Dopravci Železnice Zprávy

Naschvál, nebo nutnost? Vlaky ČD ujíždějí lokálce ze Šumavy, dopravci budou jednat

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na deník Zdopravy.cz se v poslední době obrátilo několik cestujících, kteří si stěžují na nefunkční přestupní vazbu mezi šumavskými lokálkami GW Trainu a rychlíky Českých drah. Kritická má být zejména situace ve Strakonicích, kde rychlíky směr Plzeň či České Budějovice často mizí šumavským cestujícím před nosem. Situaci navíc zhoršuje výluka na vimperské trati, která bývá příčinou zpoždění lokálky.

„Ve Strakonicích jsem chtěla přestoupit z vlaku GWTR na poslední rychlík ČD, jenže ten nepočkal (vlak GWTR měl zpoždění), a musela jsem ve Strakonicích přenocovat. Ve Strakonicích si vlaky ujíždějí opakovaně, a mám mnoho známých, kteří tam zbytečně čekají dvě hodiny nebo i celou noc. Opakovaně jsem přestupovala ze zpožděného vlaku ČD na vlak GWTR, a vlak GWTR čekal,“ popisuje jedna z cestujících, která jela z Vimperka do Plzně. Podle šéfa šumavského provozu GWTR Pavla Fábery se zástupci soukromého dopravce sejdou v pondělí s kolegy z Českých drah a budou situaci řešit. „Pevně věřím, že se nám podaří posunou základní čekací doby tak, abychom tyto nepříjemné situace eliminovali,“ uvedl Fábera.

Podle Martina Stacha z krajské organizace Jikord by se situace měla zlepšit s příchodem nového jízdního řádu díky přesunu křižování na vimperské lokálce. „Vlaky GWTR budou přijíždět do Strakonic v XX:40 a odjíždět v XX:25, ve směru na Plzeň bude přestup 13 minut, ve směru z Plzně do Vimperka 20 minut,“ doplnil Stach. Dnes lokálka přijíždí do Strakonic v XX:47.

Konečná trati 198 ve Strakonicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Konečná trati 198 ve Strakonicích.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Deník Zdopravy.cz přináší vyjádření zainteresovaných stran k situaci:

Cestující: Již téměř rok provozuje vlaky na Šumavě soukromá společnost GWTR. Celou tuto dobu trvá situace, kdy velmi často ujíždějí přípoje ČD v návazných stanicích a to nezřídka i v absurdních situacích, kdy vlak soukromníka dobržďuje u nástupiště a vlak ČD ujíždí. Skoro to působí dojmem, že se tak děje naschvál. Samozřejmě jsou i případy, kdy vlak ČD počká, ale to je spíše ojedinělá záležitost, která naopak budí dojem, že je ve službě empatický člověk :-). Tato situace celkově oslabuje pozici železnice, protože pro nemalou část cestujících se stává nepoužitelnou a logicky volí auto na celou trasu. Za dob plošné obsluhy ČD byly případy vzájemného ujetí vlaků velmi vzácné.

Pavel Fábera, GWTR: Z dokumentu SŽDC 855/2017-O11 ČD Společné opatření Správy železniční dopravní cesty, státní organizace a Českých drah, a.s, Přípoje mezi vlaky osobní dopravy vyplývá, že základní čekací doby ČD na vlaky GWTR ve stanici Strakonice jsou 3 minuty a opačně 10 minut. Vlak Os 18122 ve směru na Vimperk čeká 15 min. Jelikož jde o poslední vlak, čekací doba se nezřídka prodlouží, pokud máme informaci, že ve vlaku ČD jede cestující, který bude dále pokračovat vlakem GWTR. Toto ovšem neplatí opačně, nebo jen občas. Žádná přímá dohoda mezi GWTR a ČD o přípojích v tento okamžik neexistuje.
Z mého pohledu je toto v kompetenci koordinátora dopravy, protože kdo jiný než zadavatel může direktivně nařídit dopravcům jakým způsobem se budou na jeho dopravní síti chovat. Nicméně JIKORD se od této situace distancuje a dle jejich vyjádření si máme čekací doby dohodnout přímo. Vyzval jsem tedy zástupce ČD a v pondělí 5. listopadu budeme mít úvodní schůzku nad daným tématem. Pevně věřím, že se nám podaří posunou základní čekací doby tak, abychom tyto nepříjemné situace eliminovali.

Gabriela Novotná, České dráhy: Čekací doba na přípoje má pevně stanovené lhůty a pravidla dle přepravních průzkumů a vlivů na další jízdu vlaků, které jsou schválené při představování jízdního řádu oběma objednateli (Ministerstvem dopravy pro dálkovou dopravu a krajem pro osobní regionální dopravu). V případě, že nastane zpoždění, jsme u našich vlaků informováni vlakovou četou. Situaci vyhodnotíme tak, aby zpoždění mělo co nejnižší dopad na další spoje, a stanovíme tak nejoptimálnější čekací dobu. Vlaky R Plzeň – České Budějovice, o které v dané situaci jde, nemají žádné rezervy v jízdní době a zpoždění vzniklé čekáním na přípoj již vlak nedožene a naopak přeložením křižování zvýší a ujedou jiné návazné vlaky. Proto tyto vlaky mají kratší čekací dobu. Dále u čekání na jiné dopravce je i vliv, že zpožděním vzniklé na jiné dopravce a rozvázání přípojů mezi vlaky ČD generuje návratky jízdních dokladů, kompenzace a podobně, proto mezi vlaky ČD jsou větší čekací doby, než mezi vlaky různých dopravců. Bohužel ve vlacích GW train není vlakový personál, který by nám informaci o zpoždění podal, tak není možné ani operativně zajišťovat přípoje.

Zdeněk Neusar, ministerstvo dopravy: V současné době jsou vlaky linky R11 Plzeň – ČB – Brno provozovány na základě smlouvy z roku 2009. Tato smlouva nebyla ještě koncipována s tak důkladným posouzením podmínek, které může přinést liberalizovaný trh. I v rámci této smlouvy jsou nicméně koncipovány čekací doby „dopravcem, ve spolupráci s objednatelem“; avšak s tím, že objednatel nemá přímou možnost do jejich nastavení arbitrárně vstoupit.

Jde nám o co nejkvalitnější službu veřejnosti, proto u nově uzavíraných smluv také této otázce věnujeme větší pozornost. Platí, že dojde-li k nedůvodnému ujetí přípoje, jsme připraveni takovou situaci s dopravcem okamžitě řešit – s cílem najít vyvážené a uspokojivé řešení. Na druhou stranu není možné dogmaticky přijmout řešení, že čekání na přípoj má být zajištěno vždy. Neplatilo by to například tehdy, pokud by čekáním přípoje mohla být poškozena výrazně větší skupina cestujících, zde například ujetím jiného přípoje v Plzni či v Českých Budějovicích. Každý takový případ je tedy nutné posuzovat individuálně.

Martin Stach, JIKORD: Z naší strany neevidujeme ujetí regionálních vlaků ČD od GWTR, dálkové vlaky nejsou v kompetenci Jihočeského kraje, zásadní část vazeb mezi dopravci je mezi dálkovou (ČD) a regionální dopravou (GWTR). Nicméně budeme na toto téma s Ministerstvem dopravy a dopravci jednat (odpověď doplněna v neděli v 9:30, pozn. red.).

169 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Priznam se, ze me ta debata o cekani na pripoj docela prekvapila. Doted jsem mel za to, ze vlaky nizsi kategorie cekaji na vlaky vyssi kat., nikoli vsak opacne. X-krat se mi stalo, ze jsem zmeskal R kvuli zpozdene lokalce, a oba vlaky byly CD. Nikdy me ale nenapadlo, ze by R mel na nas cekat. Kdyby cekal na kazdou lokalku na trase, bude mit v cili sekeru pul hodiny.

    Vi vubec nekdo o pripadu, kdy vlak vyssi kat. ceka na vlak nizsi kat.?

    • Např.Rx Praha-Ústí-Cheb čekají na Os Ústí-Úpořiny-Bílina v Bílině,nebo Os od Žatce v Chomutově.

      • Jj, mohu potvrdit – v Ústí nad labem nepočká Os do Mostu na právě přijíždějící EC z Prahy, ale EC do Prahy často čeká i pár minut na zpožděný Os z Mostu. Je to neuvěřitelné, nicméně jsem to už několikrát viděl na vlastní oči.

        • Pokud se podíváte na JŘ, je v Mostě jen 7 minut na obrat a to je na hraně. Jakékoli zpoždění znamená opožděný odjezd a při tak našponovaných jízdních dobách se to dohnat nedá.Mírafíra

    • Rychlíky Šumperk-Brno čekávají v Prostějově na Os lokálky od Chornice, většinou po telefonické informaci průvodčího dispečerovi.

  • Na skutečnost, že „kolovozy“, a třeba i s manipulantem (což se, mimochodem, zkoušelo v ČR poprvé právě zde na trati z Českých Budějovic do Volar před už asi 20 roky, tenkrát z „Bafíků“ s vymontovanými sedačkami), jsou k ničemu, protože nakládka takového počtu jízdních kol do jediného vozu trvá příliš dlouho, jsem upozorňoval už Honzu Šatavu (a i některé další lidi „motající se“ okolo problematiky šumavských lokálek), když se mi před asi rokem chlubil, co pro GWTR zrekonstruuje – a psal jsem to ostatně už několikrát i tady. Byl jsem sice v očích různých lidí za hlupáka, ale jak je zřejmé, na moje slova (opět) došlo …
    Jediným rozumným řešením by bylo zavedení dvou párů „cyklovlaků“ se speciálními „pomalejšími“ jízdními řády = ráno a dopoledne na Šumavu a odpoledne a v podvečer zpět s tím, že ve vybraných ostatních vlacích bude umožněna přeprava jen nevelkého počtu jízdních kol a minimálně v letní sezóně (cca od dubna do října) výhradně jen základě předchozí rezervace míst pro jízdní kola – ale já nejsem ten, kdo o tom rozhoduje …

  • U nás je to přesně opačně, lokálka odjíždí o 5-10 min než dorazí osobáky a rychlík od Budějic. OLBRAMOVICE

  • Naschály – trpí cestující.

    Když SŽDC naplánuje na trať výluku, teoretický výpočet nefunguje!

    Spadne strom a porouchá se souprava – vlak se na konečné neotočí. Jede víc lidí než obvykle. S tím by dopravce měl počítat.

    Drážní úřad by měl zajistit, že na soutěžené tratě budou nasazovány jen nové soupravy! Ubylo by problémů.

    • „Drážní úřad by měl zajistit, že na soutěžené tratě budou nasazovány jen nové soupravy!“

      A bude to také platit?To jsou takové najivní výkřiky.

  • Jinak z výše uvedených vyjádření – veškeré příspěvky dávají jakštakš smysl… vyjádření JIKORDu katastrofa. Pokud někdo něco takového řekne, měl by okamžitě letět. Samozřejmě chyba autora, že nám chybí vyjádření SŽDC – myslím ale, že toto vyjádření by bylo mixem mezi ČD a GW

  • Jestli je pravda, že vlaky gw chytají zpoždění až 45 minut, tak je to další důkaz, že je prostě hůř. A to pominu srážku, tramvaj z 65 místy za stejné peníze. Případně přípojnou 81x. (a to je taky podle mě k horšímu a zajímalo by mě, zda objednavatel za to navýšení kapacity musel navýšit platbu)
    Před tím se tam ti lidi vešli – co jsem tam byl – a 45 minut zpoždění kvůli kolům nebylo.
    A jestli to chápu – pokud chtějí připojit další nákladní vagon, a dělat z toho takový hybrid osobní- nákladní. Se divím, že to jde.. Nevím, jestli je na to tramvaj regiosprinter konstruovaná. Ve Švýcarsku jsou takové stroje, ale už z výroby.

  • Pro ty, kteří řvou, že GWTR nevydal výlukový JŘ:

    1) Není technicky možné, aby vlak z Volar do Strakonic jel dříve. Nelze totiž křižovat v úseku Lenora – Kubova Huť. Přesun křižování do Kubovy Huti by znamenal rozbití připojů ve Volarech.

    2) NAD v úseku Lipka – Bohumilice nabírá zpoždění většinou 5-10 minut. To není ještě tak velké zpoždění, aby se musel vydávat výlukový JŘ.

    3) Dnes probíhá výluka Horažďovice předměstí – Ražice. Náhradní autobusy nabírají zpoždění až půl hodiny. ČD přesto výlukový JŘ nevydaly. Speciálně modré gumy by to mohly vysvětlit.

  • Problém je ryze na straně GWTR a JIKORDU. Na výluku se dělá výluková JŘ. tak si ho měli udělat tak, že posunou odjezdy z výchozí stanice tak aby byli vlaky ve Strakonicích dříve. Čekat s Rrchlíkem jedoucím převážně po jednokolejkách až do brna je nesmysl.

    • Má-li ovšem GWTR těsné přípoje mezi „svými“ vlaky ve Volarech, tak s tím GVD při výlukách těžko něco rozumného dokáže udělat …

      • Pak by ovšem výlukový jízdní řád měl odrážet realitu, tedy prodloužení jízdních dob z důvodu NAD a nenabízet cestujícím ve své podstatě fiktivní přípoj na rychlíky ČD ve Strakonicích. To je ovšem obecnější problém u výluk, kdy se v opatřeních k výluce píše o možném zpoždění třeba 10 minut, ale do vlastního jízdního řádu vlaků se to nepromítne.

  • Tak koukám, že JIKORD pracuje podobně jak KODIS na ostravsku. To co je třeba řešit neřeší, co funguje a není třeba řešit rozbije a cestující je až na posledním místě, hlavně že sypou dotace a jsou spokojení papalaši. Co na tom, že se rozbíjejí přímé spoje, přestupy nesedí a celkově se prodlužuje čas přepravy kamkoliv. Proč jsou na takových klíčových místech lidé, kteří pracujou stylem „tak mi řekněte jak to mám udělat a já už to teda udělám“ ??? Kolikrát je teď lepší z hlediska času chodit pěšky i na desetikilometrovou vzdálenost a oni ještě hrdě napíší, že nikdo na světě by to nedokázal dohodnout líp 🙁

    • Raději ještě doplním, že je třeba vzít v potaz všechny zúčastněné strany – to bezesporu, každý má na tom svůj díl odpovědnosti, ale kdo jiný než koordinátor je ten co to má koordinovat a vyjednat se všemi stranami V ZÁJMU CESTUJÍCÍCH.

  • Podobná situace je bohužel i jinde a bohužel většinou za to může dispečer SŽDC, který nechá přípoj ujet. Dopravci – ČD je to samozřejmě šumák, protože jim je jedno, jestli jedou s prázdnou. SŽDC tvrdí, že to jinak nešlo, protože kdyby přípoj podrželi, způsobilo by to komplikace jinde, ČD tvrdí, že za to němůžou – byla zelená, museli jsme vyjet. Aneb ať si každý říká co chce, ale přijde mi, že soustavným dělením železnice jsme se akorát dostali do systému „nikdo za nic nemůže“. Nechápu pak jednu věc – když SŽDC takto jedná s klienty ČD, proč pak musí ČD vozit SŽDCáky zadara… Hrajete si na cizí firmu, tak cálujte jako běžný cestující!

    • Tak ještě zde jsou obvykle pokuty kraje za zpoždění. A zde jsou navíc tuším 2 kraje. Což značí obvykle bordel. U nás se obvykle nečeká více než 5 minut.

      • k čemu ale běžnému cestujícímu je, že dopravce možná dostane ty ty ty! a nebo pokutu, když vám ujel spoj, kterým jedete do práce, na výlet, na dovolenou. na jednání…

    • Dispečer SŽDC ( výpravčí, případně dispečer na CDP) nikomu neujíždí. Jsou určeny čekací doby, schválené/navržené dopravcem. A při vyšším zpoždění musí o prodloužení čekání požádat výpravčí dopravce, jestli chce čekat, nebo ne. Nebo si dopravce sám musí o to čekání výpravčímu říci. Doba, kdy rozhodoval o čekání, nebo nečekání výpravčí je již dávno pryč. Dokonce znám případ, kdy výpravčí zpozdil o 3 minuty vlak RegioJet, aby od opožděného Os vlaku ČD stihlo přestoupit 5 cestujících do jejich vlaku, tak si dopravce RegioJet stěžoval a výpravčího to stálo 500 Kč prémií mínus.

    • „bohužel většinou za to může dispečer SŽDC, který nechá přípoj ujet“
      Nemáte pravdu: o zachování plánovaného přípoje rozhoduje „v prvním kole“ dispečer osobní dopravy ČD (na žádost vlakového personálu zpožděného vlaku) – a teprve když on rozhodne, že přípoj má být zachován, požaduje u aparátu SŽDC řídícího dopravu, aby přípoj počkal – to je jeden z praktických (či spíše nepraktických) důsledků „parcelace“ české železnice …

      • Pokud jede za výluky NAD bez doprovodu dopravce, je namístě oprávněná otázka, kterou by i měl JIKORD položit a to jak tedy dopravce zabezpečuje výběr tržeb.

  • Ještě byste mohli do článku doplnit vyjádření mluvčího SŽDC. Ať nemají čtenáři iluze o dnešním významu výpravčího v této věci. Respektive již bohužel téměř žádná (konkrétně: iniciativa bude po zásluze potrestána).

    Zajímavé bude do budoucnosti sledovat přípoje v Ústeckém kraji a to, jak si je mezi sebou budou hlídat soukromníci.

    • To není o hlídání soukromníků,nebo ČD.Objednavatel (kraj) si určí,co a jak dlouho bude čekat.Již dnes čeká Os ČD v Chomutově směr K.Vary i 10 minut na zpožděný R od Plzně,který vozí GW-Train .To si nemůže určovat soukromník,ani ČD .Kraj by jej sankcionoval za zpoždění.Právě Ústecký kraj si velmi hlídá kvalitu dopravy.I v neděli ráno jezdí jejich kontrolor s teploměrem a kontroluje úklid soupravy,vybavení WC a inventář,teplotu v soupravě atd…
      A SŽDC se tím musí řídit také.Nějaké změny může povolit jen dispečer dopravce.Aby byli všichni spokojeni nelze zařídit.Buď to ujede přestupujícím,nebo bude mít čekající vlak zpoždění a ujede to někde jinde těm,kteří cestují v tom čekajícím vlaku.

      • Takže kraj si určí, že se bude čekat 10 minut a zpožděný vlak bude mít 11 minut zpoždění. A co pak ? To je ten případ, že zpožděný vlak je na dohled a výpravčí pustí přípoj pryč. Kdo pak rozhodne, aby si cestující nestěžoval ? Nebo v takovém případě bude výpravčí posílat žádost na kraj, jestli má ještě tu minutu navíc čekat, nebo nečekat ?

  • Liberalizace má něco do sebe, ale nesmí se dělat za každou cenu: síťovost atd. pak dostávají na frak. Jinými slovy: když soukromník nedá vědět (je jeho problém, jestli nechce nebo nemůže), že má lidi na přestup, pak není důvod čekat…

    • bohužel soukromník/ČD by se museli cestujících otázat, jestli nepřestupují ke konkurenci… jinak se o tom asi nemají šanci dozvědět, páč jídenky si vzájemně neuznávají a průvodčí neví, že lidé pokračují na trať, kde je konkurence… je to mírně nedoladěné a v ZDO by se toto dít nemělo, a je jedno, jestli objednává obec, kraj nebo stát

      • “ průvodčí neví, že lidé pokračují na trať, kde je konkurence…“
        Další komplikace je ta,že tam ten průvodčí vůbec není.To je i u přestupu ČD/ČD (například v Bílině).Několikrát denně čeká Os na Teplice na opožděný Os od Světce několik minut a málokdy někdo přestupuje.Pak té většině(která čeká na neexistující přestup možná někde dál ujede autobus domů…..

        • nj, musel by se zeptat strojvedoucí, což je u 810 asi nadlidský problém… vylézt, zakřičet, jestli někdo přestupuje…

          • A pak zakřičet z okýnka tak,aby to slyšel výpravčí v další stanici 🙂 že někdo bude přestupovat.

          • U KMV řady 810 to jistě problém není, ale u „regiokřápu“ (například na trati přes Úpořiny) už to problém je, m.j. třeba i proto, že by tím zpoždění svého vlaku zbytečně ještě zvyšoval …

            Před asi jedním a čtvrt rokem jsem po dlouhé době jel po trati JHMD z Jindřichova Hradce do Obrataně, kde v „hašišbedně“ prodával jízdenky strojvedoucí, což vyvolalo (ačkoli proti všem předpisům prodával i za jízdy) zpoždění větší než kolik činí přestupní doba v Obratani, a tak sám volal dispečera (asi ČD – neptal jsem se jej), aby (odpolední) přípoj na Tábor počkal: a přestupovalo nás tehdy snad asi osm (už si to přesně nepamatuji) …

  • K panu Neusarovi z MD CR,zbytocne sa rozculovat, pisal som mu 2 emaily – staznosti k valasskym expresom a 5 minutovej rezerve k pripojom na Kosice,aby ministerstvo expresy posunulo z Prahy do skorsej polohy.Jeho odpovede boli uplne amaterske, antizakaznicky pristup. Takyto uradnici na ministerstve su hotove kancelarske krysy.Nastastie o niekolko mesiacov odchadzam z CD domov na Slovensku a som rad,ze nebudem sledovat ako chapadla liberalizacie zlikviduju systém ktory tu fungoval 100 rokov

  • Mělo by se to určitě domluvit a řešit, já jsem často svědkem zase toho, jak v Plzni ujíždí vlaky GW Train směr Most. Včera(3.11) konkrétně poslední přípoj na Most nečekal na rychlik ČD od Budějovic, přičemž cestující přiběhli na peron a viděli ‚konce‘.

  • Několikrát jsem při cestách řešil zdánlivě jednoduchou otázku: Kde se má cestující dozvědět čekací doby, když v jízdních řádech uvedeny nejsou?

    A poznámka na závěr: Jihočeský kraj má co chtěl. Řeší se nedostatek míst v některých spojích GWTR, zpoždění kvůli nakládce jízdních kol a ujeté přípoje ČD. Ale hlavně, že se ušetřilo…

    Například do Č. Krumlova už turisty neposíláme vlakem, ale přímým autobusem z Prahy 🙁

    • Tak časem kraj třeba dosype firmě:-) A z pseudo nejlevnější nabídky bude dražší. (ona tehdy byla stejně drahá za jakou jezdily čd. Ale navymýšleli si konfiguraci, která čd nevyhovovala.)

  • Já bych řekl, že zásadní chyba je v Jihočeském kraji (JIKORD) a MD. Prostě obě organizace se měly před vyjetím GWTR dohodnout hned před GVD jak to bude s přípoji a kdo a kolik na sebe bude čekat. Samozřejmě u toho jednání by byly oba dva dopravci a i zástupci SŽDC jak to vůbec vidí v reálu plněním GVD. A taky by měla být součástí jednání komunikace mezi dopravci. A ne, že si každý hraje na svém písečku a skutečný daňový poplatník je jim ukraden. A myslím, že je většině občanům je jedno v reálu kolik se ušetřilo na objednávce dopravní obslužnosti. Protože žádný obyvatel šumavského regionu nebude mít nižší daně. Ty bude platit pořád stejné. Tudíž za stejné daně se služby zhoršily.

  • ČD je prostě otřesný socialistický moloch ktery uz mel byt davno zprivatizovan. Je uplne jasny ze to jsou vsechno naschvaly. A jsem uplne prekvapeny kolik lidi i dnes bojuje za tuto vyzirkovou organizaci.

    • Co je u nás na Jihu Čech otřesné , je společnost Jikord , která měla být dávno zrušená , dále kvalita a bezpečnost dopravy společnosti GWTR . Pak až v pozadí bordel ČD .

    • Ten otřesný moloch ale provoz na Šumavě zvládal mnohem lépe, než amatéři z GW Tramwejnu. Jezdím na těchto lokálkách už asi čtvrt století, ale ten amatérismus, co tu teď vládne, konkurenci nemá…

    • Nazdar Leoši, už jsi zprovoznil tu svoji pátou tramvaj, co ti tatínek koupil na hraní??
      Ale teď vážně – takže vám bude vyhovovat stav jako za RU před zestátněním, kdy tu bylo deset soukromých drah které spolu nebyl vzájemně propojeny , každá měla ve městě svoje vlastní nádraží a až na vyjímky spolu nezpolupracovali?
      Privatizace železnice znamená rozbití systému, který se vytvářel posledních sto let a do něhož patří mimo jiné patří právě návaznost spojů.
      Ono to začalo už 2004, když se železnice rozdělila na ČD a SŽDC a následně se z ČD vydělila zisková nákladní doprava a zakázalo se dotování osobní dopravy z carga.

    • Leoš Konečný:
      Další, který chce privatizaci ČD a nevidí, že státní dopravci jsou i na západ od našich hranic?!

      DB, SNCF, SNCB, RENFE, ÖBB, SBB … Amtrak. To všechno jsou státní dopravci.

      A když i v USA mají státního dopravce, tak to znamená, že státní dopravci mají smysl.

    • Jenže to musí být na MD machři na slovo vzatí a ve vladě u vesel pravicová strana.Levičáci to nikdy nepustí

    • A jak mi vysvětlíte, že jsou oblasti, kde berou spokojenost cestujících vážně – u nádražích jsou parkoviště, kryté stojany na kola, jízdní řád celkem bere v úvahu začátek a konec pracovní doby a tam ty vlaky jsou pochopitelně obsazené. Jenom na území bývalé Jihozápadní dráhy nenajdete kromě Českých Budějovic stání na kola, parkoviště snad jen v Písku a Protivíně a jízdní řád? Hlavně že máme taktovou dopravu, ale že se ráno 3 nebo 4 lidi nedostanou vlakem do práce, takže jdou, v lepším případě jedou na kole, do 4km vzdáleného města k autobusu a večer vlak jede, ale zase nejede autobus, takže po výstupu z vlaku hurá pro kolo. Prostě lidi na venkově si o vymoženostech veřejné dopravy můžou tak akorát nechat zdát, protože jich v tom vlaku nebo busu sedí málo. Takže ne za všechno můžou ČD, tady podle mého chybí KOMPLEXNÍ přístup.

  • GWTR a JIKORD šetří na nesprávném místě. Pokud ve vlaku nemají průvodčího tak se nelze divit že nemá kdo požádat o vyčkani vlaku v případě potřeby zajištění přestupu při zpoždění. Liberalizaci bohužel objednatele často zneužívají až k nesmyslným úsporám a pak se diví že dochází ke zhoršení stavu.

    • Jak jsem zmínil již níže, ČD také jezdí na mnoha tratích bez průvodčího. Např. Ústí – Úpořiny – Bílina. A přesto přestupy v Úpořinách na vlaky Teplice – Radejčín fungují perfektně, zrovna tak i na rychlíky do Mostu v Bílině. Takže to opravdu nezávisí na přítomnosti průvodčího.

      V létě dokonce GWTR průvodčí nasazuje, a to na trati Nové Údolí – České Budějovice. A přesto jsou požadavky průvodčích GWTR na zajištění přestupů v Českých Budějovicích na vlaky ČD odmítány.

      • Proč by ČD měli čekat na vlaky své konkurence na úkor svých vlastních zákazníků ( čekáním vznikne zpoždění)?
        Fungovalo by to naopak?
        Chtěli jste liberalizaci, protože xoukromníci prý spasí železniční dopravu , tak ji mate, tak držte klapačky a zvykejte si.
        Se soukromnikama v regionech půjde síťovost a návaznosti do hajzlu, máte co jsem chteli

        • Na úkor vlastních zákazníků? Já jsem se doposud domníval, že cestující je zákazníkem ČD i v případě, pokud jede část trasy s GWTR.

        • Proč by měl? Protože ZDO hrazená státem? Samozřejmě, že to čekání musí fungovat oboustranně, jinak ať si teda ujíždějí vzájemně.

  • Vlaky ČD ujíždějí lokálce ze Šumavy. Proč v nadpisu chybí vlakům GWTR? Že by v tom bylo něco účelového? Chudinky lokálky a to myslím opravdu. Člověk by čekal, že po tzv. výběrovém řízení nastanou dobré časy. Ovšem takto by to vypadat nemělo. A ČD zrovna nejsou těmi, kterým se roztéká máslo na hlavě!

      • Ano ujíždějí ale proč?
        Zpoždění až 45 minut

        Během léta cyklisté využívají všechny tři šumavské tratě, největší problémy dělalo nakládání kol na trati 194 z Černého Kříže do Českých Budějovic.

        „Většinou jsme evidovali stížnosti lidí, kteří cestovali z Českého Krumlova do Budějovic. Vlak nabral zpoždění na Lipně okolo Horní Plané a přijel pozdě do Krumlova. A pak samozřejmě byl opožděný i na příjezdu do Českých Budějovic, kde to dělalo potíže a nestíhaly se přípoje na rychlíky a na Prahu,“ uvedl Jan Aleš, jednatel společnosti Jikord, která koordinuje dopravu Jihočeského kraje.

        Podle odborníka Jikordu na železniční dopravu Martina Stacha nebylo výjimkou, když nakládka kol zpožďovala v letní sezoně vlaky na této trati o 15 až 45 minut. Tato zpoždění se postupně zkracovala s tím, jak dopravce během léta k jednomu vozu pro kola přidal i druhý vůz a zvýšil počet brigádníků, kteří s nakládkou pomáhali.

        Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/ceske-drahy-zeleznice-doprava-soukromnik-jihocesky-kraj-zpozdeni-kapacita-vlak-gdr-/eko-doprava.aspx?c=A181030_183654_eko-doprava_mato
        A jak jsem psal tudíž za to může JIKORD nikoliv ČD ale kopnout si musíte do ČD

        • PS: ale o tom že kvůli GWTRAINu ujížděli cestujícím vlaky na Prahu ani zmínka
          tak z toho usuzuji že si rádi do ČD kopnete

        • Mnohokrát se stalo, i v Českých Budějovicích, že vlak ČD ujel zpožděnému vlaku GWTR doslova o minutu. Mám jmenovat konkrétní případy?

          ČD za to můžou proto, že u rychlíků jim Ministerstvo dopravy nechává volnost při stanovení čekacích dob. Kdybyste si ten článek přečetl pořádně, tak byste to zjistil.

          Zmíním ještě opačný extrém, který není žádoucí, tentokrát v podání ZSSK – jednou jsem jel rychlíkem z Ostravy do Žiliny, který nabral 40 minut zpoždění. Rychlík do Košic přesto v Žilině čekal.

          • A neměl by tedy být titulek: Kvůli neustálému zpoždění GWTRAINu ujíždějí přípojné vlaky ČD?
            Z článku to vypadá že chyba je pouze u ČD ale že GWTRAIN jezdí „stále“ zpožděný je chyba také ČD?
            Očekával bych objektivní informace že je chyba i u druhého dopravce a ne jen u ČD.

            • To vůbec nehraje roli. Pokud má vlak GWTR zpoždění třeba hodinu, tak na něj logicky nemá smysl čekat.

              V posledních měsících jsou hlavní příčinou zpoždění vlaků GWTR výluky na trati, kdy se musí kus cesty jet autobusem. A za to nese vinu SŽDC, která provádí stavební práce.

              • Zlá SŽDC dělá výluky a nestará se o tratě ve špatném stavu… během výluky Roztoky u K. – Nižbor jezdily autobusy tak, že byly obslouženy všechny nácestné stanice a zastávky aniž by vznikalo markantní zpoždění, maximálně minuta/dvě, když bylo hodně cestujících. Akorát jezdily 4 autobusy, protože každá vesnice po cestě vlakem je po silnici přístupná úplně jinudy, ale systém fungoval, neslyšel jsem od cestujících (přímo ani přes vlakvedoucího) jedinou stížnost. Když si GWTR neumí zpracovat výlukový JŘ, tak nemůžeme mít dispečinku ČD za zlé, že nedává zpoždění dálkovým vlakům

              • Pane Sůro, opravdu ten komentář myslíte vážně ? Jeli čekací doba 3 minuty k pravielnému odjezdu, tak vlak odjíždí dle jízního řádu +3 minuty. To není schválnost, ale dodržování jízdního řádu. Z vlasní zkušenosti. Na zpožděný vlak Čd vlak Rj nepočká a nikdo je neosočuje z úmyslného ujíždění.

                  • Dobry den,
                    dovolil bych si upozornit ze GW Train s poslednim spojem 8127 do Ceskeho Krumlova podle informaci ze zakaznicke linky ceka pouze 10 minut, coz mi prijde velmi malo. Na druhou stranu ocenuji ze se se mnou na teto lince nekdo bavil i po 21. hodine. Takze neberme GW Train ani v tomto pouze ruzove.

                • Jinak si půjčím z diskuze na FB k tomuto textu: Zajímavé taky je že osobák do Opavy čeká na Ostravana PRAVIDELNĚ při zpoždění i 25 minut. Takže kvůli pěti přestupujícím, kteří by museli čekat půl hodiny, čeká půl hodiny třicet pravidelných cestujících. Tam to nevadí.

                  • Samozřejmě, že to těm lidem vadí a pravidelní cestující utečou. Proto říkám, že se má primárně řešit příčina.

                  • Domnivam se, ze toto srovnani je nevhodne, jelikoz v pripade Opavy ceka Os na R, to je obvykle. Naopak v pripade Budejovic by cekal R na Os, coz obvykle neni. Bez ohledu na dopravce.

              • „Ujížděním“ je myšlen odjezd na čas dle jízdního řádu?

                Ad absurdum: přesnost = ujíždění 🙂

              • Nemáte pravdu. GWTR je ten kdo má přijmout adekvátní opatření. Pokud není možné posunout odjezd v výchozí stanice tak aby se garantoval příjezd do Strakonic, tak by se měl upravit v jízdním řádu reálný příjezd do Strakonic. Tedy cestující by při hledání spojeni jasně viděl, že přípoj na R neexistuje. Navíc u těchto rychlíků se jakékoliv zpoždění tvrdě přenáší téměř v celé trase. Už to tu několikrát zaznělo.

        • Chcete říct, že za dob ČD v době cyklistické špičky jezdily vlaky zcela včas, bez půlhodinových zpoždění, protože vyložit padesát kol je záležitostí minuty? Text je hlavně o přestupech ve Strakonicích na dálkové vlaky ČD, u kterých Jikord není objednatelem.

      • Určitě pamatujete, když byly ČD nuceny tzv. elitou národa z Ústí nad Labem čekat na zpožděný přípoj kvalitně vysoutěžené firmy GWTR.

              • Pane Sůro, všichni přece víme jaký máte pohled na věc. GWTR nejsou zlé. Jen nejsou schopné dělat kvalitní službu, kvůli které proběhla soutěž. Nic víc, nic míň. No a protože se hledá viník oné neschopnosti, proč si aspoň nekopnout do národního, jako že za to taky může.

                • Všichni přeci víme, jako že za to taky může. Debata na úrovni, kterou si prosím veďte s někým jiným.

                  • A v čem jako ČD můžou za to, že jejich spoje ujíždí? Proboha, už se proberte – toto se děje v desítkách případů denně i mezi spoji ČD! A nemusíte daleko od Prahy… např. Beroun. Prostě dispečer SŽDC řekne, že se jede, dá zelenou a ČD musí jet… strojvedoucí nemůže asi jen tak čekat, až přijede přípoj a blokovat provoz. Když je zelená a neodjedete ihned, okamžitě vám volají, proč nejedete… takže chyba je na SŽDC, JIKORDu a pak až na straně dopravců, kteří by měli více bojovat za své cestující u výše uvedených institucí!

      • Nezlobte se na mě, neznáme sice konkrétní případy, ale … při zpoždění 30 nebo 45 min nelze čekat na takovýto „přípoj“. Zejména, pokud rychlíky z ČB na Prahu mají většinou hodinový interval + expresy.

  • A co takhle řešit příčinu? Schopnost dodržovat jízdní řád mi přijde v našich končinách hodně tragická. Ujeté přípoje pak už jsou jen logickým důsledkem.

    • To je důsledek výchovy mladých odborníků na VŠ (výuky teorie grafikonu) a snahy o urychlování cestování: na papíru to sice vypadá krásně, ale „v reálu“ v terénu to velmi často dopadá úplně jinak – a není pravda, že je jedno, jestli je doprava řízena z CDP nebo z místa, kde je ten řídící pracovník přímým účastníkem dopravního procesu na místě samém a může snáze zasáhnout podle toho, jak vidí okamžitou situaci vlastníma očima a ne jen nějakou kamerou.
      A propos: ono by bylo velice vhodné, kdyby i zaměstnanci dopravce měli přímo předpisem danou povinnost sledovat, zejména ve stanicích s ostrovními nástupišti s podchody, zda všichni přestupující cestující už stihli přestoupit: k čemu je průvodčí stojící někde vpředu skoro u lokomotivy, když podchod je 80 metrů od něho a on nevidí, zda ještě někdo nestoupá po schodech na perón?

    • a proč, kdyby ze strakonic odjížděl RJ, tak by místo čd bylo RJ. Já na tym nadpisu nevidím nic nenávidního vůči dopravci.

      • Víte titulek mohl být třeba: Vlaky ČD odjíždějí lokálce ze Šumavy z důvodu špatné organizace JIKORDu.

        • Uživatel Facebooku Kraj objednává regionální vlaky, čekání dálkových vlaků objednaných ministerstvem dopravy nemůže ovlivnit.

          • Jak jsem napsal JŘ dělá JIKORD tak JŘ si to mají udělat tak aby byl dostatečný čas na přestup a eliminovalo se tak případné zpoždění.
            Jelikož se ví že na těch lokálkách bývá zpoždění tak čas na přestup někdy 3 nebo 5minut je asi nedostatečné a tudíž to by si měl vyřešit JIKORD jiným JŘ a ne aby se dávala vina ČD.
            PS: a číst umím 😉

            • PS: Stačí že JIKORD posunul od nového JŘ vlak z ČB do Nového Údolí z 8:13 na 7:44 a cestující tak ztrácí přípoj jelikož od Prahy přijíždí vlak v 7:58 a v 8:03

  • Jihočeský kraj představuje doslova dopravní Balkán. Unikátní je už samo pojetí dopravního terminálu v Českých Budějovicích a vedle toho zmiňované Strakonice, kde je minutové ujíždění vlaků GWTR na Vimperk před osobními vlaky z Českých Budějovic dáno dokonce jízdním řádem. Níže dávnější příspěvek ze 28.8. a webu http://www.sosad.cz:
    Jihočeský kraj je v poslední době prezentován jako progresivní díky soutěžím na železniční dopravce, když aktuálně vypsal soutěž na regionální obslužnost na železnici v elektrické trakci, v dubnu v motorové trakci, kam se nakonec přihlásily jen České dráhy. Jihočeský koordinátor dopravy, kterým se stala v roce 2010 společnost JIKORD, s.r.o., stále spíše předstírá koordinaci veřejné dopravy a integrovaný dopravní systém než aby byl pozitivně vnímán uživateli veřejné dopravy. Navíc to vypadá, že Jihočeský kraj více ovládají autobusoví dopravci, když ve využití železnice se podařilo vyrobit až neuvěřitelné bariéry, takže o koordinaci a integraci nemůže být řeč.
    Metropole Jihočeského kraje České Budějovice se od konce roku 2016 pyšní velice zvláštním železobetonovým monstrem Dopravně obchodního centra Mercury. Multifunkční stavba je vybudována na místě bývalého autobusového nádraží mezi ulicemi Nádražní, Žižkova, Dvořákova a Kasárenská. Ve dvou podzemních podlažích čtyřpodlažní stavby je umístěno parkoviště, ve dvou nadzemních podlažích se nachází obchodní centrum. Na střeše je situováno autobusové nádraží a dvoupodlažní správní budova ČSAD Jihotrans. Nápis ČSAD Jihotrans také celému komplexu dominuje.
    Pokud přijede cestující po železnici, sestoupí z nástupiště do podchodu a následně do podzemí, aby skrze podzemní a další 2 nadzemní patra vystoupal výtahem nebo absolvoval dlouhý průjezd jezdícími schody a obchodními pasážemi. To je podobné systému na letištích, kde se dlouho čeká a cestující jsou hnáni do duty free shopů, aby ještě něco utratili. Nemá to ale nic společného s potřebným komfortním přestupem mezi železnicí a linkovými autobusy v rámci pravidelného dojíždění.
    Železnice a linková autobusová doprava tak působí odděleně a každý druh dopravy si žije samostatným životem. Unikátem Jihočeského kraje jsou ale železniční nepřípoje v rámci regionální dopravy v závazku veřejných služeb. V současnosti vede železniční stanice Strakonice, kde od Českých Budějovic přijíždějí páteřní osobní vlaky Českých drah v 11.20, 13.20, 15.20, 17.20 a v 19.20. Vlaky dopravce GW Train Regio odjíždějí na Vimperk a Volary vždy minutu před příjezdem osobního vlaku z Českých Budějovic, a to v 11.19, 13.19, 15.19, 17.19 a 19.19. Lépe už to vymyslet nešlo. V opačném směru od Vimperka je nepřípoj vymyšlen tak, že osobní vlak na České Budějovice odjíždí v 7.46 a v 7.48 přijíždí vlak od Vimperka. Další vlaky už alespoň navazují.
    Zajímavým unikátem je i železniční stanice Tábor, kde rychlík 732 směr Praha hl. n. s jízdní dobou 1 hodina 21 minuta a přestupními vazbami v Praze odjíždí v 5.06, avšak osobní vlaky z Bechyně, Milevska a Obrataně přijíždějí v 5.10, aby stihly zastávkový spěšný vlak 1830 Jordán, který odjíždí v 5.17, vymete všechny zastávky a je v Praze o půl hodiny později.
    Jihočeskému kraji a jeho specifickému pojetí přestupních vazeb a zajištění síťovosti je třeba věnovat náležitou pozornost, doposud spíše s přestupními vazbami nepočítat.

    • Od nového GVD naštěstí dojde k nápravě. Vlaky GWTR do Volar budou ze Strakonic odjíždět 5 minut po příjezdu osobního vlaku z Českých Budějovic.

      Stejně tak i v opačném směru, vlak 18103 bude mít příjezd do Strakonic o 16 minut dříve (v 7:32), takže přípoj na vlak 8007 do Českých Budějovic s odjezdem v 7:46 by měl fungovat.

      • Trochu pozdě. Přitom to mohli to už v tomto JŘ opravit v březnu, červnu a září. Neudělali pro to nic. Ale můžou za to ČD, dle pana Sůry.

    • Když nepřijde požadavek, zda je možné zachovat přípoj, tak proč by se čekalo? Navíc, jedná se tam především o jednokolejné tratě, takže čekání může rozházet další křižování a přípoje, takže z 5 minut zpoždění se snadno může stát 15 minut. Neříkám přijde-li žádost, tak ve většině případu bude vyřízena kladně, ale je zbytečné zpozdit vlak ( o více než povinnou čekací dobu), do kterého nakonec nikdo nepřestoupí.

  • Proč pak tam mají ty vlaky zpoždění ? Je tam výluka. A tak snad stačí přepsat výlukový jízdní řád, ne ? Je to složité ? Asi ano, bohužel.

  • No a podobná situace nastane v ČB od nového JŘ, kdy GWTR od června do září odjede z ČB 4 minuty před tím, než do ČB začnou přijíždět rychlíky od Jihlavy, Plzně a Prahy. A celé to má cestující brát jako výhodu, že se tím pomůže eliminovat zpožděný příjezd na Šumavu.
    Je asi celkem logické, že na dotazy Jikord odpověděl jako poslední, když je strůjcem těchto nelogičností. Taky bych se k tomu nehlásil. A navíc ta odpověď je geniální. Jak mnoha slovy neříct nic.

    • Jak píšete od nového JŘ vlaky z ČB na Šumavu budpu odjíždět v 7:44 (z důvodu že je zpoždění kvůli nakládání kol) místo dnešních 8:13
      vlaky z Pahy přijíždí v 7:58 a v 8:03
      Další vlak odjíždí na Šumavu v 10:29 tudíž cestující musí pak čekat přes dvě a 1/2 hodiny na dalěí spoj.
      Odpověď p.Stacha ale z Prahy tak brzo ráno nikdo nejezdí.
      Tudíž JIKORDu nezáleží na návaznosti vlaků ale mohou za to jako vždy ČD viz titulek.

      • To je zajímavé, možná by se měli podívat, kolik lidí vyjíždí z Prahy ranními vlaky do různých koutů ČR na jednodenní výlet… Morava, Šumava, Krkonoše, Krušné hory… tito lidé vyjíždí klidně spoji před šestou hodinou ranní z Prahy, aby právě stihli ten spoj v 8h z ČB na Šumavu. Přijet na hory v poledne je jaksi k ničemu. Jinak nevýhoda JČ kraje jsou ty extrémně dlouhé intervaly mezi spoji. Nebýt ministerských rychlíků, spoje v JČ kraji jezdí klidně po 3 hodinách i na hlavních tratích.

  • Pokud jsou na trati výluky, obvykle se jezdí podle výlukového jízdního řádu, který může mít odlišné jízdní doby. Kdo výlukový jř pro gwtr navrhoval, měl jízdní doby upravit tak, aby v přestupních stanicích bylo dostatek času i při vzniku zpoždění. ČD s touhle situací nemají nic společného.

    • V tomto případě to není možné kvůli absenci výhybny v úseku Lenora – Kubova Huť. Proto není možné změnit časové polohy spojů.

      • Pokud není možné během výluky stíhat přípoje na obou koncích, tak ať to dopravce neslibuje. To se týká ve velké míře i ČD.

        • Ono to možné je. Dokonce ve většině případů se ten přestup ve Strakonicích stihne. Ale to závisí na dopravní situaci na silnici, kudy jede náhradní autobus (úsek Lipka – Vimperk – Bohumilice).

  • No hlavně ten odjezd samotný není v rukou strojvedoucího nebo vlakové čety a nikdo určitě cestujícím neujíždí schválně, jak zaznělo několikrát v textu článku. Mám čas odjezdu, na návěstidle barvu tak musím jet…když nejedu už po minutě mi volá výpravčí nebo dispečer co se děje? Takže tuhle situaci musí vyřešit vyšší instance…

    • Správně. Je třeba cestujícím neželezniční terminologií říci, že vlaková četa ČD nemůže jen tak čekat na vlak GWTR.
      Čas odjezdu, návěstidlo postavené. Odjezd

    • Pokud dokončení přestupu neohlídá na peróně přítomný výpravčí s plácačkou, tak je to snad na posádce vlaku, včetně slušné odpovědi na slušný dotaz dispečera, co se děje. A pokud přípojný vlak právě teprve dobržďuje, tak se zřejmě jedná o nedokončený přestup a přehlédnutí nebo nedohlédnutí dispečera, pokud není výslovná informace o tom, že nikdo nepřestupuje, nebo že se , žel přestupujícím musí ujet.
      Čímž se ovšem nevyjadřuji k otázce, zda a jak jsou posádky vlaků nuceny ujíždět přestupujícím zcela bezohledně a bezmyšlenkovitě … sám se (v jiných částech republiky) setkávám většinou s přiměřeným až poměrně velkorysým přístupem.

  • Rychlíky i jen ČD málokdy čekají na zpožděné lokálky.
    O čekání rozhodne dispečer. A posoudí, zda čekat na jednoho přestupujícího nebo zpozdit rychlík, kde budou po cestě řvát stovky cestujících, že má ČD zase zpoždění…

    Když jsou výluky, je problém s přípoji všude. Že je to ale zrovna ve stanici, kde se přestupuje na dnes preferované dopravce, tak je kravál v médiích.

    Ujíždění o minutu je špatné- ale to je problém stanice, případně dispečerů.
    Stává se to s mizením výpravčích a řízení provozu z CDP nebo vzdálené stanice stále častější. Bohužel pro železnici.
    Hledat v tom bitvu mezi ČD a neČD je sice mediálně vděčné, ale to je tak všechno.
    Provoz řídí SŽDC.

      • Teoreticky možná ne, ale jsem si jistý že prakticky může být dohoda přímo na místě možná že se pojede o malinko později. Někdo z CDP nemusí mít přehled o tom že ta situace nastává, že se to řešívalo takto. Prostě může jít o tolik věcí proč to neprobublalo k zodpovědným, nebo proč pro nějakou minutu v JŘ to udělali takto, že nevíme. Celkem si umím představit že někdo vyházel vatu aby stáhl minuty, psychologicky se zrychlilo, ale teď to dělá přípojové problémy, aby zase nevzniklo zpoždění jinde. Dost nepříjemné to musí být u vlaků pendlujících mezi přípoji na obou koncích.

      • Místní výpravčí, pokud je normální, vidí, že když přijíždí přípoj, nevypraví přípojný vlak pár vteřin před příjezdem, i když svítí volno..
        Jak psal někdo výš, četa nemusí vědět o příjezdu, svítí volno a je čas, tak jede.

        Bude toho přibývat.

    • Jedna cestující zmiňuje poslední přípoj (R 660), který v Plzni už žádné návaznosti nemá. Souhlasím, že u ostatních spojů by se dalo polemizovat, zda čekat, nebo ne, ale ujet posledním (!) přípojem o minuty je odpornost.

      • tož to je prasečina, u nás na mhd jezdil taky řidič, co ujížděl schválně vlakům a to se střídal s řidičem, co jde i se podívat na peron a na nástěnce v klubu turistů byla i ta poznámka o mhd.

        • Je to prasárna, ale dá se to chápat, pokud není přímo v nějakém předpise psáno: „Vyčkej vlaku. Před odjezdem se přesvědč na peroně zda se neblíží.“ Ale co mne naštve je když letíte po chodníku přímo proti autobusu není to daleko, možná 150m (ale od základky mi to nikdo neměřil, takže nevím za jak rychle to uběhnu), řidič vás vidí a odjede v momentě kdy jste tři kroky od úrovně čelního skla. Chápu, nelze čekat vždy všude na všechny, ale proboha když vidí člověka co sprintuje po chodníku, tak zavřít a odjet mu před nosem je prasárna.

      • V Plzni má R 660 přípoj na poslední Ex do Chebu a osobní vlak do Rokycan a Příkosic, tak si nevymýšlejte.

        • Máte pravdu, odvozoval jsem to od minulého grafikonu, kdy poslední vlak z Plzně jel po osmé večer.

          Ale to nic nemění na tom, že čekat ve Strakonicích by se mělo aspoň těch standardních 10 minut. Předpokládám, že ČD chtějí mít příjmy z tržeb z jízdného co nejvyšší, tudíž by měly vyjít vstříc i cestujícím, kteří s ČD jedou jen část trasy.

          • Jenže provoz neřídí ČD, a když fíra dostane barvu, tak musí jet, čekání není v režii ČD. A zase, když nikdo nekontaktuje dispečera (v případě GWTR nemá kdo, není průvodčí), tak je zbytečné čekat a ohrožovat v přípoje v dalších stanicích. V tomto je ČD nevinně.

            • Nevím, jak je to teď v Jižních Čechách, ale třeba v Libereckém kraji se i každý jednotlivý cestující může obrátit na krajský dispečink, ale
              1. musel by být tak zazobaný, a mít mobilní telefon,
              2. je to dilema, kdy už volat,
              3. většinou se člověk dovolá, ale ne vždy; jak to bude, až si tam lidi zvyknou volat, anebo v rušnějších a zmatenějších situacích, toť otázka;
              4. nemají vždy nejen „pod palcem, ale někdy ani dostatečně dobré anebo vůbec spojení na všechny dopravce nebo přímo spoje.
              Jinak samozřejmě, že z jedné strany se šetří na živém personálu – na tratích, ve stanicích, na průvodčích ve vlacích, autobusech, tramvajích i trolejbusech – a z druhé strany pak ten živý personál někdy různým způsobem chybí.

          • Z článku “ Vlaky R Plzeň – České Budějovice, o které v dané situaci jde, nemají žádné rezervy v jízdní době a zpoždění vzniklé čekáním na přípoj již vlak nedožene a naopak přeložením křižování zvýší a ujedou jiné návazné vlaky. Proto tyto vlaky mají kratší čekací dobu. Dále u čekání na jiné dopravce je i vliv, že zpožděním vzniklé na jiné dopravce a rozvázání přípojů mezi vlaky ČD generuje návratky jízdních dokladů, kompenzace a podobně, proto mezi vlaky ČD jsou větší čekací doby, než mezi vlaky různých dopravců. “

            Tak by ČD asi pak platili víc na kompenzacích za ujetí přípojé větší části cestujícím když by měli čekat třeba na pět cestujících od vlaku jiného dopravce. Dle mého by JIKORD měl mít na těch lokálkách jiný JŘ aby byl dostatečný čas na přestup a eliminovalo se tak případné zpoždění.

  • Pláčou na špatném hrobě. Ať se zkusí zastavit na kraji, že na úkor levnějšího jízdného v rekonstruovaných 810 s klimatizací a wifi a pro kola natřené zetky s řetízky jak na pouti se nikam nedostanou. Jsem zvědaví co jim řeknou.

    • Mě jako cestujícího to nezajímá. Já se chci dopravit do cíle. A na ty vaše žabomyší války kašlu. Barva vlaku je mi úplně jedno.

      V článku se jasně píše, že JIKORD na dotazy neodpověděl.

      • to je sice hezke ze vas to nezajima, a co se pise v clanku vim, neodpovedel na dotazy serveru zdopravy. cz, a ne na stiznosti cestujicich, a o tom pisu ja proc si nejdou stezovat na kraj, ktery si toto mel osetrit smluvneale, ale stezuji si tady hmm?

        • Také znám jeden kraj, kde např. na stížnost na nečitelné autobusové jízdní řády z důvodu skutečně prťavoučkého písma stěžovatele ujistí, že není zdaleka první, kdo si na to stěžuje … ale nápravu nezajistí … natož když se jedná o obtížnější problémy.
          Aneb: stěžovat si na kompetentních místech je třeba, účinnost je ale omezená

  • Pláčou na špatném hrobě, ať se zkusí zastavit na kraji, že na úkor levnějšího jízdného v rekonstruovaných 810 s klimatizací a wifi, a pro kola natřené zetky s řetízky jak na pouti se nikam nedostanou. Jsem zvědaví co jim řeknou.

  • Děje se to všude. Nedávno jsem jel LE a měli jsme na přestup do posledního vlaku ČD ve Studénce 7 minut. LE samozřejmě zpožděný o minut 8 a poslední osobák na příbor a kopřivnici jsem viděl tak akorát projíždět okolo nás při příjezdu do Studénky. Pokud je zpožděný rychlík od brna, tak vlak počká i těch 15 minut, ale u LE ani minutu.

      • Takže si oba dopravci dělají naschvály s „nepočkáním“? A to má být zdůvodnění pro cestující, aby se s tím smířili?

        Ne, mně jako cestujícího snad nemá moc co zajímat, kolika dopravci po trase jedu, a jestli jeden zrovna šlápl druhému na kuří oko a hrozí ujetí následujícího spoje. Mně jako cestujícíhozajímá, jestli se z bodu A dostanu dle jízdního řádu do bodu B (ideálně za nějakou cenu a nějaké pohodlí).

  • Jikod tohle vůbec nezajímá jinak by to za rok provozu nějak řešil, ale nejlepší bude až povedené jihočeské výběrko vyhraje překvapivě opět GWTR tak má parodie na dopravu své pokračování.

    • Pán papal houbičky a ve své zaslepenosti si nevšiml, že se Kraj chystá podepsat smlouvu přímo s jeho milovaným superdopravcem?

  • Tj .přesně ta doprava bez personálu, nemá kdo informovat…..Hlavně,že jsou levnější. Přípojné vazby vycházejí vždy v pomuckach pro příslušný gvd.Jinak nechápu ty zoufalce, kteří píšou na soukromý web stížnosti, pláčou na nesprávném hrobě.A jak vyplývá z článku, národní dopravce je dodržuje,kdo to neumí je Zimolova klika.

    • jak nemá kdo kontrolovat?, jako, že na tych tratí není dispečer, neznám to tam, ale někdo snad zapíná semafory a přehazuje vyhybky, shazuje šranky atd.

    • ČD také jezdí na několika tratích bez průvodčích. Např. v Ústeckém kraji: Ústí – Úpořiny – Bílina, Ústí-Střekov – Děčín (po pravém břehu Labe). Přesto přestupy fungují.

    • Národní dopravce má takové těsné nepřípoje (jeden dobržďuje, druhý se rozjíždí) přímo podle jízdního řádu, houfně například v České Třebové, takže nemá co dodržovat a cestující se může na vlak tak akorát rovnou…

      Kde potom přípoje jsou, plánují se namnoze tak těsně, že buď vše rozhodí, nebo se opět nedodrží (vlastní zkušenost). Bohulibý záměr zkrátit cestovní doby se tak převrací v opak, a nádražka k přečkání je pak zázrak.

      • Zajímavé, na poslední vlak to klidně čeká 20-30 minut. Občas to čeká i pět minut (směr Lanškroun, Moravská T.);
        A pak přečkat dvě hodiny než pojede další (možná méně, musel bych se podívat) bych nepovažoval za tak hrozné.

  • Tam těžko může R čekat na zpožděné os – v Plzni přestupní vazba na západní ex 8 min, v ČB na R 6 min. To by pak vydaval kompenzace za ujeti/zpozdeni ve svych návaznych spojích… A ještě k tomu je nemá kdo informovat o tom, zdali veze cestujícího na přestup, když jedou bez průvodčího…

    • ČD taky jezdí bez průvodčího, např. z Ústí přes Úpořiny do Bíliny, a přestupy v Úpořinách na vlaky Teplice – Radejčín fungují perfektně, zrovna tak i na rychlík do Mostu v Bílině.

    • Mají jim tam dát tablet a na tom si to můžou cestující nacvakat 😀 to bude sranda.. (Klidně i s číslem lístku, aby to nešlo jen tak trolit)
      A co takhle přidat možnost dostávat odpovědi na komentář? Web mám celkem rád i občas něco připíšu, ale tím to tak trochu skončí.

      • Jasně dispečeři nemají nic na prací, než jen reagovat na dotazy cestujících. Dobře na lokálkách by ty žádosti byly asi jen v řádu desítek, ale co koridor, kde těch vlaků jede v jednu chvíli o dost více?

        • Já myslím že ta odpověď na komentář je myšlena ze pro web a do mailu 🙂

          Mě by se zase více líbilo kdyby tu byl někde po straně panel s poslední třeba patnáctkou komentářů, jako to mají na OEnergetice

    • 1) V článku se píše o posledním rychlíku změr Plzeň, který pak nemá žádné další přípoje. Proč ani ten nečeká?

      2) „nemá kdo informovat že veze cestujícího na přestup“ – viz jak píšou jinde. Na toto stačí tablet.

      • Vážený pane magistře, k Ad. 1 … uráčil jste se byť jen nahlédnout do jízdního řádu nebo provádíte metodu cucání z prstu? Co takhle v Plzni přípoj na poslední Ex do Chebu? :-/

Newsletter

Partneři


Výběr editora