Nadšenci z mladějovské úzkokolejky vzkřísili parní lokomotivu, kterou zaplavila Vltava

Zbrojení lokomotivy BS 80 u lesní studny na Josefce. Foto: Petr Hrubý / Mladějovská průmyslová dráhaZbrojení lokomotivy BS 80 u lesní studny na Josefce. Foto: Petr Hrubý / Mladějovská průmyslová dráha

Na mladějovské úzkokolejce se v sobotu poprvé objeví nově zprovozněná parní lokomotiva BS 80. Téměř sedmdesát let starý stroj se

Na mladějovské úzkokolejce se v sobotu poprvé objeví nově zprovozněná parní lokomotiva BS 80. Téměř sedmdesát let starý stroj se po šestnácti letech podařilo zrenovovat nadšencům a dobrovolníkům ze spolku Mladějovská průmyslová dráha.

Stroj BS 80 z roku 1951 od ČKD je nejmladší parní lokomotivou v Mladějově na Moravě, mimo ní se spolek stará ještě o dvě polotendrové lokomotivy z let 1921 a 1929. Slavnostní představení opravené lokomotivy BS 80 proběhne v Mladějově na Moravě v sobotu 4. května u příležitosti zahájení turistické sezóny 2019, informoval spolek v tiskové zprávě.

Stejný typ lokomotivy na mladějovské dráze jezdil od roku 1964 s nákladními vlaky s lupkem a šamotem, opravený stroj ale jezdil jinde: v Králodvorských železárnách u Berouna, kde tyto lokomotivy jezdily v běžném provozu až do roku 1986. Později byla deponována v Praze, kde ji v roce 2002 zasáhla povodeň, při které byla doslova zaplavená až po komín.

Mezi lety 2003 a 2019 se v mladějovských dílnách podrobovala mimořádně náročné opravě, při které bylo mimo jiné nutné zúžit hlavní rám o 50 mm, neboť dnes již neexistující úzkokolejka v Králově Dvoře měla právě o tuto hodnotu širší rozchod než dráha mladějovská,“ uvedl Marek Skalka z Mladějovské průmyslové dráhy.

Opravou a přerozchodováním prošla též dvojkolí, dobrovolníci vyměnili veškeré žárové trubky v kotli a „BéeSka“, jak jí dobrovolníci přezdívají, dostala nový slušivý nátěr, stejný, jaký měla v Králodvorské huti. „Nejnáročnější bylo zúžení rámu a dále pak poskládání lokomotivy do funkčního stavu. Neměli jsme k dispozici kompletní dokumentaci a tak jsme se museli řídit i zkušenostmi z oprav dalších dvou našich parniček. Řešili jsme spoustu neobvyklých problémů, například opakované čištění od vltavského bahna,“ doplňuje k opravě předseda spolku Martin Janata. Několik celků museli zcela nově vyrobit, protože je nešlo opravit nebo se už nedochovaly.

Pravidelný turistický provoz úzkokolejky potom bude pokračovat ve vyhlášených termínech od května až do konce září, v období letních prázdnin pak každou sobotu. I v letošní sezóně mají návštěvníci mladějovské úzkokolejky možnost zarezervovat si jízdenky na výletní vlaky on-line.

Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až do roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se za úsilí mnoha dobrovolníků stala vyhledávaným turistickým cílem.

Tagy BS 80 Mladějovská průmyslová dráha
9 komentářů