Nástup do autobusů všemi dveřmi bude hlavně o důvěře. Revizorů má IDSK zatím jen 13
Kontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMB

O zachování systému zrychlujícího odbavení budou rozhodovat sami lidé svou "tarifní kázní".
S tímto počtem revizorů by bylo lepší nazvat je průvodčími zavést nástup všemi dveřmi jen na hlavních svazcích linek (linky jsou docela dobře rozeznatelné: směr Rudná Neratovice Jesenice….). Držet tento režim na svazcích jen v čase 5-20:00 (v ostatní čas by jim hrozily prostoje při přestupech)
především v blízkosti hranice Prahy lze rychle přeskakovat ze spoje na spoj.
Až později tento režim rozšiřovat na celý čas a více linek.
Máte pravdu, ona vytíženost autobusů je obecně dost nízká (a odbavení řidičem zas tolik nezdržuje), právě s výjimkou těchto oblastí, kde to kriticky degraduje rychlost i použitelnost.
Ano. Hlavní svazky příměstských linek=někdy až o řády vyšší koncentrace cestujících a autobusů takže zde může 1 revizor vykonat několikanásobně více kontrol než když bude jeho činnost rozptýlená na většinu středočeské integrované sítě.
Ani dnes nezjistíte tržby na lince z peněz vybraných u řidiče. I když se lítačky a QR načítají, nezjistíte jak daleko ten člověk jel. Pak jsou tu neevidované nástupy s papírovými kupóny a přestupy s papírovými jízdenkami.
Data se získávají z přepravních průzkumů. Nejen v PIDu.
Nesháníte ořezávátko?
Ten Procházka není nejostřejší pastelka. Na jednu stranu chce propagovat, ať si lidé kupují jízdenky přes Lítačku, ale pokud by to udělali a tržba na linkách poklesla, tak to bere jako zklamání důvěry.
Právě proto by přepravní kontrola měla normálně jízdenky skenovat, když už k tomu ty nástroje mají, ať to orientačně odhadnou na kterých linkách se jezdí. Pak to samořejmě vynásobit poměrem toho, kolikrát často jsou cestující kontrolováni, aby se zjistil přibližný počet.
Jako pozitivní bych viděl, že kraj se snad snaží udržet nějakou kvalitu u revizorů a ne jen naplnit počty.
Teď by to chtělo ještě dosáhnout nějaké úrovně u vedení IDSK.
A hlavně pořádně zdražte jízdné. Čím dražší jízdenka bude, tím víc lidí bude ochotno si ji koupit.
Ochota koupit si jízdenku souvisí s morálkou, nikoliv s cenou. Kdo si jízdenku koupit nechce tak si ji nekoupí, ani kdyby byla za korunu.
Práci revizora v dnešní době z vlastní zkušenosti opravdu nedoporučuji…….a není to penězích……..
To je panečku „business“, náklady na 23 revizorů + 300 mio v rozpočtu + zdražení jízdného o 30%…… To je péče řádného hospodáře.
Tebe bych poslal každý den stát tu frontu na socku na Zličíně, experte.
Co je na tom nepravdy? Stačí umět číst a drobet počítat. Kdyby takhle fungoval dodavatel nafty, tak se toho budu vůbec nedockas experte. Stačí fakt číst a drobet počítat, aby se kola ml ohla točit, zvláště po sotoussku je na to potřeba love.
Že jsi do své rovnice nepřidal dost velký diskomfort při odbavení a pomalost cesty, kterou na vytížených linkách prodej jízdenek významně zpomaluje.
Rozhodně výrazně větším diskomfortem je neexistence rychlých linek ze vzdálenějšího okolí středočeského kraje s čímž není zájem cokoliv dělat a co dříve existovalo bylo integrací zrušeno. Opět si musím vzít do úst jako zářný příklad linku 384, tedy 41 km = 75 minut. Na tomto shitu je postavena obsluha celého Hořovicka. V reálu je to ještě pomalejší, běžně Zdice +10 minut. Takže to odbavení jen umožní jet bez zpoždění. Ale diskomfort to nevyřeší. Samo rozhodnutí nehodnotím, jen je z textu zřejmé, že odhad nákladů se blíží k půl miliardě, což je dost drahý luxus. A na pováženou , jak se… Číst vice »
Tam nejezdí vlaky? Nedává smysl mít vlaky a souběžně s tím ještě „rychlé“ busy, které vjíždějí do zácpy a tedy až tak rychlé nejsou. Podobně neexistují busy Praha – Kolín (ani vymetáky), které kdysi jezdily z Florence. Už tehdy strávily ve špičce někdy i hodinu na výjezdu z Prahy, od té doby doprava ještě výrazně zhoustla.
Měly by tam jezdit vlaky. Občas s losovačkou, kam. Beroun + odřeknuto, Beroun + NAD, Smíchov, Smíchov + hlavní, Kačerov + hlavní, hlavní(bez zastavení), Radotín + hlavní.
Ale jak píše Luk, Hořovicko by asi mělo být obsluhováno rychlíky. Pokud někdo reálně jezdí ze Zdic, KD, Berouna do Prahy busem, je něco v systému špatně (mizerné/negarantované přípoje atd.).
380 vymeták, kdysi měl jiné číslo. myslím že 384 a jezdil dlouhodobě jako PID. 394 jede ze Zdic, naposled staví v Berouně a pak až na nový butovicích. 384 Z Hořovic, od Loděnice už nikde nestaví a končí na zličíně. Přesně toto schéma si pamatuji z let 2007-2008. V čem to tedy mělo být lepší než teď? Je možné že toto schéma se pod SIDem v mezičase ještě nějak zlepšilo a PID to vrátil do stavu kolem 2008. Nesledoval jsem tu oblast soustavně jen tenkrát jsem velmi často tudy jezdil. PS: už jsme kolem toho diskutovali zhruba dvakrát ale moc… Číst vice »
Tak že na Zličíně přijíždějí na zastávku minutu před časem odjezdu asi není jenom chyba odbavování… to je prostě, že externality dopravce nebo organizátor přehazuje na cestující.
Sorry jak výjevy typu 30m fronta na autobus by neměly v civilizované zemi co dělat.
Po me nedavne prihode, kdy mel posledni autobus z vesnice do Prahy 30 min zpozdeni, nasledkem cehoz mi ujelo posledni metro a musel jsem pres pul Prahy na Nextbiku, se citim moralne opravnen na jednu jizdu zdarma. Jsem rad, ze mi tedy IDSK vyhovi
Ne že by se to nikdy nestalo, ale přecijenom když to není plánované (nemám v báglu přilbu) tak se kolu snažím vyhnout. Asi bych se mačkal v nočních tramvajích. Ale jednou cesta z Butovic do Záběhlic byla lepší 😉
Praha má nejkvalitnější noční dopravu na světě.
Takže poskední metro bych vubec neřešil.
Asi jste toho moc ve světě nenajezdil….
Opravdu bude nástup všemi dveřmi i v Kladně? Podporuji to obecně, ale v Kladně si to neumím představit…
V Kladně si to též neumím představit, ale co je důležitější, ani NA Kladně.
Na městských linkách se nastupuje přes den všemi dveřmi už nějaký ten pátek. 🙂
Nehledal bych v tom nějakýho démona.
nejde o nástup do MHD na Kladně všemi dveřmi.
Jde o to, že o té doby, co to umožnili, vzrostl počet cestujících, ale tržby za jízdné nestouply.
(a ne, skutečně to není tím, že to mají zaplaceno jinde)
Dokonce z některých zastávek od té doby jezdí hafo lidí, když při nástupu jen předními dveřmi tam nenastoupil skoro (nebo vůbec) nikdo.
v dobách zavrhovaného socíku to bylo běžné. kdo měl legitku mohl nastoupit kudy chtěl a platící nastupovali předem. nepamatuju si, že by s tím byly problémy …. 🙂
A proto je potřeba těm poctivým jizdné zdražit a kompenzovat úniky tržeb.
Když jsem po staršími články varoval, že dojde k poklesu tržeb a že ty revizory neseženou, resp. lidi je za chvíli budou znát (na meziměstské lince zas takový kolotoč revizorů jako v Praze nebude), tudíž to nebude fungovat (viz realita MHD Kladno), tak jsem byl za mimoně.
A už to leze i z těch zástupců státních / krajských / obecních organizací.
Jestli by třeba za těch 100 milionů z 300 nenabrali víc revizorů. Jasně, muselo by to znamenat přidat i těm stávajícím, to ale asi není tak velký problém.
Jestliže nazývají uchazeče materiálem, asi o ně moc nestojí. 🙂
taky nechápu, jak si takovou větu může dovolit
Podobně jako někdo, kdo nazývá platící zákazníky substrátem?
to je ovšem opravdu Terminus technicus, který najdete třeba ve VŠ skriptech….
Jo, na ČZU.
Váš by neurazilo, pokud by o Vás budoucí zaměstnavatel mluvil jako o materiálu?
To mi připomíná to cimrmanovské: Třináct?Jako apoštolů…a ten třináctý zradil. Jak? Všechno prozradil. A co? Hned to nejdůležitější, kolik nás je! 🙂
Až na to, že Jidáš byl jeden z dvanácti, ne nějaký třináctý.
A nechcete se na to prostě vykašlat a zavést Lucemburský model veřejné dopravy zdarma? Upřímně by mě zajímalo, kolik z celkových výnosů jízdenek spolknou náklady spojené s jejich kontrolou (vlastně obecně s jejich samotnou existencí).
Asi tak 105% 🙂
Nic Vám nebrání vznést dotaz na patřičná místa. Určitě to ale zdaleka nebude 30 % nákladů na veřejnou dopravu, což je ve Středočeském kraji cca podíl jízdného na nákladech.
„Rizika jízdy načerno a propadu tržeb však skutečně existují. Lidé budou sami rozhodovat svým chováním o zachování systému, pokud tržby poletí rapidně dolů tak projekt zastavíme,“ upozornil Procházka na nutnost „tarifní kázně“. Tohle snad nemyslí pan Procházka vážně. Proč by měla poctivá většina cestujících doplatit na nepoctivou menšinu? Trestejte jen ty, co podvádí a ne že znemožníte rozumnou jízdu všem! Tohle myšlení à la SŽ, DI a další instituce, co by nejradši všechny potrestali, všechno zakázali, znemožnili, je šílené. Pane Procházko, dovedete si představit, že by se třeba kvůli nedostatku revizorů nastupovalo předními dveřmi v metru a strojvedoucí by kontroloval… Číst vice »
Desetiminutové zpoždění na odjezdu je dané hlavně tím, že toho řidiče platí až od odjezdu, nezaplatí mu těch třeba 5 minut předem, aby měl dostatek času najet do výchozí zastávky na metru dříve
Tzv. manipulace se přidává před spojem a po spoji. Nevím, jestli teda tento dopravce v PID tohle nemá.
Při konstrukci jízdního řádu by se měl zvlášť počítat obratový čas, vyrovnávací čas, čas na odbavení, přestávky pro řidiče. Nedělá to nikdo, leckde i jízdní doby jsou naprosto nerealistické.
Nebo spíš nemůže odjet dříve protože přijel pozdě z protisměru. Typické na Zličíně, autobus se tam prokouše zácpou, dojede rovnou na nástupní zastávku minutu před odjezdem. S nástupem všemi dveřmi by odjel včas, ale protože půlka lidí z fronty bude hledat v kapse drobné, nabere 5 minut už na startu a nestihnu pak připoj.
Měli by dát do tarifu, že ve zpožděném spoji se jízdné nevybírá a jízda je zdarma.
To je zase chyba, že na pražských terminálech, kde jsou automaty na jízdenky a někde i pokladna DPP či ČD (+ aplikace v mobilu) prodává jízdenky řidič namísto toho, aby je pouze kontroloval.
Máte úplně pravdu. Na lince Smíchov – Příbram jsem několikrát zažil, že autobus byl přistaven na zastávce přesně v čase odjezdu a řidič se zabýval 15 min s prodejem jízdenek. Nepochopím, proč asi mnoho lidé nepochopí, co to je IDS a že se dají jízdenky koupit i předem – na automatech anebo Litačkou.
A potom nebylo divu, že v Dobřiši žena buzerovala řidičovi „Proč přijdete tak pozdě? Už jsme mysleli, že vypadl spoj!“
Kvalita materialu? To je a prominutim velkej kokot ten Prochazka
No vidíte, když si přečtete, co jste napsal, a ohodnotíte svůj způsob komunikace, tak uznáte, že byste se nejspíš revizorem stát nemohl. Alespoň na sobě poznáte, jak je nábor složitý.
Ja ovsem nepracuji v naboru jako vyse zminovany picusek
On taky ne.
A to mě zase docela překvapuje. Čekal bych, že kandidátů bude spousta, vzhledem k tomu, že jediná potřebná kvalifikace na revizora je arogance a zamindrákovanost.
Tak Ti už dělají revizory u DPP, nemají potřebu se přesouvat někam na venkov do 10.pásma..
Někteří si to o tom Procházkovi mysleli už předtím, než tohle vypustil.
Jako by v Praze člověk na revizory v autobusech narážel kdo ví jak často…
Nejen v autobusech. Jezdím do Prahy nepravidelně a náhodně, kontroly bych spočítal na prstech. Při ceně jednodenní jízdenky cca. 100 korun a při výši pokuty cca. 1000 korun se mi z ekonomického hlediska určitě vyplatí jezdit na černo a případnou pokutu s úsměvem na místě zaplatit hotově.
Jednodenní jízdenka stojí 120 Kč. Při ceně ročního kuponu 10 Kč/den se jezdit načerno rozhodně nevyplatí.
No, jak se to řekne. Jezdím denně přes Muzeum, kde jsou pořád a stejně mne zastaví tak 2x do roka, číhají většinou na turisty. V metru občas kontrola…. takže mne by se to nevyplatilo. Ovšem jezdit busem denně na okraji, tam kontrol moc nebývá.
To jen čistě matematicky, já načerno nejezdím a ročenku si každý rok koupím 😀
Tak to já potkávám revizory všude možně, i v těch autobusech na okraji města. Oni se zaměřují jen na některé a nevím sice proč, ale mě kontrolují vždycky. I v tom metru.
Mě naopak kontrolují dost málo (i když revizory potkávám všude, včetně těch autobusů na okraji). Asi vypadám jako typický platící cestující 🙂 Ale předevčírem v tramvaji č. 9 jsem kontrole neunikl, brali všechny.
Do 30 návštěv ročně se naopak vyplatí jednodenní jízdenky. A pokud jede člověk jen někam ‚na otočku‘, často bývaly výhodnější i kombinace jednotlivých. Jasně, pokud dotyčného kontrolovali více než třikrát, bylo by se mu vyplatilo si roční koupit, i když je to nelogické, ale…
Možná by byla cesta zdražit pokuty.
A z hlediska morálního? Krást je pro vás v pohodě?
Kvalita zájemců o zaměstnání je úměrná nabízené odměně. Kolik je?
Revizor by si měl nechávat 10% z toho co vybere. To by pak byl zájem 😀
To by naopak zájem nebyl. Ta odměna je totiž ve skutečnosti vyšší než 10%.
No hlavně by měl sbírat ty nepoctivé, u nás je to ze strany revizorů spíše číhaná na cizince, kteří se v tom „přehledném“ tarifu nevyznají….
„Pohovory probíhají, kvalita materiálu není optimální.“
No ak ti trinasti maju aspon trochu sebaucty, po tomto uz pisu vypovede.
Proč? To jsou právě ti kvalitní, kteří prošli.
Myslíte kvalitní materiál?
Málokdo z nich ale bude chtít být zván materiálem. 🙂 Jakkoli hmotou, čili shlukem energie, v podstatě také je.
Je to materiál nebo radši uchazeč?
Pochopil jsem správně, že panu Procházkovi chybí dobrej matroš…🤣🤣?
Pokud považuji zájemce o práci revizora za materiál, jak se píše v článku, tak se vůbec nedivím že není zájem. Nevadí, alespoň budeme jezdit mimo Prahu zadarmo, a v Praze uvidíme. Kdyby raději řešili jak zrychlit odbavení u řidiče, lítačka se kolikrát načte až na 3, 4 pokus, karta také nic moc, pokud má cestující přesně hotovost tak je to snad nejrychlejší.
Já mám roční kupón (P+B+0) v papírové podobě, žádný karty, a hotovost v přiměřené výši a jde to metelesku blesku… Jediný velký problém nastává, když chci (a to většinou) krajskou integrovanou na 24 hodin 4 či všechny pásma mimo Prahu… Z toho jsou cizozemští řidiči (kterých je čím dál tím víc) naprosto vykulení a vůbec nechápou, co po nich chci… A snaží se mi nacpat za 80,- (4 pásma na 24 hodin) 8 pásem na tři hodiny či za 140,- (všechna vnější pásma na 24 hodin) 14 pásem na tři hodiny, byť jefou někam, odkud se nedá dojet ani do… Číst vice »
Ona je poslední dobou bídná kvalita i českých řidičů. Jen jsem nedávno linkou 389 a řidič, kromě toho, že cestujícím při odbavení tykal a mluvil s nimi při odbavení na půl huby, tak ani příliš neovládal techniku jízdy. Jel celou úplně celou cestu stylem brzda-plyn-brzda a to včetně dálnice (takhle jsem jezdil těsně po autoškole). Vrchol byl, když mi netrefil zastávku a zastavil tak 5 metrů před označníkem, takže jsem místo na zvýšené nástupiště vystupoval ze zadních dveří do křoví za zastávkou. Přitom to byl chlap ve středním věku, žádný nevyježděný mladý kluk.
No jo, no, evidentně nejsou lidi… Všichni by nejradši optimalizovali, školili, manažerovali, systematizovali, koordinovali, supervizorovali a kdo ví co ještě (hlavně aby se neušpinili a měli čas na mailování a na instáč) a makat nechce nikdo… Navíc směny často roztahané, pauzy bez odměn, nástupy i konce v občas nehezké časy, spousty nucených přesčasů, arogantní cestující, no a mimo DPP ty peníze už taky žádnej hit…
Vy jste ridic, ne? Cumte dopredu a ridte, za to jste placenej, za kecy placenej nejste
Řidič nejsem… Naopak vy budete zřejmě z kategorie výše uvedené
To není o cizincích. Jako příležitostný řidič autobusu kdekoliv v republice umím bez problémů na několika různých typech strojků prodat základní jízdenky několika různých IDS, které po mě lidé obvykle chtějí. A pak se objevím v malém okresním městě, kde je na MHD tarifní výjimka „důchodci jezdí zadarmo“ a jsem v háji, protože nevím, kde ten nulový lístek najít. S vašim požadavkem bych měl problém taky, protože to po mě dosud nikdy nikdo nechtěl a já nevím, jak se ta jízdenka prodává. A i kdyby mi to někdo řekl – co nepotřebujete znát, to zapomenete.
Pokud nekontrolujete splnění podmínek platnosti pro danou cestu, nebo si naopak pamatujete všechna pásma a jejich kombinace v čase spolu s výjimkami z výjimek…
S papírovým kuponem to jde rychle především proto, že ho řidiči nekontrolují. V lepším případě zkontrolují alespoň pásma.
A až klesnou tržby, tak zas zavedou nástup jen předkem. No, to jste na to vyzrál(a). Můžete pak nadávat, že je to horší… Njn… 😉😁😉
To klesnou zcela jistě. Jsme Češi…..
Podle sebe suďte jen sebe. Děkuji. 😉
Obavam se, ze nastup vsemi dvermi je nekterych splneny sen, pri poklesu trzeb spis tipuji dalsi mimoradne zdrazeni o pocet procent o kolik bude vypadek…
Už jsem myslel, že se tu žádný škarohlít neobjeví. 😉
Spis jen konstatovani budouci reality, vazne pochybuji, ze by se udelal krok zpet, to se radsi zdrazi…
No co, zájemce o práci revizora je materiál, cestující substrát, kaštani ….
označení “materiál” je běžný termín používaný v HR (lidské zdroje) naprosto běžně a de fakto odborně. Kaštan, substrát jsou naopak slangové výrazy. Takže nad tím bych se nepozastavoval. Obecně je v Česku a nejen zde problém sehnat kvalitní zaměstnance. U nás v práci si uchazeči ani nedokáží přečíst podmínky výběrové řízení a diví se, že je třeba vůbec nesplňují a nebo že po nich někdo něco vyžaduje. a za plat 50 tisíc hrubého mi to nepřijde zrovna jako almužna. Problém je bohužel v lidech a tedy s kvalitou materiálu. Jenže nechat to na cestujících a jejich “tarifní kázni” je ukázka… Číst vice »
zde je odkaz na článek co cituji Crackdown alert: Czech transport companies to target fare dodgers in November – Prague, Czech Republic
No ono taky od doby co se personální oddělení jmenuje HR (lidské zdroje) a zaměstnanci jsou materiál – jde práce těchto oddělení do kopru – neb o lidi jim vůbec nejde. A je to čím dál horší
Na kterých příměstských linkách je 80 % Ukrajinců? Kdyby tu Ukrajinci nebyly, musel by sis je vymyslet. Naštěstí Češi jsou takové duše poctivé.
Ale jsou. Ze Zdib nebo Jiren když končí směny v továrnách a skladech
Zrovna přes Zdiby jezdím a nic takového nepozoruju.
na 380, 307,311 – pomalu nikdo jiný než Ukrajinci. Podívejte se jak vypadají fronty na zastávkách v Rudné (Vypich) a nebo Chrášťanech.. je super že pracují, to není nic proti Ukrajincům, ale už teď jsou případy kdy se snaží do busu dostat druhými nebo třetími dveřmi po někom kdo potřeboval vystoupit a za jízdné evidentně neplatí a když si jich řidič nevšimne, jedou na Zličín zadarmo. To je dnes a denně a chápu, že tu jednu stanici z Depa Zličín do Chrášťany Scania Label (nebo naopak) se jim platit nechce , za dvacet korun je to dost drahá sranda..ale takhle… Číst vice »
1) Takže slang HR oddělení není slang, ale odborný výraz? Pak je de fakto odborným termínem i ten kaštan …
2) Hlásit se, i když nesplňují podmínky leckdy smysl má. Mnohé firmy to tak dělají, že si do požadavků dají „ideální“ požadavky na kandidáta, ale nakonec vezmou i někoho, kdo je úplně nesplňuje, pokud má ochotu a zájem, a ideální kandidát se nepřihlásí, nebo chce víc peněz, než je firma ochotná dát.
Jakým matematickým vzorcem se z pravděpodobnosti kontroly dá spočítat kolik lidí jezdí bez jízdenky?
Nebo cvaknout jízdenku z automatu.