Nečekaný obrat. České dráhy řeší modernizaci lokomotiv, se kterými se již rozloučily
Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

České dráhy zjišťují, zda by u "banánů" někdo provedl dualizaci a vybavil je ETCS.
To je klasika,levá ruka neví co dělá pravá 🙄přišli s křížkem po funuse
Aby tohle dávalo smysl,muselo by být s touto řadou počítáno alespoň dalších 20 let.Stejně jako u pětkových es by muselo dojít ke kompletní výměně elektrické výzbroje,montáži klimatizace a ETCS.
No co? Jestli ještě dělají dobrou službu a nahrazují se převážně jen kvůli tomu, že jsou staré, dává mi smysl využít je na přechodné období (které bude trvat ještě dlouho), než bude všude střídavý proud.
47 let staré vozy má v plánu rekonsturovat tak akorát Severní Korea. A už i tam to došlo do stadia, kdy občas dostávají nové moderní tramvaje atd. z Číny místo pokusů udržet to chátrání v provozu.
Zrovna u rekonstrukce brejlovců vyplynulo, že komplet nová loko se dá pořídit i o desítky procent levněji, pokud vezmeme ceny z jiných států.
To jsem přehledl – jaká traťová lokomotiva v nezávislé trakci a s odpovídajícím výkonem se dá pořídit o desítky procent levněji než 754.7?
O „desítky % levněji“ velmi pravděpodobně ne, ale zase že by se to reko plánovalo o moc levněji než nové mašiny se také říct nedá. U té nezávislé trakce je jedním z hlavních důvodů potřeba relativně nízké hmotnosti na nápravu, kterou nové mašiny potřebných parametrů v nabídce zrovna moc nesplňují.
Tyhle mašiny sou sice legenda. Chápu že i ve světě se modernizují starší typy lokomotiv ale tam se to dělá většinou postupně a ne takhle skokově. Radši bych vyděl vyděl ETCS v mašině 380 mám za to že ty mají před sebou delší dobu životnosti.
Albatros, Mikádo, Hurvínek nebo Modrý šíp taky byly legendami. Jednou legenda zestárne a musí do důchodu. Jednou za 50 let bude Vectron legendou. A nejhorší je, když se někdo snaží legendu překopat, vymyslet něco jiného a vznikne z toho kravina typu Regionova.
viděl
Pokud je modernizací dle tržní konzultace myšleno například vybavení technikou, kterou disponuje 363.5, proč ne. Retrofitting je i v zahraničí běžnou praxí.
No náhrada odporové elektrovýzbroje za pulzní by byla docela drahá a pracná, takže si myslím, že se jen dosadí trafo, usměrňovač a další komponenty potřebné pro provoz na střídavině, a papírově z toho bude to samé co slovenské 350tky
Na původních esech 363 nezůstalo z původní pulzní regulace vůbec nic, takže YGBT tranzistory jsou cesta. Odporovka by určitě šla ven. Jen můj názor.
Kolego, mírněte se ve svých snech. Abyste mohl udělat z odporovky tyristorku/tranzistorku potřebujete i nové trakčáky. A ty dostanou takovou přestavbu k cenám nové lokomotivy.-)
No, trakčáky, pravda. Ale snít je hezké… A také je lepší napsat pádný argument, než udělit mínus.
Dosti nečekaný obrat ,zajímalo by mě jesti se to povede.
Jako nostalgická touha mít nejcharismatičtější lokomotivy s ETCS to chápu, bohužel jsou tyto stroje už technicky mimo rámec moderní doby. Pořád jsou to ale na pohled mé nejoblíbenější stroje.
Těším se, až to někdo začne rvát do páry a nebo aspoň do Hurvínka
No, vy si možná děláte srandu, ale nikdy neříkej nikdy.
Neodolatelný Kredenc v Praze na to získal dotaci.
Možná by něco přidala EU a fakturovat jako obnovu památky 😉
Vzhledem k beznadějně zastaralé koncepci je to ekonomický nesmysl. Takhle kdysi řešili Maďaři přepnutí sítě 3kV= na 25 kV~, ale tam to dávalo smysl, šlo o provizorium, než bude dostatek střídavých nebo vícesystémových strojů s polovodičovou regulací. Pokud si vzpomínám, elektronika šetří asi 30% energie oproti odporové regulaci. Technologicky zastaralé stroje, stáří 50 let a drahý provoz.
Madari nikdy 3 kV = nemeli. Meli ho Chorvati a to pomerne v malem rozsahu.
Chytráci, pokud je 380 nerentabilní, tak co je tohle za blbost? Jak dlouho to bude asi jezdit, než to kompletně zkoroduje nebo nebudou k dostání ty náhradní díly, které jsou už dneska těžko k sehání? 380 jsou aspoň nové stroje, i když mají své mouchy
Zní to jako blbost, ale ďábel může být ukrytý v detailu. Nevím proč se nezeptat na kolik by to vyšlo.
Tomu se říká velmi dobré plánování 🤣. Kdy si povalu každý týden rozmyslím – chci, nechci
Fakt už radši čínské lokomotivy, než dávat tolik do rekonstrukce staré popelnice
Někdy lepší opravená stará, než nová na jedno použití – aby to tak u té Číny nebylo… 🙂 Čímž nehodnotím tento konkrétní případ, jen reaguji na odsudek v závěru věty.
Siriusy od CRRc zatím relativně spolehlivě, minimální výpadky
Minule jsem to tu psal, že v Thajsku jezdí 50 crrc dieselu, co nahradily 50+ let staré americké stroje od GE apod. Jezdí úplně v klidu, oni taky jsou největší výrobce kolejových vozidel na světě a ne Temu.
Skoro bych v tomto viděl nějaký dotační šolich, zřejmě na KOUPI nové dvousystémové loko žádná dotace není, kdežto na dovybavení ETCS je solidní dotace (která náklady aspoň z půlky pokryje). Jako jistě, dávat to na jednosystémovku už by prostě nešlo, tak to zdvojsystémování zaplatí „ze svého“…
Shrnuto – (odhadem) čtvrtinu ceny nové loko dají ze svého, čtvrtinu dostanou dotaci a budou mít polovičatou (vcelku použitelnou) loko… to se asi dá…
A vymenia nehospodarnu odporovu regulaciu? Ci v CR mate lacnu elektrinu?
Pojízdné mařiče , grafikon bude podle počasí 🙂
To by vyšlo docela draho, bylo by to složité, a hlavně by se to asi muselo schvalovat jako nový typ, ale při prosté dualizaci by to asi šlo upapírovat jako ty slovenské 350tky
U starsích loko není elektroměr. Pokud ho tam nedodají, budou platit podle vzdálenosti, nikoli reálné spotřeby.
Odporovka je nehospodárná jen při rozjezdu, čím větší vzdálenost jede bez omezení tím hospodárnější je i oproti moderním lokomotivami.
A kedy inokedy nez pri rozbehu sa spotrebuje najviac energie? Moderne rusne pri brzdeni vracaju energiu do troleja, vola sa to rekuperacia. Mame 21. storocie!
Jen na síti SŽ je rekuperace dost omezená. Ne jen při rozjezdu, ale i každé stoupani. Další věci je jakékoliv čekání nebo aktivní odstavení.
No zas tak „dost omezená“ rekuperace na síti SŽ není:
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf
…ze zrovna toto hovori krajan, kde je u nas okrem 200 km koridoru BA Raca – ZA rekuperacia na prakticky vsetkych starych tratiach zakazana, bez ohladu na to, ci sa jedna o starsiu loko alebo Vectron 😀 a dalsia vec, aj 151 maju elektrodynamicku brzdu (rekuperacia sa to vola) 😉
Preco mas potrebu vyjadrovat sa k niecomu comu nerozumies?
Lokomotiva 151 je vystrojena výkonnou elektrodynamickou brzdou. Ta pracuje pouze v režimu brzdění do odporníku.
Rekuperace je proces přeměny kinetické energie dopravního prostředku zpět na využitelnou elektrickou energii při brzdění.
Při rekuperaci pracuje hnací elektromotor v generátorovém režimu a získaná energie je vracena do napájecí sítě.
Palenie energie z brdenia v odporniku NIEje rekuperacia.
Od Ziliny az po Kosice je rekuperacia DOVOLENA!!! Jatov- Senec 47 Km je rekuperacia dovolena.
Chápu to zlevnění odpisů, skutečně dráhy potřebují v rámci svého parku něco levnějšího, aby mohli trochu snížit ceny, ale tohle? Na rychlíky a expresy nejde úplně nasazovat muzeum (rychlost, denní průběh km, vata na obraty) a u klientely to taky zrovna nevzbuzuje důvěru – db takhle vyřazuje řadu 101, škodovácký NM expres taky končí… proč se ČD snaží otočit čas? Chápu že 380 je ekonomicky průser (a skoro se nabízí myšlenka že cena za etcs je „pokuta“ od výrobců za troufalost chtít mít vlastní českou nestandardní lokomotivu), ale fakt musí dráhy oživovat tohle?
Škodovácký NIM expres u DB končí? Máte k tomu nějaké informace?
Já jsem četl, že DB dává 6 souprav po najetí 1,5 mil km na generálku do Šumperka.
https://youtu.be/RCnjfzPBr0k?si=_h_UY-qP5nrppGDu
Problém je spolehlivost – v provozu potřebují 2 jednotky, mají 6 a stejně velkou část musely nahrazovat něčím jiným. Je otázka jestli je fakt nechají opravit a pak pošlou na jinou trať, ale jako nim express je šlus :-/
To video, včetně některých diskusních příspěvků pod ním, a text na stránkách ŠG jsou trochu v nesouladu.
Uvidíme, kam ten atyp DB nakonec „uklidí“…
https://www.skodagroup.com/cs/tiskove-zpravy/skoda-group-provede-generalni-opravu-vlaku-nim-express-pro-db-regio
Zatím se všechny tyhle nepodložené informace od Sebastiana opravdu vyplnily, i ty Kissy, co od DB kupuje ÖBB, takže bych tomu asi věřil
Několikrát jsem se musel podívat, co je dneska za datum. Ještě relativně nedávno Ješeta v rozhovorech mluvil o neudržitelnosti provozu řady 150/151 z důvodu problémů s náhradními díly, morální zastaralostí a teď je chce křísit? Jasně, modernizace, náhrada starých střev za nové. Ale za jakou cenu? Udělat na tom rekonstrukci alá 361.1, 365, 363.5, technicky jistě proveditelné, ale ekonomicky? A dělat to na 47 let starém základu? V jakém stavu je po tolika letech a milionech km rám a jeho nosné části? Jestli chcete pořádnou rekonstrukci a modernizaci se vším všudy, bude to stát ranec. Jestli v tom někdo chce… Číst vice »
S tím se dá bezezbytku souhlasit, byť sypat peníze zrovna do 380 mi přijde taky ekonomicky nepříliš rozumné.
Mno, furt je to lokomotiva ani né v polovině životnosti, co je mimo Polska schopná jezdit do všech zemí okolo plus Maďarsko. 6 MW a 200 km/h, 3 systémy, větší počet kusů, pořád stále moderní stroj, byť svý neduhy samozřejmě má…
Ale pořád mi to přijde jako lepší investice, než generálkovat 151…
Právě tady je ta výhoda.
Ono se to ve světě běžně dělá u osvědčených hlavně podvozků.
CZ LOKO podobně předělaly Belgičanky a mají úspěch u nás úspěch.
Ušetří se poměrně dost peněz oproti úplně novému stroji.
V podstatě se dá říci: „že to už někoho dávno nenapadlo“.
Která firma a za kolik se do toho pustí je právě to, co rozhodne. ✊🏻
CZ LOKO má s Belgičankami tak velký úspěch, že ani nedokončili přestavbu všech kusů, které sem dovezli. Právě proto, že „se poměrně dost peněz oproti úplně novému stroji“ neušetřilo.
Nejsem zástupce ČD a nevím, jak dospěly ČD k tomuto názoru. Předpokládám ale, že toto mají ČD dobře spočítané, jinak by se k tomu neuchylovaly. Je to jejich věc, jestli to udělají, ale mě, jakožto někoho, kdo považuje banány za nejhezčí lokomotivu, jaká brázdila naše vody, to může jen potěšit…
Mě osobně se z elektrik nejvíc líbí Laminátka, ale Krysa je hned na druhém místě 🙂
Jo a ještě pro pobavení jednu historku s Krysama: kamarád, co se přiživuje jako šmelinář s modelama náhodou v Itálii v modelářské prodejně narazil na Krysy v HO. Prodávali je tam velmi levně, protože jako neitalské lokomotivy je nikdo nechtěl. A tak je kámoš chtěl všechny zkoupit, že je tu prodá dvakrát dráž a když je vybaloval z krabic, aby se přesvědčil, v jakém jsou stavu, ten italský prodejce byl tak paf z toho, jaká je to krásná lokomotiva, že mu jednu odmítl prodat a nechal si ji 🙂
Super zábavná historka…
Jelikož se jedná o předběžnou tržní konzultaci, alá „kdo to za kolik udělá a jak“, tak to ČD očividně spočítané nemá a čekají, kdo jim co nabídne a za kolik. A podle toho se teprve bude počítat, zda ano nebo ne.
Není to hotova věc stylu „jdeme do toho a příští měsíc bude první mašina někde v dílnách“.
Nákup Taurusů měly taky dozajista dobře spočítaný.
Bezpečnost strojvedoucího? To je jim i ČD úplně fuk. Na to se nehraje…
Nelze vyloučit, že nacenění případné modernizace a dualizace lokomotiv 151 potřebují ČD na to, aby mohly někomu věcně zargumentovat (čísla – data – fakta) to, že je mnohem lepší pořizovat nové lokomotivy, než provádět skoro exhumaci těch starých, byť osvědčených. Třeba ten geniální nápad dostal někdo (kdo je zcela mimo obor, ale sedí na penězích) po nedávné vzájemné výměně těch dvou muzeálních kusů ČD 150.224 a ŽSSK 350.002 v Lužné a náhodou si na internetu přečetl na Wikipedii tyto dvě věty: – V roce 2023/24 zajišťují dopravu vlaků vyšší kvality (EC, IC, Ex) a rychlíků na trase: Bratislava – Žilina… Číst vice »
By mě zajímalo co tam na GŘ šňupou…. ať mi taky trochu dají….
ČD má dostat ještě 50 vectronu, takže to vypadá že na úkor “351” se budou vracet ty co jsou na leasing
Přeci jen co tech 50 vectronu nahradí
Pár plecháčů, a to je tak vse
Od prosince 2026 se uvolní 15 Es z Děčína, které budou nahrazeny Pantery RJ, další Esa se uvolní z linky R Praha- H. Brod- Brno . Od 2028 se uvolní Vectrony a Esa z tratě Praha- Cheb a Praha – Klatovy…
To mě zajímá co s těmi loko budou dělat, asi to fakt vypadá že 40 vectronu vrátí
Neuvolní se za pár let ještě několik lokomotiv z pražských příměstských push pullů?
Úkor? Spíše ve prospěch „351“ a na úkor Vectronů, pokud by „351“ byly použity místo nich…
To vypadá na nějakou novou dotační kampaň. Něco jako Oprav lokomotivu po babičce.
Kdybych byl strojvedoucí, tak bych se na dnes již 47 let staré lokomotivě při rychlosti 160 km/h cítil velmi bezpečné, určitě bezpečněji než na Vectronu či Traxxu, protože při střetu s překážkou bych to měl jistý. + 🙂 Ocel má snad nekonečnou životnost a nekoroduje? To nejsou žádné trhliny na rámu HV či na podvozcích? Jezdí stejně staré HV v dálkové dopravě u DB, ÖBB, FS, SBB, SNCF? Myslíte si, že tento ekonomický a i technický nesmysl by schválil Drážní úřad? ČD tímto ukázali jaké zaměstnávají experty, když přišly s takovouto blbostí. Lokomotivy odvedly kus poctivé práce za což jim… Číst vice »
schválit by to musel, pokud by se to udělalo dle původní dokumentace k 350, stejně se dělá dualizace peršingů
363.5 určitě nejsou rekonstruované podle původní dokumentace pro esa, protože místo tyristorů mají moderní IGBT výzbroj, nemluvě o dalších rozdílech
nemluvím o 363.5, ale o prosté dualizaci, která se dělá na původní papíry
Názor dobrý, ale laický.
Proč? Protože nevíte, co taková přestavba obnáší, jaké úpravy, testy a měření se provádí.
Věřte, že ti lidé nejsou amatéři…
Tak proč obdobné přestavby neprovádí západní železnice, když jsou podle Vás tak výhodné. Asi proto, že výhodné jsou pro někoho jiného než je jejich vlastník.
treba proto, ze jsou v ponekud odlisne ekonomicke situaci a nemusi za kazdou cenu setrit?
SBB: https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_420 —> https://sledovani.55p.cz/sbb_re420_2025/
DB:
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_E_10
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_111
–>
https://sledovani.55p.cz/stuttgart_tri_2025/
https://sledovani.55p.cz/munchen_re2_2025/
Pěkné a tyto taky dožívají nebo se chystá jejich modernizace se zabudováním ETCS?
Tak třeba strojvedoucí ve Studénce přežil, i když teda zaběhl do strojovny
Ten měl hlavně štěstí v tom, že překážka byla níže a náraz tak mířil na podvozky. Kdyby tomu bylo jinak, mohlo to skončit jako v Dolní Lutyni.
Nabral to rámem …bohudík
Dílo náhody nemůžeme vydávat jako crash- test za provozu.
Ale v dolní lutyni už ne
Ta nízká bezpečnost strojvedoucích na stanovišti takovéto lokomotivy plyne nejen z únavy materiálu, ale i z faktu, že zdaleka neodpovídají dnešní nastavené úrovni bezpečnosti, vyjádřené TSI. Prostě to stanoviště je plechařina, poplatná době vzniku. Vzpomeňme nehodu na přejezdu na ostravsku …
A kdy se do lamin 230 (240 a plecháčů 242)dá stejnosměr? No bylo by to jednodušší než cpát do banánů střídavinu. Navíc laminy mohou zvládat i 15kV 16 2/3Hz 😁😁 Když šotoušoviny, tak pořádný…
nikoliv mohou, oni to dokonce už nějaký ten pátek zvládají viz řada 340
Ano, zvládají, ale jen tři stroje (340.049, 340.055 a 340.062), přičemž na systému 15 kV 16,7 Hz jezdí jen na třetinový výkon oproti systému 25 kV, 50 Hz.
Laminátka MS, takový Lamtron nebo Lamtrus 😁
Nikdy, více o přepínání na střídavinu snad?
To není špatný nápad.
Špatný není. Je přímo blbý, šílený.
Ostávam úplne kľudný. Každému je jasné, ako dané zisťovania dopadne. Technicky to určite bude možné, ale ekonomicky sa to vôbec neoplatí. Takže sa iba vyhodia peniaze na nejakú štúdiu, ktorá potvrdí to, čo sa dávno vie. Len to nikde nie je čierne na bielom a podložené číslami. Proste peniaze sa budú vyhadzovať aj na to, aby sme sa v novinách dočítali, že voda je mokrá.
Nevím jak u ČD, ale mně dodavatelé nabídky zpracovávají zdarma. 🙂
Vám možná. Ale my, kteří pracujeme pro molochy typu ČD nebo DPP víme, že tyto podniky platí za vše a to namnoze ještě mnohem víc, než by bylo nutné a správné…
350 a 150 nejhezčí stroje , ikona dálkové vozby, bude jen dobře pokud se podaří realizovat
Bezpečnost bude stále na bodu 0
Na bezpečnost s*al pes, ale erekce šotoušů!
/s
Tak to nechceš. Sice ikona ano, ale už notně omšelá. Prostě jsme ve 21.století, bezpečnost pro fíru nula. Trávit na tom směnu, když je venku více jak 25 stupňů, tak to je za trest a mohl bych přidat další. Prostě z pohledu strojvedoucího je to jen nostalgie, ekonomicky je to neobhajitelná šílenost. To je prostě jen nesmysl.
Co sa tyka bezpecnosti naprosty suhlas. Ale co sa tyka komfortu rusnovodica, tak 350 su lepsi level oproti 150 / 151. Plus 350 su klimatizovane. Dobre mi to popsal prazsky fira v Puchove raz, co s 350 002 doviezol Valassky expres : ze ked si polozi v 150/151 hrnek s kafe na pult, za par minut by ho mal na zemi, kdezto v 350 to daleko menej drnca a hrnek s cafe v pohode na pulte drzi. A ani ma to neprekvapuje, do 350 sme nasypali viac penazi na modernizacie, upravy, ETCS ako v CZ do 151/150.2 .
no někdo s mozkem
Kdyby radši cpaly prachy do 380 nebo když už, tak do dualizace 162….
380 jsou zadarmo drahé, stejně jako kříšení 151. Místo toho raději další vektrony.
etcs do 380 vyjde asi na čtvrtinu vectrona..který je jen o maličko mladší stroj a parametry jsou srovnatelné. Ekonomicky nesmysl, pokud se nepodaří 380 výhodně udat, tak je mnohem výhodnější do nich to ETCS nacpat, než pořizovat Vectrony
To jste si přečetl kde?
Velmi dobrý výkon, dnes už spolehlivost, obsluha na ně nedá dopustit.
To, že si mnozí při smlouvách na dodání v té době honili trika, za to lokomotiva rozhodně nemůže.
Nedělal bych z toho vědu. Chtějí jen utratit nějaké peníze za studii pro nějaké kamarády po vzoru SŽ.
Apríl už byl před více než měsícem 😁😁😁.
To že někdy uvidím 151.5 do Budějovic, bych si ani ve snu nepředstavil, ikdyž bych řekl, že na rychlíky do ústí ještě hodně dlouho tu stridavinu ani potřebovat nebudou, i tam jsem spíš nerozuměl ne investici do mnohem méně používaných lokomotiv 371, kde by to ETCS mělo mít kompabilitu s 362?
371 nemá s 362 nic společného..dokonce i skříň je jiná
Skříň je podobná jinak je 371 o něco delší. A rozhodně pozornější budou moct rozeznat X62 s 371. A taky to že 371 má odporovou regulaci protože hold Německá strana si nebyla tehdy jistá s Tyristorovou na začátku 90. Let
151 určitě v Budějovicích ne.
Misto 380, ve kterých ETCS nebude.
Já se zeptám. To má technický důvod, nebo ekonomický? Jestli technický, není moc co řešit. Jestli ekonomický, tak se tu do roka dočteme, jak ČD hledají výrobce, co jim to do nich nainstaluje.
Zatím totiž příběh těchto lokomotiv silně připomíná 14T tramvaje v Praze:
1) My je nechceme, jsou poruchové, prodáme,
2) no možná je neprodáme, a nasadíme jen na rovné tratě
3) tak je vlastně začneme přestavovat jen tak za několik milionu za kus
4) a tak mohly by se holky někdy do toho centra podívat, taková Lazarská je ideální 🙂
Údajně to bylo technické, nebylo tam místo, ale jestli i zde jde pokrok kupředu k menší a menší elektronice..
Zbytečná úvaha…
14T byly problémové protože podvozky nebyly otáčivé a nasszovaly se téměř všude. Potom co byly dočasně stazeny z provozu na opravu podvozků vč. Faceliftu tak 14T občas zaskočí ale zpravidla na linky které mají mnoho ostrých zatáček potkáte její mladší sestru 15T.
14T vidím celkem pravidelně na 3, 5 (méně často), 10 & 17 (běžný)
151.5 by se rozhodně do Budějovic nepodívala protože kus za Benešovem směrem na Tábor je změna trakce na střídavý což jenom vozy 2XX (6XX) nebo vícesystémové mohou. Taky 371 je rozdílná protože střídavá část je na Německo-Rakouské napětí (~ 15kV 16,6Hz) Leda tak že s prestavbou použijí pouze skříň a elektronika bude vše nové a přestaví se to na domácí dvousystemovou protože 372/371 byly v 90. Letech vyrobeny z toho důvodu aby mohly osobní vlaky bez přepřahu do Berlína. Dnes se 371 objevuje přirozeně na Spěšném vlaku Kometa Ústí – Děčín – Drážďany, jenom jednou za čas jedou z Děčína… Číst vice »
Vždyť se píše, že je chtějí ze dvousystemovat..
Sice starej, ale relativne spolehlivej stroj na kterem je radost jezdit oproti te moderni nudě. Cestujici at maji klidne vagony z 22 stoleti, ja je klidne budu tahat timto 😀 jde o to ze mate v ruce skutecny stroj, kdo ridil tak pochopi…
Nemysli si, předělávka by byla ve skutečnosti jiný stroj.
Skutečný stroj jsem řídil cca čtyřicet let, mám k nim účtu ale raději bych tu nudu.
jiný stroj by to fakt nebyl, jediné co lze udělat, je okopírovat řadu 350, cokoliv jiného je nereálné, regiojet taky nedělá 362(3).5, ale obyč původní 362
Fantazie s řadovým číslem nechme Drážnímu úřadu.
Byl by to stroj ve stylu 363.5. Určitě nějaký stupeň automatizace řízení jízdy – brzdy. Křížení řad 151 a 350 je jeden ze šotonápadů ve stavu poloviční opilosti. Nic jiného.
A řadové označení by určitě začinalo číslicí 3.
363.5 je skoro nová vestavba do původní skříně a podvozků, to určitě nebude, o čísla nejde, jde o to co se bude dělat a nic víc než prostá dualizace původních střev určitě nehrozí
To asi myslíte 362.2 ne 363.5 to je modernizace původní 363 vč dualizace 163 pro Nákladní dopravu, hlavně 363.5 zpravidla jedou ve dvojici když jede sólo tak 363 je běžná
Když už zachraňovat obskurnosti, tak 380…
Nicméně, na co jim je tolik lokomotiv? Cargo jich tolik nepotřebuje, Os jezdí v jednotkách a rychlíky by se do jednotek taky měly přesunout, je to výrazně lehčí…
Cd se možná cítí, že těch klimatizovaných rychlíkových vozu má mnoho, aby i jich se vzdávalo, i když i ty jsou staré, nebo právě proto, že se k nim nevyplatí nová loko?
Tomu se říká masochismus 😀
Všechny elektrické lokomotivy jsou jen spotřebiče které musí být zapojené do „zásuvky“. Skutečné stroje si tu energii vyrábí sami z paliva.
Vyrábí? Tu energii do toho paliva uložila příroda.
Doteď jsem žil dlouhá léta v bludu a netušil jsem, že podle vaší definice, třeba soustruh není stroj, ale pouhý spotřebič. 🙂
Nejlépe z ruského paliva co??? Panebože….
Tahle společnost by opravdu měla krachnout. Reset a bude líp.
Pán bude jistě znalec
Pán je realista. Nenechávejte stát podnikat. Neumí to.
Ty Brejlovce bych ještě pochopil, ale tohle? To jako čekají, že jim někdo dá nabídku za pár grošů nebo z šotonadšení?
Ješeta. Co na to říct.
Tak toto už môže prekonať len Albatros klub vypísaním tendra na osadenie zberača a elektrickej špirály do kotla 498 104…
A ETCS, samozřejmě.
Správce řady 151 má na stole výpověď pro nadbytečnost, tak si snaží zachránit židli 😂
V Lužné není ani jedna 151 a pochybuju i o 150, jediná 150 odjela teď na Slovensko. V Lužné (nebo jinde uložená) je 350.002 ZSSK.
Do Lužné má jít 151.023
Ale teď tam ještě není. Reaguji na článek.:-)
Nemůže být, stojí tady pod Bohdalcem 🙂
350.002 je v Olomouci.
A že jsem ji v tym Olomoucu dneska neviděl 🤔
Nebylo by již na čase na baráku tu šotokliku vyházet do Vltavy (nebo do Lužný) a nasadit tam nějaké manažery, kteří by vyhráli alespoň jednu soutěž?
Tohle už je opravdu Titanic hadr, když do lodi teče všude kde to jde a nahoře se vymýšlí, co bude za delikatesu k večeři.
Pro jistotu: souhlas s tou větou o Titaniku 😉
Tak jestli je to právě mnohem levnější než vectrony..
Vzhledem k životnosti (co se s tím asi dá vyhrát za soutěže) je to spíš o dost dražší než Vectrony.
soutěž s kratší dobou trvání, která zaplatí akorát tu reko, namísto pořizování nových strojů na úvěry..smysl to dávat může, ačkoliv nám to přijde jako nesmysl, čd už několik takových soutěží projelo, protože nemělo nic a tak nabízelo nové=dražší řešení..tady to zůstane nejspíš na papíře a opráší se to jen v případě aktuálnosti, nedovedu si představit, že by to dělaly do foroty
Jenže vectron nemá 45 let…
Investice nad 30 mega nedává smysl už ani do 362
Tak 362, na rozdíl od 151, může čekat ještě hodně dlouhý zivot na nákladech.
Přijde mi nelogické, cpát peníze do lokomotiv, které byly vyrobeny v roce 1978, mezitím lokomotivy řady 163, které jsou zhruba „jen“ třicet let staré, prodat dceřiné společnosti. Když už, tak v řadě 163 je větší potenciál, než v řadě 151. Například možná rekonstrukce na řadu 362 (provoz pod střídavinou + rychlost 140km/hod.) a dosazení zabezpečovače ETCS u těchto strojů mi přijde více logické, než cpát miliony do lokomotiv, které už jsou prostě provozem „unavené“ a vydrží max. 5-10 let.
Těch 140 je asi ten důvod, v soutěžích se vyžaduje 160, krom toho tyhle stroje jsou i o čtvrtinu vykonejsi, 361 nebo 371 nejsou považované za povedené stroje..
Kvůli 5-10 letům provozu by to asi nedělali. Spíš bych to viděl na zásadnější generálku, po které by ty lokomotivy mohly jezdit třeba 20-25 let. Což ale samozřejmě taky bude znamenat cenu blížící se nové lokomotivě, ne jen kýbl barvy.
Pokud by se v rámci dualizace vyměnila celá trakční část ve stylu 363.5, tak z původní lokomotivy zůstanou v podstatě jen podvozky, rám a skříň na kterých není nic moc špatného. Výsledná lokomotiva by byla v podstatě modernější, než Esa. Jde jen o to, jestli by se něco takového vyplatilo finančně – o čemž dost pochybuji.
To je jasné, já to napsal spíš jako příklad, že když už cpát peníze do něčeho, co lehce postrádá smysl, tak aspoň aby ta lokomotiva pár let vydržela a za tu dobu na sebe peníze nadělala 🙂
Má skříni je špatné to, že na 160km/h to chce zaoblit jako Chs., jinak je to pro Arsenal vražda.
Obávám se, že udělat z toho výkonnější 363.5 by znamenalo daleko větší zásah a v podstatě by se to rovnalo nové lokomotivě. To už bych radši šel do odkoupení 350 od ZSSK (pokud ještě nejsou rozřezané) a živil bych je náhradními díly ze 150. Ale jak už tady dost lidí napsalo, mnohem víc to zavání mokrým šotosnem. Resuscitovat i kdyby 30 lokomotiv, z toho 10 držet v záloze pro nespolehlivost řady vs. koupit 15 nových… Obzvláště pokud by modernizace trvala např. 5 let (to jsem optimista) a nové mašiny můžu mít hned.
Nic špatného, co bezpečnost?
Technicky samozřejmě souhlas ale morálně?
Vectron a 380 mají TSI normy, tady sedí fíra „na nárazníku“.
Když jsem se na 151 svezl tak jsem si připadal jak ve Škodě 120 na dálnici.
To je fakt, ale zas díky ETCS a odstraňování přejezdů z koridorů je zas pravděpodobnost srážky podstatně menší.
Šotouši stříkají blahem a strojvedoucí mají hlavu v dlaních.
Ba ne, je tu jeden, co to bude tahat, prej si libuje, když má v ruce pořádný stroj 😂 a cestující ať mají vagony klidně z 22 století 😂
Prosím jen to ne….😭😓
Zaměstanci (sice z jiných odborů) jsou v Dozorčí radě, tak jim to řekněte.
Teď jsem fakt hledal datum, ze kdy ten článek je a vážně si nikdo srandu nedělá 😀
takových zpráv je v poslední době víc, třeba Kupkovo šidítko na 200
To už by bylo lepší osadit 380tky ETCS.
To je údajně už taky v plánu. Problém začíná být počet lokomotiv, škaredě prý vevnitř vypadá i ta spadlá do točny ve Vršovicích.
Škaredě, jako že nemá hezkou strojovnu?
no bude jich 18, ale pořád to má větší logiku..moderní mašina 6MW na 200, než cpát ETCS a dualizaci do 15x, ale je možné, že v tom bude nějaké kouzlo dotací a pak by to mohla být nabrat jiný rozměr
A co ty dvě ZSSK? Tak hodně se liší?
První, co mě napadlo při čtení článku.
Jako, že by to vyšlo levněji než ETCS do 380? Počet kusů podobný, ale ještě ta dualizace navíc…
350 už ETCS mají.
Nemají náhodou jenom ETCS L1?
A) Ne všechny 350 mají ETCS
B) Ty co ho mají, tak jen ETCS, které je kompatibilní s ETCS L1 ŽSR
Takže případný upgrade na ETCS L2 SŽ je stejně kompletní přestavba ETCS.
Kdyby ČD postupovaly společně se ZSSK, nebo odkoupily jejich 350, mohlo by být dohromady 35-40 kusů, dvojnásobek co 380.
Za mě to není špatný nápad přece jenom mohou až 160 a esa jen 140. Ale na druhou stranu ty mašiny neznám, vím že bylo blbé že mají kompozitní špalíky alespoň myslím.
Na druhou stranu jestli Vectron nebo toto, tak raději Vectron, má pevnou konstrukci, pro strojvedoucího bezpečnější lokomotivu.
nejen pevnější konstrukci, kde deformační zóna nejsou kolena strojvůdce, ale úplně jinou hygienu práce.
tohle je fakt totál ztráta soudnosti Ješety
Ke komfortu strojvedoucích pamatuji ještě z depa kdy táhlo dveřmi na stanoviště, když se přidalo těsnění tak se zas otevírali dveře za jízdy
Například Regiojet pool pronajímat esa 362 s ETCS, což může být zajímavější z toho důvodu, že si půjčí lokomotivy dle potřeby a řada 362 má u ČD i nadále být v provozu, takže není potřeba řešit zácvik strojvedoucích na jiný typ. V případě potřeby rychlých lokomotiv se využít půjčovny Vectronů.
Jako asi náhrada místo Plecháče třeba na Jihlavu, pomalejší trať by asi šli. Z Budějovic do Veselí nebudou stejně za pár let třeba skoro žádné přejezdy. Ale kdyby na vyšší rychlost tak to chce bytelné mašiny. Co odolají kamionu. Za mě 380 určitě nechat kvůli právě tomu že ta mašina vydrží hodně co se týče stanoviště, viz bus na Slovensku.
Zvažovaný uppgrade a ETCS do několika brejlovců je správný krok, ale toto je naprostý nesmysl. Snad se na nábřeží zbláznili, racionální důvody totiž žádné nejsou.
brejlovci jsou srovnatelně nesmyslný krok, zvlášť s ohledem na existenci duál vectronů
Které nejsou dobré ani jako diesel, ani jako elektrika a kdy většina dnešních denních brejlich trati má v plánu elektrifikaci.
Jako diesel je furt výkonnější než 754, jako elektrika to na těch pár kočárů bude stačit.
Na rychlik do Luhačovic, co jich má běžně 8, to opravdu nebude stačit, do Krumlova nebo Domažlic, Klatov, kde se nejspíš bude vyzadovat 200kmh, taky ne. Takže na kolik vlaku by to mělo stacit?
Do Luhačovic jezdí max. pět vozů, víc se jich nevejde v Luhačovicích k peronu. Zbytek se spolu s Vectronem nechává ve St. Městě u UH.
Tohle už by se mělo modernizovat jen s využitím vysoké pece…
Jako, že E499.2 mám rád, když jdu depem ve Vršovicích, tak trochu člověk zavzpomíná na jejich slávu a prestižní výkony, ale tohle je opravdu řádný úlet. Tohle nikdo nemůže myslet vážně.
Tak ještě změnit převod na 230km/h a máme problém vozidel pro VRT vyřešen. 🙂
Apríl už dávno byl…
Tohle je fest španý vtip…