Nádraží Rakovník projde modernizací za 1,3 miliardy, dostane nová nástupiště

Nádraží Rakovník. Pramen: Správa železnicNádraží Rakovník. Pramen: Správa železnic

Stavbaři dále zrekonstruují výhybky a nainstalují evropský vlakový zabezpečovač ETCS.

129 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Míra

Tím, že nedošlo k těsnějšímu napojení nádraží na autobusové stanoviště a město, byla promarněna příležitost, která se naskýtá jednou za 100 let. Stačilo posunout nástupiště co nejvíce (100 až 200 m) západním směrem. Jednak by to ušetřilo pár set kroků a pár minut cestujícím do / z Rakovníka a přestupujícím by to zpřístupnilo nebo přiblížilo další služby. Ze středu města je zpevněná plocha nakládky a parkoviště blíže než výpravní budova a nástupiště. Paradoxně používání centrálního přechodu ještě více prodlouží cestu k vlakům a od vlaků, protože přímo u výpravní budovy nástupiště není.

Jira

Takže všechny ty lokálky co přijedou do Rakovníka budou muset mít ETCS?

Zbynek

Centrální prechod? Nejlepší možné řešení stanic jako je Rakovník, Turnov, Šumperk. Pro lidi, co vlakem jezdí a aspoň někdy cestovali i s něčím víc než s batuzkem.

Projektant

Schéma zde: https://ctrlv.cz/JC0v V hlavních kolejích přes CP bude 70 km/h (díky zabezpečení CP), ve zhlaví směr Louny/Blatno pak 60 km/h. CP bude na střed budovy, tj. posuny nástupišť (k městu/bus)se nekonají. Řešení s CP považuji za vhodné, bohužel to trochu zabíjí nasazení ETCS L1 LS, kvůli němuž bude vzdálenost CP od začátku nástupiště v křížené koleji 28 m. Navíc nástupiště bude v této délce zúžené a se zábradlím, což je zbytečné a u vnějších nástupišť to vytvoří úzké kolizní místo. Zábradlí stačilo na cca 10 m na obě strany od CP (oblast ramp a návěstidel), dál mohla být už… Číst vice »

Projektant

Tady ještě výřez situace kolem centrálního přechodu: https://ctrlv.cz/8s9P
Odskočená oblast podél kolejí 1b, 2b se zábradlím se dala zkrátit, schody od VB k nástupištím u koleje 1a, 1c mohly být nahrazeny příčným sklonem přilehlé plochy, prostor tam na to je.

Tomáš Záruba

Hlavně se to těsně k přechodu mohlo obsadit třeba posunem…

F. K.

Nezabezpečeným a pravidelným…

Tomáš Záruba

Myslel jsem v případech, kdy se pojede z depa.

Petr Vaněk

Na obou přiložených schématech vidím, že pravá kusá kolej 3b (tenká linka – manipulační kolej) nemá nástupní hranu u Nástupiště č.1 – nástupiště je dále od koleje než vlevo u 3a (silnější linka – dopravní kolej).
Proč i 3b nemá nástupiště, třebas zatím nevyužívané? K čemu je taková jen manipulační kolej u nástupiště, bez možnosti nastoupit nejblíže Výpravní Budovy?
U kolejí 5a, 5b to chápu, ty jsou pro nakládku.

Projektant

No to schéma v tomto trošku klame, 3b je také pro nakládku, stávající rampa bude rekonstruována (https://mapy.cz/s/fopumohera). Musím přiznat, že mě to na první pohled taky zmátlo 🙂

Petr Vaněk

K Vámi sdílenému návrhovému schématu jsem si našel schéma současného stavu, to jsem zanesl do leteckého snímku (zeleně s černými čísly) a poté červeně vyznačil rušené koleje, bíle očísloval zbývající dle návrhu a modře vyznačil nástupní hrany a centrální přechod, žlutě nově zřizovanou kolej https://ctrlv.cz/bVt2 Moc změn na nádraží neproběhne (směrem od budovy): 1.kolej se před budovou přeruší pro vznik ostrovního nástupiště č.1 (ON1) (stejně se již nyní zde skrývá pod nánosem hlíny), levá část bude nástupní, pravá nákladní 2. kolej od budovy se odstraní celá pro vznik ON1 3. kolej bude průjezdná s centrálním přechodem a nástupem z ON1… Číst vice »

Petr Vaněk

Do obrázku jsem ještě doplnil můj návrh kolejové spojky (z 1 na 3b) pro využití části koleje 3b nejen pro nakládku z rampy, ale i k nástupu u ON1 (nutno zde doplnit nástupní hranu) i při částečné obsazenosti nakládací rampy (vpravo od spojky).
Tato spojka by mohla být též využita pro odjezd lokomotivy z čela vlaku při vjezdu k rampě od Loun nebo Bečova.

Míra

Náklady na rekonstrukci nákladní rampy asi dosáhnou ceny za novou, ta se mohla přesunout k východnímu zhlaví, a západní část stanice bližší městu mohla sloužit osobní dopravě.

milval.ra

V plánku je chyba. Vpravo je výjezd na Senomaty a Jesenice, což je ve skutečnosti stejná trať. Spodní směr by měl být Chrášťany/Louny.

jan táborský

ETCS v Rakovníku… to se z Lužné už nepohnou ….

fipkař

Třeba je právě to úmysl (lépe: zlomysl) …

Jan Hašek

No z dnešního pohledu si říkám, jaký budou mít osud některé jednokolejné tratě historicky vedené jako třeba okolí Rakovníka, Podkrkonoší apod.
ŘSD za poslední desítky let postavila mnoho obchvatů, silničních přeložek a dálnic, cesta i v regionech se velmi zrychlila a stala se celkem komfortním.
Když vidím ty klikatice kolem Slaného, Podbořan apod.. tratě které vedou od nikud nikam a ještě s šíleným závlekem, uspějou v dnešní době ?
Nádraží za 1300 milionů v Okresním městě je sice pěkná věc, ale sama o sobě nehraje to v dynamice přepravy osob žádnou roli.

jan táborský

No do města je to kus cesty

František

Byla by tam pěkná cyklostezka…na cestu do Prahy ale asi použiji dálnici. Budou zpět dřív, než by tam dojeli vlakem.

Míra

Zpět dřív budete, protože do centra Prahy ani nepojedete, protože byste tam nezaparkoval.

Michal M

Verim, ze Prahu vylepsi a bude fungovat dobre po dostavbe Praha-Kladno.
Na Beroun to docela funguje a zbytek nikomu chybet nebude…

Panda

Trasování Kladno-Rakovník ale zůstane špatné. Tam by bylo ideální obsloužit Doksy, Žehrovice, Tuchlovice, Stochov a Strašecí, což aktuální trať nedělá… Slušná obsluha Kačic, Slovanky, Rynholce a Lužné II a k tomu trochu nákladní dopravy je velmi na hraně i pro rentabilitu zapadlé lokálky…

Michal M

Připravuje se něco u lomu hned u Rakovníka… ono i náhrada vozidel trochu pomůže.
Velké přeložky bych tady asi nečekal, a pokud ano, je potřeba, aby se našel nějaký strýček, co je bude tlačit.

Traman

Tak hlavne aby je jeste nenapadlo zbourat nadrazni budovu jako na sousednim Kladne. On by se na tom nekdo taky rad napakoval.

Michal M

Část nádražní budovy se bude v rámci akce opravovat.

A jinak bych ti poradil nedělat ze sebe pitomce tím, že z ojedinělých případů děláš obecné pravidlo. Mezi Rakovníkem a Prahou je 5-10 vesměs obřích a dnes z 90% zbytečných nádražních budov, dolů šla jedna jediná.

Karl vB.

Nezbývá, než doufat, že nádraží v Rakovníku si obligatorní skluz SŽ v termínu realizace už odbylo a termíny uvedené v dnešním článku budou míněny vážně. Na rozdíl od informace, kterou přinesl ČRo už před 4 roky…
https://strednicechy.rozhlas.cz/rakovnicke-nadrazi-ceka-rekonstrukce-za-zhruba-miliardu-korun-zacne-v-roce-2024-8554672

mic

No jistě, když už máme kolejiště výš než přednádraží, tak tam v žádném případě neuděláme přirozeně bezbariérový podchod. Ještě by se zjistilo, že cestující veřejnost k ničemu nepotřebuje výpravní budovu…
Asi to projektoval stejný člověk jako Hanušovice…

Karl vB.

Nejsem místní, ale podle obrázku z mapy.cz bych řekl, že z obou stran nádražní budovy (ulice Nádražní i kolejiště) je to ve stejné výšce.
https://mapy.cz/zakladni?pid=86392699&newest=1&yaw=4.401&fov=1.571&pitch=0.053&x=13.7369521&y=50.0993398&z=17&ovl=8
Terénní zlom se schody k nádraží se nachází až od ulice Nádražní k Botanické zahradě/ Aquaparku, tedy mimo nádraží.
Největší pěší frekvence zřejmě bude od 170 m vzdáleného autobusového nádraží.
Nelze vyloučit, že i náklady na podchod pouze v rámci železniční stanice, by navýšily celkovou částku tak, že by to celou akci poslalo „k ledu“.

Frantisek X

Buď podchod do ulice Pod nádražím, nebo posunout nástupiště k západu a podchod k autobusovým stáním. Budovu bych ale nechal, bývala tam pokud vím mj. hospoda, kde se dal příjemně využít prostoj mezi spoji, může tam zůstat i další zázemí.

Jira

Hospoda zavřená. Naopak by se hodil nadchod do jižní části města, tím se výrazně zkrátí docházková vzdálenost z této části města.

kelímek

„Hospoda zavřená.“ Škoda, ale není divu – a nejen tam: je to začarovaný kruh týkající se naprosté většiny „nádražek“, pokud ještě vůbec existují. Jídlo a už i nápoje jsou drahé, národ místo čepovaného piva dává přednost levnějším „lahváčům“, protože zejména „venkov“ nijak bohatý není a nepřeje tomu většinou ani taktový GVD s přestupy vyžadujícími „lehký vlčí klus“ (případně těžký sviní běh těch, kdo vláčejí nějaké zavazadlo), takže není nejen dost času na posezení v hospodě, ale většinou ani na rychlé dozbrojení cestou, takže služby hospod jsou postupně redukovány co do sortimentu i provozní doby, v lepším případě na pouhé pivnice… Číst vice »

Michal M

Škoda si tu dlouhověkost v genech takhle prochlastat, že?

MartinS.

Z mého pohledu cestujícího, který občas v Rakovníku přestupuje, je lepší jít lehkým vlčím klusem na přestup, který odjíždí za 3-5 minut, než tam 20 minut bezcílně čekat. Přičemž ani 20 minut není na návštěvu nádražky nic moc, to je možná tak na to okénko na nástupišti. A doby, kdy se skoro na každý přestup čekalo v Rakovníku hodinu, se snad už nevrátí? To sice pomáhalo provozu nádražky, ale rychlosti cestovaní rozhodně ne.

fipkař

Přesně to mě okamžitě napadlo: všude chtějí nesmyslně honit cestující dolů a nahoru, ale v Rakovníku, kde to terén vyloženě nabízí, podchod nebude: ne, že by mi to vadilo, podchodům bych se naopak snažil vyhnout všude, kde to je jen možné, ale je to zajímavý paradox. Na druhou stranu je pravda i to, že Rakovníkem už dávno skoro žádné vlaky neprocházejí, prakticky vše tu končí a začíná, takže pochod by jen zbytečně zdržoval při přestupech. O to podivnější je navíc i citace vyjádření SŽ v textu, že „to vše umožní rychlejší průjezd vlaků“ – kolik takových průjezdů (bez zastavení) tam… Číst vice »

Míra

Železniční stanice je v úrovni asi o 7 až 8 m výše než autobusové stanoviště. Podchod (pod kolejemi a silnicí souběžnou s kolejemi) by tedy mohl vyústit směrem k autobusovému nádraží a středu města úrovňově, bez schodiště. Výtahy nebo rampy k nástupištím by stavbu a provoz prodražily. Tedy závěr, že by to nejspíš celou akci poslalo k ledu, je správný. Podchod by navíc zkomplikoval přestupy.

Ondřej Wagner

Jezdívam jednou ročně za tetou, sestřenicemi a bratrancem do Rakovníka vlakem. Za babickou jsem vlakem jezdil s maminkou už před 70 lety. A Rakovník se svým kolejištěm na mne vždycky dychne tou atmosférou velkého nádraží, na kterém se za těch 7 desítek let nic nezměnilo. Ostatní velká nádraží jsou potkana nástupišti, podchody, trakčním vedením, ale tady jde člověk na nádraží po širokém důstojném schodišti, k vlaku přechází přes koleje, vlevo nahoře je svážný pahrbek, na vzdálenějších kolejích stojí nákladní vagóny, prostě je to takové nádraží, kde se zastavil čas. Akorát na levé straně nádražní budovy už nevisí směrové tabule, které… Číst vice »

diem72

A co strejda?

Michal M

No vzhledem k tomu, ze Wagnerovi je 80, tak tete bude 105 a strejda bude tak 40 let mrtvej…

To snad ne

Celý článek je buď apríl nebo není o Rakovníku. Doufám

Jozka

Očividně podceňujete umění nádražních monopolů a jejich spolupachatelů/obdivovatelů v Správě železnic rozfofrovat i letos desítky miliard Kč, kterými jsme letos zadlužili naše děti a naše zdravotnictví, zlepšení obrany a modernizaci energetiky. Vzhledem k dynamice s jakou SŽ např. aktualizuje odhad za zbytečné NemaŠe, tak bych se nedivil, kdyby v případě zastávky a městečku Rakovník (s velmi podpůrměrnou hustotou obydlení a bez valného dopravního významu i vzhledem k souběžným dálnicícím) se nakonec povedlo utratit ne 1,3, ale mnohem „obdivuhodnějších“ 13 miliard. Předpokládám, že i v Rakovníku se za ty peníze dočkáme spousty nainstalovaných nových hodin (s aspoň metrovým ciferníkem) a aspoň… Číst vice »

Vvvt

Plánuje se pokračovat se zvyšováním rychlostí na trati Rakovník Beroun? V minulých letech se na některých úsecích zvýšila až na 90 km/h. Dalo by se to i v případě Nižbor – Beroun? Těch 70 po rekonstrukci není moc

2101

Od září do listopadu bude výluka Hýskov – Roztoky, a chvíli souběžně Roztoky – Rakovník, tak se třeba dočkáme, jistá je úprava nástupišť v Hýskově a ve Zbečně

Gwann

Tak za tenhle bezva napad by meli nekoho zavrit. Minimalne na psychiatrii. Jediny jeste lepsi byl…nastesti odlozeny..napad na podchod ve stanici Male Svatonovice.

Os5600

Nechápu proč má každý problém s podchody? Jsme ve 21. století, přístup přes koleje na vlak do 21. století nepatří. Nežijeme v socialismu. Škoda, že na tohle neexistuje nějaká EU směrnice, která by tyhle paskvily typu Tanvald, budoucí Rakovník nebo Šumperk zakázala.

Frantisek X

21. století = co nejvíce zkomplikovat používání vlaků? 🙂 Co má co původní uspořádání společného s obdobím, jež nazýváte socialismem? Jiná věc je, že tam ústí pět tratí a dosud (naštěstí) probíhá i nákladní provoz, takže určitou péči o bezpečnost chápu. Nesouvisí to ale s floskulemi o staletích. Doufám jen, že současně nebudou omezeny možnosti stanice.

Petr

Podpis.

MartinS.

Protože podchod je v Rakovníku úplně zbytečný. Rakovník je stanice, kde v některých časech dochází k vcelku intenzivním přestupům. Vlaky tam končí, téměř nic tam neprojíždí, kromě pár spojů natažených od Berouna/Lužné na Rakovník západ a i ty v Rakovníku zastavují. Podchod by tam jen zbytečně zdržoval přestupní vazby. A tahat podchod přes 100 metrů daleko na autobusové nádraží také není úplně potřeba. Ten výškový rozdíl mezi autobusovým a vlakovým nádražím podchod nevyřeší.

M1M2

Při vší úctě k drážní dopravě, to je investice, co se někdy vrátí? Kolik to přivede nových cestujících. Vede s toho nádraží – při vší úctě k Rakovníku – alespoň jedna relace, kde je vlak v čase konkurenceschopný vůči čemukoliv jinému, nežli je jízdní kolo?

Frantisek X

Vůči kolu určitě. Návratnost chcete u dopravních staveb počítat jak, jen zvýšením tržeb z jízdného? Že jsou do značné míry zanedbávány tratě do toho kraje, zatímco tam čile stavíme dálnici, je věc jiná. Nicméně od Berouna už se prý zvyšovala rychlost a od Prahy se zatím přestavuje úsek do Kladna, tak třeba časem dojde určitá optimalizace i sem – zátěž by tam na to byla, kdybychom ji necpali vehementně na silnice, kde stejně skončí v koloně před cílem…

Tomariero

Návratnost se u dopravních staveb počítá z velké části díky hodnotě za ušetřený čas.

Lukáš Chytil

Tak minimálně na Beroun zcela určitě. Tam je vlak rychlejší než auto.
Doufám, že tam udělají i přípravu na TV, když chce kraj BEMU.

Míra

Při vší úctě k vám. Vlak Rakovník – Praha-Dejvice R24 1:16

Míra

Při vší úctě k vám: Vlak Rakovník – Praha-Dejvice R24 1:16. Bus 404, metro A Rakovník – Praha Hradčanská 1:15. Auto 0:45 – to když vás tam někdo odveze, jinak musíte vyřešit parkování. Ale je to jen o pohodlí, auto může jet kdykoli, autobus jede ve špičce každých 20 – 30 minut, rychlík jednou za 2 hodiny.

JiVe

1300 milionů? To je fór ne?

Vingárdijum levijósa

A co takhle raději zmodernizovat trať do Kladna? Ideálně na rychlost alespoň 160 km/hod., minimální zatáčky a zastávka pouze v Novém Strašecí. To co tam je teď je nekonkurenceschopné a každej raději sáhne po autobusu směr Kladno/Praha.

Frantisek X

„Vyžehlit“ to jde i bez vynechání všech ostatních zastávek. Možná tedy jen na 120, zato to nebude jednoúčelové, s vyhnáním ostatních na silnice. Přinejmenším tam máte ještě Stochov, a ani Rynholec, Kačice a Kamenné Žehrovice (Srby) nejsou samotami; byť uznávám, že Kačice leží mimo přímější trasu a dala by se obětovat.

Jira

Zrovna Kačice, kde si vyjednali zastavovani rychlíků by asi neprošla.

Petr_jkl

Je někde k nahlédnutí výsledné schéma kolejiště s nástupišti?

Petr Vaněk

Z/do Rakovníku můžete využít vícero IDS: PID, DÚK, IDPK (tyto zakresleny na zde prezentovaném odkazu https://mapy.com/s/pejejajemo ) ale i celodenní jízdenku IDOK, platnou i v Německém pohraničí https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/regionet-egronet-mapa.pdf

Petr Vaněk

Toto je správný odkaz na mapy IDS: https://mapfabric.cz/portfolio-2/vlaky-2025/

Jiří

To jsme se již všichni zbláznili? 1,3 mld je 1300 milionů. To jako stát chceme vyhodit za nic? Copak se nad tou částkou nikdo nepozastavi? Za to by se dalo postavit např 260 rodinných domků! Kolik nových cestujících ta částka přivede? 50 nebo 100? Z Rakovníka do Prahy je vlak zcela nekonkurenceschopný. A pro víkendové výletníky je ta investice zbytečná. Opravte budovu za 20-50 mil a to by mělo stačit. kdyby se zrušilo 10 nebo 20 podobně zbytečných investic, tak mohl dávno být tunel z Berouna do Prahy zaplacený.

Rejpal

SŽ a její exluzivní dodavatelé mají vlastní inflaci s takto šílenými cenami. Jen nenahraditelný dodavatel zabezpečovacího zařízení má ceny nad kterými zůstává zdravý rozum stát. A to vše bohužel stále nikomu nevadí. Do železnice v posledních letech nateklo tolik mld., ale efekt stále minimální. Co se týče Rakovníka, tak je to v podstatě uvedení do stavu v jakém by to nádraží mělo v současné době být, akorát by ta cena měla být mnohem nižší.

Frantisek X

Anebo také lepší trať do toho Rakovníka – méně zakroucená, s ponecháním obsluhy větších sídel po trase (a zastávkami co nejblíže zástavbě). Jenže to by se nelíbilo propagátorům dálnic, kteří raději stávající dálkové autobusové linky. Ony ty vlaky ale také nejezdí kolikrát prázdné, akorát by stačilo skromnější zlepšení rakovnické stanice. 260 rodinných domků myslíte místo dojíždění? Baráků je všude dost a Praha už je jich i celkem plná…

Tom Matto

„Kolik nových cestujících ta částka přivede? 50 nebo 100?“
Za rok možná.

Jouda

To zas bude další parádní bezohledná agresivní modernizace , která úplně pohádkově západně do CHKO Křivoklatsko . Hlavně že vám v tomto regionu památkáři kecaji i do barvy kurníku , tady bude beton svítit až do Prahy

Michal M

Snad sis ulevil, radost může kazit jen to, že úleva nastala trochu mimo keramiku… Nádraží neleží na území CHKO: https://mapy.com/s/dosufozume

Clovek

Trať z 19. století, vlak předjede i schopnější cyklista, ale budou mít nádraží za 1.3 miliardy.. Česká železnice potřebuje zásadní změnu přístupu, nerozumím jak tohle mohou volení zástupci dovolit

Frantisek X

S tím cyklistou přeháníte, to možná tak jednu, dvě zastávky v úseku, kde je kolej příliš zaklikacena, aby vlak utáhl i kůň. Souhlasím ale, že spíše než megalomanské stanice by to chtělo zrovna zde odstranit ty přebytečné závleky a obsloužit hlavně větší sídla po trase. Jenže to se nehodí do dopravní politiky, kdy tím směrem chceme hlavně auta po nové dálnici – lhostejno, co si s nimi počneme třeba v Praze.

Lukáš Chytil

Jasně, v dnešní době naplánujete přetrasování na to tata a vůbec to nikomu nebude vadit.

M.M

Pracovní síla ušetřena

Tomáš Záruba

ETCS + centrální přechod (předpokládám cest.n.) = naopak spíš zpomalení. Jinak nic proti, ale ty PR řeči by měly odpovídat aspoň přibližně…

qěcy

Při stavbách poloostrovů by se měly hlavní koleje důsledně tahat mimo ty CP. Aby projížďáky nemusely jezdit do křiva nižší rychlostí, než traťovou.

Michal M

Projížďák v Rakovníku, no, toť výzva. 🙂
Co tam bude do příma? Z Lužné do Blatna?

qěcy

Neříkám zrovna Rakovník centrál stejšn. Jedna kolej mimo CP na 50, nebo 60 asi stačí i v budoucnu. Anebo přes CP se závorami (jež už stejně asi musí po novu být na každém CP).

JiVe

Nene, asi do Kralovic a třeba již brzy i dál

qěcy

A ten CP bude mít šraňky?

František

Škoda, že to oddělení co dělá nádraží nejde na ministerstvo kultury se starat o hrady, zámky a jiné památky…

Tomáš Záruba

Myslíte, že se zbouralo málo tvrzí regionálního významu? 😉

Jan Kavan

Vzhledem k umístění by to klidně sneslo i podchody

Petr Vaněk

Ano, podchod v pohodě, takto vypadá přístup k nádraží (byl jsem tam tento měsíc osobně) https://mapy.com/s/pejejajemo

MartinS.

To je ale jen jeden z několika příchodů z města k žst. Rakovník a stejně by se ten výškový rozdíl musel schovat do podchodu, takže schodiště nebo rampa by tam byly jen schované pod zemí.

jinonic

Jenže 90% chodí tudy: https://mapy.cz/s/belagateca

Twix

Vzhledem k provozu ve stanici by byl podchod jen komplikací. Takhle může být přestup hrana-hrana mezi vším.

Os5600

Jo budu stát u signalizace na červenou a čekat až mě pustí. Vítejte ve 21. století…

Twix

Naprostá většina vlaků přes ten přechod vůbec nepojede, zapíchnou to z jedné strany a pojedou pak zase zpět. Takže červená tam bude zřídka. Naopak stavět podchod nad kterým skoro nebudou přejíždět vlaky…

Os5600

To nemění nic na tom, že je to špatný projekt.

MartinS.

Z hlediska provozu v žst. Rakovník je naopak velmi vhodný.

Danny

Někdy nechápu procesy SŽ. Někde se budují nástupiště s podchodem (např. Česká Lípa, Fr. nad Ostravicí), někde na podobně vytížené stanici a s daleko větším potenciálem s ohledem na blízkost HMP jen centrální přechod.

Tomáš Záruba

Když pominu Turnov „z jiné doby“, tak bych dělicí linii viděl v (ne)existenci průjezdných ramen.

qěcy

Jj. Jen to chce myslet i na jinou, než osobní dopravu. A třeba i na odklony, pokud v dané stanici hrozí.

Tomáš Záruba

Koukám, že Tě ta Hrbatá straší ve snech celkem fest. 🙂 Teda ne že bych se divil, když jsem to viděl, pokoušel se o mě infarkt.

Twix

Tanvald má také jen přechody, ale celkově souhlasím. Záleží jestli v dané stanici hodně vadí provoz vlaků přes ty přechody. V Rakovníku dává jednoznačně smysl přechod, tady by byl podchod jen bariérou.

Os5600

Ne absolutně nedává. Tohle levné pseudořešení je naprostá ostuda a neschopnost vytvářet v českém prostředí kvalitní projekty modernizací.

Karl vB.

Počkejte, až potáhnete nějakej kufr, nebo budete k stáru muset používat chodítko, pak teprve ty schody dolu a nahoru ve stanici, kde vlaky zpravidla jen končí, náležitě oceníte. 🙂

Dusmor

Když táhnu kufr nebo kočár, tak použiju rampu nebo výtah.

Karl vB.

No jistě a fungující (nebo aspoň instalovaná) rampa/ výtah jsou k dispozici na všech nádražích, kde jsou schody do podchodu…

MartinS.

A jak byste si to představoval jinak? Že všechny naženete do podchodu, po schodech nebo po rampě, čímž se vám o délku té rampy natáhnou přestupní vazby mezi směry Louny/Jesenice/Kralovice a Lužná/Beroun. Proč byste to těm cestujícím dělal?

František Josef

Dal bych přednost vyšším traťovým rychlostem a dvoukolejce před ETCS.

Apollo 17

Ale bez ETCS je Vmax 100 km/h.

Tomáš Záruba

Přičemž lze očekávat, že tato mez bude časem klesat…

Pavel Mráček

Nádraží by bylo, tak ještě nějakou tu trať, která by byla alespoň trochu konkurenceschopná…

Michal M

Tak do Berouna to docela jde, jen je otázka co v Berouně. 🙂

qěcy

Ještě dva tři úseky a dvě tři stanice.

Petr Šimral

Bohužel Pavle, bohužel.
Napadá mě „tuning“ tratě Rakovník – Beroun (jenže tím se vyhneme Křivoklátu) a pak tuleněm na Smíchov. 60 km, jízdní doba cca 30 – 40 minut.

Tomáš Záruba

Čímž se ale vyhneme i Kladnu, což nevidím jako žádoucí. Ne, tady je třeba pokračovat v rekonstrukci (= přeložkách) Buštěhradky i aspoň kousek za Kladnem. Už kvůli tomu velkému potenciálu příměsta kolem Strašecí atd., kdyby ta trať něco pořádně obsluhovala.

Je třeba konečně to přestat trasovat pro páry a nebát se něčeho takového: https://mapy.cz/s/nujasaduba (+ pak napřímení trasy Lužná – RA).

fous55

Jo s 35 promile sklonu to je super nápad!

Michal M

Měli bychom napsat do Seznamu, aby tam udělali ještě jednu funkci podobnou měření, která by se jmenovala Nová železniční trať, přičemž by to automaticky zobrazovalo výškový profil a házelo upozornění nad 15 promile. 😀

Karl vB.

Výškový profil u měření mapy.cz zobrazují už teď, ale upozornění na sklonové poměry by si očividně svojí klientelu našlo. 🙂
Do doby, než to tam doplní:
https://www.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/155-vypocet-sklonu-rampy-ci-strechy-prevod-stupne-procenta-pomer

Tomáš Záruba

Mně vychází 55 m na 2,3 km, tedy asi 24 promilí. A to ještě za předpokladu, že by se trať dál k Řevničovu nezahlubovala. Pro osobku zcela OK a nákladů je tam málo, navíc je otázka, zda by to díky vyšší rychlosti a trakci nezvládaly s náběhem.

qěcy

22,575 promile, pane. Přesně z podle výšek odečtených na počátku a konci přeložky dle Záhubáka. Takže nejvyšší rozdíl výšky temene kolejnic by byl nad Křížovým potokem cca 22 až 26 metrů. A to teda je s prstem v zadku realizovatelné.

fous55

Ano, s kilometrovou cca 25 metrů vysokou estakádou přes údolí Křížového potoka by to samozřejmě šlo. Jen byste musel ten prst vytáhnout ze zadku a ukázat, kde na to vzít tu cca miliardu. Myslíte, že tu příšernou klikatici stavěli naši předkové z plezíru?

Alibaba

A co něco velkorysejšího?
https://mapy.cz/s/nozulokoha

Tomáš Záruba

To by byl samozřejmě ideál, ale jednak už je to hodně drahé a jednak napříč CHKO.

Petr Šimral

Já bych v případě nutnosti zapojit Kladno byl odvážnější. Sklony 35 promile dnes nejsou zásadní překážkou, pokud je trať elektrizovaná.
https://mapy.cz/s/gocuhogene

Zásady:
Zastavení pouze v „zásadních zastávkách“
Rychlost 100 – 160 km/h.
Pokud možno bez tunelů.

Velmi častý problém pomalosti našich vlaků osobní dopravy je v tom, že se snaží obsluhovat i území, které je obsluhováno jiným druhem VHD.

Tomáš Záruba

Ve střední části souhlas, jen jsem to neuváděl. RA – Strašecí vidím problém v CHKO. Ale když už něco takhle velkého, tak upravit i ten příjezd do Kladna:
https://mapy.cz/s/gulupupega

Pak by totiž odpadl problém „jestli do Kladna nebo dále“ ve směru z Prahy, takže by to provozně bylo velmi úsporné (prostě by se prodloužil některý Sp) a navíc by to řešilo cesty z Kladna západně. A dostat do toho vlaku relace Strašecí, Stochov, Tuchlovice – KL by byl hodně velký benefit. Samozřejmě pro ND nechat nějaké napojení přes Rozdělov.

Os5600

Tohle je zbytečné. A nic moc to neřeší. Viděl bych to spíše takto: https://mapy.cz/s/jatagejabo

Os5600

Cca 5,9 km dlouhý ražený tunel.

Michal M

Jó, s tunelem se to machruje. 🙂

Petr Šimral

V mém návrhu bez tunelu…

qěcy

Tuning do Berouna probíhá. Než to úvratit v Berouně, vyhnout se Kladnu, atd, tak radši srovnat některá esíčka (asi stačí i to jedno za Lužnou) ku Kladnu. Zbytek se dá v rozmezí 80 až 140 pod etcs. S využitím nedostatku převýšení 130 bych to viděl z Raka do Kladna na TR 90 minimálně. Samzřejmě by to chtělo přeložku mimo Merkovku.

Alibaba

Takhle https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9fdfUxX37ed703to&x=13.8918166&y=50.0267018&z=14
by se Křivoklát nevynechal, stará trať by mohla být pro osobáky, které by třeba končili v Městečku.
Teď aby to dal někdo do územního plánu a jako podmínku pro vyhlášení případného Národního parku Křivoklátsko.

Petr Šimral

Velmi dobré řešení, chválím.

fous55

Kdyby se říznul Křivoklát, tak s ním půjdou i Roztoky, čili největší sídlo na trati. Je tu na říznutí spíše další meandr, kde by se kilometrovým tunelem trať zkrátila o 6 km, ale vypadlo by Zbečno a Újezd.

qěcy

Traťové rychlosti 75 až 100 na trati Rakovník – Protivín v úsecích po výměně svršku už jsou. Na trati do Lužné taky. Do Loun je to možné úplně stejně. Je třeba ale důsledně vyházet TONTR kvůli přejezdům a kvůli ježdění přes stanice s centrálním přechodem a podobně.

MPE

Jakkoli by se mi vsechny navrhy zde prezentovane libily, tak zase „zpatky na zem“ – vsichni vime jak to dopadne: vyplaca se miliarda za hezke nadrazi se spooustou modreho zabradli – a trate na ni vedouci zustanou ve stejne stope, se stejne mizernymi cestovnimi rychlostmi a obsluznosti uzemi…protoze jsme v Cesku a protoze SZ…

Tomáš Záruba

Tak zase to by pak nebylo o jediné miliardě… Já bych byl skromný, za tyto peníze bych si představoval posun nástupišť co nejzápadněji v rámci ŽST. 🙂

Míra

Posun nástupišť co nejzápadněji by vlastně nestál nic navíc, délka nových kolejí a nových nástupišť by byla stejná.

Michal M

Zmíněné zásahy se budovy až tolik netýkají, nakonec nevypadá úplně špatně. Našel jsem k tomu toto: „Samotná nádražní budova v Rakovníku projde rekonstrukcí přízemí, kde se nacházejí například pokladny, čekárna a veřejné toalety. Stavební úpravy se uskuteční také v prvním patře.“
Co se stane v prvním patře, zůstane veřejnosti zahaleno tajemnstvím. 🙂

František Plášek

Tak třeba v Ústí na Střekově SŽ v rámci rekonstrukce buduje byty (byt). Pro koho, to je ovšem už další otázka..