Nečekaný obrat. České dráhy řeší modernizaci lokomotiv, se kterými se již rozloučily

České dráhy zjišťují, zda by u "banánů" někdo provedl dualizaci a vybavil je ETCS.
Několikrát loni a letos oznámily České dráhy konec lokomotiv řady 151 v běžném provozu. Lokomotivy původně určené pro prestižní výkony na rychlících přes celé Československo ale možná čeká nakonec jiný osud než prodej, muzeum či šrotace.
Jednou z možností je jejich proměna na dvousystémové lokomotivy pro provoz pod stejnosměrnou i střídavou napájecí soustavou. Vyplývá to z vypsaných předběžných tržních konzultacích na profilu zadavatele.
Konzultace mají vést k ověření toho, zda a za jakých podmínek by chtěl lokomotivy někdo modernizovat na dvousystémové a vybavit je evropským zabezpečovačem ETCS.
Člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta potvrdil, že v rámci „dlouhodobé strategie zajištění maximální konkurenceschopnosti v oblasti dopravních výkonů zvažují ČD všechny možnosti technického zhodnocení i u některých starších rychlých lokomotiv.“
„Takto upravená vozidla by mohla v budoucnu vhodně doplnit naši flotilu,“ dodal Ješeta.
České dráhy vyřadily z běžného nasazování lokomotivy 151 přezdívané banán, krysa či potkan letos na začátku března, slouží ještě jako záloha. Jedna z lokomotiv zamířila do muzea v Lužné, druhá do muzea na Slovensko.
Banány kroutí u Českých drah poslední kilometry. Míří do zálohy a do prodeje
Historie a provoz řady 151 (pramen: ČD)
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem.
Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun. Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.