Na zubrnickou dráhu o víkendu vyjede parní motorový vůz Komarek

Parní vůz Komarek. Pramen: NTMParní vůz Komarek. Pramen: NTM

Unikátní parní vůz bude vozit cestující vždy po odjezdu pravidelného vlaku turistické linky T3 ze Zubrnic.

Severočeské Zubrnice a tamní dráha, kterou před 11 lety obnovili nadšenci ze spolku Zubrnická museální železnice, zažijí o víkendu malou parní slávu. Na trati bude výjimečně jezdit parní motorový vůz M124.001 Komarek ze sbírek Národního technického muzea. Víkendové oslavy v Zubrnicích souvisejí s poutí ke sv. Máří Magdaleně.

Parní vůz bude vozit cestující vždy po odjezdu pravidelného vlaku turistické linky T3 ze Zubrnic v trase Zubrnice – Leština a zpět. V neděli bude parní vůz v Zubrnicích do 14 hodin a potom pojede zpět do Chomutova. Dospělí zaplatí za jízdu 110 korun, děti 70 korun. Další informace jsou k nalezení na stránkách spolku.

Zároveň budou o víkendu posíleny vlaky turistické linky T3 Střekov – Zubrnice, z Úštěka do Zubrnic a zpět bude zajištěna historická autobusová linka T32, na které bude nasazen autobus Škoda 706 RTO. „Jsme za spolupráci s Národním technickým muzeem velmi rádi a ve spojení s naší tratí a dalšími atrakcemi v okolí bude víkend pro návštěvníky technicky velmi zajímavý,“ uvedl statutární zástupce spolku Zubrnická museální železnice Radek Kubala. Doplnil, že v místním muzeu bude k vidění i parní lokomobila v provozu.

Komarek (Pramen: NTM)

Parní motorový vůz M124.001 vyrobila v roce 1903 smíchovská továrna Ringhoffer pro místní dráhu Česká Lípa – Kamenický Šenov. V roce 1905 byl do vozu vestavěn nový kotel soustavy Allison-Komarek, díky kterému se vůz stal provozně spolehlivým a dostatečně výkonným. Nejvíce je vůz spjat s tratí Opočno – Dobruška, kde s přestávkami jezdil od roku 1910 až do roku 1946. O dva roky později se stal majetkem Národního technického muzea a po několik desetiletí byl součástí dopravní expozice v hlavní budově muzea v Praze na Letné. V letech 2005 až 2006 byl Komarek opraven v ŽOS České Velenice a do roku 2011 provozován Muzeem ČD v Lužné u Rakovníka. Následně byla v letech 2015 až 2016 provedena oprava v železničním depozitáři NTM v Chomutově. Parní motorový vůz Komarek se pravidelně zúčastňuje historických jízd v okolí Chomutova a dalších veřejných akcí.

Zubrnická dráha

Železniční trať, která původně vedla z Velkého Března přes Zubrnice a Lovečkovice do Úštěku, byla v roce 1978 rozhodnutím tehdejších orgánů zrušena. V úseku Lovečkovice – Úštěk horní nádraží byla trať snesena, z Velkého Března do Lovečkovic sice zůstala částečně zachována, část ze Zubrnic na Lovečkovice je ale nepoužitelná.

Spolek Zubrnická museální železnice v roce 2010 po 15 letech snažení zprovoznil šest a půl kilometru dlouhý úsek z Velkého Března do Zubrnic, na kterém od roku 2016 za podpory Ústeckého kraje provozuje každý víkend od dubna do října turistické vlaky. V roce 2018 pak s přispěním Ústeckého kraje částečně obnovil kolejiště na nádraží v Lovečkovicích a nyní pracuje na zhruba pětikilometrovém propojení se Zubrnicemi.

Nádraží Zubrnice. Autor: R.D. - Rolf-Dresden – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40316868Historický autobus Škoda 706 RTO. Foto: Zubrnická museální železniceBrigáda na obnově tratě ze Zubrnic do Lovečkovic. Foto: Zubrnická museální železniceObnova trati Zubrnice - Lovečkovice. Pramen: Zubrnická museální železniceObnova trati ze Zubrnic do Lovečkovic.
Pramen: Zubrnická museální dráhaDrezína, snímek ze setkání v roce 2006.
Pramen: Zubrnická museální železniceDrezína, snímek ze setkání v roce 2006.
Pramen: Zubrnická museální železniceDrezína, snímek ze setkání v roce 2006.
Pramen: Zubrnická museální železniceMotorový vůz M131.0 na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi. Foto: Zubrnická museální železniceMichal Dymek ve filmu Páni kluci. Pramen: Zubrnická museální železnice
Tagy NTM parní motorový vůz M124.001 Komarek Zubrnice Zubrnická museální železnice
5 komentářů