Infrastruktura Komentáře Silnice Stavebnictví

NÁZOR: Proč za tři roky není lávka v Troji, když v Itálii zvládli postavit nový most během dvou let

Nově otevřený most v Janově. Foto: Commune di Genoa
Nově otevřený most v Janově. Foto: Commune di Genoa

Na první pohled to bylo podle řady uživatelů sociálních sítí jasná ukázka české neschopnosti. V italském Janově otevřeli minulý týden nový dálniční most na místě, kde před dvěma lety starý spadl. V Praze zborcená lávka přes Vltavu v Troji ještě není ani po třech letech hotova. Náměstek pražského primátora pro rozpočet a finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) sepsal zajímavý text, který publikoval na svém facebookovém profilu. V něm vysvětluje, proč byli Italové rychlejší a zda skutečně chceme takovou cestou jít. Text jsme převzali se souhlasem Praha Sobě.

Prahu a italský Janov stihl před dvěma lety nešťastný osud v podobě zřícených mostů. Most „Genova San Giorgio“ (původně Morandi) už zase stojí, přestože šlo o gigantickou stavbu v přepočtu za více než 5 miliard Kč. Trojská lávka bude dostavěna o několik měsíců později, přestože šlo o neporovnatelně menší stavbu za 130 milionů Kč.

Srovnání obou tragických událostí a způsobu jejich řešení se nabízí a na první pohled nevychází pro Prahu zrovna lichotivě. Nepřekvapí proto, že jsme byli v posledních týdnech svědky mnoha rozhořčených či humorných poznámek na účet hlavního města. O stavbě mostů nic nevím, ale o Itálii něco málo ano, protože jsem v ní řadu let žil a studoval. Takže mi to nedalo a zapátral jsem, jak to moji milovaní Italové a Italky dokázali a jestli se u nich můžeme nějak inspirovat.

Odpověď je nutné hledat v rozsahu katastrofy a paradoxně i v legendárně neschopné veřejné správě. Morandiho most byl klíčovou dopravní tepnou města s půl milionem obyvatel a důležitým přístavem. Po jeho pádu, při kterém tragicky zahynulo několik desítek lidí, bylo město dopravně paralyzováno. Jeho rychlá rekonstrukce se proto stala věcí národního významu a hrdosti. Jenže všichni dobře věděli, že realizace podobné investice trvá v Itálii dobrých deset až patnáct let. Nic, co bychom sami neznali, že ano. Ale ještě horší. Italští zákonodárci se proto krátce po katastrofě rozhodli řešit situaci jedinou možnou cestou: schválením speciálního zákona DL 109/2018, zvaným „Decreto Genova“.

Obsáhlý zákon řeší celou řadu věcí kolem obnovy Janova (a protože jsou italští poslanci mistři světa v přílepcích, tak i tento zákon obsahuje takové kraviny jako třeba dvacetinásobné navýšení maximálního limitu uhlovodíků v odpadních kalech vyvážených na zemědělskou půdu, dio santo!). Klíčovým aspektem zákona je „vypnutí“ standardních procesů italské veřejné správy při obnově janovského mostu a ustanovení speciálního komisaře, kterému zákon přiznal naprosto bezprecedentní pravomoci a umožnil mu tak krom jiného pozastavovat v případě potřeby platnost VŠECH zákonů.

Zavázán byl pouze k dodržování základních pilířů evropského práva, ustanovení trestního zákoníku a zákona pro boj proti mafii (to se tam ale dostalo až jako „pozměňovák“ v senátu, jak říkám, brali to smykem).

Komisař (kterým byl jmenován starosta Janova Marco Bucci) svých pravomocí plně využil a od svého jmenování již vydal přes 60 dekretů. S odkazem na extrémní časovou nouzi mimo jiné nezveřejnil zakázku na rekonstrukci mostu ve věstníku, udělal si průzkum trhu, určil dvě konsorcia, se kterými zahájil vyjednávání a již 18. 12. 2018, tedy 4 měsíce (!) po zřícení mostu určil dekretem č. 19/2018 vítěze – šlo o konsorcium dvou státních (!) a jedné soukromé společnosti s nabídkovou cenou 202 milionů eur. Pro zajímavost – odůvodnění výběru vítěze má rozsah osmi holých vět bez jediného čísla. Vítěz zakázky most paralelně projektoval a stavěl. A díky pravomocím komisaře se nemusel s ničím zdržovat – de facto na všechno stačil jeho podpis. I na vyvlastnění a zábory potřebných pozemků.

Přesto všichni předvedli heroický výkon hodný obdivu a výsledkem je most postavený v rekordním čase. Finanční rozsah víceprací ještě není znám, což je trochu zarážející, ale nikdo se tím netrápí, protože veškeré náklady na stavbu mostu je povinna uhradit Autostrade per l’Italia S.p.A, soukromá společnost vlastněná rodinou Benetton provozující a udržující řadu italských dálnic, včetně zříceného mostu. Nikdo však nepochybuje o tom, že celá věc skončí nekonečným a krvavým soudním sporem.

Celý systém obnovy mostu získal označení „modello Genova“ a část italského politického spektra (v čele s nahnědlým populistou Salvinim, velkým kámošem Tomia Okamury) volá po jeho rozšíření na všechny důležité stavby v Itálii. Řada odborníků ale před tímto postupem varuje. S logickým odkazem na drastické omezení transparentnosti, rovné soutěže, práv účastníků stavebního řízení (v tomto případě de facto žádné nebylo) a vysokého rizika korupce.

Trojská lávka byla oproti Morandiho mostu stavbou výrazně nižšího významu využívanou pouze chodci a cyklisty, primárně pro rekreaci. Soutěžil se zvlášť projekt a realizace stavby, a to zcela standardním způsobem. Do toho se řešil obrovský problém s územním plánem, protože původní lávka byla de facto černou stavbou v rozporu s územním plánem, což významně zkomplikovalo stavební řízení, u kterého nebyl k dispozici žádný komisař s pravomocí pozastavit platnost zákonů. Tři roky mezi pádem lávky a dokončením stavby jsou proto celkem dobrý výsledek. Ano, Praha má dlouhodobý problém s realizací investic, ale Trojská lávka mezi ně nepatří.

Touha po snadných a rychlých řešení je logicky silná. Také s ní v sobě zápasím. Všichni ale tušíme, jak by to s podobným kouzelným komisařem (nejen u nás) dopadlo. Janovský model je jistě řešením pro katastrofy nebývalého rozsahu a měli bychom jej pro tyto případy uchovat v paměti. Nemůžeme ho však aplikovat na všechny velké investice. Zde pomůže pouze zefektivnění stávajících procesů při zachování principů rovné soutěže, transparentnosti a práv účastníků stavebního řízení. Jde aktuálně o jednu z největších výzev vlády a samospráv. Pokud selžou, budeme svědky sílícího volání po silných komisařích, od kterých je to jenom krůček k silným vůdcům.

Pavel Vyhnánek

144 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Prag

Jako varování to chápu, ale bylo by v Česku vůbec možný takhkle během dvou měsíců projednat zákon, a během dalších dvou vyvalit projekt a dodavatele? Tady už myslim ztrácíme na Italy rok nejmíň a běda když mezi to padnou volby. A na druhou stranu nechápu, proč se černá stavba za třicet let demokratismu nestihkla zadokumentovat a legalizovat.

Pepa

Prý byla původní lávka černou stavbou.

viz další podobné případy:

Jez v Jizerkách potřebuje opravu kvůli povodním. Nikdo neví, komu patří
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/jez-hejnice-jizerske-hory-majitel-neznamy-oprava-povodne.A200724_154946_liberec-zpravy_jape

Pepa
ene bene

Propagandistický text – sbírka polopravd a snaha se nějak vykroutit.
Na trojskou lávku skutečně nikdo nespěchal, ale stala se obrazem neschopnosti Prahy řešit dopravní stavby, totiž ty podstatné stavby, na které netrpělivě čekáme. Lidé si oprávněně utahují z vedení města, které už roky nic nepostavilo, přitom se co do počtu obyvatel každoročně zvětšuje o jedno menší okresní město. Ale koncem příštího roku se už určitě něco stavět začne, už to píšou asi 20let, tak to bude pravda, ne?

Jan Sůra

Co konkrétně je v textu polopravda?

ene bene

Pavel Vyhnánek sepsal text, proč byli Italové rychlejší než Trojská lávka. A to zdůvodnění vypadá vcelku v pořádku, jak už jsem napsal výše, trójská lávka opravdu zvlášť nespěchala. Co není v pořádku je to, že smyslem textu je odvést pozornost od vážnějších neschopností města.
Například takový argument, jako že „původní lávka byla de facto černou stavbou…“ je použit v omluvném smyslu. Takové trvzení, když se nad tím více zamyslíme, ale není omluvou, ale o to větší ostudou, atd.
Dílčí pravdy seskupené do útvaru výmluv, za účelem zakrytí faktické neschopnosti Prahy, si tedy dovoluji nazvat polopravdami.

Ondřej

Pro diskutující níže: Opravdu věříte, že kdyby se stejně důležitý most zřítil zde, tak ho tak rychle nepostavíme? To je mi vás líto.

jozka

Neverime. Vime 🙂

Martin V.

Já vám nevím. Ale třeba vyplavené pražské metro po povodních se opravilo celkem rychle, na to kolik se toho tam muselo vyměnit za fungl nové. Tak možná jo, ale raději bych to nezkoušel.

Vlastimil Kocurek

To dost neurčité tvrzení.

4918

Ne nemyslíme u nás by takový most na D1 stal tak za 20 let zvlášť z babisem

Vlastimil Kocurek

Postavil by se zhruba do 6 – 8 let, ale to by musel být sakra velký tlak.

Sitgestravel

https://www.idnes.cz/usti/zpravy/litomericko-rychlotrat-vlak-spolek-petice-sprava-zeleznic.A200808_563917_usti-zpravy_pakr porad se rika, ze to blokuji ruzne spolky, ale tady se proti tomu stavi primo dotcene obce. Je videt, ze stat, resp. zcela neschopna organozace Sprava zeleznic naprosto selhava.

Lemmy

Dálnici D3 taky blokovaly dvě obce.

jozka

Vzhledem k tomu, ze tohle ma jedine reseni a to vest trasu mimo katastr jakekoliv obce (a nic takoveho neexistuje), tak mi uplne neni jasne, jak mela SZ postupovat. Pomijim rovnez organizacni zmenu spocivajici ve vytvoreni jednotky, ktera by davala predstavitelum obci nabidky, ktere se neodmitaji (uriznute hlavy prede dvermi a tak).

kolemjdoucí

Tak jim prosím pomoz, když to umíš lépe…

Martin

To bysme kazdou takovou stavbu museli stavet ve vesmiru…

ABC

Vlaky v Česku nechceme!

4918

Jako vážně??

Bespi

Oleško a jemu podobne seskupeni staveb, na kterych neni nic vyznamneho bych zrusil a lidem zaplatil za prestehovani jinam. Jen naklady na udrzbu infrastruktury, byrokracii kolem jsou vyssi nez to kolik by stalo presidleni do novostaveb.

Udrzovani tehdle uskupeni par domku zpusobuje dlouhou radu problemu a nema zadny benefit. K cemu jsou „vesnicky“ ve kterych nic neni kazdych 500m.

Bespi

Pro minuskare: – udrzba a provoz silnic (vcetne zimniho protahovani pluhy a soleni), – udrzba a provoz vodovodu/kanalizace – pripadne naklady na studny a likvidaci odpadu. Prvni kdo budou rvat o dotace pokud bude sucho … . O kvalite cisteni odpadni vody u takto malych sidel netreba iluzi. – udrzba a naklady na elektrinu (pri kalamitach jsou to prave tahle mista, ktera jsou bez proudu a stoji nemale penize rychla oprava) – udrzba a naklady na internet, telefon – svoz odpadu – dopravni obsluznost – spatna dostupnost zamestani, s tim spojena uroven zivota a havarijni stav budov – naklady na… Číst vice »

Inspektor státních drah

Je tam svatý klid, protože Pražák a podobná svoloč tam nepáchne ,bo „tam nic není“…
To je jejich vyznam

Hajnej

Jestliže z obcí zaznívají názory, že je VRT „jen pro Pražáky a Němce“, je úplně irelevantní, jam moc je SŽ (ne)schopná. To je prostě ta odvěká lidská touha bydlet na samotě u lesa pět minut pěšky od centra Prahy.
Na tohle platí jediné: nevstřícný postoj obce k umísťování důležitých infrastrukturních staveb musí být promítnut (nejen) do přístupnosti státního prsu.
Argumentují obyvatelé Údolí dutých hlav proti stavbě libeňskéhjo přesmyku tím, že jsou centrem Prahy? Fajn, ať tedy platí DN jako v centru a k veškerým stavbám a opravám domů nechť potřebují požehnání od památkářů (se stejnými omezeními, jako ti v centru).

Pavel Voříšek

Osobně si myslím, že problém je nejvíce v lidech…
Stačí si vzpomenout na stavbu vlaku na Kladno a Letiště. Ten tunel má vést 80 metrů pod povrchem a lidem to stejně vadí… Dokud lidi nepochopí důležitost některých staveb, tak se u nás nikdy nic rychle nepostaví….

Petr

“ bydlet na samotě u lesa pět minut pěšky od centra Prahy“ 😀 kouzelně napsaný a ano, patřím k nim, konečně někdo popsal mé potřeby 🙂

Paja

Tam fakt neschopnost SŽ nevidím, spíš klasický NIMBY. Je to pro pražáky, my vlakem nejezdíme, tak není důvod aby nějaká trať (nějaký tratě kdekoliv) byly.
To je taková ta akutní malomyslnost. Já taky nikdy nepojedu busem do nějaký Horní Dolní a přece je nepotřebuju rušit.

Martin

Tam nejvic popavi veta o odriznuti mezi obcemi Hrobce a Rohatce… k zadnemu nedojde a ani dojit nemuze, leda by zrisoli silnici mezi tema dvema obcema…

Anonym

Chtěl bych vidět všechny zde přítomné diskutující, jak oni sami by zvládli za sebe vybudovat takovou lávku za půl roku a jistě i za polovinu nákladů. U PC se to kecá.

Démon

Vyprojektovat lávku je na měsíc, schválit na 2 roky a postavit se to dá za 0,5 roku. Vyprojektovat estakádu je na rok, schválit měsíc a postavit za rok.
zajímavé

Inspektor státních drah

Co chceš na pitomé lávce pro pěší projektovat měsíc??

None

Všimli jste si toho rozdilu?
Itálie: vysvětleno, proč to šlo rychle.
Praha: vysvětleno, proč to nejde.

Greta

Nepochopil jste text, v Praze vysvětleno proč to jde pomaleji a také konstatováno, že vzhledem k situaci jsou i 3roky celkem rychle.

Hajnej

Všimli jsme si toho, že v Praze neumíme postavit „blbou lávku v Troji“ rychle prostě proto, že je to jen blbá lávka v Troji a nevede po ní žádná A10.

Luděk S.

Přesně… a Pravobrežka je jen blbá Pravobrežka.

None

Možná stačilo napsat, že proti naší lávce je ten italský most úplný prdlajs. Proto ho postavili tak rychle.

Hojakar

Pokud by ti lávku stavěl soukromík ve svém objektu taky by mu to trvalo více než 3 roky? Asi těžko…chápu že města jsou svázána veřejnými zakázky atd. Nicméně i toto se da udělat daleko rychleji- zvlast když se jedná jen o pesi lávku…mám pocit že v trojí vznikne veledilo typu brooklinskeho mostu s přidáním další mostovky pro přístavani malých letadel…v CZ máme bohužel „úžasnou“ vlastnost…hledat proč to nejde než abychom hledali jak to udělat aby to. Šlo….

Greta

Kdyby byla v rozporu s územním plánem jako ta v Tróji, tak by ji soukromník nejspíš nepostavil vůbec.

Joseph

To je otázka, která napadla mě a mnoho dalších lidí. Odpověď je jednoduchá… protože nám veškeré stavby trvají velmi dlouho. A když by byl zájem, tak to blokují ekoteroristi, stavební úřady, občas to podělá i úředník… a těch veličin je celkem dost….Bohužel.

Sitgestravel
súdružka Kolesárová

Klicem k reseni asi je umet procesne rozlisit relevantni namitky od namitek se zastupnymi duvody (napr. chraneny ptak zije v lokalite, kde se ma stavet => budeme/ nebudeme stavet?

Vlastimil Kocurek

Josephe, nedělejte z toho začarovaný kruh, i to je totiž důvod proč to nejde. Tento stát přeci neřídí ani ekoteroristé, ani úředníčci, ale parlament, který vytváří legislativu, resp. vláda, která dělá exekutivu (ale také v rámci legislativy).
Důležitá je legislativa, protože např. i ti vaši „teroristé“ prostě to dělají v rámci legislativy ČR.
Prostě začít se musí od legislativy.

V. K.

Přitom je to všechno tak jednoduché. K rychlým stavbám není potřeba otevírat vrata dokořán korupci nesoutěžením nebo brát místním jejich práva. Proti neoprávněným námitkami by stačila kvalitní dokumentace (ale to ŘSD neumí). A na oprávněné námitky by bohatě stačil slušný přístup (akorát, že arogance zaměstnanců a dodavatelů ŘSD je proslulá).

Mám takový příklad ze svého okolí, kdy na cizí pozemek jenom tak, bez ptaní, najeli s vrtnou soupravou a pak se hrozně divili, že má známý problém s tím, že mu rozjezdili louku.

Komcen

No a co trosku probrat stavbu Nymburske lavky 🙂

Joseph

Nemůžete přece porovnávat Prahu a Nymburk. V Pardubicích, také není lávka přes hlavní nádraží… a to jsou Pardubice mnohem lidnatější město – než Svinibrod.

Joseph

A co třeba tramvaj na brněnskou Zvonařku? Zpoždění cca 40 let.

mgr.pavel

Já bych Brno se svým (ne)ODSouvaným nádražím raději nezmiňoval. To už je jiná galaxie..

Via Rhetica

Toho Salviniho jste si mohl pane autore odpustit Ona totiž Itálie je opravdu s prominutím totálně v háji
Počet uprchlíků ze zemi třetího světa již přesahuje únosnou mez,je to vina hlavne socialistických vlád od Prodiho po Renziho,Conteho končem.
Zemi se přitom do doby než přijala euro nebývale hospodářsky dařilo,přistěhovalců bylo minimum
Salvini ani Okamura není můj šálek kávy
Co se tyče byrokracie a zkostnatělosti, a také infiltrace mafie s tím naprostý souhlas
Ona slavná LAV Tuřín – Salerno je toho zářným příkladem

northys

rikal ten jeho kamos okamura?

Jaaa

Jasně, za všechny naše problémy můžou cizáci. Ještě nějakou pěknou floskuli tam máte?

Luděk

I u nás to občas jde. Když si vezmu ten kontrast v Brně Plotní vs. trať do kampusu. Kdy zprovoznění Plotní se zase odložilo a pak přejet na Osovou kde se maká o sto šest a už moc nechybí aby začali betonovat stropy hloubeného tunelu.

Moudry Cynik

Docet jsem to k nahnedlymu Salvinimu. Myslel jsem, ze tohle je apolitickej web o doprave.

D J

Evidentně jste to nedočetl ani k úvodu.

Yellowhammer

Jelikož text převzali jak píší, převzali ho kompletní. Kdyby ho zkracovali a upravovali, bylo by taky zle.

Miky

Když se do knížky o včelaření dal kdysi zamíchat marxismus-leninismus, tak proč by svazák Vyhnálek nemohl ošklivého Salviniho zamotat do Janovského mostu… Zvykejte se si, za chvíli bude zase povinnost se pevně ideově vymezit, aspoň v předmluvě.

Jiří Kocurek

Počkat. To jako za 30 roků nedokázali pro tu lávku zařídit povolení a kolaudaci? Neuvěřitelné…

V. K.

To je známý problém staveb z doby socialismu, kdy se na majetkové záležitosti kašlalo a teď tu máme stavby, co ani nejsou v katastru.

Jiří Kocurek

Že se na kašlalo tehdy, to mě neudivuje. Že na to úřady kašlou dodneška, to je horší. A ještě horší je to, že se majitele včelína neobtěžují ani zeptat, ale rovnou tam naběhnou s policíí a rozhodnutí o odstranění černé stavby. Na to jsou geroji. Hooodně se divili, že ta „stavba“ má kola a technický průkaz.

Adamgolias

Jo jo . Mám v archivu několik ultrarychlich činů stavebních úřadů vedoucí k odstranění stavby . Většinou stavby spolecensky neškodné , na vlastním pozemku , bez sítí a rozměrů malých . Ovšem v CHKO slavkovský les stojí ohromná stavba ruského vlastnika dodnes . Nebo Hradec Králové , hala mezinárodní firmy , … anarchie a klientelismus vládne úřadům

Martin V.

Ale tam se nepíše nic o kolaudaci. V článku je napsáno (a četl jsem to už dříve a jinde), že lávka byla v rozporu s územním plánem. Nestudoval jsem ten ÚP, takže nevím, k čemu má podle něj to území sloužit, ale taky mě zaráží, že za 30 let při tom množství změn ÚP, nebyli schopni uvést plán do souladu s realitou – pokud měli dojem, že tam ta lávka stojí správně (a nikdo se zatím nevyjádřil opačně). Jestli to nebude tím, že když se vám ze zemědělské půdy podaří udělat stavební parcelu, tak se cena pozemku řádově zhodnotí (tzn.… Číst vice »

Jackub

Dobrá tedy, když jsme řekli fuj na italskou cestu, která není dostatečně transparentní a občanská, jak bychom mluvili (nejen) o Trojské lávce v kontrastu s rychlostí a kvalitou oprav a staveb infrastruktury v Japonsku a v Singapuru? 🤔

Analytik

A já si říkal, že by se třeba moji vnuci mohli dožít dokončení dálniční sítě a pražského okruhu.

Frantisek

Dálniční síť bude někdy dokončena? Vždyť se furt vymýšlí, kde ještě nějaký ten pás asfaltu „chybí“, zatímco aut v tomto duchu neustále přibývá.

Zdeněk

Hezky okecáno…ta česká neschopnost není jen na první pohled, ale i na pohled druhý, třetí, a každý další. A zdaleka se nejedná jen o tuto lávku!

Indian

Naopak, my jsme velmi schopní, když navzdory právním předpisům v této republice postavíme vůbec něco! Jako kolonie máme koloniální legislativu a zainteresovaným velmi vyhovuje pomalý rozvoj infrastruktury v ČR.

Marian Kechlibar

To rozhodně pro kolonie typické není, naopak tam dost často postaví infrastrukturu právě ti kolonizátoři. Ne nutně z kamarádství, spíš pro to, aby se jim ta kolonie vyplatila – což znamená zaintegrovat ji do vlastní ekonomiky. A vesměs se přitom moc neohlížejí na dřívější právní normy, protože jsou to holt kolonizátoři.

V první fázi protektorátu se u nás taky dost stavělo, přítrž tomu učinil až nedostatek oceli a podobného strategicky důležitého materiálu, jak se válka táhla.

Miky

Zda by tedy nebylo řešením budovat dálnice jako exteritoriální. Viz třeba Breslau-Wien… 🙂

Indian

Když nechcete, aby vám kolonie přerostla přes hlavu, tak nesmíte dopustit, aby se úroveň její infrastruktury vyrovnala té vaší.

ABC

někomu holt ten švajneraj vyhovuje

Lemmy

Tak z pozice městského zastupitele těžko vyřeší procesní příčinu toho bordelu.

Armin

Jen tak pro zajímavost, v česku se tohle (speciální zákon na konkrétní stavbu) už dvakrát zkusilo, a dvakrát to shodil ústavní soud (dráha letiště + jezy na Labi). Je to porušení jedné ze základních právních zásad, že zákon má být obecný.

Kandelábr

A taky např. zákon o dálničním obchvatu Plzně, ale tam to myslím u ÚS tenkrát nikdo nenapadl

ABC

to bych se docela divil protože ekoteroristi zkoušeli naprosto cokoli…. http://www.agris.cz/clanek/101983/pravnik-a-aktivista-zaluji-poslance-za-zakon-o-obchvatu-plzne

Frantisek

Nechte už toho s těmi teroristy. Stačí, že ta neustále se množící auta pak už trvale obtěžují okolí, a lidé jsou tlačeni do nich přesedat z šetrnějších způsobů dopravy i dopravního chování obecně.

ABC

Jasně, když celý provoz na D5 pokračující za Plzeň jel přes město, to bylo ekožůžo….

Petr

á, takže terorista. tomu se říká rozvoj. běž i klidně spát do jeskyně, jestliže ti to vadí

Původní Pražák

Můžu se jako laik zeptat, jestli je tato zásada nějak definována v ústavě?

V. K.

Ta je definována tou zásadou, že parlament je zmocněn k tomu vydávat zákony (které jsou obecné), ale nikoliv rozhodnutí (která jsou pro jeden konkrétní případ). Pokud tedy rozhodne o jednorázové záležitosti, překračuje své pravomoci. To je totiž jeden z prvků rozdělení moci ve státě a bez toho nemůže právní stát existovat. Kdyby se tahle zásada prolomila, tak by to mohlo vést třeba až k tomu, že by parlament začal formou zákona třeba vydávat rozsudky.

Herold

Plyne to taky z čl. 11/4 Listiny, podle kterého je vyvlastnění nebo nucené omezené vlastnického práva možné jenom NA ZÁKLADĚ ZÁKONA-tedy ne zákonem, ale na základě zákona, rozhodnutím vydaným ve správním řízení, proti kterému se dotčený může napřed odvolat a potok případně bránit u soudu. Pokud by se vyvlastňování dělo zákonem, nebyla by tato obrana možná, protože soudy jsou zákonem vázány.

kolemjdoucí

To je pochopitelně nesmysl. už na právnické fakultě se studenti učí v teorii práva, že existují zákony tzv. „speciální“ a naše legislativa je jich plná…. Evropské směrnice jsou většinově speciální… Rozhodnutí ústavního soudu, kterými zrušil výše zmíněné zákony jsou přijímány v právnické obci s rozpaky, ale jak víme, jsou nekritizovatelná. Dle mého názoru i Ústavnímu soudu se v určitém období nevyhnul aktivismus, a je jedno jestli v pozitivním nebo negativním smyslu slova. Troufám si tvrdit, že dnes už by k podobnému zrušení nedošlo, výše zmíněný soud a obecně naše nejvyšší soudy v poslední době mění svůj názor a uznávají, že… Číst vice »

Armin

Tato rozhodnutí jsou rozporná jen pokud jste Koudelka nebo jeho následovatel. :-))) Ukažte mi jediný zákon, který obsahuje konkrétní rozhodnutí, a v naší legislativě platí.

Bob

Co třeba zákon o Českých drahách? Zakládat akciovou společnost zákonem je normální?

Jaaa

Zakládat univerzitu nebo město zákonem je normální? 😉

Armin

Nesmysly plácáte akorát vy. Lex specialis fakt není to samé jako konkrétní zákon obsahující de facto rozhodnutí. To byste si měl tu teorku dát ještě jedno.

kolemjdoucí

ach jo….. kouknul jsem se do indexu, máte pravdu, mám ji za dvě, budu opakovat. Já s Vámi nejsem ve při zásadní, protože se stejně jako Vy přikláním k cestě, kdy by výstavba infrastruktury měla probíhat jinak, než je stát nucen z nějakého důvodu vydat zákon speciální (např. při výstavbě armádní infrastruktury). A ano, máte pravdu, že lex specialis je termín poněkud širší… Já jsem jenom napsal, že české právo je podobných zákonů plné, a pokud kolega z diskuse chce příklad, tak můžeme začít zrovna Benešovými dekrety a pokud si otevře loňskou nebo letošní sbírku zákonů, tak hned uvádím koronavirovou… Číst vice »

Gwann

Aaaa, pánovi se stýská po dobách, kdy se parlament usnesl na zákonu, že Adolfu Schwarzenbergovi se zabavuje všechen majetek, nebot je nemravné, aby jeden mel tolik….

Demokracie není tyranii parlamentní většiny!

Petr

tak z teorie práva bys už v prváku měl letět, jestliže je proto speciální právní úprava to samé, co speciální zákon pro konkrétní stavbu. facepalm

K.S.

Nemám po ruce, zkuste googlit. Ale přinejmenším obecnost zákona je jedním z pilířů právního státu. Jinak by bylo totiž možné skoro cokoliv a to by moc nebylo dobře.

ABC

Když zasedá parlament, nikdo si nemůže být jistý majetkem ani životem

Petr

ehm, lex Babiš?

T.H.

Propagace dopravní koncepce Prahy, mosty, lávky, tunely … ach ty dopravní stavby … každého zajímají a přitom koncepci dopravy zná tak málo lidí. Vždyť co může řešit dopravu komplexněji než dopravní koncepce pražské aglomerace? Škoda, že dopravní koncepci tak málo lidé znají. Možná proto, že ji schválili teprve 24.5. 2019. Když jsem se jednou ptal dvou pražských politiků na řešení jedné tunelové stavby v dopravní koncepci, tak dlouho přemýšleli, o čem to vlastně mluvím a pak se jim rozjasnilo, že je to ten „zásobník dopravních opatření“. Zásobník je vskutku jednou z částí dopravní koncepce, a je asi tou nejpřehlednější částí.… Číst vice »

Jan Zavadil

Proc? Protoze se musi nejdrive nekdo nabalit. Pote se z nejakeho zvetraleho betonu a rezavych roxoru postavi predrazena lavka , ktera se bude za pet let opravovat 🙂

Gwann

Tak přesně kvůli takovým expertům, co poplivou vše a všechny, tu skoro nikdo nechce nic dělat a za cokoliv zodpovídat….

Tomáš Gottschalk

S tím nahnědlým populistou Salvinim to ten cajzlovské hňup dost přehnal.

Armin

Tak pokud toto Salvini skutečně navrhuje, tak jde o destrukci právního státu, a označení nahnědlý populsita je ještě mírné.

Luděk S.

Vždyť se k tomu Salvini sám hlásí…

Paja

Nevím k čemu se pán hlásí, ale to označení „nahnědlý“ se v poslední době celkem rozmohlo v určité sociální bublině levicově aktivních nadlidí a rovněž se mi to moc nepozdává takhle někoho častovat. Byť to přesně zapadá to dnešní politické reality v Praze.

Luděk S.

Ono je to složitý. Čeští „vlastenci“, co čtou řetězové mejly, Sputnik, parlamentní listy, aeronet a podobně, tak mají slovo fašista ve slovniku zařazeno tak, kde rusové. Tedy synonymum pravdoláskaře, EU Hujera, EU, Soroše, Kalouska. Problém nastane ve chvíli, kdy se stejní magoři od jinud, zde z Itálie, k tomu fašismu tak nějak potichu hlásí. Ono je to stejné, jako jejich (rozuměj ruská) podpora AfD. To jsou sice němečtí kámoši, ale musíme tajit, že jsou pro zrušení Benešových dekretů.

Jaaa

Nj., holt dělník ve šroubárně si sice může přečísti Vergilia v originále, ale asi ho nepochopí. Dunning-Krugerův efekt ale holt funguje.

Od té doby, co jsem od těchto pravicově konzervatnivních slušnolidí opakovaně slízl poznámku, že „logika jsou levicové dávno vyvrácené žvásty“, tak tyto jedince považuji jednoduše spíše za hlupáky.

Marian Kechlibar

„logika jsou levicové dávno vyvrácené žvásty“

Zajímavé, já v anglosaských kruzích narážím spíš na opačný extrém, totiž že kritické uvažování a objektivní přístup jsou znaky „bílé kultury“, ne-li „bílé nadřazenosti“ (white supremacy).

Asi můžeme říci, že na obou křídlech je trotlů dost a internet je mocně zviditelnil.

Hajnej

Přesně. Dřív sice taky měla každá obec svého obecního blba, ale všichni to o něm věděli a nikdo jeho žvásty nebral vážně – a hlavně nešířil dál.
Dneska má bohužel každý blb díky sociálním sítím impakt mnohem větší…

Luděk S.

Přesně!

Tomáš V.

Jestli je tohle obecně rozšířený způsob myšlení ve Vídni-Sever, tak to teda fakt potěš koště. Naštěstí pro JMK a Brno jako takové, dementy typu Okamura tam dle výsledků zas až tolik nemusí.

Cajzlovské hňup… Takovýhle starosti bych fakt chtěl mít. 😂 Tak hlavně bacha, abyste se neztratil, až se sem naplavíte, a zjistíte, že tu je nějaký Brno všem úplně jedno.

noerf

Proč u poměrně jednoduché lávky soutěží Praha zvlášť projektanta a dodavatele?
Jestliže se staví dálniční most, tak z hlediska realizaci je schopen provést pouze určitý okruh dodavatelů, který se na mosty specializuje.
A na provoz vlaků v PID vypisovala Praha výběrové řízení nebo to zadala vše jednomu dodavateli mimo linky S49? Takže to v reálu s těmi výběrovými řízeními nebude tak slavné.

K.S.

Chtěl byste tam raději pěkný most, nebo něco z nabídky fy. kilometry modrého zábradlí a.s.?

Gwann

Protože se musí nejprve udělat projekt, aby bylo co cenit. On je most a most…

Správně by se měl nejprve vybrat architektonicky návrh, pak k němu projekt a pak stavba.

Nebo vše v jednom, ale pak nemůže být cena kritérium….

ketchup1970

já to říkal, že nejlepší vláda je osvícená monarchie.

Kubrt

Super napad, jen kde a jak hledat a delegovat ty osvícené monarchy?

K.S.

O jednom bych věděl, ale toho asi víc zajímají auta než vladaření.

Frantisek

Auta nám už nějaký ten rok vládnou i bez monarchy. Otázkou je, co by s tím takové osvícení udělalo – často ovšem tito nadšenci mívají střízlivější názory než stádo, tak možná…

Petr

ty kráso, tebe auta straší i ve snu, vid? tady bych už zcela vážně začal přemýšlet o nějaké odborné pomoci

Miky

Mladej Ferdinand má ještě čas, zvlášť jestli se císař Karel dožije stovky jako jeho otec.

Adamgolias

Právo dědičné ? Ale to nezaručuje to osvícenství. Což v případě zhýralého zdegenerovaného Habsburka bude asi nemožné.

K.S.

Vy máte nějaké drby na Zvonimíra Habsburského?

Gwann

Mno, zdegenerovani poslední Habsburkove zrovna moc nebyli…ale proč si nehodit blátem, že?

Slosor

Nebo osvícený diktátor. Jižní Koreji, nebo v Singapuru by mohli vyprávět

V. K.

Ano, zrovna v Koreji by o brutálních metodách jejich tajné policie mohli vyprávět. Každá moc člověka korumpuje a ta absolutní úplně nejvíc. Jinak než mohutným rozkrádáním a následným násilím s cílem se udržet u moci to skončit nemůže.

Paja

Nejsem si úplně jistý jestli to je o tolik horší než ty pokusy o liberální demokracii se sociálním podtextem co se praktikují v našem životním prostoru.
Podivný propletenec zájmů různých oligarchů, mafií, politiků a nátlakových skupin, které stejně občan ve volbách nemá šanci rozbít, maximálně tak zpomalit.

Jaaa

Je, protože tam není ta brzda v podobě pravidelného předávání moci.

Gwann

Kdyby se Ti nespokojení místo mlácení hubou v hospodě a na fórech dokázali dohodnout a zorganizovat, tak může být mnohé brzy jinak.

Ano, na celostátní úrovni to jde hůř…ale na obecní i v Praze celkem snadno.

Vaše logika, my nic nezmenime, protože jen krafame, tak ať žije Vůdce…je dost nebezpecna…

Jaaa

S tím přišel už Platón. Ten ale věřil, že „dobro“ lze získat skrze absolutní vědění.

Marian Kechlibar

Když je to nejlepší forma vlády, proč jich na světě nejsou tucty? Není to třeba tím, že se dlouhodobě neosvědčily? Typicky to končilo tak, že po ojedinělém osvíceném monarchovi nastoupil nějaký neosvícený.

Luděk S.

Zase ta představa, že bych byl tím komisařem a měl k dispozici jen monopolní projektanty a stavební firmy. To by byla paráda!

Petr Šimral

Luďku…

Tomáš V.

Terminus technicus je v takovém případě označení SimCity 4 Deluxe.

JménoStáleJeštěNemám

protože žijeme, tak kde žijeme. Já už se s tím naučil žít

mgr.pavel

A chtěl byste snad žít pod někým, kdo může vydávat tak silné dekrety ignorující většinu zákonů?

I kdyby se dotyčný jmenoval třeba Lukašenko..?

(příměr nesedí plně, ale snad chápete kam mířím. moc koncentrovaná v jedněch rukách závisí na dobré vůli dotyčného – jak moc věříte tomu kterému politikovi?)

Jan Sova

za koblihu a malovaná řepková pole lidé rádi uvěří….

Marian Kechlibar

Ono by asi stačilo zkopírovat stavební předpisy třeba z Dánska, tam se rozhoduje nejrychleji v EU a tyranie to není.

123

Otázka je, zda během projednávání dánští úředníci taky zvrtají co se dá, jako ti naši.

Marian Kechlibar

Zas takoví nadlidi tam taky nejsou a souboj eráru o kvalitní lidské zdroje se soukromým sektorem bude v Dánsku, zemi vysokých platů, patrně ještě houževnatější.

Někdy je to opravdu otázka toho, nemít ty předpisy zamotané až příliš.

Kamui

Já to říkal, že i v Česku by se měl přijmout zákon např. Zákon o pražském okruhu, podle kterého by se prostě postavil a na názor Suchdoláků by při tom nebyl brán zřetel.

jozka

Kdyby jen Suchdolaku…

Ondra

Však v případě vzletové a přistávací dráhy letiště Václava Havla už tady takový zákon byl. Ústavní soud ho zrušil jako protiústavní.

Paja

Což pak míří na ten léta více či méně probíraný problém, jestli by nezasloužila revizi Ústava, je hezké že je tam všechno obecně, ale pak si s ní kdejaký hejhula může vytírat … jako to dělají na Hradě. A mnoho i veskrze pěkných myšlenek je smeteno s tím, že nejsou v souladu s naší Ústavou. Prostě doba je jinde než v roce 90, jsou jiné výzvy a ukázalo, že i lidé jsou jiní, než si tvůrci Ústavy představovali.

Jaaa

Tohle je ale základní princip dělby moci a tím právního státu.

Frantisek

Okruhu, který z Prahy ubere 15 % aut? A to bez systémového řešení dělby přepravní práce? Přijde mi, že se z toho dělá přílišná modla.

Miky

A pak ještě zákony o D3, D6, D35, D52, kanálu DOL, Lanovce do Bohnic, obchvatu Jihlavy, …… a nakonec ještě Zákon o Novém chodníku v ulici K Lávce v obci Starý Kolín. Není nadto řešit obecný problém speciálním zákonem.

ABC

Procesy „zefektivnění“ už dávno selhaly, ostatně taky už se vydáváme na cestu silou, stavby ve zrychleném režimu, předběžná držba….

Lektor

Tak v zákonech to sice je, ale ve skutečnosti se to nijak nepoužívá.

ABC

„Mezitímní rozhodnutí bylo ve prospěch ŘSD již vydáno na pozemky v rámci stavby D55 Napajedla – Babice,“

https://echo24.cz/a/SRZgQ/vyvlastnovani-je-pro-vystavbu-dalnic-nutnost-shoduji-se-politici-cast-majitelu-system-zneuziva

Paja

Protože co si budem, stát si ty stavby stejně nakonec prosadí, jen si u toho bčas nechá třeba 15 let okopávat kotníky. A to u většiny staveb ve veřejném zájmu prostě je k ničemu. Si tady o úřednících můžem myslet co chceme, ale ty silnice a dráhy se nestaví pro úředníky, ale pro nás všechny.

Jaaa

Ne, ty se staví pro nadnárodní korporace, aby měly kudy vozit svoje polotovary ke smontování. 😉

Jde zase především o prachy.

Hajnej

I těch smontovanejch polotovarů se ale místní Joudové dožadují, to je pak těžký…

Frantisek

Jak které. Pořád mi tu chybí jasné prohlášení stávající dopravní koncepce, kdy chceme časem vše převézt na silnice, vozit toho co nejvíc a co nejdál a spotřebovávat při tom co nejvíce zdrojů, abychom o ně mohli vést války. Protože přesně tím směrem se zatím zjevně ubíráme.