Návrat koženek. Českým drahám chybí vagóny, nasazují zálohy

Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.

Cestující u některých rychlíků Českých drah čeká na řadě spojů návrat do minulosti. Na spoje dopravce nasazuje kvůli nedostatku novějších

Cestující u některých rychlíků Českých drah čeká na řadě spojů návrat do minulosti. Na spoje dopravce nasazuje kvůli nedostatku novějších či upravených vagónů vozy, které by mohl nasadit rovnou na některé retro linky.

Problém s nedostatkem vhodných vozů potvrzují samy České dráhy, dokumentuje ho i řada cestujících na sociálních sítích. „Skutečně v poslední době došlo k výkyvu plnění turnusové potřeby tzv. „zájmových“ řad a k většímu počtu nasazených záložních vozů, kdy skutečně jezdí všechna dostupná technika,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jde o nasazení vagónů, s kterými už České dráhy příliš nepočítaly. Jejich interiér neprošel ani základní revitalizací, tedy například výměnou potahů. Za poslední dny jsou tyto vozy k vidění například na rychlících Krušnohor či Vltava, objevily se ale už i na expresech.

Podle Šťáhlavského je důvodů k nasazování záloh více: od problémů s klimatizacemi až po nedostatek lidí. Výkyv se týká především modernizovaných vozů s klimatizací, které dnes obsluhují velké množství spojů včetně rychlíků. „Důvodem byly extrémní teploty s dopadem na spolehlivost jejich provozu, především pokud jde o klimatizace. To samozřejmě vyžaduje řazení náhradních vozů. V případě některých tras, např. do Německa, přitom musí náhradní vozy dodržet rychlostní požadavek 200 km/h,“ dodal Šťáhlavský.

Kvalitnější vozy chybí i kvůli sezónním vlakům. „Vypravujeme různé sezónní vlaky, např. spoje Slovakia nebo Wydmy, což vyžaduje nasazení řádově desítek vozů navíc oproti době před zahájením letní sezóny. Lze říci, že nyní denně vypravujeme až o 70 vozů více než na začátku června. Tyto před sezonou záložní vozy nyní jezdí denně na plánovaných spojích, a proto jsou využívány i další záložní vozy UIC-Y/B, které na jaře a na začátku léta nemusely do provozu zasahovat. Navíc začátek prázdnin vyžaduje další mimořádné posílení dopravy v souvislosti se souběhem konce školního roku a začátku prázdnin a se zkráceným pracovním týdnem a prodlouženým víkendem, jde o odvoz lidí na začátek prázdnin a svátků a následně o návrat ze svátků,“ dodal Šťáhlavský.

Jako třetí důvod nedostatku vozidel uvádí České dráhy nedostatek lidí v opravárenství, zesílený ještě dovolenými. „Situaci řešíme náborem a aktivním hledáním nových pracovníků včetně různých náborových aktivit v těchto technických oborech. Problémem je, že pracovní trh v tomto směru nefunguje a volné pracovníky nenabízí,“ dodal Šťáhlavský.

 

Tagy České dráhy náhradní vozy nedostatek zaměstnanců Top
188 komentářů