Dopravci Železnice

Návrat koženek. Českým drahám chybí vagóny, nasazují zálohy

Koženka na Jižním expresu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Koženka na Jižním expresu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cestující u některých rychlíků Českých drah čeká na řadě spojů návrat do minulosti. Na spoje dopravce nasazuje kvůli nedostatku novějších či upravených vagónů vozy, které by mohl nasadit rovnou na některé retro linky.

Problém s nedostatkem vhodných vozů potvrzují samy České dráhy, dokumentuje ho i řada cestujících na sociálních sítích. „Skutečně v poslední době došlo k výkyvu plnění turnusové potřeby tzv. „zájmových“ řad a k většímu počtu nasazených záložních vozů, kdy skutečně jezdí všechna dostupná technika,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jde o nasazení vagónů, s kterými už České dráhy příliš nepočítaly. Jejich interiér neprošel ani základní revitalizací, tedy například výměnou potahů. Za poslední dny jsou tyto vozy k vidění například na rychlících Krušnohor či Vltava, objevily se ale už i na expresech.

Podle Šťáhlavského je důvodů k nasazování záloh více: od problémů s klimatizacemi až po nedostatek lidí. Výkyv se týká především modernizovaných vozů s klimatizací, které dnes obsluhují velké množství spojů včetně rychlíků. „Důvodem byly extrémní teploty s dopadem na spolehlivost jejich provozu, především pokud jde o klimatizace. To samozřejmě vyžaduje řazení náhradních vozů. V případě některých tras, např. do Německa, přitom musí náhradní vozy dodržet rychlostní požadavek 200 km/h,“ dodal Šťáhlavský.

Kvalitnější vozy chybí i kvůli sezónním vlakům. „Vypravujeme různé sezónní vlaky, např. spoje Slovakia nebo Wydmy, což vyžaduje nasazení řádově desítek vozů navíc oproti době před zahájením letní sezóny. Lze říci, že nyní denně vypravujeme až o 70 vozů více než na začátku června. Tyto před sezonou záložní vozy nyní jezdí denně na plánovaných spojích, a proto jsou využívány i další záložní vozy UIC-Y/B, které na jaře a na začátku léta nemusely do provozu zasahovat. Navíc začátek prázdnin vyžaduje další mimořádné posílení dopravy v souvislosti se souběhem konce školního roku a začátku prázdnin a se zkráceným pracovním týdnem a prodlouženým víkendem, jde o odvoz lidí na začátek prázdnin a svátků a následně o návrat ze svátků,“ dodal Šťáhlavský.

Jako třetí důvod nedostatku vozidel uvádí České dráhy nedostatek lidí v opravárenství, zesílený ještě dovolenými. „Situaci řešíme náborem a aktivním hledáním nových pracovníků včetně různých náborových aktivit v těchto technických oborech. Problémem je, že pracovní trh v tomto směru nefunguje a volné pracovníky nenabízí,“ dodal Šťáhlavský.

 

188 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

mne pobavila nejvíc ta poslední věta – Problémem je, že pracovní trh v tomto směru nefunguje a volné pracovníky nenabízí.
To jste se asi probudili v čd. No bodejť by nabízel, lidi co něco umí něco uměli jsou buď v důchodu, nebo podnikaj nebo jsou v cizině 🙂 vážení přátelé, už to bude jedině horší.

Bob

Já na tom nevidím nic špatného, lepší čistá koženková sedadla než nějaká látková sedadla, ze kterých špínu nelze snadno umýt.

navratp

Co by kaštani chtěli, že jo?

Hans

Jo, pokus by průvodci automaticky vydával slevu pro ty, co mají místenky na koženky, tak jo. Jinak je to trapná ostuda dopravce!

Zesp

Já to vidim jako jako jasný důsledek zrušení soutěži na R linky. Neni již nutno se snazit, substrát má prostě smůlu a režista bude rad, ze bude jezdit dal zadarmo. A nasypane peníže můžeme rozdělit na odměny manažerům CD, zato ze už to mají zase všecko spadne do klína a nemuseli pro to ani nic udělat. ..

Ic540

Kdyby Jste to napsal bez pomůcek typu režista. Tak záporný hlas nedostanete. Každý ví že zrušení výběrových řízení je krokem zpět. No politika. Tak už to bude. Dokud zase od někud nezahřmí….

HonzaEM

Aby se z toho lidi nepotento, že se konečně svezou pohodlnějš, než normálně.

MartinLT

Nejsou lidi? Bude se muset přistoupit k tomu, že servis o nové soupravy bude zajišťovat výrobce. Asi budu vymínusován, ale vlastní dílny jsou přežitek z dob parní trakce a počátku motorizace.

Hans

Myšlenka na první pohled dobrá. Outsourcing se tomu říká, nicméně v životě to tak nefunguje. Ne na zásadní činnosti kterou opravy v tomto provozu jsou. Mít obrovskou flotilu techniky a nemít vlastní dílny, no hádejte jak by to mohlo asi dopadnout. Doba uz je jinde, přišlo se na to ze Outsourcing je dobrý jen na marginální veci.

Jarek

Dost záleží na tom, jak je to nastaveno, někdy je v rámci pořízení schopen dodat servis výrobce za podmínek, které jsou výhodnější než živit vlastní lidi (tuplem když je neumíme najít/zaplatit).

noerf

Jarek: Ohledně lidí by možná stačilo připustit civilní alternativu k vyhlášce o drahách (tuším 100/2005 Sb.). Aby elektrikář stačil paragraf 6 vyhl. 50 a nemusel si složitě dělat ještě tzv. dečkovou. To same pro revize elektro, či tlakové nádoby a podobně.
Z mé zkušenosti si lidi, kteří měli příslušné papíry a stáhly soukromé firmy a ČD si je pak najímala.

Dominik

Josef: Proč to dělit? Jednou je na dráze vyhláška 100, tak ji holt musí mít.

noerf

MartinLT: Záleží na tom, kolik máte vagónů, lokomotiv a jednotek a na četnosti a kvalitě servisu. Napríklad u LE by se vyplatil servis externí či výrobce. U ČD včetně Carga se vlastní servis vyplatí. Je to také otázka cen vstupů (mzdové náklady, materiál a zboží pro opravy). Jde také o zaškolení obsluhy a efektivity práce.

BoH

Je to sice blbý, ale tak lepší, než nechat kvalitní vozy jen jako zálohy čekající na svoji příležitost.

Hans

Pokud je to čisté a funkční tak si troufám tvrdit že to není problém. Sototeroristum to může připadat jako konec světa, běžný cestující si sedne tam kde je pro něj nejlepší místo a řeší především ke komu si sedne a jestli je to koženka, látka nebo cojavim je tak nějak jedno. Stokrát lepší tyhle vozy než stát v uličce u zachoda klimatizovaného vozu.

Tronda

Čisté a funkční a zároveň béčko je jasný protimluv.

Železniční student

Proč by béčko nemohlo být čisté a funkční?

Jaroslav

Protože to řekl Tronda a ten ví přece všechno nejlépe!

Jarek

Jak může být „funkční“ věc, která je nejméně 20 roků naprosto mimo z pohledu užitných vlastností?

Dalibor

no funkční je, jede, sedí se v tom… i veterám může být funkční. Je otázkou zda je dobře veteránama řešit pravidelnou dopravu…

Ic540

Už jen proto, že to jde rovnou na koleje. Určitě víte co. A to už tu tak deset let ne li více nemělo dávno být….

Jarek

Je dobře, že jednodušším jedincům a režijkářům béčko nevadí, ale prosím o vysvětlení, jak do béčka přetáhnete lidi z IAD.

Dalibor

já nikoho nehodlám přetahovat, každý nechť sám zváží, co je pro něj výhodné. Doba kdy se veleo co kdo má dělat doufejme pomalu ale jistě odeznívá, byť tyto tendencě má spoustu „hlasatelů pravd“.

Jarek

Ok, ale to je jeden z motivů poměrně obrovských dotací směrujících do veřejné dopravy – odlehčit silnicím, snížit dopady IAD. Tam je béčko stejně platné jako kdyby Uber jezdil s wartburgama, žigulíkama a moskvičema a doufal, že tím někoho dojme.

Y.K.

Dalibore, dalibore, přetáhnout cestující je o konkurenci módů a tom kdo čím je ochoten jet, nechápu, co sem motáte nějaké hlasatele pravd. Pokud někdo začně jezdit místo auta vlakem, přetáhl jste ho na svou stranu, z pohledu dráhy (což železnice potřebuje po dlouhých letech úpadku), děje se tak nabídkou služeb.

Destičkové vázání

Vždycky mě pobaví, jak je slovo „koženka“ a jeho asociace, pro některé lidi traumatizující. 😀 Tím spíše, když pak přijedou domů a kecnou do gauče, ze stejného materiálu, za který vysolili desetitisíce…

Paja

Málokdo si ovšem sedá na svůj gauč, kde před ním seděly tisíce lidí, ten gauč je dost do černa (ač má být červený) a jsou na něm ostré švy po opravách. Já teda aspoň takovej gauč nemám.

Destičkové vázání

Jakou vypovídací hodnotu má argument, že na sedačce v hromadné dopravě seděly tisíce lidí? Je v tom nějaký rozdíl oproti látkovým potahům? Vlastně je. Ten koženkový můžete vzít savem, a umyjete z něj i přilepenou žvýkačku….

Ic540

I kdyby ta koženka ve vlaku vypadala stejně dobře jako gauč za třicet litrů doma. Určitě kousek od toho gauče nemá nikdo Hajzl kdy spláchne a hodí to sousedovi o patro níž na hlavu(koleje). Tato diskuze je už mimo mísu. Tak říkajíc. Aby si to uvědomili zastánci B vozů a podobně…

VRT

S B+810 na věčné časy a nikdy jinak!

Dalibor

Amen

AAA

Škoda že Hurvínek s dřevěnou lavicí už nejezdí. Ostatně, sedět se tam taky dalo, že jo.

VRT

Pěkně pod drátama na koridoru…

Dalibor

on za to (hurbínek) přece nemůže že tam natahali ty ohavné dráty!!! :-))

Kinov

Vagony typu B jsou pro běžné rychlíky, které nejezdí více jak 140km/h docela v pohodě, problém je jen při extrémních vedrech, kvůli absenci klimatizace. Ale ani relativně modernější některé vagony typu Bmz klimatizaci nemají – jsou nasazovány zejm. na rychlíky Hradečan.

Petr

Bmz bez klimy jezdí i na Ostravanech

MildaIV

Se stahovacími okny není absence klimatizace zas tak velký problém.

Paja

Ještě zapomínáte že kromě léta nejsou vhodné ani na zimu, protože buď netopí nebo topí naplno a clověk to okno musí otevírat i v mrazech.

Kinov

Ale to popisujete je už poruchový stav, není to principielní problém těchto vagonů. Porucha podobného typu nové vagony zcela vyřadí z provozu, ale jak sám zmiňujete, u vagonů „B“ je to řešitelné workaroundem v podobě otevření okna. Takže vagony typu B nejsou zas žádná katastrofa, jak se zda často prezentuje. Co je skutečná ostuda jsou motoráky regionova a obecně provoz na regionálních tratích – vozidlový park, stav infrastruktury, traťové rychlosti pod 50km/h atp.

a8n

Pořád lepší než jejich deriváty Bee 272/273, které znají jen první stav.

Dominik

Pro mě je důležité, že to jede, že to nemá klimatizaci ani WiFi? Tak nemá, využívám vlak proto abych někam dojel, ne kvůli internetu.

HolyTrinity

Jo, kdyby všichni na železniční dopravu koukali stejně jako vy, tak stále jezdíme koňkou. 😀 Nicméně 100 lidí, 100 názorů. 🙂

Dalibor

no co, je bezpečná, ekologická, recyklovatelná, co máte proti koňkám?

Paja

Ekologická?

LKB

S tou bezpečností bych si nebyl u koňské dráhy jistý. Spíše právě naopak – víte kolik lidi zahynulo nebo bylo zraněno, když se jim překotil koňských povoz nebo dostavník? Nebo kdyz spadlo z koně? Nemám přesná data, ale věřte, že hodně… Prepocteno na počet jízd výrazně více než v autě.

Dalibor

Mluvíme zde o koněspřežné železnici, neplést s jízdou na koni případne s dostavníkem.

LKB

Rozumím, to mi uniklo. Hledal jsem a našel jsem např nehodu koněspřežné železnice uvedenou zde dole: https://www.casopisczechindustry.cz/products/lanska-konesprezka/
Ta vskutku tak vážná nebyla. Vlastně pro turisty nebo v zoo fajn.

Dalibor

jo, žádný NOxy, a palivo je obnovitelný zdroj.

Jiří Šrámek

Jasně. Všichni chceme staré a strašné vlaky, které jezdí pomalu a jízdné neodpovídá poskytované službě. Fakt to nechceme jinak. Jsme totiž blbí.
Jenže když „dráhu“ využíváte v oblasti, kde to jinak nejde, máte prostě smůlu. A debaty jestli Bmz, Bgfdrz, ….. nechápete. Protože jako rychlík přijede Hydra nebo 843 a osobák, který má jezdit Regioshark, nahradí Regionova. Trvale. Jste v hajzlu a jdete do auta, které NENÍ levnější.
Jsem z Liberecka

Dalibor

u auta závisí na pořizovací ceně a obsazenosti. Existují kombinace která vyjde ekonomicky zajímavě.

Dominik

Tak Hydra či 843 není nejhorší vozidlo.
Jo někomu se svět zhroutí, když přijede 814 jinému ne, vy jste asi holt první případ.

Jarek

Svět se nezhroutí, Dominiku, ale cestování sockou už přináší poměrně dost kompromisů samo o sobě. Pokud se k tomu musí ještě přidat hnojné vozidlo, tak to opravdu smysl nemá.

Liberecký dopravák

Jedna velká pravda a myslím že pane Šrámku myslíte trať 086 která je jedna z mých dom. tratí 😂

Dominik

Neříkám, že opovrhuji novými vozy, jen se mi nezhroutí svět (jako některým zde), když přijede náhrada v podobě B 😉

Jiří Šrámek

Vy to zjevně vůbec nechápete. O pár příspěvků výše jsem psal o tom, že někdo kňourá nad náhradou nového vozu Béčkem, ale v mnoha regionech je standart ještě horší, než ono Béčko a každému je to šumák. Kdyby tady u nás přijela ‚náhrada v podobě B‘, bude to zlepšení.

Jarek

Jo a že na tom část cestujících neumí otevřít dveře je vám asi úplně jedno.
Stejně tak sezení na lavici po 2×4…

Petr

Aspoň to hezky po „Darwinovsku“ eliminuje stupidní cestující…Protože pokud někdo neumí otočit klikou a otevřít dveře, tak snad ani nemá právo na to, aby někam jezdil 😀

Třicátáprvní béé

To jste mi připoměl dnešní zážitek z Pantera. Malá holčina asi kolem čtyř let šla na toaletu, ale mamince se asi nechtělo jít s ní. Po minutě řev a volání maminky aby otevřela. Chudák si zmáčkla zamknutí wc a i přes rady všech kolem aby si ty dveře zase odblokovala, pořád řvala na celej vůz😉 A pan průvodčí neměl čas.. Ale šlo tu hezky vidět ten strach z toho, že by tam ta malá zůstala, tak po krátký době bouchání na všechny ty tlačítka si ty dverme sama odblokovala a otevřela si, tolik radosti jste neviděli😄 Až mi jí bylo… Číst vice »

Dalibor

jojo klika je klika…. ale klice nepřeje čas tlačítkový… pokrok nezastavíš!!!

Paja

A když si to dítě zamkne kliku a pak zpanikaří a neví jak to odemknout? Rovněž autentický zážitek.

Dalibor

asi mám nadrůmerné děti. těm mým se podpobné trauma nestalo. A zamknutou kliku zevnitř odemknu díky hranolu, který kouká z druhý strany ven – klasika vlaková. Tj i kdyby se stalo, otevřu dveře v sekundě.

Jarek

Jste chodící příklad chodící modrogumní idiocie.
Vezměte svoji přítelkyni/manželku (jestli žádnou nemáte, požádejte maminku) a nechte jí otevřít dveře v béčku. Pokud se jí to nepovede, řekněte jí, že právě byla eliminována jako stupidní cestující.

Dalibor

můžete mi říct v čem shledáváte obtížnost otevření béčka? vždyť je ten jedna úplně obyčejná klika kteriz stačí patřičně otočit. není k tomu ani moc síly třeba, dnes jsem to zkoušel. Úplně v pohodě. Neshledal jsem tam žádnou záludnost.

Jarek

Nestačí. Musíte kliku držet dole, stát jinde než na kusu podlahy (která se zvedne a odjede jinam) a k tomu vahou těla tlačit na dveře způsobem, který na první pohled vypadá, že po otevření dveří vyletíte ze dvou metrů ven. Jednou rukou bych to asi nedal ani já, takže věřím, že na to slabší lidi nemají sílu.

Ve vozech ze Studénky (Bt) to jde výrazně líp, ale Bautzen B je peklo.

Kajman

Jako stokilový chlap občas musím otevírat dveře béčka pořádným kopancem, jinak bych se ven nedostal. A k těm dveřím se dostat přes nějakou slečnu nebo babičku, která se s hrůzou v očích snaží dostat ven. Tak neplácejte nesmysly.

Dominik

Chudák cestující, kteří pamatují ještě starší vozy, které měly 2 kliky. Si tak říkám, jak oni se dostávali do vozů, když dnes některým dělá problém jedna klika.

Jarek

U béčka je problém dostat se těmi zalamovačkami z vozu.

Dominik

U Béčka je problém? Co teprve zalamovačky u rakouských Nmz

Dominik

Rakouských Bmz

Alexandr Mikulka

Vy máte režimku, takže zadarmo i koženka dobrá, viďte?

Petr

Co je to režimka? Stranická knížka?

Zesp

Režijní cestujicí?

Chorobný prokrastinátor

Ještě že u nás, na Šumavě je svět tak v pořádku. Příchodem soukromníka totiž skončil komunismus i jeho koženky.

Rtep

Jo jo. A začalo jako co? Hlučné staré motoráky se záchodama, které leckdy nesvítí, jindy nejdou ani zavřít. V celém voze místo tak na deset batohů a deset háčků na kabáty. Nefunkční klimatizace a ve spodní části vozu často v zimě nefunkční topení.
Ten soukromník, to je tedy opravdu pokrok :-))

Třicátáprvní béé

Ještě jste zapoměl na absenci stolečků, když tedy nejede 628 🙂
Ovšem Béčko stolečky má, teď je jen na každym jestli má odvahu na to sáhnout😉

Tronda

V béčkách není klima vůbec, ale platí tam režijka, tak je to v pořádku. Ostatně, když nedodržují standardy ČD, tak proč by měl někdo jiný.

ketchup1970

Kdyby ty režijky nebyly, byl byste v zadeli….

HolyTrinity

Já to nechápu. ČD už roky vědí, že Bčka nejsou schopny vyřadit a nahradit a stejně se okolo toho každý rok udělá šaráda a je hrooozný překvápko, že se koženky znovu objevují. Kdy už se konečně něco hne? Minimálně by pomohlo pár (desítek) zachovalejších Béček rekonstruovat. Koneckonců možnosti tu jsou. Poláci například udělali z tohohle (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/PL/PKP_Bdnu-111A.php) tohle (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/PL/PKP_Bnouz-174A.php). V souhře s probíhajícími přestavbami Bdmtee by to minimálně zachránilo časté náhrady na Ex1, Ex2, Ex7,… vlastně na všech expresních linkách. Ale ne, ne, ne, budeme čekat na vozy, které přijdou nejdříve v 6/2021 (a stav vozového parku stejně nezachrání) a každý… Číst vice »

Josef22

„Ale ne, ne, ne, budeme čekat na vozy, které přijdou nejdříve v 6/2021.“
Modernizovat Béčka nemá smysl. Bdmtee už potenciál má, a ta rekonstrukce jde udělat krásně (jak jsme mohli nedávno přesvědčit). Akorát by to chtělo, aby kraj požadoval klimatizaci.

„A víte co bude teprv sranda? Až bude první úsek VRT, ale bude se na něm jezdit 140 km/h, protože se na expres muselo nalepit nesmrtelné B.“
A víte, co bude teprve sranda? Že žádná VRT minimálně do roku 2030 nebude. 😀

Dalibor

já bych se VRT nebál ani v delším časovém horizontu, pokud vůbec…typuju 2050

HolyTrinity

Jistě, mohu jen souhlasit. Reko Béček měla smysl tak 10 let zpět. Nicméně i ti Poláci vytáhli kopřiváky (pro zájemce – fotky odstrojených i hotových vozů jsou na fb stránce Baza wagonów kolejowych) a udělali z nich mnou zmíněné vozy 174A. Jeden vůz pro PKPIC vyšel na cca 27,5 milionu (vnitřek komplet nový, včetně výměny podvozků), nové vozy od Siemensu skoro 60 milionů/ks. VRT po roce 2030 nemění nic na tom, že v té době po železnici ještě budou jezdit minimálně humanizovaná B a pár B251 (ex. A), pokud vedení bude stejně namrzlé jako teď. Je to sice dost pesimistická… Číst vice »

Trnka

No berme to tak,že RETRO je dneska prostě v módě. Spousty lidí se rozplývá nad starými stroji a když se můžou povozit starými vagóny měli by toho využít. Důležitá je přeci bezpečnost a dodržení jízdního řádu. Tak hurá na prázdniny.

Bart

„jezdí často ještě v původní zelenobílé barvě“ a proto už je jen jedno provozní zelené B… Pane Sůra, zase neověřené informace.

Panelák

Na Budějovice jede zelenobílé BDs každou chvíli. Jestli je provozní jsem nezjišťoval.

Ryk Mat

Potíž je ale v tom, že původní barva skříně vozů B byla zelená, jen ty úplně poslední dodávky s podvozky GP200 měly na bočnicích žlutý pruh. Šedozelená kombinace pochází až z devadesátých let a to už byla béčka beznadějně zastaralými šroty. A vzhledem k tomu, že vozy Bmee i BDmee(r) byly již všechny zrekonstruovány, musíme konstatovat, že původní barva vozů, ve kterých jsou dodnes koženkou čalouněné lavice, byla zelená. Ostatní barevné kombinace jsou již také historií, ale původní je jenom ta, se kterou byly vozy dodány. Kam to česká novinařina dopracovala, když je novinářům nutno vysvětlovat správný význam slov. 🙁

Josef22

No, vtipnější je, že v citaci to říká i sám p. Šťáhlavský. Tak možná si spletl značení a myslel i například jiné zelené vozy, které se dají běžně spatřit? (Bdt?)

Jiří Kocurek

Jenže to by úderníci museli vědět, co to je citát.

Petr

Jako řadový cestující se o způsobu dopravy rozhoduju podle určitých parametrů. Když si koupím jízdenku na vlak, u kterého bude uvedená klimatizace, wi-fi a velkoprostorový vagon, a místo toho přijede tenhle šrot, tak prostě příště pojedu autem. A jako řadovému cestujícímu je mi úplně jedno, jaká je příčina. Mimochodem pokud klimatizace ve vagonech nezvládá víc než 30 stupňů, tak to není klimatizace.

Haha

Ano. Jenže tohle někdo musí zaplatit a to se tak nějak nechce.

Jarek

Kam jdou ty miliardy za „prodej“ nádraží?

Dalibor

já bych věděl! něco jako černá díra…

Haha

Miliardy za prodej nádraží? ČD počítaly s 8 MLD, dostaly 3.1 MLD, což je částečné umazání vnitřního dluhu. A použily to třeba na splacení railjetů… Nebýt spolupráce s ÖBB, nikdy by u nás nejezdily, nezaplatily by se.

Haha

Oprava. Je to 3.3 MLD. Pro další porovnání: je třeba těch 50 vozů na Budapešť. Nic moc extra za to nekoupíte…Dílčí zlepšení.

ketchup1970

Jel jsem v září vlakem k moři do Agde. (F). Cesta probíhala v klidu jen po hranice CZ/A, pak NAD do LInze pak 4 hodiny NighJet výluka , NAD , autobus NAD se hned za městem pokazil, NAD za NAD, v Zurichu o dve hodiny později. Místo ICE z Zurichu do Basileje náhradní souprava z osmdesátých let, nevyfotil jsem si řadu ale něco jako ELefant s padacími záchůdky na 160km/h. Z Basileje do Strassbourgu rychlík s pohodlnými velkoprostory ale taky bez 220V a s gravitačním WC. a zpoždění samozřejmě. V Nancy jsem byl u přátel za 25hodin , autem z… Číst vice »

Dalibor

mo vidíte kdyby vše fungovalo nemáte tolik zážitků a námětů na vyprávení! a pak že je bordel jen v ČR, není.

hoholu

jako retro OK, nedávno jsem jel Bd z Letovic do Brna(R19), až na špinavý interiér a okna + typický hluk při brždění vcelku fajn

Patrik

Myslím, že tohle už nikoho ani nepřekvapí.

Roman Svačina

Nejsou vozy, nejsou lokomotivy. Za vším jsou nejspíš penize. Vozy jezdí na R Wydmy (a nejen tam,ale i na dalších vnitrostátních vlacich v PL), no a v Gizycku (Mazury) včera vedl vlak brejlovec v barvách ČD. (do Olsztyna). Takže vozy i lokomotivy jsou, akorát v Polsku.

Novotny

Dobry den, ona ta situace je trochu jiná. Dráhy vagony mají, ale nestarají se o ně, jak mají. Je to vidět například na nádražích v Plzni, Třebové, Pardubicích, Brně atd., jak jsou prázdné vagony odstavené a nikdo neřeší jejich stav, namísto, aby byly vhodně použity. A to se ví každoročně, že bude potřeba více vozů. A taky proč ČD půjčují vagony do Polska a na Slovensko na jejich vnitrostátní linky a pak to chybí u nás. Co se týče lidí, dopravce je řádně nezaplatí a zavádí úsporné opatření v personalistice, a to nové lidi nepřivede, spíš odradí. A pak si… Číst vice »

Josef22

Jenom ze zajímavosti. O jakých vozech v Plzni mluvíte? O těch, co stojí na ON? Ty A, AB, B?
Pak je tady výjimka a to jsou vozy odstaveny u nástupišť (řádově sotva 10 vozů). To je obvykle souprava pro R nebo posilové vozy pro Expresy a ty tam nestojí jen pro parádu, ale čekají na „svojí jízdu“.

LKB

Když jedu z Brna do Prahy vlakem, tak pokaždé vidím po levé straně před Českou Třebovou HODNĚ vagónů na nějakém záložním nádraží, které vlak objíždí na náspu a přes most táhlou levotočivou zatáčkou. Stojí tam neustále ty stejné, čas od času možná nějaké přibudou, nevím. A každým rokem se jejich stav zhoršuje. Nevim, zda tam probíhá péče řádného hospodáře, resp. komu to depo patří. Předpokládám, ze může byt tip pro redakci.

Luke

To „záložní nádraží“ je plné vozů určených ke šrotaci. Železniční hřbitov. 🙂

LKB

A proč tam tedy některé průběžně nezmizí? Šrotace neprobíhá?

Dalibor

nejsou lidi. šrotace pokračuje, ale jde to pomalu. kolejí je dost tak se skladuje „zadarmo“. z něčeho se nejdřív „párají“ náhradí díly atp.

jirka

lidi jsou jen by musel zaměstavatel dobře platit, to by zájem byl hned
já tedy nevim jak vy ale za minimální německou hodinovku by se nepochybně zde dost lidí k práci ochotných našlo no ne??

Na základě rozhodnutí Komise ke stanovení minimální mzdy dochází s účinností od 1.1.2019 ke zvýšení minimální hrubé mzdy v Německu ze současných 8,84 EUR za hodinu na 9,19 EUR za hodinu.

což je cca 234 kč/h

dizgrafyq

Pamatuji si, že někde kolem roku 2011 se objevily první články, předpovídající brzký konec vozů čady B. Humanizace prý byly jen dočasné řešení, přičemž nehumanizované kusy měly být vyřazeny během dvou, tří let. To se potom recyklovalo každý rok, přičemž se jen posouvalo datum vyřazení vždy o rok až dva 🙂 Něco jako dokončení české dálniční sítě. Takový evergreen. Každý rok se pláclo nějaké datum a všichni se tvářili, že tomu věří a přitom všichni věděli, že je to sci-fi. Snad až loni jsem poprvé slyšel přímo od ČD, že s béčky se počítá i do budoucna a budou nás… Číst vice »

Haha

Konec se mi jeví jako možný mezi lety 2022-2025, dají-li ÖBB…

ApolloXI.

A pokaždé se k tomu strhne vášnivá diskuse „odborníků“ 😀

Petr

A kde redakcni zmínka o slevách?Ty za to totiž určitě mohou nejvíc 😀

Jan Soukup

Když gentlemansky přejdu, že tam máte ve dvou krátkých větách hned tři gramatické chyby a jste zjevně zhrzený důchodce /nic proti důchodcům, myslím konkrétně Vás/, mohu se směle zeptat, zda jste voličem ANO, nebo KSČM? Děkuji.

-TR-

Nech si to kádrování do pražské kavárny.

Kinov

A proč se zajímáte kdo koho volí, co je vám po tom, jak to souvisí s nasazováním záložních vagonů?!

Petr

Já jsem voličem TOP 09 a do důchodu mě zbývá cca 40 let, pokud vůbec, při současném rozhazování vlády se ho snad ani nedočkám, protože jaksi nebude z čeho ho platit.:-D….Babiše nesnáším, ale číst na seriozně se tvářícím webu téměř každý den v alespoň jednom článku nějaké narážky na Babiše či jeho slevy v podání zejména pana Sůry mě už taky nebaví.Chtělo by to trošku objektivity a potlačení politických názorů, pokud to tu má být bráno jako seriózní web :)… A za chyby se omlouvám, píšu z mobilu 🙂

Dalibor

při vašem věku bych s důchodem raděi nepočítal… pokud se nestane nějaký zázrak, nebude mít na důchodce kdo dělat, bohužel. Babiše máme rádi, on to určite myslí stejně dobře, jak to myslel Topolánek, Nečas, Paroubek, Gross, Zeman, Klaus….

Jan Soukup

Petře, níže píšete, že jste jezdil spokojeně Béčky již v roce 1993 a v roce 2019 Vám zbývá 40 let do důchodu? Vždyť píšete úplné blbosti. Jestli jste spokojeně jezdil Béčky v roce 1993 a v roce 2019 Vám zbývá 40 let do důchodu, znamená to, že v roce 93 Vám bylo maximálně pár měsíců. Když tedy pominu fakt, že si své „batolecí“ léta nemůžete pamatovat, pak už chápu, proč jste byl s Béčky tak spokojen. Ono jízda jakýmkoliv vlakem je pro malé děcko zážitek. Ale spíš si teda myslím, že jen blbě kecáte, proto padla ta otázka, koho volíte..

Dalibor

no béčka byly oblíbená proto, že měly velkoprostorová přebalovací nenasákavý pult – tj sedadlo! nebylo potřeba mít přebaalovací podložku, v případě úniku stačilo setřít plenou…

Rossec

Na čundry naprosto ideální 🙂

yaakov666

„Souběh konce školního roku a začátku prázdnin“ – to se snad panu mluvčímu zavařil mozek, ne? 🙂

Petr

Tím chtěl říct to, že zároveň s koncem šk. roku se vrací studenti z kolejí atd a zároveň jezdí lidi na dovolené.

Dalibor

no ono bylo plánováno, že nejdřív skončí školní rok, pak bude týden pauza a pak teprv začnou prázdniny. Jenže poslanci tuto novelu nestačili včas projednat, neboť řešili problematiku nového skloňování podst. jména motýl

Petr

Zřejmě stále nechápete, o co v té větě šlo ,ale nevadí, třeba na to dojde 😀 …Ale zkusme to jinak: Chtěl tím říct i to, že české ovce musí jet na dovolenou hned první týden prázdnin, protože by jim něco nejpíš uteklo, k tomu se přidávají studenti jedoucí ze škol, takže vlaky jsou plné…Už chápem ?

Dalibor

ne ééééééé, já si myslím, že by opravdu bylo lepší mezi konec šk. roku a prázdniny vložit týden mezeru, aby se s tou změnou režimu mohly všichni lidi i všechyn instituce pozvolny vyrovnat. Tyto skokové „šokové“ změny nejsou k ničemu dobrému.

Hodně štěstí

Lepší mít vlak z koženky a jet, než mít vlak z klimatizovaných vozů, které prostě teploty nad 30 stupňů nezvládají a mít ten vlak zcela zrušen a nikam nejet.

malý bobeš

A nebylo by lepší (honosím-li se titulem „národní dopravce“) mít v roce 2019 vozy, které teplotu nad 30 stupňů prostě zvládají?

Haha

No, ono jaksi dorovnat výchozí pozici B249 vs Bmz225/226/235/234 jde jen těžko bez podpory státu (vnitřní dluh způsobil během let 1989 – 2008 jen a pouze on).

malý bobeš

Představte si, že by koženku nasadil jakýkoli jiný dopravce; myslíte, že by se také mohl vymlouvat na nedostatečnou podporu státu?
Kolik milionů podle vás dostávají od státu na svůj vozový park konkurenti ČD?

Haha

Nic, taky proto je stejně starý (RGJ) nebo nad krachem (LEO) nebo podporována šrotem od maminky (Arriva) nebo je trpěn (GWTR na jihu). Prostě bez investičních peněz toto nelze řešit, ne v rozsahu vozby ČD.

Jiří Kocurek

HAHA! Jak je teda možné, že rakušané provozovali vozy řady Bmz už v 80. letech, zatímco v ČR nebyl ani jediný. Dnes těm rakouským Bmz každý správný odborář nadává do starých šrotů, nejsou-li modrobílé.

Haha

To se zeptejte tehdejších soudruhů, ale mám obavu, že budete muset na hřbitov…

Dalibor

no to by lepší bylo, třeba i ten komunismus je objektivně lepší řád než kapitalismus, že, jenže lidi to jaksi všechno „odidealizují“. Takže máme stále kapitalismus a u ČD máme stále koženky.

Petr

A který z dopravců, působících na našem trhu, tyto vozy má ? :D. Podotýkám že se ptám na NÁŠ trh, argumentovat Německem či Švýcarskem fakt nezkoušejte, tam jdou do dopravy jaksi úplně jiné peníze

Dalibor

přesně tak, Já dodám, že ve Švýcarsku takm jdou zpravidla franky a v Německu zpravidla Eura.

malý bobeš

Pro mne by bylo dostatečné, kdyby vozy měl každý z dopravců, který je masivně dotován státem.
Mám na mysli dopravce, který (například) smí státu „prodat“ nádraží a pozemky – ty samé, které před nemnoha lety od téhož státu zadarmo dostal.
Dopravce, který na základě politické dohody získává většinu zakázek na dotované vlaky za ceny, které garantují zisk.
Dopravce, který od státu dostal veškeré zázemí (depa…), které předtím stát za své peníze pod hlavičkou ČD (ČSD) vybudoval a zařídil,

Petr

Já pořád nechápu, co lidi prosti těmto vagonům mají. Okna jdou otevírat, sedadla sklopit, jsou natáhnout nohy. Koženka? a co jako?

Haha

Při rychlosti nad 100 km/h nesnesitelný hluk, kravál, místa po osmi jsou velmi nepohodlná, ty vozy obvykle neudržované, chybějí zásuvky, klimatizace, Wi-Fi, Vmax = 140 km/h, nemají spolehlivé blokování dveří…

Petr

Jezdil jsem v nich hodně dlouho. v kupé pro 8 nás málokdy jelo více než 4, takže pohoda. Blokování dveří je nepodstatné, klimatizace mi nějak nechyběla. Wifi taky ne. Bavíme se o letech 1993 – 2009. Signál na mobil je v nich lepší, než v moderních vozech.

Haha

Právě to, že se tam reálně vejdou jen 4 lid a už je „plno“ je problém toho vozu… Dneska narozdíl od dob dřívějších vlakem lidi jezdí rádi..

Petr

Ale já jezdil rád vlakem i tehdy

Paja

To jste možná špatně pochopil, my se nabavíme o roce 1993, ale o tom, že ty vozy jezdí na rychlících a expresech v roce 2019.

Dalibor

no ono to zas tak často tak strašně rychle nejezdí Na kolika km dosahuje reálně vlak nyní 140km/h? Dále nesnesitelný hluk… je snesitelný, znám horší kravály. Spolehlivé blokování dveří – no já jezdil ještě když na dveřích byly 2 „kliky“ a 3 červený zajišťovadlo, děti z vlaku nevyskakovaly, to se nebavím o dvoupatřácích co neměli vůbec žádný zajištění a posuvná dveře šly otevřít kdykoliv. Přežili jsme tento „pravěk“ všichni. Fakt je, že v těchhle hycech je koženka zapařovač obecný, instantní výroba vlků zajištěna…. WiFI chybí jen mladejm rybízkům, co nemaj zapladený data, neschopným přežít bez těch jejich jůtůbe a instagramu… Číst vice »

Jarek

Zkuste vaši ženu nebo vaše rodiče požádat o nástup a výstup s otevřením dveří. Pak nám napište výsledek.

Dalibor

žena i děcka to zvládááj – jak moderní vlaky, tak koženky, tak i třeba Balm, rodiče jsou po smrti. V čem vnímáte zásadní problém v otevídání dveři?

Paja

Já znám spoustu lidí, především žen, které vlakem nejezdí protože mají strach, že by nevěděly jak otevřít dveře. A je to zcela zásadní důvod proč tím vlakem nepojedou.

Dalibor

v pohodě. nechť jedou něčí jiným. Mám třeba v práci kolegu který neumí jezdit autem. neudělal si řidičák… no každej má holt hranici cvých schopností nastavenou někde jinde. Třeba umí pěkně vyšívat, že. nemusí být každy talent na otvírání dvěží u vlaku.

Jarek

Jasný, takže na jedný straně se lejou stamiliony do zvýšených nástupišť, plošin pro vozíčkáře a orientačních systémů pro nevidomé, na straně druhé vozíme starý šrot, který nedokáže otevřít poměrně dost žen, protože jsou jaksi od přírody slabší.

Jackub

No vidíte – to je váš názor a jiní mají zase jiné priority a potřeby a ta WiFi či klimatizace by jim chyběla. Nehledě na to, že naši dědové by nám zase mohli říct, že i za nich to taky šlo, když jezdila pára, pár vlaku za den v náhodné časy, dřevěné lavice a topilo se ve voze v kamnech…

Dalibor

jojo to byly časy, bylo víc klidu, víc trpělivosti. Teď chce každý všecko a hned.

Alexandr Mikulka

Fakt jste přežili všichni? Já mám teda jiné informace.

Dalibor

z mého okolí díky železnici žádné úmrtí. Když srovnám sumu všech úmrtí na železnici díky „dveřím“, a srovnám se sumou lidí, co se uchlastaj tak to není zas tak špatný skóre

Jiří Kocurek

Ve stanici nelze. Problém je poznat, zda právě neprojíždíte zastávkou, na které čekají lidi na následující osobák.

Zapa

Jak se tam sklápí sedadla?

Petr

Ten sedák se snad dál zvednout, ne?

Dalibor

Jak? no přece s chutí!!!

Jiří Kocurek

Kopnete do nich ze spodu a v kupé pro 8 je rázem místo jenom pro čtyři, ale k hulvátovi si málokdo přisedne. A tak má celé kupé sám pro sebe. A v diskuzích pak hulvát proklíná velkoprostory – tam si totiž nedovolí.

Jan Soukup

Petře, někomu, kdo se takto zeptá a navíc je schopen tvrdit něco o sklápěcích /polohovacích?/ sedadlech v těchto vozech,, se snad ani nedá odpovědět.

Petr

Ten sedak se dal zvednout a natáhnout nohy

Jan Soukup

Jestli myslíte vozy řady B, o kterých je řeč, tak ne. Jste úplně mimo.

ApolloXI.

Sedák se dal zvednout ve vozech osobních ze Studénky a v těch se zelenými koženkovými sedadly a parním topením, pokud mne paměť nešálí. Pravda, dnešní „B“ to nejsou, označení po mě ovšem nechtějte.

Jarek

Je úplně jedno, jestli to má hadr, nebo koženku, je to vůz stavěný na standardy totáče, který je dnes beznadějně morálně zastaralý.

malý bobeš

Kvalitnější vozy chybí „i kvůli sezónním vlakům“? On „národní dopravce“ před fakt sezonou nevěděl, že v létě bude provozovat spoje Slovakia nebo Wydmy?

Tronda

Prostě ČD opět neplní objednané standardy a nasazují ojeté šroty místo smluvně objednaných vozidel.

Stanislav Fanta

Lepší bautzen, než nová Bmz bez oken a s rozbitou klimatizací. Další možností už je, že místo porouchaného vozu už nepojede nic. Tak si vyberte.

Tronda

To ale není náš problém, jak si dopravce zajistí dostatek provozuschopných vozidel a když neplní standardy má dostat pokutu.

Tomáš Záruba

No je ovšem pravda otázka, k čemu je v konkrétním případě to, že dopravce možná dostal/dostane pokutu, cestujícímu dobré.

Haha

Kde ty standardy na Ex1 jsou objednané prosím? A na linkách, kde garantované jsou (Ex6, Ex7, možná pár dalších) toto dodrženo je též.

Petr

Jojo, zato Radim, ten standardy plní dokonale…Zrovna nedávno jsem jel neklimatizující Astrou ve 35 stupnovém vedru….Doporučuji, zlaté Béčko s otevřeným oknem.

malý bobeš

a ještě se sklopenou sedačkou, že 🙂
Mimochodem – na opruzeniny způsobené několikahodinovou cestou na vyhřáté kožence, preferujete zásyp nebo mast?

Dalibor

Aviril, jedině ten!

Y.K.

Od kdy RJ musí plnit nějaké standardy objednávaných služeb? Jezdí na komerční riziko a na dohodu s cestujícím, který to platí. První objednané spoje se teprve chystají.

Tronda

No jo, alr jinak modrý gumy pozornost od vlastních kiksů neodvedou, ještě tu chybí kejhání nad Šumavou, ale plesnivý béčko tam GW fakt nenasazuje, i když je to modrým k vzteku, že na to nemohou upozorňovat…

Petr

Plesnivy becko ne, ale 810, za kterou CD nemohou nekteri prijit na jmeno, se tam obcas objevi 🙂

Haha

Lepší plesnivé Béčko než 654 s nefunkční klimou… Fuj.

Panelák

Už jsem se bál, že jako obhajoba ČD pro odvedení pozornosti od vlastních nedostatků bude chybět „podivejte se na Jančuru“… Ale nechtěli jste být mnohem lepší než on?

Dalibor

no já na Jnačuru koukám docela rád i docela rád s ním jezdím, zvlášť když jeden do prahy celá rodina. jejich dětský kupé ja totálně to nejlepší, co znám.

PetrN

Jo, dětský kupé je úžasná věc, obzvlášť, když s ním musíte jet, protože váš vůz nezařadili a pak vás honí po všech čertech po celém vlaku až vás usadí na úžasném dětském gauči s uřvaným nesmyslem v tv, který nejde vypnout.To už raději fakt v tom béčku 😀

Jakub K

A teď kdo to od koho má? ČD od Smartwings nebo naopak? ;)))

Stanislav Fanta

Starej dobrej nesmrtelnej bautzen. Ten nás přežije všechny…

Jarek

To ne, doufám, že objednatelé nebudou tak blbí a začnou trochu víc soutěžit.

Oskarák

Souhlas, raději jet v létě v béčku s otevřeným oknem, než v nějakém voze bez otevíracích oken s nefunkční klimatizací. A ohledně lidí to je „na krev“ v celém hospodářství ČR, takže bohužel ani opravárenství ČD není výjimkou a nestíhají se opravovat vozy. Navíc při té obrovské roztříštěnosti vozových řad je mnohdy těžké hned na něco sehnat náhradní díl. Takže lepší vytáhnout z kopřiv nějaké béčko, než krátit soupravy. To by zase lidi nadávali, že stojí.

Y.K.

Tenhle přístup je fakt mor ČD jsou jím prolezlé do morku kostí.
Je to špatně po všech stránkách, odrazuje to většinu cestujících kromě pár šotoušů.
Pokud jsou problémy se spolehlivostí nových vozů, má se řešit a zlepšit spolehlivost a ne si libovat, že jezdíme se šrotem a nostalgickými zážitky a že je to lepší. Není to lepší. Navíc v těch vozech opravdu není pohodově ani při otevíracích oknech, je tam nesnesitelné horko, zejména stál-li někde při obratu, smrad, kravál a má to nedostatečnou rychlost i pro naše koridory.

Jarek

Co to furt melete o nefunkční klimatizaci? Vozy v ČR by měly fungovat v rozmezí teplot -30 / +40. Pokud na to není klimatizace dělaná, je to problém člověka, který ji navrhl.
Roztříštěnost vozových řad „co kus, to originál“ je kretenismus ČD a litovat je za to opravdu nehodlám.

Dalibor

přesně tak, jedná se o konstrukční chybu , když to klimy nezvládaj. Blbý je, že se tento jev stále opakuje, tj objednatel vozů nemumí na dodavatele „kleknout“ a vyreklamovat mizerne odvedenou práci.

Alexandr Mikulka

Bože, pes38 nadobro modrogumovatí.

Stanislav Fanta

Ale prd, prostě jsou na stole dvě možnosti. Bautzen bez klimy a s otevíracími okny nebo nový vůz s rozbitou klimou a bez otevíracích oken. A vyberte si. Třetí možnost (moderní vůz s funkční klimou) prostě na stole není. Je to samozřejmě vina a diletantství dopravce (lhostejno, z jakých primárních příčin), ale my s tím tady h….o naděláme.

Jiří Kocurek

Takže máte dvě možnosti. Vyhořelý byt a nebo bydlet ve stanu. Že je ten státní byt vyhořelý už pátým rokem a nikdo ho neopravil, za to můžou živnostníci, co si vyzdili vlastní dům.

Stanislav Fanta

To je ale blbej argument…