Na zubačku se po opravě vrátila „Rakušanka“, její majitelé shání ještě peníze
Na jedinou ozubnicovou železnici v zemi se vrátila po tři čtvrtě roku trvající generální opravě historická motorová lokomotiva.
Železniční společnost Tanvald dnes poprvé ukázala veřejnosti unikátní historickou lokomotivu T426.003 po téměř tři čtvrtě roku trvající generální opravě v Kladenské dopravní a strojní. Oprava lokomotivy využívající ozubnici nakonec přinesla spolku nadšenců z podhůří Jizerských hor zadlužení, proto shání další peníze na pokrytí nákladů.
Lokomotivu spolek oficiálně představil dnes na tradiční akci Borůvková sobota, která dlouhodobě patří mezi nejnavštěvovanější akce na trati z Tanvaldu do Kořenova a dál do Harrachova.
Radek Šauer z Kladenské dopravní a strojní opravu lokomotivy přirovnal k restaurování kostelních varhan. „Oprava nebyla jednoduchá. Jednak nebyla k dispozici opravárenská dokumentace, ale především již neexistují v podstatě žádné náhradní díly. K celé opravě se přistupovalo s citem a důrazem na zachování co nejvíce původních prvků, abychom nemuseli v některých případech nahrazovat určité komponenty moderními prvky, což se nakonec povedlo. Podařilo se tak například ze sta procent repasovat vybavení kabiny včetně ovládacích prvků a ukazatelů,“ dodal Šauer.
Lokomotiva má motor po repasi, vznikl složením z celkem tří kusů: Železniční společnost Tanvald dříve koupila dva podobné v Rakousku, společně s původním vznikl nový motor.
Lokomotiva z roku 1961 vyrobená v Rakousku jezdí na jediné ozubnicové trati v ČR z Tanvaldu do Harrachova. Pro svůj původ má jednu z přezdívek „Rakušanka“. Během generální opravy dostala lokomotiva nový lak, nové rozvody či trubky na vodu a olej. Oprava má dál prodloužit životnost lokomotivy.
Oprava lokomotivy stála 3,2 milionu korun, polovinu přispělo na opravu ministerstvo pro místní rozvoj, přes 200 tisíc vybral spolek přes kampaň na Hithitu. Peníze ale ještě chybí. Proto ještě založili transparentní účet, kam mohou zájemci přispět na opravu přímo.