Na vlastní kůži veřejnou dopravou k Jadranu a zpět. Vítězkou cesty je operátorka Českých drah

Servis JLV v lůžkovém voze ČD. Foto: Aleš PetrovskýServis JLV v lůžkovém voze ČD. Foto: Aleš Petrovský

Ze Splitu do Prahy letadlem, autobusem a vlakem.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vtvt

recenze cesty vlakem Londýn-Budapešť a zpět:

„My return trip from London to Budapest cost more than £500; Ryanair do it for as little as £34.“

https://www.ft.com/content/93cedf13-986e-48c5-b242-43f298fd916f

Josef Trögl

Za léto jsem toho tolik nenajezdil. V červnu jsem nechal utržit ČD na Krušnohorech při týdenním dojíždění z Teplic do Prahy a večer zpět. Z celkových 10 jízd jel 9x InterJet, 1x náhradní souprava složená částečně z původní a částečně ze dvou modernizovaných Honeckerů. Chyběla v ní moje (a nejen moje) rezervovaná sedačka, nicméně i s místeknou na neexistující místo jsem se vešel do klimatizovaného kupé s internetem a zásuvkou, takže dobré. V jendom případě dojezd +20 (prý na hlavním honili sebevraha), zbytek +- včas. Chválím MD za večerní spojení k nám na sever (odjezdy ve 21:35, 22:35, 23:35). Ne,… Číst vice »

vtvt

Obávám se, že Interjety na Krušnohorech nevydrží. Neboť vyžadují příliš velkou dotaci od Ministerstva dopravy (přes 200 Kč). A nevyužijí svoji maximálku 200 km/h (průměrná cestovní rychlost je cca 120 km/h). Předpokládám, že ČD Interjety přesune na mezinárodní linky, neboť to je strategie ČD, že drahé vagony používá tam, kde si víc vydělají. Už teď vagony ČD tvoří většinu do: -Berlína -Bratislavy -Budapešti -Mnichova -Lince -Varšavy -Vídně Jediná linka, kde vagony ČD moc nejsou je Ex4 Břeclav-Ostrava, coby součást linky Vídeň-Varšava. Předpokládám, že nasazení Interjetů by přineslo vyšší průměrnou rychlost zejména v Polsku. A těch 10x 5 vagonů by stačilo… Číst vice »

Tomáš Hamala

Já letos, tedy ještě před létem, vyrazil vlakem do Benátek (těch Italských) a dále přes Florencii až do Říma. Musím říci, že zkušenost dobrá ve všech ohledech. Ani ÖBB nemají provoz bez problému a když odhlédnu od vídeňského hlavního nádraží plného uprchlíků (s tím ale ÖBB nic moc nezmohli), zarazil nás jeden z vozů přistaveného vlaku (ten náš samozřejmě), ze kterého proudem vytékala voda do kolejiště. Od stevarda jsme dostali zprávu, že v našem voze neteče voda. Krom toalet jsme tedy neměli šanci užít si naši sprchu v deluxe oddíle. Velmi to zkazilo dojem po celém parném dni, kdy jsme… Číst vice »

Laborec425

Já osobně jezdím pouze lůžkama JLV a jsem spokojen i s průvodčími, i s vybavením kupé, pohodlností i snídaněmi. Jen tento rok v květnu jsem zažil fakt průšvih: ve 40 stupňových vedrech slovenský lůžkový vůz bez klimatizace a bez větraček po celodenním stání na odstavném nádraží a opravdu ho vypravili a byla to moje nejhorší jízda vlakem (jezdím fakt hodně od malička).
A naopak na Slovensku jsem jel Regiojetem a chování obou průvodčích (pardon, Stewardů) bylo fakt hrozné. Vynadání za to, že jsem si dovolil otevírat jejich nefunkční dveře, od dvacetileté namyšlené zaměstnankyně se mi opravdu nelíbil.

Mik

Jeste pridam neco o pujcovnach aut V mnohych mistech si na dovolene pujcujeme auto Letos se pujcovny zblaznily v dobe covidu prodaly sve vozove parky a ted nemaji dostatek aut a ceny vysroubovali do neskuecne vyse Auto se dneska na dovolenou nevyplati (alespon jen ve dvou ne) a na miste musi clovek hledat dlouho dopredu nebo mistni pujcovny ktere vetsinou nemaji zastoupeni primo na letisti

Vojta

Mel jsem ten problém ve Splitu. V březnu jsem koupil letenky a ceny auta na týden začínali na 16k. No nakonec jsem to cca týden předem rezervoval za přijatelné 3k. Takže asi půjčovny zkusili nasbírat pár hejlů, ale ceny jsou nakonec celkem cajk.

Mik

Tak letos me zatim ceka 30 let mezi Irskem a CR tedy vcetne dovolene v Albanii K tomu pochopitelne nejake ty vlaky nebo autobusy Na pocatku roku se jeste dal uskutecnit primy let Dublin-Praha a zpet Ac skutecne pozdeji nebyly fronty takove jako na jinych letistich cenove skocila Praha do neprijatelne hladiny Takze nasledovaly lety s prestupem a dojezdy vlakem nebo busem Lety se uskutecnily vyhradne Ryanairem az na jeden let Wizzairem Ohrid -Viden Albanie probehla letem Viden-Korfu a lodi Busem ci minibusem pak jizda do Severni Makedonie Vyuziti vlaku probehlo hlavne na trase Praha – Viden a zpet pripadbe… Číst vice »

Kajman

Probůh. Mikir už je i tady.

W14

Moje letošní zážitky 1. Brno – Paris (přes Víděn, Stuttgard a Salzburg) – jel jsem to vlakem kvůli TGV. Suprová cesta, no zpátky už ale letadlem (ČSA), spokojenost (i když oproti AirBalticu mě z pčístání bolely uši);: 2. FlixBus Brno – Riiga (přestup ve Varšavě s 3 tříhodinovým zpožděním), příjezd do Rigy nakonec o 4 hodiny později. Zpátky AirBaltic. FlixBus už nikdy víc. Po zkušenostech se RegioJetem jsem si říkal že níž už se klesnout nedá, FlixBus mi dal pořádnou „facku“ (krom zpoždění naprosto nulový komfort, žádné občerstvení, řidiči neuměli ani česky ani anglicky). Příště rovnou letadlo a hotel. Tím… Číst vice »

Zbyněk

O jakém komfortu ČSA oproti Wizzu mluvíte? Předpokládám že myslíte ten na palubě. Wizz i ČSA mají stejně místa na nohy, toalet taky stejně, občerstvení zdarma se nedočkáte ani u jedné, s hlučností jsou na tom wizzovské 320neo snad i lépe.

Georg

jojo, lidi na informacni lince cd jsou vyrazny nadstandard.
na druhou stranu se divim diveni nad pruvodcem – treba na slovakii jezdi od wgske takovi polohoumlesaci, kteri diky draze maji kde bydlet.
jednou jsme malem nevyjeli, bo se jeden z techto expertu ozral jak doga – nastesti to vykryl strizlivejsi kolega a obslouzil dva vagony.

Martin Lér

Teplééé pivo, studenéé párky!

Díky za report, i přes lehce horrový nádech se konečně musím dokopat zkusit to chorvatsko s Regiem :). Nadávat na Metropolitan je už nuda :))

JiriK

Aleši jak bych v létě mezi Ostravou a Prahou asi jezdil? Diplomaticky řečeno dámským přirozením ke zdi. Ani Pendolina nebyly schopná jezdit se sekerou (výrazně) pod 30 minut. Výhercem se tak v červnu stala luxusní Setra bůhví jakého dopravce na lince Rotterdam – Medyka (Polsko -UA) Hranice. V 00.35 z Roztyl – v Ostravě po páté. Odjezd na vteřinu přesně – v Ostravě o 10 min dříve. Umřel jsem ihned po nájezdu na dálnici a vzbudil mě až hopsalbahn v Ostravě, před odbočením z dálnice na ÚAN. Spal jsem na sedačce…tak jsem jssem se ještě v hromadném dopravním prostředku nevyspal.… Číst vice »

Sch

Z komentářů my vyplývá, ze je dobrá doba pro výrobce a opravny vagónů.
Musím říct, že nedostatek lokomotiv ještě chápu, jsou to drahé a složité stroje, pro Evropský trh v podstatě jen dva modely atd.
Ale nedostatek vozů me zaráží, jsou dnes tak drahé, že si dopravci nemohou pořídit dostatečnou rezervu, nebo chybí produkční a opravárenská kapacita? Na první pohled jsou vagónů plná seřaďovací nádraží.

vtvt

Mix faktorů:
– ECM
– vytížení kapacit kvůli ECTS
– u ČD je vagonů dost, ale pomalých, či zastaralých jako A149/B249/AB349, Bdtmee, Bdt, Bdtee, BDs. A navíc – dodávky RegioPanterů EMU160, EMU240, takže je snaha dojezdit stávající techniku bez dalších investic

Lukáš Chytil

Ještě bych dodal
– málo placená a celospolečensky hodnocená práce
– nedostatek kvalifikovaného personálu.
– nedostatek náhradních dílů, které se už, zejména u starších vozů, velmi špatně shánějí.

Gwann

Vagon stoji cca jako půl mašiny nebo spíš i o něco víc než půl masiny

vtvt

generálka vagonů starých cca 20 let vyšla PKP IC na cca 30 milionů Kč/vagon. A to PKP IC má cca 2 tisíce vagonů z toho značnou část starých
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ogromne-zamowienie-na-naprawy-wagonow-intercity-dla-pesy-109669.html

Tomariero

Dalším bodem je že plno náhradních dílů se dováželo z Ukrajiny a to je samozřejmě v současnosti velké problém.

Tomáš 104

Díky za článek. Člověk, který nezná Vaši minulost, kariéru a předchozí články by Vás označil za obyčejného “ Šťouru.“ Opak je pravdou. Jen víc a víc pravdivých a skutečných reportáží a dopravci, vlastně jejich vedoucí pracovníci se zamyslí( teda doufám), že cestující za své peníze se potřebuje opravdu přepravit z bodu A do bodu B. Ale, se vším komfortem, který si zaplatili a nějaký naštvaný stevard tu cestu s prominutím zku… Podělím se o zkušenost z info linky ÖBB. Měl jsem dlouho dopředu objednané lůžka na EN Wien-Bregenz. Asi týden před odjezdem jsem musel přidat ještě jedno, pro dítě. Komunikace… Číst vice »

Ryk Mat

Konečně někdo potvrdil mou zkušenost, že zaměstnanci zákaznického servisu Českých drah v drtivé většině případů odvádějí práci na úrovni svých západních kolegů a často i lépe.

Honza

Díky za reportáž, opravdu je detailně zpracovaná a pěkně jsem si početl. Jen se pro mě jedná o antireklamu na veřejnou dopravu, a potvrzení současného stavu. Nemám z toho moc radost, ale při nutnosti přestupovat nebo nedostatku času na případné zpoždění dnes opravdu vítězí auto.

Do Radnic

Neuvažuje pan Petrovský nad nějakou autobiografickou publikací? V oblasti článků je velmi plodný

Aleš Petrovský

Neuvažuje. A těch článků je opravdu jen pár za rok

Do Radnic

Velká škoda, připojil bych pasáž o kontrolách u Arrivy 😁

Michal

Pane Petrovsky, díky za skvělé čtení! Jak říká jeden můj oblíbený novinář – děláme to za vás, aby vy jste nemuseli. No tak asi nemusím. Ač velký vlakových fanda, na delších cestách se cítím tak nějak lépe v autě…

Aleš Petrovský

Díky za pochvalu! 🙂

Michal L.

Já si letos zajel na otočku vlakem na Fipku do Polska a bral jsem to přes Lublin do Gdansku a dále busem do Krynice Morske. Vše úplně ok, jen problém, že byl svátek, já chtěl poslat pohledy a známky se dají v Polsku sehnat jen na poště. Samozřejmě i hlavní pošta v Gdansku byla zavřená a tak mi nezbývalo nic jiného než následující den poslat pohledy z Varšavy. Jinak co se týká Polska, tak tam jsem hodně ušetřil a vlaky ok.

Dodo

Polsko je nádherné. Jak zmíněná velká města, tak i konkrétně Krynica Morska, celá Viselská kosa a vlastně i celé pobřeží. Někteří lidé, kteří automaticky haní vše polské, by si mohli udělat výlet..

Panakis

Pane Alesi super. Dal jsem si to cely to vase cteni. Teda ne ze bych do toho sel, ale aspon clovek ma obraz. Myslim objektivni report. Takze Vas posleme nekam jinam neeee? 😀 Jako uplna prirucka jak kde co a jak a za kolik. Fakt super. Dobre tak jste jim nadelil. Doufam ze se nase firmy hecnou a zvednou trosku ne o moc ale aspon trosku ten standart. Fakt diky. Jo a chorvati by si to taky mohli precist. Ty jizdenky v buse mam stejnou zkusenost. Banda jedna. Nas neoskubes 😀

vtvt

Příště k Baltu, ne?

Aleš Petrovský

Něco vymyslíme

Ten Ten Ten

Co takhle srovnávací test? Třeba bulharských a rumunských nočních vlaků. 🙂

vtvt

ultra šoto -:)

Aleš Petrovský

Díky za pochvalu. 🙂 Vždycky taky čerpám informace všude možně a rád na oplátku zase předávám dále. Třeba všude se píše, že můžete linkou 37 na letiště, ale už se nedovite, že ne z autobusáku u moře, ale na sídlišti 🙂 atd

Adam

WLABmee prochází kompletní modernizací interiéru, je pravda že už jsou dost oježděné, dneska byl jeden reko WLABmee vystaven na RDŽ v Trutnově a musím říct že luxus, krásně zpracovaný interiér, a i samotná kupé.

Aleš Petrovský

Těším se a rád vyzkouším:)

veli.k

Bohužel realita a spolehlivost v provozu už tak krásná není…

vtvt

V zakázce ČD na modernizaci WLABmee bylo požadováno aby mohly jezdit v ČR, SR, Polsku a Maďarsku.

Takže na obě plánované noční spací linky ČD asi vyjedou jiné vagony:
Mnichov-Břeclav-Varšva
Graz-Břeclav-Berlín

P_U

vtvt – Vy jste dobrý troll

vtvt

Proč? Protože jsem upozornil, že ČD s modernizovaným WLABmee si netroufají na nové linky?

Jhfbdjgs009

Nejezdí náhodou do Splitu jenom dopravce RegioJet??

Aleš Petrovský

Vůbec ne. ZSSK+ÖBB, MÁV, HŽ s vnitro nočním vlakem…

Petr

Koukám ne všechny linky fungují stejně, třeba na lince 60 Split – Omiš se normálně platí u řidiče, žádné časově jízdenky, ale je fakt, že to mají rozdělené do několika pásem…

Aleš Petrovský

V MHD lze taky platit u řidiče, ale přesně a jen když mu jde strojek. Nicméně vypadá to, že najíždí na nový systém odbavení.

Al de Baran

„A jak jste v létě cestovali vy?“
Děkuji za optání – všechno na jedničku s hvězdičkou.
Jižní Francie a Katalánsko, vše bez sebemenší chybičky. Autem.

Kotec

Tak jako taková dálka autem opravdu není pro každého. Mně stačí cesta Praha – Štramberk a myslím, že v tom nejsem sám.

Aleš Petrovský

Ale to já taky umím autem, jen by o tom asi nikdo moc nečetl. 🙂 Tak na této benzínce používají hořčici Heinz:)

Vojta

Jižní Francie je Reunion, ne ?

Gajda

Zase kde jinde než tam je takovej nádhernej obchvat

Sch

Ja jsem jel autem do Anglie. Cestou je výzva překonání Kanálu, ale proběhlo to v pořádku, jen nad cenou tunelu a sobotních trajektů se člověk nestačí divit.
Letadlem bychom se tam letos asi nedostali.

Jenda

Díky moc za podrobný report z cesty. Já bych si na takovou štreku vlakem letos asi netroufnul. Pro mě je zatím, co se týče cestování, vítězem tohoto roku pražské letiště a Ryanair. Mám za sebou tenhle rok 19 letů, nespočet cest vlakem, a po celé Evropě je to chaos nad chaos. Ze začátku roku byly ještě služby osekané, protože „je covid, lidi necestují, tak nemá cenu služby poskytovat“, načež se to přehouplo do „covid skončil, lidi strašně moc cestují a ty služby nemá kdo poskytovat“. Pražské letiště bylo jediné, kde jsem ani jednou nestál v žádné frontě, nedocházelo tady k… Číst vice »

Aleš Petrovský

Také mám s FR nalitano dost a krom jednoho 2h zpoždění nic drastického, vždy v pohodě. 🙂 Jsem rád, že se report líbil

Adam H

Vídeň letos šílená. Hlavně ta nová kontrola ke gatům BC. To je hrůza, řada začíná přímo v turniketu, je tam neustálý chaos a zmatek.

Každý druhý můj let přes Vídeň měl letos hodinu a více zpoždění. Ranní vesměs ok, ale večerní peklo. Naposledy včera. V času odletu z MXP bylo letadlo na cestě do Vídně. A tam chytlo dalších 20 minut sekeru.

Přes to všechno se mi do Prahy jet nechce, ve Vídni jsme přes Blavu za necelé dvě a půl hodiny. Na podzim jsem nakoupil odlety Krakow/Katowice, tak uvidím.

Karel

A jak dopadly kompenzace? Byla to sranda nebo pru. …

Aleš Petrovský

Je to čerstvý článek. V pátek podána žádost jak o proplacení nákladů i o kompenzaci. Až bude vyřízeno, bude článek.

VíKo

Čtení zajímavý. Sam razim heslo, že i cesta je cíl, ale Bus a ani vlak teda riskovat nechci. Letadlo a auto. Dvě pro mě jasný řešení. Už kvůli ty svobodě. Ale proti gustu, žádný dišputát. 😉

Roman Svačina

No my jsme nakonec k moři zvolili TLK Wydmy. Čekal jsem katastrofu (jízdenka za cca 450 korun přes e-shop PKP). Nakonec to celkem šlo. Jednu mrtvolu ve stanici Mszyna vytáhli z vlaku (on ten cestující asi fakt umřel) Žádný luxus, žádná katastrofa. S hodinovým zpožděním jsem vystoupili v Lébě. Ale jo, šlo to. Klidně bych do toho šel znovu. Takže u mě dobrý 👍

vtvt

Za těch 450 Kč byla jedna cesta v B249 nebo v něčem podobném, ne?

Jak dlouho předem jste kupoval jízdenku?

Twix

Nechci za nikoho odpovídat ale myslím že za 450 Kč je reálný i WLAB pokud se to koupí jako vnitro z Chałupek. Přes e-shop prodávají PKP jen měsíc v předstihu.

Tomáš 104

Dík za info

vtvt

Díky

Pajoš

Okrajové k zákaznické podpoře ČD.
Před půl rokem jsem psal v přátelském duchu na ČD že do jednoho EC z Maďarska do ČR nejde koupit místenka pro kolo v žádném úseku trasy a tedy ani na území ČR. Nejdříve mi přišla absurdní odpověď že to mám řešit s MAV že to je jejich vlak. Takže jsem už v méně přátelském duchu odpovídal že taková odpověď mě neuspokojuje. A k mému překvapení přišla omluva a voucher na nákup na eshopu v hodnotě 100Kc. A hlavně do týdne byl problém vyřešen.

vtvt

Ten lehátkový od Bahn Turistik Express jezdí i nyní v září.

Je otázkou proč ČD si nepronajme nějaké lehátkové/lůžkové vagony od PKP IC, které řadu spacích vagonů používá na sezonních vlacích v červenci/srpnu.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ile-wagonow-sypialnych-i-kuszetek-ma-pkp-intercity-103505.html

Vojtěch

Dobry vtip. V PKP-IC taky ubytovaci vozy nejsou (chybi taky mimo prazdnin).

vtvt

PKP IC posílalo spací vagony na víc než 10 vlaků.
https://zbiorowy.info/2022/01/dokad-pojedziesz-wagonem-sypialnym-w-2022-roku-lista-tras/

Z toho sezonní (letní) vlaky se spacími vagony byly cca 4:
-Korsarz
-Podhalanin
-Wolin
-Wydmy

Podle loňského řazení na těchto 4 vlacích byla v létě práce pro více než 10 spacích vagonů PKP IC. Takže od září by měly být volné.

Chronosphere

No jaký to vliv na vlaky ČD? Dejte si už studený obklad,fakt