Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště Stavebnictví

Návrh a uspořádání nového terminálu na Letišti Praha vypracují Němci

Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště Praha pokročilo v přípravě výrazného rozšíření schengenského Terminálu 2. Aktuálně zadalo zpracování takzvané Design Study, tedy studie návrhu stavby s ověřením technického řešení.

Zakázku, jejíž součástí je i výkon autorského dozoru, získala německá společnost Planeground Airport Consulting, která sídlí v Kolíně nad Rýnem. Cena je téměř 700 tisíc eur (cca 18 milionů korun). „Účelem Design Study je implementace části dlouhodobého plánu rozvoje Letiště Praha týkajícího se rozšíření terminálu, zahrnující architektonický/stavební návrh a funkční uspořádání,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Letiště sice nehovoří o novém terminálu, rozlehlá přístavba „dvojky“ ale toto označení fakticky naplní. Celkový počet stojánek na letišti vzroste z dnešních padesáti na 75. Z toho má být 18 pro velkokapacitní letadla typu Airbusu A380. Dnes může tento letoun zajet ke čtyřem můstkům. V terminálu má vzniknout prostor až pro sedm odbavovacích ostrovů se 170 přepážkami. Dnes je zde přepážek 60.

Přístavba Terminálu 2 je součástí velkých investičních plánů, které mají v příštích letech spolknout až 27 miliard. Vedle terminálu bude klíčová především devítimiliardová investice do nové vzletové a přistávací dráhy. Ta by měla být hotová do roku 2025.

Na konci příští desetiletky pak má zmizet dělení terminálů na schengenský a neschengenský. Cestující budou směrováni podle dopravců a nikoliv podle cílových destinacích. Pražské letiště si loni připsalo devítiprocentní růst, když jeho branami prošlo 16,8 milionu cestujících. Investice mají jeho kapacitu zvýšil na 21 milionů, výhledově ak až na 28 milionů cestujících.

Tento týden Letiště Praha otevřelo novou čekárnu pro cestující se zdravotním postižením či omezenou schopností pohybu a orientace. Čekárna se nachází v odletové hale Terminálu 2 v prostorách bývalé bezpečností kontroly. Cestující zde najdou sedačky, soda bar a k dispozici je jim i asistence, která cestujícímu poskytne doprovod, pomoc s odbavením, průchodem bezpečnostní kontrolou či nástupem do letadla.

22
Diskuze

avatar
4 Komentáře
18 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
Jan CernickyY.K.Martin V.náhodný kolemjdoucí... Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

V letectví se sice moc nevyznám, ale těch 18 můstků pro A380 apod. mi přijde opravdu zbytečných. Vdyť samotné A380 se pomalu přestávají vyrábět a trend poslední doby je spíš více letů menšími letadly (např. 787)

Martin V.
Host
Martin V.

No ono to zní šíleně, ale podle malůvek, které se k tomuto tématu nedávno rozšířily po internetu – např. tento článek v L+K: https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letectvi-kosmonautika/507-rozvoj-letiste-praha-v-pristim-desetileti.html to vypadá, že k buď k dvojici mostů přistaví jedno wide-body nebo ty dva nástupní mosty použijí samostatně pro dvě letadla velikosti A320/B737. Já těch „dvojmostů“ u modrého rozšíření T2 napočítal 14 (takže alternativně pro 28 single-aisle). Rozpětí A321neo je 36 metrů, kdežto A380 80 metrů, takže to zhruba vychází 1:2. Takhle mi to dává docela smysl, protože to bude flexibilní. A někde možná místo dvou mostů budou mít tři (třetí pro horní patro) jako to… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Tak ono to spíše bude schopných pojmout až A380, tedy největší kategorii, ne vyloženě tohle je na míru A380. Takové staní se pak hodí pro každý widebody.

Jindra
Host
Jindra

Druhá dráha do roku 2025?No nevím….

Vojta
Host
Vojta

po vzoru Dubaje by mohl jeden terminál sloužit výhradně společnosti Smartwings..:-D

Jen tak
Host
Jen tak

tak pokud ta myslenka obsazovani terminálů/prstů vejde jednou do realizace, tak to tak přesně bude…

tak čemu se smějete?

Tomas
Host
Tomas

Z hlediska dělení terminálů jsme zase jednou byli papežtější než papež….

Jen tak
Host
Jen tak

v čem?

...
Host
...

Například v tom, že je spíše pravidlem než výjimkou, že přiletíte odpoledne či večer s ČSA/Smartwings odněkud ze západní Evropy a vaše letadlo je přistaveno k terminálu 1, protože dál pokračuje do Ruska nebo někam jinam mimo Schengen (a při příletu ráno odněkud z východu zase naopak, přistaví letadlo k terminálu 2). Projdete tubusem, nasměrují vás místo do terminálu na schody a pod schody čeká autobus. Je to nepříjemné zdržení (5 – 10 minut), aerolinie tvrdí, že o tom, kam budou přistaveni, rozhoduje letiště (ano, rozhoduje, ale na základě žádosti aerolinií). Ten autobus je vyloženě nepříjemný, nechávají ho stát s… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

No .. rozdělení na terminály schengen X nonschengen je v evropě naprosto běžné, resp. zcela nezbytné. stejné rozdělení najdete na jakémkoli jiném evropském letišti. v praze se to samozřejmě děje ČSA/Smartwingsu, protože zde bázuje, a některá letadla přiletí z schengenu a odlétají do non-schnengenu. a naopak, V praze se vám to samozřejmě s jinýmio společnostmi nestane, protože letadlo, které přiletí, odlétá prakticky vždy do té samé destinace, takže není nutné s lidmi přejíždět. proto vás to třeba nikdy nečekáí s aeroflotem, klm, nebo dalšími. v amsterdamu se vám stejný tyjátr může stát s KLM (ale v omezené míře, část terminálu… Číst vice »

...
Host
...

Mýlite se. Na drtivé většině evropských letišť to není členěno na Schengen/Non-Schengen, ale podle dopravců. Rozdělení se pak týká pouze gate, kde schengenské jsou v jiném patře, než neschengenské, ale využívají stejné tubusy. Což je asi optimální design. Přes Paříž létat je samo o sobě holým nerozumem. Minimálně pokud máte zavazadla a chcete se s nimi včas shledat. V Amsterdamu se to skutečně nestává, stejně jako v Madridu, v Barceloně nebo ve Vídni. ad „proto vás to třeba nikdy nečekáí s aeroflotem“ Ano, já vím. A právě proto považuji za racionální si zvolit jiného dopravce než toho, který má Ruzyni… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Dopravci mají své vlastní terminály jen tam, kde je báze nějakého silného dopravce. Obecně mi to přijde spíše jako výjimka.

S tou chodbou jistě máte pravdu, ale to není jako vyšramovat koupelnu, že. 🙂 Značně to omezí kapacity gatů po dobu stavby, základy stavby to musí unést, jinak se musí postavit celé nové, takže se letiště upravuje postupně, je to celkem logistický oříšek (ale předpokládám, že to je to k čemu směřují).

Eda
Host
Eda

Vy jste zhejčkaná citlivka. To je skutečně hrozná tragédie jet autobusem místo nástupním mostem. V zahraničí se to praktikuje také poměrně běžně a nikdo se nad tím nepozastavuje. Už se pak ani nedivím, že v zahraničí narazím na kvanta Čechů, kteří mají nabubřelé ego a chovají se jako burani. A nejsou to jen důchodci, ale velmi často i mladí, kteří si myslí, že snědli Šalamounovo ho… a musí to dát okolí náležitě najevo. Mimochodem kde se dají sehnat letenky pro lety s Luftwaffe? Docela bych se rád podíval do letadla, se kterým létá např. paní Merkelová.

Martin V.
Host
Martin V.

Co se týká „autobusových výletů mezi terminály“, tak v tom musím tři tečky podpořit. Stalo se mi to v Ruzyni několikrát a příjemné to nebylo. Pro cestující by bylo lepší nechat je vystoupit u „správného terminálu“ a prázdné letadlo před nástupem přetáhnout k tomu druhému. Ale chápu, že tohle je zase více práce pro zaměstnance letiště a aerolinek.

No a jak tedy chtějí provést v Ruzyni tu rošádu? Přistaví další patro k T1 i k T2, nebo jak budou separovat ty Schengen/Non-Schengen cestující?

Jen tak
Host
Jen tak

Nejspis nove dostavena cast terminalu 2 bude mit dvoupatrove gejty …

Y.K.
Host
Y.K.

Ne třípatrové? Non-schengen PAX, schengen PAX a přiletivší PAX, bych myslel jako optimální.

Jen tak
Host
Jen tak

To by pak musely být čtyřpatrové gejty… i přiletivší pax musíte separovat podle schengen a nonschengen.

bez ohledu na to – na co? k čemu separovat přiletivší pax?

Y.K.
Host
Y.K.

Tak je to pohodlnější a rychlejší, schengen nemusí procházet pasovou kontrolou.

...
Host
...

Je to pouze komplikace pro transfery. Na T1 i na T2 se přiletivší i odlétající pasažéři potkávají.

Co by ale mohlo dávat smysl, to je několik vybraných gate, které by umožňovaly dělat US border pre-clearance jako třeba v Dublinu nebo v Shannonu (jiná evropská letiště to nemají).

Y.K.
Host
Y.K.

Za to vás s Lutfansou poměrně pravidelně čeká výlet autobusem třeba ve Frankfurtu (ne u zámořských letů, tedy stejný problém jako mají ČSA/SW v Praze). Většinou je rozdělení domestic / international, ČR je malá a tak domácí terminál nemá, máme místo toho schengen a non-schengen a je to víceméně podobný systém jako kdekoliv jinde, kdy je třeba vodit jinudy cestující v pasovém „hraničním“ režimu a jinak ty „domácí“.

...
Host
...

Proto mám raději Düsseldorf

Jan Cernicky
Host
Jan Cernicky

Pravda, pracuji na letisti ve Frankfurtu a cesta autobusem je normální

Partneři