Náraz v rychlosti až 49 km/h, lano jako hlavní podezřelý. Úřad vydal první zprávu k tragédii v Lisabonu
Lanovka Ascensor da Glória. Foto: Michael Kuhn / Flickr.com

Lano podle zprávy nemělo být vůbec použité pro provoz lanovky.
Líbí se mi, že portugalský úřad informuje průběžně a technicky „výživně“ a ještě k tomu v angličtině. Tohle bych mohla DI následovat.
Standardně to tak nedělají. Na posledním řádku zprávy je tato informace:
This version of the report in English is provided for the benefit of international readers, and its wording is not binding. In case of discrepancy, the original Portuguese version prevails.
😉
Jo, díky.
Je to tak, i v nadnárodních firmách v Portugalsku se veškerá důležitá sdělení musejí překládat do portugalštiny, v angličtině nejsou závazná. A to že vyšetřování potrvá dlouho tam asi nemuseli psát, v Portugalsku trvá dlouho tak nějak všechno 🙂
Právní dokumenty se překládají do češtiny i v českých nadrárodních firmách – mám pracovní smlouvu vlevo anglicky, vpravo česky.
A doporučil bych nechat si blbé kecy na adresu Portugalska od cesty, ten úřad šetří i letecké nehody a první zprávu po nehodě vydal přimo expresně. Stejně tak tento report je relativně včasný a má hlavu a patu – doporučuju porovnávat s časovými výkony a obsahovým ptydepe české Drážní inspekce.
A já mám třeba smlouvu jen v angličtině. A to má firma sídlo (a regulátora) v Čechách. Ale jo, 85% akcií patří česky nemluvícím společnostem 🙂
Prosím, nepoužívejte označení kabel, 🙂 já vím že to z angličtiny může cukat rukou, ale v češtině je kabel elektrotechnický prvek, zatímco spletené ocelové dráty jsou lano (jak tam ostatně správně většinou máte). Pedanti děkují. 🙂
Díky za upozornění, tak dlouho člověk čte zprávu v angličtině, až mu tam kabel proklouzne:(
> Lano, které se přetrhlo, bylo podle zprávy vadné a nebylo nikdy schválen pro přepravu cestujících. Podle zprávy není technicky vhodný pro takový provoz.
Ještě „schválen“ a „vhodný“. Bylo mi divné, proč lano uprostřed věty náhle změnilo rod 🙂
Já bych to tak dramaticky nebral, ale to víte…jsou tací, co by z takové věci mohli klidně položit pár metrů kabelu 🙂
V neděli jsem se svezl oběma lanovkama v Karlových Varech. Tam když se přetrhne lano, tak asi taky konečná ne?
Když se přetrhne lano, má sama zastavit.
Tak brzdy na kolech měla i ta lanovka v Portugalsku ne? Co jsem tak pochopil, tak ty brzdy nejsou dost účinné na zastavení vozidla pokud se přetrhne vyvažovací lano.
Pokud měla brzdy, tak byly nefunkční nebo zcela odpojeny. Stejně jako v ostatních případech s fatálními následky. A stále nepadají hlavy zodpovědných za tenhle šílený hazard a šlendrián. Ani u nás, ani jinde.
Brzdy má i každý výtah. Pokud nejsou dost účinné, tak to není bezpečnostní prvek ale okrasa a pak to nemá vozit lidi. Počítám, že to bude brajgl podobného typu jako brzdy lanovky na Ještěd.
U lanovky na Dianu mě také už napadlo, že přetržení lana a případně vyšinutí nebo destrukce trati musí mít vzhledem ke sklonu fatální následky. Kolejnicové brzdění nebude k ničemu. Proto existuje brzdné lano procházející soupravou, ale to ve Varech není a nově ani v Praze nebude, což mě docela překvapuje.
V praze bude trať nově řádně přikotvena k podloží a tak je šance na její uplavání při trochu silnějším dešti minimalizována. Proto bude možné nasadit kolejnicovou brzdu.
Takže jak na Ještědu. Ach jo.
Někdo patrně snahou o úsporu za každou cenu zmršil něco, co fungovalo přes 100 let…
Buďto snahou o úsporu, nebo technickou neznalostí. Každopádně zajímavý fakt je i ten že krátce před nehodou sdělila údržbářská společnost dopravnímu podniku, že v tomto stavu techniky za bezpečnost přestává ručit (nebo něco v tom smyslu).
Původní lano tam nebylo zcela určitě, musí se po předepsaném čase měnit. Otázkou je, co ostatního tam vyšetřovatelé najdou.
Těžko říct, jestli tam za celou dobu lano prasklo, zda ty brzdy nebyly nefunkční celá desetiletí…
Příčinu teda vidím spíše v selhání/neexistenci sekundárního zabezpečení. Když praskne lano, má se lanovka zastavit. Porucha jednoho prvku by neměla vést ke katastrofě.
no ono to asi je zařízeno, že při prasknutí lana se spustí kolejnicové brzdy, jenže ty brzdy nejsou elektromagnetické, tlačí na kolejnici jen hmotností vozidla, a to zjevně nestačilo (pokud vůbec byly funkční)
a mimochodem – to lano rovnou prasklo nebo se napřed vysmeklo z toho vodícího žlábku? (jsou tam na trati oblouky)
Havarijní brzda musí být vždy čistě mechanická, zcela automatická a 100% funkční. Pokud není, je to naprosto zásadní důvod k okamžitému zastavení provozu a zajištění kabin proti samovolnému pádu. Bohužel šlendrián je nekonečný a postihy žádné nebo nicotné.
Proč by musela být čistě mechanická?
Praskalo postupně drátek po drátku až jich bylo tak málo že praskl i ten zbytek.
To praská tak, že drátek po drátku to odrezne nebo z nějakého důvodu praská (třepí se) až do stavu, že hmotnost vozu převyšuje to, co je schopen zbylý svazek unést a selže to náhle (tedy zbytek drátků se přetrhne).