Železnice

Nadšenci z mladějovské úzkokolejky vzkřísili parní lokomotivu, kterou zaplavila Vltava

Zbrojení lokomotivy BS 80 u lesní studny na Josefce. Foto: Petr Hrubý / Mladějovská průmyslová dráha
Zbrojení lokomotivy BS 80 u lesní studny na Josefce. Foto: Petr Hrubý / Mladějovská průmyslová dráha

Na mladějovské úzkokolejce se v sobotu poprvé objeví nově zprovozněná parní lokomotiva BS 80. Téměř sedmdesát let starý stroj se po šestnácti letech podařilo zrenovovat nadšencům a dobrovolníkům ze spolku Mladějovská průmyslová dráha.

Stroj BS 80 z roku 1951 od ČKD je nejmladší parní lokomotivou v Mladějově na Moravě, mimo ní se spolek stará ještě o dvě polotendrové lokomotivy z let 1921 a 1929. Slavnostní představení opravené lokomotivy BS 80 proběhne v Mladějově na Moravě v sobotu 4. května u příležitosti zahájení turistické sezóny 2019, informoval spolek v tiskové zprávě.

Stejný typ lokomotivy na mladějovské dráze jezdil od roku 1964 s nákladními vlaky s lupkem a šamotem, opravený stroj ale jezdil jinde: v Králodvorských železárnách u Berouna, kde tyto lokomotivy jezdily v běžném provozu až do roku 1986. Později byla deponována v Praze, kde ji v roce 2002 zasáhla povodeň, při které byla doslova zaplavená až po komín.

Mezi lety 2003 a 2019 se v mladějovských dílnách podrobovala mimořádně náročné opravě, při které bylo mimo jiné nutné zúžit hlavní rám o 50 mm, neboť dnes již neexistující úzkokolejka v Králově Dvoře měla právě o tuto hodnotu širší rozchod než dráha mladějovská,“ uvedl Marek Skalka z Mladějovské průmyslové dráhy.

Opravou a přerozchodováním prošla též dvojkolí, dobrovolníci vyměnili veškeré žárové trubky v kotli a „BéeSka“, jak jí dobrovolníci přezdívají, dostala nový slušivý nátěr, stejný, jaký měla v Králodvorské huti. „Nejnáročnější bylo zúžení rámu a dále pak poskládání lokomotivy do funkčního stavu. Neměli jsme k dispozici kompletní dokumentaci a tak jsme se museli řídit i zkušenostmi z oprav dalších dvou našich parniček. Řešili jsme spoustu neobvyklých problémů, například opakované čištění od vltavského bahna,“ doplňuje k opravě předseda spolku Martin Janata. Několik celků museli zcela nově vyrobit, protože je nešlo opravit nebo se už nedochovaly.

Pravidelný turistický provoz úzkokolejky potom bude pokračovat ve vyhlášených termínech od května až do konce září, v období letních prázdnin pak každou sobotu. I v letošní sezóně mají návštěvníci mladějovské úzkokolejky možnost zarezervovat si jízdenky na výletní vlaky on-line.

Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až do roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se za úsilí mnoha dobrovolníků stala vyhledávaným turistickým cílem.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pampara

Opravuje podobné stroje ještě ten pán z Turska?

železničář v důchodu

Pokud vím, tak už dávno ne …

Pampara

Slyšel jsem o nějakém problému s penězi. Měl opravit kotel, vzal sice prachy na zálohu ale potom si opravu rozmyslel?

železničář v důchodu

Možná, nevím – já detaily neznám, ale slyšel jsem i o snad nějakém privátním rodinném problému (snad rozvod, nebo co, a návazné majetkové problémy), ale žádné podrobnosti neznám, a tak nechci zbytečně dělat „drby“.

xyz

Upozorním, že úzkokolejka je natolik využívanou, že se může stát (nemáte-li předem rezervované místo), že se na vás v konkrétním vlaku nedostane (spolu se mnou se takto vloni 14. 7. dopoledne nedostalo na cca 10 dalších zájemců o jízdu).

Taktéž upozorním, že oproti loňskému roku, kdy zpáteční jízdenka pro dospělou osobu stála 200 Kč, nyní nově stojí 260 Kč.

adam

Budiž jim přáno. Nesmírně této drážce fandím 🙂 ! A délka trati je rovněž mimořádná.. 🙂 !

železničář v důchodu

Už před mnoha roky mi na ČHŽ Aleš Bílek odpověděl, když jsem mu říkal, že se mi jeho jízdné zdá dost vysoké: „Když to jsou zákazníci ochotni platit, tak bych byl blázen, kdybych jízdné snižoval“ – tak proč by tomu mělo být v Mladějově jinak, když v poslední době se navíc docela „rozjela“ inflace?

xyz

„proč by tomu mělo být v Mladějově jinak, když v poslední době se navíc docela „rozjela“ inflace?“
Upozorním, že můj předchozí příspěvek je objektivním konstatováním skutečnosti bez jakéhokoliv subjektivního hodnocení (+ mám-li tedy nyní přidat subjektivní hodnocení, tak v situaci, kdy i tak dochází k vyprodávání spojů, se zvýšením ceny souhlasím.)

železničář v důchodu

Já jsem to za subjektivní hodnocení ani vůbec nepovažoval – jen jsem to Vaše konstatování chtěl doplnit i zkušeností odjinud. A když vidím, co všechno jsou lidé ochotni zaplatit za různé „atrakce“, tak bych se ani příliš nedivil, kdyby to i v Mladějově bylo ještě víc …