Nečekaný vývoj ve Zlínském kraji. Arriva nabídla vlaky Leo Express, do hry vstoupil RegioJet
V dramatické finále s nečekanými účastníky se proměňují takzvané tržní konzultace, ve kterých Zlínský kraj vybírá, kdo bude zajišťovat v
V dramatické finále s nečekanými účastníky se proměňují takzvané tržní konzultace, ve kterých Zlínský kraj vybírá, kdo bude zajišťovat v dalších až deseti letech provoz regionálních tratí.
Kraj původně očekával konečný verdikt na přelomu října a listopadu, nakonec ale rozhodnutí o výběru dopravců ve čtyřech provozních souborech posunul. „Objevila se na poslední chvíli nabídka společnosti RegioJet, která se ukázala jako velmi výhodná, a proto chceme dát šanci ostatním dopravcům na ni reagovat,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek.
Zlínský kraj podobně jako většina krajů jde cestou přímého zadání, kdy oslovil různé dopravce a chová se víceméně jako soukromý zadavatel.
Nemusí řešit různé lhůty a odvolání, ale vybírá nabídku, která mu přijde jako nejvhodnější. Zakázku rozdělil do čtyř oblastí.
Největší bitva probíhá o desetiletou smlouvu na provozní soubor B – Zlín jihovýchod, zjednodušeně řečeno hlavně na spoje na Vlárské dráze a linkách ze Vsetína do Velkých Karlovic a z Bylnice do Horní Lidče. Kromě navýšení počtu spojů chce kraj protáhnout některé spoje přes Horní Lideč a Valašské Meziříčí až do Rožnova pod Radhoštěm.
„Až do podání nabídky RegioJetu se jako nejvýhodnější jevila v tomto provozním souboru společná nabídka Arrivy a Leo Express,“ řekl Botek. Spojení dceřiné firmy Deutsche Bahn a ztrátového dopravce je nečekané.
„Dali jsme nabídku samostatně, ale s vozidly Leo Express,“ potvrdil generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Jde o pronajaté motoráky Alstom Lint. Zastřešení Arrivou může vyvrátit obavy některých objednatelů z budoucího vývoje u firmy se značnou nakumulovanou ztrátou.
Zlínský kraj rozdělil tratě do celkem čtyř souborů, v jednom z nich už teď mají jisté pokračování České dráhy. Jde o trať z Kojetína do Valašského Meziříčí, kde jezdí motorové jednotky RegioShark pořízené s přispěním evropských dotací. Proto zde musí ještě další čtyři roky do konce roku 2024 jezdit. Další soubor se týká elektrifikované trati mezi Přerovem a Břeclaví a zbývajících regionálních tratí včetně trasy Otrokovice – Vizovice. Menší soubor dieselové trakce Zlín – střed tvoří především trať z Vizovic do Otrokovic s přesahem linek do Přerova, Kroměříže a Veselí nad Moravou. Posledním provozním souborem je popisovaný soubor B – Zlín jihovýchod.
Podle Botka začaly běžet první jednání o konkrétní podobě smluv, jasno má být do konce listopadu či poloviny prosince.