ale kraj chce po Českých drahách, aby sem nasadil lepšími soupravami. I když budou zcela jistě dieselové, kraj je ve stejné tiskové zprávě označuje jako moderní ekologické soupravy.
„Není přece možné, abychom v 21. století cestovali vlakem, ve kterém se při čurání díváte dírou na koleje. Po celém kraji budeme požadovat moderní soupravy a bude jich víc, než doposud. Jenom na trať do Beskyd máme v plánu zajistit minimálně 5 souprav typu Push-Pull,“ říká Unucka.
Kraj chce na nové soupravy získat 1,7 miliardy z Operačního programu doprava 2. Kromě vlaků pro trať do Frenštátu chce ještě i vlaky pro spojení Opava – Ostrava – Český Těšín. Pro zajištění dopravy po uplynutí desetileté smlouvy s Českými drahami chce jednat o nových smlouvách s ČD i jinými dopravci.