Nafta stojí poprvé od července stejně jako benzín
Ceny pohonných hmot v Česku patří aktuálně k nejnižším v Evropě.
Nafta u některých čerpacích stanic stojí poprvé od loňského července stejně jako benzín. Tuzemská síť čerpacích stanic Tank ONO, která je dlouhodobým cenovým lídrem trhu, dnes zdražila litr Naturalu 95 o 40 haléřů na 35,90 Kč za litr. Na stejné hodnotě je nyní i nafta. Stejná cena byla naposledy v polovině července loňského roku. Od té doby obě paliva prožívají zcela odlišný vývoj.
Během září se cena jednoho litru obou paliv lišila dokonce téměř o 7 korun. Mazání rozdílu ukazují přitom nejen stojany u Tank ONO, ale i data z nákupní aliance Axigon. „Rozdíl plošné ceny u nafty a benzínu se pro držitele námi poskytovaných tankovacích karet od začátku roku rychle snižuje. Ještě v prvním týdnu to byla celá jedna koruna, v minulém týdnu už rozdíl činil pouhých 35 haléřů za litr paliva. Aktuálně se pak situace zcela otočila a Natural 95 je již dražší než nafta,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Cena ropy klesá
Od napadnutí Ukrajiny Ruskem zažívá trh řadu s pohonnými hmotami velké výkyvy. Obecně je vyšší cena nafty během zimních měsíců poměrně obvyklá, historicky byl v některých letech litr nafty až o dvě koruny dražší. Příčinou bývá zvýšená poptávka po topných olejích, protože topný olej je svým složením totéž co motorová nafta a v mnohých zemích je stále hojně rozšířeným zdrojem tepla.
Podle Borise Tomčiaka ze společnosti Finlord budou u nafty v Evropě ale přetrvávat problémy s dodávkami. Od února začne platit i zákaz importu produktů z Ruska. Evropské rafinerie nemají dostatečnou kapacitu na výrobu nafty. Proto se musí zvýšit její import z Perského zálivu, Asie či Spojených států. V lednu by se do EU mělo denně dovézt 1,7 mil. barelů nafty. Po uvalení embarga na dovoz produktů z Ruska bude nutné nahradit kolem 700 tisíc barelů ruské nafty.
Ceny ropy na světových trzích ale klesají. Mohou za to obavy ze zpomalení globální ekonomiky a očekávané zvýšení zásob ropy ve Spojených státech, které převážily nad nadějí z oživení poptávky po pohonných hmotách v Číně, která je největším dovozcem ropy na světě.
Pohonné hmoty v Česku patří aktuálně k nejlevnějším v Evropě. Z okolních států řidiči natankují levněji pouze v Polsku nebo ve Slovinsku, a to navíc pouze v případě benzínu.