Dopravci Železnice Zprávy

Naschvál, nebo nutnost? Vlaky ČD ujíždějí lokálce ze Šumavy, dopravci budou jednat

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na deník Zdopravy.cz se v poslední době obrátilo několik cestujících, kteří si stěžují na nefunkční přestupní vazbu mezi šumavskými lokálkami GW Trainu a rychlíky Českých drah. Kritická má být zejména situace ve Strakonicích, kde rychlíky směr Plzeň či České Budějovice často mizí šumavským cestujícím před nosem. Situaci navíc zhoršuje výluka na vimperské trati, která bývá příčinou zpoždění lokálky.

„Ve Strakonicích jsem chtěla přestoupit z vlaku GWTR na poslední rychlík ČD, jenže ten nepočkal (vlak GWTR měl zpoždění), a musela jsem ve Strakonicích přenocovat. Ve Strakonicích si vlaky ujíždějí opakovaně, a mám mnoho známých, kteří tam zbytečně čekají dvě hodiny nebo i celou noc. Opakovaně jsem přestupovala ze zpožděného vlaku ČD na vlak GWTR, a vlak GWTR čekal,“ popisuje jedna z cestujících, která jela z Vimperka do Plzně. Podle šéfa šumavského provozu GWTR Pavla Fábery se zástupci soukromého dopravce sejdou v pondělí s kolegy z Českých drah a budou situaci řešit. „Pevně věřím, že se nám podaří posunou základní čekací doby tak, abychom tyto nepříjemné situace eliminovali,“ uvedl Fábera.

Podle Martina Stacha z krajské organizace Jikord by se situace měla zlepšit s příchodem nového jízdního řádu díky přesunu křižování na vimperské lokálce. „Vlaky GWTR budou přijíždět do Strakonic v XX:40 a odjíždět v XX:25, ve směru na Plzeň bude přestup 13 minut, ve směru z Plzně do Vimperka 20 minut,“ doplnil Stach. Dnes lokálka přijíždí do Strakonic v XX:47.

Konečná trati 198 ve Strakonicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Konečná trati 198 ve Strakonicích.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Deník Zdopravy.cz přináší vyjádření zainteresovaných stran k situaci:

Cestující: Již téměř rok provozuje vlaky na Šumavě soukromá společnost GWTR. Celou tuto dobu trvá situace, kdy velmi často ujíždějí přípoje ČD v návazných stanicích a to nezřídka i v absurdních situacích, kdy vlak soukromníka dobržďuje u nástupiště a vlak ČD ujíždí. Skoro to působí dojmem, že se tak děje naschvál. Samozřejmě jsou i případy, kdy vlak ČD počká, ale to je spíše ojedinělá záležitost, která naopak budí dojem, že je ve službě empatický člověk :-). Tato situace celkově oslabuje pozici železnice, protože pro nemalou část cestujících se stává nepoužitelnou a logicky volí auto na celou trasu. Za dob plošné obsluhy ČD byly případy vzájemného ujetí vlaků velmi vzácné.

Pavel Fábera, GWTR: Z dokumentu SŽDC 855/2017-O11 ČD Společné opatření Správy železniční dopravní cesty, státní organizace a Českých drah, a.s, Přípoje mezi vlaky osobní dopravy vyplývá, že základní čekací doby ČD na vlaky GWTR ve stanici Strakonice jsou 3 minuty a opačně 10 minut. Vlak Os 18122 ve směru na Vimperk čeká 15 min. Jelikož jde o poslední vlak, čekací doba se nezřídka prodlouží, pokud máme informaci, že ve vlaku ČD jede cestující, který bude dále pokračovat vlakem GWTR. Toto ovšem neplatí opačně, nebo jen občas. Žádná přímá dohoda mezi GWTR a ČD o přípojích v tento okamžik neexistuje.
Z mého pohledu je toto v kompetenci koordinátora dopravy, protože kdo jiný než zadavatel může direktivně nařídit dopravcům jakým způsobem se budou na jeho dopravní síti chovat. Nicméně JIKORD se od této situace distancuje a dle jejich vyjádření si máme čekací doby dohodnout přímo. Vyzval jsem tedy zástupce ČD a v pondělí 5. listopadu budeme mít úvodní schůzku nad daným tématem. Pevně věřím, že se nám podaří posunou základní čekací doby tak, abychom tyto nepříjemné situace eliminovali.

Gabriela Novotná, České dráhy: Čekací doba na přípoje má pevně stanovené lhůty a pravidla dle přepravních průzkumů a vlivů na další jízdu vlaků, které jsou schválené při představování jízdního řádu oběma objednateli (Ministerstvem dopravy pro dálkovou dopravu a krajem pro osobní regionální dopravu). V případě, že nastane zpoždění, jsme u našich vlaků informováni vlakovou četou. Situaci vyhodnotíme tak, aby zpoždění mělo co nejnižší dopad na další spoje, a stanovíme tak nejoptimálnější čekací dobu. Vlaky R Plzeň – České Budějovice, o které v dané situaci jde, nemají žádné rezervy v jízdní době a zpoždění vzniklé čekáním na přípoj již vlak nedožene a naopak přeložením křižování zvýší a ujedou jiné návazné vlaky. Proto tyto vlaky mají kratší čekací dobu. Dále u čekání na jiné dopravce je i vliv, že zpožděním vzniklé na jiné dopravce a rozvázání přípojů mezi vlaky ČD generuje návratky jízdních dokladů, kompenzace a podobně, proto mezi vlaky ČD jsou větší čekací doby, než mezi vlaky různých dopravců. Bohužel ve vlacích GW train není vlakový personál, který by nám informaci o zpoždění podal, tak není možné ani operativně zajišťovat přípoje.

Zdeněk Neusar, ministerstvo dopravy: V současné době jsou vlaky linky R11 Plzeň – ČB – Brno provozovány na základě smlouvy z roku 2009. Tato smlouva nebyla ještě koncipována s tak důkladným posouzením podmínek, které může přinést liberalizovaný trh. I v rámci této smlouvy jsou nicméně koncipovány čekací doby „dopravcem, ve spolupráci s objednatelem“; avšak s tím, že objednatel nemá přímou možnost do jejich nastavení arbitrárně vstoupit.

Jde nám o co nejkvalitnější službu veřejnosti, proto u nově uzavíraných smluv také této otázce věnujeme větší pozornost. Platí, že dojde-li k nedůvodnému ujetí přípoje, jsme připraveni takovou situaci s dopravcem okamžitě řešit – s cílem najít vyvážené a uspokojivé řešení. Na druhou stranu není možné dogmaticky přijmout řešení, že čekání na přípoj má být zajištěno vždy. Neplatilo by to například tehdy, pokud by čekáním přípoje mohla být poškozena výrazně větší skupina cestujících, zde například ujetím jiného přípoje v Plzni či v Českých Budějovicích. Každý takový případ je tedy nutné posuzovat individuálně.

Martin Stach, JIKORD: Z naší strany neevidujeme ujetí regionálních vlaků ČD od GWTR, dálkové vlaky nejsou v kompetenci Jihočeského kraje, zásadní část vazeb mezi dopravci je mezi dálkovou (ČD) a regionální dopravou (GWTR). Nicméně budeme na toto téma s Ministerstvem dopravy a dopravci jednat (odpověď doplněna v neděli v 9:30, pozn. red.).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sledující
Host
Sledující

Bude nějaká informace jak dopadlo to jednání?

Rampa
Host
Rampa

Priznam se, ze me ta debata o cekani na pripoj docela prekvapila. Doted jsem mel za to, ze vlaky nizsi kategorie cekaji na vlaky vyssi kat., nikoli vsak opacne. X-krat se mi stalo, ze jsem zmeskal R kvuli zpozdene lokalce, a oba vlaky byly CD. Nikdy me ale nenapadlo, ze by R mel na nas cekat. Kdyby cekal na kazdou lokalku na trase, bude mit v cili sekeru pul hodiny.

Vi vubec nekdo o pripadu, kdy vlak vyssi kat. ceka na vlak nizsi kat.?

Apollo 17
Host
Apollo 17

Např.Rx Praha-Ústí-Cheb čekají na Os Ústí-Úpořiny-Bílina v Bílině,nebo Os od Žatce v Chomutově.

Jirka
Host
Jirka

Jj, mohu potvrdit – v Ústí nad labem nepočká Os do Mostu na právě přijíždějící EC z Prahy, ale EC do Prahy často čeká i pár minut na zpožděný Os z Mostu. Je to neuvěřitelné, nicméně jsem to už několikrát viděl na vlastní oči.

Mírazdepafíra
Host
Mírazdepafíra

Pokud se podíváte na JŘ, je v Mostě jen 7 minut na obrat a to je na hraně. Jakékoli zpoždění znamená opožděný odjezd a při tak našponovaných jízdních dobách se to dohnat nedá.Mírafíra

Markus
Host
Markus

Rychlíky Šumperk-Brno čekávají v Prostějově na Os lokálky od Chornice, většinou po telefonické informaci průvodčího dispečerovi.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na skutečnost, že „kolovozy“, a třeba i s manipulantem (což se, mimochodem, zkoušelo v ČR poprvé právě zde na trati z Českých Budějovic do Volar před už asi 20 roky, tenkrát z „Bafíků“ s vymontovanými sedačkami), jsou k ničemu, protože nakládka takového počtu jízdních kol do jediného vozu trvá příliš dlouho, jsem upozorňoval už Honzu Šatavu (a i některé další lidi „motající se“ okolo problematiky šumavských lokálek), když se mi před asi rokem chlubil, co pro GWTR zrekonstruuje – a psal jsem to ostatně už několikrát i tady. Byl jsem sice v očích různých lidí za hlupáka, ale jak je… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

U nás je to přesně opačně, lokálka odjíždí o 5-10 min než dorazí osobáky a rychlík od Budějic. OLBRAMOVICE

Medvěd
Host
Medvěd

Naschály – trpí cestující.

Když SŽDC naplánuje na trať výluku, teoretický výpočet nefunguje!

Spadne strom a porouchá se souprava – vlak se na konečné neotočí. Jede víc lidí než obvykle. S tím by dopravce měl počítat.

Drážní úřad by měl zajistit, že na soutěžené tratě budou nasazovány jen nové soupravy! Ubylo by problémů.

Apollo 17
Host
Apollo 17

„Drážní úřad by měl zajistit, že na soutěžené tratě budou nasazovány jen nové soupravy!“

A bude to také platit?To jsou takové najivní výkřiky.

To
Host
To

Jinak z výše uvedených vyjádření – veškeré příspěvky dávají jakštakš smysl… vyjádření JIKORDu katastrofa. Pokud někdo něco takového řekne, měl by okamžitě letět. Samozřejmě chyba autora, že nám chybí vyjádření SŽDC – myslím ale, že toto vyjádření by bylo mixem mezi ČD a GW

jan
Host
jan

Jestli je pravda, že vlaky gw chytají zpoždění až 45 minut, tak je to další důkaz, že je prostě hůř. A to pominu srážku, tramvaj z 65 místy za stejné peníze. Případně přípojnou 81x. (a to je taky podle mě k horšímu a zajímalo by mě, zda objednavatel za to navýšení kapacity musel navýšit platbu) Před tím se tam ti lidi vešli – co jsem tam byl – a 45 minut zpoždění kvůli kolům nebylo. A jestli to chápu – pokud chtějí připojit další nákladní vagon, a dělat z toho takový hybrid osobní- nákladní. Se divím, že to jde.. Nevím,… Číst vice »

-TR-
Host
-TR-

Pro ty, kteří řvou, že GWTR nevydal výlukový JŘ:

1) Není technicky možné, aby vlak z Volar do Strakonic jel dříve. Nelze totiž křižovat v úseku Lenora – Kubova Huť. Přesun křižování do Kubovy Huti by znamenal rozbití připojů ve Volarech.

2) NAD v úseku Lipka – Bohumilice nabírá zpoždění většinou 5-10 minut. To není ještě tak velké zpoždění, aby se musel vydávat výlukový JŘ.

3) Dnes probíhá výluka Horažďovice předměstí – Ražice. Náhradní autobusy nabírají zpoždění až půl hodiny. ČD přesto výlukový JŘ nevydaly. Speciálně modré gumy by to mohly vysvětlit.

To
Host
To

nevím, proč nám zde píšete, jaké používáte gumy, ale mám za to, že JŘ vydává SŽDC…

-TR-
Host
-TR-

Výlukové opatření (rušení vlaků, NAD) ovsem zpracovává dopravce.

To
Host
To

jak kteří)))

Coudy
Host
Coudy

K bodu 3
Výluka je od zítra tak dnes autobusy nemohou mít 30 min zpoždění.

Jan Sůra
Admin

Výluka probíhala i dnes 7:10 – 14:20. Jak jsem uvedl dříve, prokazatelně nepravdivá tvrzení mažu, neboť následně plevelí diskuzi.

Coudy
Host
Coudy

Tak se omlouvám koukal jsem když už výluka dnes byla ukončena.

Vendelín
Host
Vendelín

Problém je ryze na straně GWTR a JIKORDU. Na výluku se dělá výluková JŘ. tak si ho měli udělat tak, že posunou odjezdy z výchozí stanice tak aby byli vlaky ve Strakonicích dříve. Čekat s Rrchlíkem jedoucím převážně po jednokolejkách až do brna je nesmysl.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Má-li ovšem GWTR těsné přípoje mezi „svými“ vlaky ve Volarech, tak s tím GVD při výlukách těžko něco rozumného dokáže udělat …

Vendelín
Host
Vendelín

Přenášet ovšem problémy na R jiného dopravce je taky nesmysl.

Vendelín
Host
Vendelín

Pak by ovšem výlukový jízdní řád měl odrážet realitu, tedy prodloužení jízdních dob z důvodu NAD a nenabízet cestujícím ve své podstatě fiktivní přípoj na rychlíky ČD ve Strakonicích. To je ovšem obecnější problém u výluk, kdy se v opatřeních k výluce píše o možném zpoždění třeba 10 minut, ale do vlastního jízdního řádu vlaků se to nepromítne.

Jirka
Host
Jirka

Tak koukám, že JIKORD pracuje podobně jak KODIS na ostravsku. To co je třeba řešit neřeší, co funguje a není třeba řešit rozbije a cestující je až na posledním místě, hlavně že sypou dotace a jsou spokojení papalaši. Co na tom, že se rozbíjejí přímé spoje, přestupy nesedí a celkově se prodlužuje čas přepravy kamkoliv. Proč jsou na takových klíčových místech lidé, kteří pracujou stylem „tak mi řekněte jak to mám udělat a já už to teda udělám“ ??? Kolikrát je teď lepší z hlediska času chodit pěšky i na desetikilometrovou vzdálenost a oni ještě hrdě napíší, že nikdo na… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Raději ještě doplním, že je třeba vzít v potaz všechny zúčastněné strany – to bezesporu, každý má na tom svůj díl odpovědnosti, ale kdo jiný než koordinátor je ten co to má koordinovat a vyjednat se všemi stranami V ZÁJMU CESTUJÍCÍCH.

To
Host
To

Podobná situace je bohužel i jinde a bohužel většinou za to může dispečer SŽDC, který nechá přípoj ujet. Dopravci – ČD je to samozřejmě šumák, protože jim je jedno, jestli jedou s prázdnou. SŽDC tvrdí, že to jinak nešlo, protože kdyby přípoj podrželi, způsobilo by to komplikace jinde, ČD tvrdí, že za to němůžou – byla zelená, museli jsme vyjet. Aneb ať si každý říká co chce, ale přijde mi, že soustavným dělením železnice jsme se akorát dostali do systému „nikdo za nic nemůže“. Nechápu pak jednu věc – když SŽDC takto jedná s klienty ČD, proč pak musí ČD… Číst vice »

jan
Host
jan

Tak ještě zde jsou obvykle pokuty kraje za zpoždění. A zde jsou navíc tuším 2 kraje. Což značí obvykle bordel. U nás se obvykle nečeká více než 5 minut.

To
Host
To

k čemu ale běžnému cestujícímu je, že dopravce možná dostane ty ty ty! a nebo pokutu, když vám ujel spoj, kterým jedete do práce, na výlet, na dovolenou. na jednání…

Karel
Host
Karel

Dispečer SŽDC ( výpravčí, případně dispečer na CDP) nikomu neujíždí. Jsou určeny čekací doby, schválené/navržené dopravcem. A při vyšším zpoždění musí o prodloužení čekání požádat výpravčí dopravce, jestli chce čekat, nebo ne. Nebo si dopravce sám musí o to čekání výpravčímu říci. Doba, kdy rozhodoval o čekání, nebo nečekání výpravčí je již dávno pryč. Dokonce znám případ, kdy výpravčí zpozdil o 3 minuty vlak RegioJet, aby od opožděného Os vlaku ČD stihlo přestoupit 5 cestujících do jejich vlaku, tak si dopravce RegioJet stěžoval a výpravčího to stálo 500 Kč prémií mínus.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„bohužel většinou za to může dispečer SŽDC, který nechá přípoj ujet“
Nemáte pravdu: o zachování plánovaného přípoje rozhoduje „v prvním kole“ dispečer osobní dopravy ČD (na žádost vlakového personálu zpožděného vlaku) – a teprve když on rozhodne, že přípoj má být zachován, požaduje u aparátu SŽDC řídícího dopravu, aby přípoj počkal – to je jeden z praktických (či spíše nepraktických) důsledků „parcelace“ české železnice …

Vendelín
Host
Vendelín

Pokud jede za výluky NAD bez doprovodu dopravce, je namístě oprávněná otázka, kterou by i měl JIKORD položit a to jak tedy dopravce zabezpečuje výběr tržeb.

Indian
Host
Indian

Ještě byste mohli do článku doplnit vyjádření mluvčího SŽDC. Ať nemají čtenáři iluze o dnešním významu výpravčího v této věci. Respektive již bohužel téměř žádná (konkrétně: iniciativa bude po zásluze potrestána).

Zajímavé bude do budoucnosti sledovat přípoje v Ústeckém kraji a to, jak si je mezi sebou budou hlídat soukromníci.

Apollo 17
Host
Apollo 17

To není o hlídání soukromníků,nebo ČD.Objednavatel (kraj) si určí,co a jak dlouho bude čekat.Již dnes čeká Os ČD v Chomutově směr K.Vary i 10 minut na zpožděný R od Plzně,který vozí GW-Train .To si nemůže určovat soukromník,ani ČD .Kraj by jej sankcionoval za zpoždění.Právě Ústecký kraj si velmi hlídá kvalitu dopravy.I v neděli ráno jezdí jejich kontrolor s teploměrem a kontroluje úklid soupravy,vybavení WC a inventář,teplotu v soupravě atd… A SŽDC se tím musí řídit také.Nějaké změny může povolit jen dispečer dopravce.Aby byli všichni spokojeni nelze zařídit.Buď to ujede přestupujícím,nebo bude mít čekající vlak zpoždění a ujede to někde jinde… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Takže kraj si určí, že se bude čekat 10 minut a zpožděný vlak bude mít 11 minut zpoždění. A co pak ? To je ten případ, že zpožděný vlak je na dohled a výpravčí pustí přípoj pryč. Kdo pak rozhodne, aby si cestující nestěžoval ? Nebo v takovém případě bude výpravčí posílat žádost na kraj, jestli má ještě tu minutu navíc čekat, nebo nečekat ?

Apollo 17
Host
Apollo 17

Když bude mít vlak 11 minut,odjede přípoj včas a nic na dohled není(už bude 11 minut pryč).

Premek
Host
Premek

Liberalizace má něco do sebe, ale nesmí se dělat za každou cenu: síťovost atd. pak dostávají na frak. Jinými slovy: když soukromník nedá vědět (je jeho problém, jestli nechce nebo nemůže), že má lidi na přestup, pak není důvod čekat…

To
Host
To

bohužel soukromník/ČD by se museli cestujících otázat, jestli nepřestupují ke konkurenci… jinak se o tom asi nemají šanci dozvědět, páč jídenky si vzájemně neuznávají a průvodčí neví, že lidé pokračují na trať, kde je konkurence… je to mírně nedoladěné a v ZDO by se toto dít nemělo, a je jedno, jestli objednává obec, kraj nebo stát

Apollo 17
Host
Apollo 17

“ průvodčí neví, že lidé pokračují na trať, kde je konkurence…“
Další komplikace je ta,že tam ten průvodčí vůbec není.To je i u přestupu ČD/ČD (například v Bílině).Několikrát denně čeká Os na Teplice na opožděný Os od Světce několik minut a málokdy někdo přestupuje.Pak té většině(která čeká na neexistující přestup možná někde dál ujede autobus domů…..

To
Host
To

nj, musel by se zeptat strojvedoucí, což je u 810 asi nadlidský problém… vylézt, zakřičet, jestli někdo přestupuje…

Apollo 17
Host
Apollo 17

A pak zakřičet z okýnka tak,aby to slyšel výpravčí v další stanici 🙂 že někdo bude přestupovat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

U KMV řady 810 to jistě problém není, ale u „regiokřápu“ (například na trati přes Úpořiny) už to problém je, m.j. třeba i proto, že by tím zpoždění svého vlaku zbytečně ještě zvyšoval … Před asi jedním a čtvrt rokem jsem po dlouhé době jel po trati JHMD z Jindřichova Hradce do Obrataně, kde v „hašišbedně“ prodával jízdenky strojvedoucí, což vyvolalo (ačkoli proti všem předpisům prodával i za jízdy) zpoždění větší než kolik činí přestupní doba v Obratani, a tak sám volal dispečera (asi ČD – neptal jsem se jej), aby (odpolední) přípoj na Tábor počkal: a přestupovalo nás tehdy… Číst vice »

Anjel777
Host
Anjel777

K panu Neusarovi z MD CR,zbytocne sa rozculovat, pisal som mu 2 emaily – staznosti k valasskym expresom a 5 minutovej rezerve k pripojom na Kosice,aby ministerstvo expresy posunulo z Prahy do skorsej polohy.Jeho odpovede boli uplne amaterske, antizakaznicky pristup. Takyto uradnici na ministerstve su hotove kancelarske krysy.Nastastie o niekolko mesiacov odchadzam z CD domov na Slovensku a som rad,ze nebudem sledovat ako chapadla liberalizacie zlikviduju systém ktory tu fungoval 100 rokov

babilon
Host
babilon

A co vám odpověděli z MD SR?

To
Host
To

Bohužel problém u těchto přestupů je taky fakt, že zatímco v ČR je prakticky všude u rychlíků, expresů, … hodinový takt, na Slovensku když ujede, další jede za 2 hodiny

Drahomíra
Host
Drahomíra

Mělo by se to určitě domluvit a řešit, já jsem často svědkem zase toho, jak v Plzni ujíždí vlaky GW Train směr Most. Včera(3.11) konkrétně poslední přípoj na Most nečekal na rychlik ČD od Budějovic, přičemž cestující přiběhli na peron a viděli ‚konce‘.

-TR-
Host
-TR-

Nejspíš se v tomto případě jedná o chybu výpravčího. R 1092 (s odjezdem z Plzně v 18:06) má v pracovní dny a sobotu čekací dobu dokonce 20 minut.

Zdroj: http://www.gvd.cz

Tomáš
Host
Tomáš

Několikrát jsem při cestách řešil zdánlivě jednoduchou otázku: Kde se má cestující dozvědět čekací doby, když v jízdních řádech uvedeny nejsou?

A poznámka na závěr: Jihočeský kraj má co chtěl. Řeší se nedostatek míst v některých spojích GWTR, zpoždění kvůli nakládce jízdních kol a ujeté přípoje ČD. Ale hlavně, že se ušetřilo…

Například do Č. Krumlova už turisty neposíláme vlakem, ale přímým autobusem z Prahy 🙁

babilon
Host
babilon

Taky nechápu, proč čekací doby ČD před veřejností tají. Ale když zagůglíte, tak je najdete.

jan
Host
jan

Tak časem kraj třeba dosype firmě:-) A z pseudo nejlevnější nabídky bude dražší. (ona tehdy byla stejně drahá za jakou jezdily čd. Ale navymýšleli si konfiguraci, která čd nevyhovovala.)

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Já bych řekl, že zásadní chyba je v Jihočeském kraji (JIKORD) a MD. Prostě obě organizace se měly před vyjetím GWTR dohodnout hned před GVD jak to bude s přípoji a kdo a kolik na sebe bude čekat. Samozřejmě u toho jednání by byly oba dva dopravci a i zástupci SŽDC jak to vůbec vidí v reálu plněním GVD. A taky by měla být součástí jednání komunikace mezi dopravci. A ne, že si každý hraje na svém písečku a skutečný daňový poplatník je jim ukraden. A myslím, že je většině občanům je jedno v reálu kolik se ušetřilo na objednávce… Číst vice »

Leos Konecny
Host
Leos Konecny

ČD je prostě otřesný socialistický moloch ktery uz mel byt davno zprivatizovan. Je uplne jasny ze to jsou vsechno naschvaly. A jsem uplne prekvapeny kolik lidi i dnes bojuje za tuto vyzirkovou organizaci.

Vesničan
Host
Vesničan

Co je u nás na Jihu Čech otřesné , je společnost Jikord , která měla být dávno zrušená , dále kvalita a bezpečnost dopravy společnosti GWTR . Pak až v pozadí bordel ČD .

Rtep
Host
Rtep

Ten otřesný moloch ale provoz na Šumavě zvládal mnohem lépe, než amatéři z GW Tramwejnu. Jezdím na těchto lokálkách už asi čtvrt století, ale ten amatérismus, co tu teď vládne, konkurenci nemá…

Pavel
Host
Pavel

Nazdar Leoši, už jsi zprovoznil tu svoji pátou tramvaj, co ti tatínek koupil na hraní?? Ale teď vážně – takže vám bude vyhovovat stav jako za RU před zestátněním, kdy tu bylo deset soukromých drah které spolu nebyl vzájemně propojeny , každá měla ve městě svoje vlastní nádraží a až na vyjímky spolu nezpolupracovali? Privatizace železnice znamená rozbití systému, který se vytvářel posledních sto let a do něhož patří mimo jiné patří právě návaznost spojů. Ono to začalo už 2004, když se železnice rozdělila na ČD a SŽDC a následně se z ČD vydělila zisková nákladní doprava a zakázalo se… Číst vice »

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Leoš Konečný:
Další, který chce privatizaci ČD a nevidí, že státní dopravci jsou i na západ od našich hranic?!

DB, SNCF, SNCB, RENFE, ÖBB, SBB … Amtrak. To všechno jsou státní dopravci.

A když i v USA mají státního dopravce, tak to znamená, že státní dopravci mají smysl.

Vorech
Host
Vorech

Jenže to musí být na MD machři na slovo vzatí a ve vladě u vesel pravicová strana.Levičáci to nikdy nepustí

Vendelín
Host
Vendelín

myslím, že ani pravičáci by neumožnili prodej více než 49 % akcií.

Marval
Host
Marval

A jak mi vysvětlíte, že jsou oblasti, kde berou spokojenost cestujících vážně – u nádražích jsou parkoviště, kryté stojany na kola, jízdní řád celkem bere v úvahu začátek a konec pracovní doby a tam ty vlaky jsou pochopitelně obsazené. Jenom na území bývalé Jihozápadní dráhy nenajdete kromě Českých Budějovic stání na kola, parkoviště snad jen v Písku a Protivíně a jízdní řád? Hlavně že máme taktovou dopravu, ale že se ráno 3 nebo 4 lidi nedostanou vlakem do práce, takže jdou, v lepším případě jedou na kole, do 4km vzdáleného města k autobusu a večer vlak jede, ale zase nejede… Číst vice »

Robert
Host
Robert

GWTR a JIKORD šetří na nesprávném místě. Pokud ve vlaku nemají průvodčího tak se nelze divit že nemá kdo požádat o vyčkani vlaku v případě potřeby zajištění přestupu při zpoždění. Liberalizaci bohužel objednatele často zneužívají až k nesmyslným úsporám a pak se diví že dochází ke zhoršení stavu.

-TR-
Host
-TR-

Jak jsem zmínil již níže, ČD také jezdí na mnoha tratích bez průvodčího. Např. Ústí – Úpořiny – Bílina. A přesto přestupy v Úpořinách na vlaky Teplice – Radejčín fungují perfektně, zrovna tak i na rychlíky do Mostu v Bílině. Takže to opravdu nezávisí na přítomnosti průvodčího.

V létě dokonce GWTR průvodčí nasazuje, a to na trati Nové Údolí – České Budějovice. A přesto jsou požadavky průvodčích GWTR na zajištění přestupů v Českých Budějovicích na vlaky ČD odmítány.

Chemik
Host
Chemik

při zpoždění jednoho vlaku můžete opozdit třeba 10 jiných vlaků…

Pavel
Host
Pavel

Proč by ČD měli čekat na vlaky své konkurence na úkor svých vlastních zákazníků ( čekáním vznikne zpoždění)?
Fungovalo by to naopak?
Chtěli jste liberalizaci, protože xoukromníci prý spasí železniční dopravu , tak ji mate, tak držte klapačky a zvykejte si.
Se soukromnikama v regionech půjde síťovost a návaznosti do hajzlu, máte co jsem chteli

-TR-
Host
-TR-

Na úkor vlastních zákazníků? Já jsem se doposud domníval, že cestující je zákazníkem ČD i v případě, pokud jede část trasy s GWTR.

To
Host
To

Proč by měl? Protože ZDO hrazená státem? Samozřejmě, že to čekání musí fungovat oboustranně, jinak ať si teda ujíždějí vzájemně.

Kirschner
Host
Kirschner

Vlaky ČD ujíždějí lokálce ze Šumavy. Proč v nadpisu chybí vlakům GWTR? Že by v tom bylo něco účelového? Chudinky lokálky a to myslím opravdu. Člověk by čekal, že po tzv. výběrovém řízení nastanou dobré časy. Ovšem takto by to vypadat nemělo. A ČD zrovna nejsou těmi, kterým se roztéká máslo na hlavě!

Jan Sůra
Admin

Protože ujíždí vlaky ČD.

Chemik
Host
Chemik

Ano ujíždějí ale proč? Zpoždění až 45 minut Během léta cyklisté využívají všechny tři šumavské tratě, největší problémy dělalo nakládání kol na trati 194 z Černého Kříže do Českých Budějovic. „Většinou jsme evidovali stížnosti lidí, kteří cestovali z Českého Krumlova do Budějovic. Vlak nabral zpoždění na Lipně okolo Horní Plané a přijel pozdě do Krumlova. A pak samozřejmě byl opožděný i na příjezdu do Českých Budějovic, kde to dělalo potíže a nestíhaly se přípoje na rychlíky a na Prahu,“ uvedl Jan Aleš, jednatel společnosti Jikord, která koordinuje dopravu Jihočeského kraje. Podle odborníka Jikordu na železniční dopravu Martina Stacha nebylo výjimkou,… Číst vice »

Chemik
Host
Chemik

PS: ale o tom že kvůli GWTRAINu ujížděli cestujícím vlaky na Prahu ani zmínka
tak z toho usuzuji že si rádi do ČD kopnete

-TR-
Host
-TR-

Mnohokrát se stalo, i v Českých Budějovicích, že vlak ČD ujel zpožděnému vlaku GWTR doslova o minutu. Mám jmenovat konkrétní případy?

ČD za to můžou proto, že u rychlíků jim Ministerstvo dopravy nechává volnost při stanovení čekacích dob. Kdybyste si ten článek přečetl pořádně, tak byste to zjistil.

Zmíním ještě opačný extrém, který není žádoucí, tentokrát v podání ZSSK – jednou jsem jel rychlíkem z Ostravy do Žiliny, který nabral 40 minut zpoždění. Rychlík do Košic přesto v Žilině čekal.

Chemik
Host
Chemik

A neměl by tedy být titulek: Kvůli neustálému zpoždění GWTRAINu ujíždějí přípojné vlaky ČD?
Z článku to vypadá že chyba je pouze u ČD ale že GWTRAIN jezdí „stále“ zpožděný je chyba také ČD?
Očekával bych objektivní informace že je chyba i u druhého dopravce a ne jen u ČD.

-TR-
Host
-TR-

To vůbec nehraje roli. Pokud má vlak GWTR zpoždění třeba hodinu, tak na něj logicky nemá smysl čekat.

V posledních měsících jsou hlavní příčinou zpoždění vlaků GWTR výluky na trati, kdy se musí kus cesty jet autobusem. A za to nese vinu SŽDC, která provádí stavební práce.

Václav
Host
Václav

Zlá SŽDC dělá výluky a nestará se o tratě ve špatném stavu… během výluky Roztoky u K. – Nižbor jezdily autobusy tak, že byly obslouženy všechny nácestné stanice a zastávky aniž by vznikalo markantní zpoždění, maximálně minuta/dvě, když bylo hodně cestujících. Akorát jezdily 4 autobusy, protože každá vesnice po cestě vlakem je po silnici přístupná úplně jinudy, ale systém fungoval, neslyšel jsem od cestujících (přímo ani přes vlakvedoucího) jedinou stížnost. Když si GWTR neumí zpracovat výlukový JŘ, tak nemůžeme mít dispečinku ČD za zlé, že nedává zpoždění dálkovým vlakům

Jan Sůra
Admin

Ujíždění je záležitostí ČD. Zpoždění GWTR není jejich chybou, je způsobeno výlukou.

babilon
Host
babilon

Jestli to autobusy nestíhají, tak je chyba ve výlukovém JŘ.

MiKi
Host
MiKi

Pane Sůro, opravdu ten komentář myslíte vážně ? Jeli čekací doba 3 minuty k pravielnému odjezdu, tak vlak odjíždí dle jízního řádu +3 minuty. To není schválnost, ale dodržování jízdního řádu. Z vlasní zkušenosti. Na zpožděný vlak Čd vlak Rj nepočká a nikdo je neosočuje z úmyslného ujíždění.

Jan Sůra
Admin

Porovnáváte vlaky v závazku a mimo závazek, mluvím hlavně o ujíždění posledního spoje.

V. Táborský
Host
V. Táborský

Dobry den,
dovolil bych si upozornit ze GW Train s poslednim spojem 8127 do Ceskeho Krumlova podle informaci ze zakaznicke linky ceka pouze 10 minut, coz mi prijde velmi malo. Na druhou stranu ocenuji ze se se mnou na teto lince nekdo bavil i po 21. hodine. Takze neberme GW Train ani v tomto pouze ruzove.

Jan Sůra
Admin

Jinak si půjčím z diskuze na FB k tomuto textu: Zajímavé taky je že osobák do Opavy čeká na Ostravana PRAVIDELNĚ při zpoždění i 25 minut. Takže kvůli pěti přestupujícím, kteří by museli čekat půl hodiny, čeká půl hodiny třicet pravidelných cestujících. Tam to nevadí.

babilon
Host
babilon

Samozřejmě, že to těm lidem vadí a pravidelní cestující utečou. Proto říkám, že se má primárně řešit příčina.

Rampa
Host
Rampa

Domnivam se, ze toto srovnani je nevhodne, jelikoz v pripade Opavy ceka Os na R, to je obvykle. Naopak v pripade Budejovic by cekal R na Os, coz obvykle neni. Bez ohledu na dopravce.

Ruda
Host
Ruda

„Ujížděním“ je myšlen odjezd na čas dle jízdního řádu?

Ad absurdum: přesnost = ujíždění 🙂

Vendelín
Host
Vendelín

Nemáte pravdu. GWTR je ten kdo má přijmout adekvátní opatření. Pokud není možné posunout odjezd v výchozí stanice tak aby se garantoval příjezd do Strakonic, tak by se měl upravit v jízdním řádu reálný příjezd do Strakonic. Tedy cestující by při hledání spojeni jasně viděl, že přípoj na R neexistuje. Navíc u těchto rychlíků se jakékoliv zpoždění tvrdě přenáší téměř v celé trase. Už to tu několikrát zaznělo.

Jan Sůra
Admin

Chcete říct, že za dob ČD v době cyklistické špičky jezdily vlaky zcela včas, bez půlhodinových zpoždění, protože vyložit padesát kol je záležitostí minuty? Text je hlavně o přestupech ve Strakonicích na dálkové vlaky ČD, u kterých Jikord není objednatelem.

Kirschner
Host
Kirschner

Určitě pamatujete, když byly ČD nuceny tzv. elitou národa z Ústí nad Labem čekat na zpožděný přípoj kvalitně vysoutěžené firmy GWTR.

Jan Sůra
Admin

Nepamatuji. Zkuste přiblížit, co máte na mysli.

Kirschner
Host
Kirschner

Dosti divné, že člověk vašeho formátu si takovou událost nepamatuje. Tedy osvěžíme paměť: https://pisecky.denik.cz/zlociny-a-soudy/studenti-z-usti-zabranili-odjezdu-vlaku-na-budejovickem-nadrazi-20180616-cb.html

Jan Sůra
Admin

a jaká je pointa? Že GWTR jsou zlé? Tak si poslužte, myslete si to.

Kirschner
Host
Kirschner

Pane Sůro, všichni přece víme jaký máte pohled na věc. GWTR nejsou zlé. Jen nejsou schopné dělat kvalitní službu, kvůli které proběhla soutěž. Nic víc, nic míň. No a protože se hledá viník oné neschopnosti, proč si aspoň nekopnout do národního, jako že za to taky může.

Jan Sůra
Admin

Všichni přeci víme, jako že za to taky může. Debata na úrovni, kterou si prosím veďte s někým jiným.

To
Host
To

A v čem jako ČD můžou za to, že jejich spoje ujíždí? Proboha, už se proberte – toto se děje v desítkách případů denně i mezi spoji ČD! A nemusíte daleko od Prahy… např. Beroun. Prostě dispečer SŽDC řekne, že se jede, dá zelenou a ČD musí jet… strojvedoucí nemůže asi jen tak čekat, až přijede přípoj a blokovat provoz. Když je zelená a neodjedete ihned, okamžitě vám volají, proč nejedete… takže chyba je na SŽDC, JIKORDu a pak až na straně dopravců, kteří by měli více bojovat za své cestující u výše uvedených institucí!

Kirschner
Host
Kirschner

Fajn, tak zkuste být opravdu objektivní a bude.

To
Host
To

Nezlobte se na mě, neznáme sice konkrétní případy, ale … při zpoždění 30 nebo 45 min nelze čekat na takovýto „přípoj“. Zejména, pokud rychlíky z ČB na Prahu mají většinou hodinový interval + expresy.

babilon
Host
babilon

A co takhle řešit příčinu? Schopnost dodržovat jízdní řád mi přijde v našich končinách hodně tragická. Ujeté přípoje pak už jsou jen logickým důsledkem.

Jen tak
Host
Jen tak

Proti Nemecku je to u nas jeste s dodrzovanim jizdnich radu zlate…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je důsledek výchovy mladých odborníků na VŠ (výuky teorie grafikonu) a snahy o urychlování cestování: na papíru to sice vypadá krásně, ale „v reálu“ v terénu to velmi často dopadá úplně jinak – a není pravda, že je jedno, jestli je doprava řízena z CDP nebo z místa, kde je ten řídící pracovník přímým účastníkem dopravního procesu na místě samém a může snáze zasáhnout podle toho, jak vidí okamžitou situaci vlastníma očima a ne jen nějakou kamerou. A propos: ono by bylo velice vhodné, kdyby i zaměstnanci dopravce měli přímo předpisem danou povinnost sledovat, zejména ve stanicích s ostrovními… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

P. Sura soustavne potvrzuje bud, ze je uplne mimo, a nebo programive a bulvarne jde po CD.

Petr.R
Host
Petr.R

tento článek nepsal Sůra, doufám, že tym klackem nemlátíte všechny kolem sebe jak tady na diskuzi.

Chemik
Host
Chemik

p.Sůra to sice nepsal ale jak naznačuje titulek tak je to zbytečné kopnutí do ČD.
Jelikož JŘ dělá JIKORD tak JŘ si mají udělat tak aby byl dostatečný čas na přestup a eliminovalo se tak případné zpoždění.

Jan Sůra
Admin

Zkuste se nejprve naučit číst,kdo je autorem.

Chemik
Host
Chemik

Já jsem nepsal že jste to psal vy. Také to i ve své odpovědi píší „p.Sůra to sice nepsal“

To
Host
To

Ono je celkem jedno, kdo je autorem, protože názor redakce se celkem shoduje, ať to psal ten či onen)))

Jan Sůra
Admin

Další anonym utvrzuje, že neumí číst.