Na vlastní kůži: Jak jsem se svezl čínským „Flirtem z Wishe“
Jednotka 665 Sirius od čínského výrobce CRRC. Foto: Aleš Petrovský
Vyzkoušeli jsme, jaké pohodlí má v čínském vlaku na českých kolejích cestující s výškou 210 centimetrů.
Zdá se, že Sirius dojezdil😃 V rezervačním systému již na trase Kolin-Usti n/L není.
Plánovaná údržba.
Bohužel úkol zněl zcela jasně, udělat co nejlevnější a tak bylo splněno. V Číně by si to takto nikdo neobjednal, ale Evropa chce levně tak je to levně. Přitom by stačilo docela málo a vypadalo by to úplně jinak.
Zadejte do Google “The most luxurious train in China” a uvidíte, co znamená luxus po Čínsku…40 let staré dečky všude…
Podle popisu to vypadá, že jednotka měla dostat číslo o jedna vyšší, tím by se naplno řeklo, co to je. (666)
Mám 191 a ta 1. třída mi přišla fajn, celkem originální je že to má takové šuplíky na nohy. Rozhodně lepší než velkoprostory u ČD, kde je nulové soukromí. Doporučuji mrknout na YT na video od Pete Brandy.
Tak tak. Televize z dětského koutku řvoucí v 6 ráno na celý vůz.
Ale abych jen nekritizoval. Sirius má dobré chodové vlastnosti. Dokonce to vypadá, že se vrtí méně než Flirt.
A děti to sledují?
Zaujaly mě ty cedulky na wc…na jedné je pořadí jazyků CZ-ENG-PL-SK, na další ale CZ-ENG-PL-další ENG…Divné a lajdácky působící. Jak můžeme věřit, že výrobce dodá skvělý vlak, když si neporadí ani s jednoduchou sadou nálepek?
Ty jsou dobrý bizár. Nejvíc smysl dávají většinou nápisy v polštině, ale třeba u dveřních tlačítek jsou prohozené.
Děkuji panu Petrovskému za další reportáž, vždy si ji rád přečtu. Dlouhodobě ale mám pocit, že to hodnocení daného vlaku, či vozu použitého při cestě, není úplně objektivní. Jakmile totiž je nějaký interiér dostatečně „neuzpůsobený“ pro cestujícího typu obr, tak je to všechno špatně. Mám 175 cm a nemám nikde problém se vlézt, či pohodlně se usadit s nějakým tím prostorem kolem sebe a už vůbec mě nehrozí, že bych někde zavadil o kamerový systém. A takových cestujících je drtivá většina a proto jsou ty vlaky tak konstruovány. Ale v podstatě tedy z reportáže nemohu usoudit, zda pro člověka normálního… Číst vice »
Takže navrhuji kvůli objektivitě na každé hodnocení vybraný obr, trpaslík a pak lidé o výšce 190/180/170/160/150. A všem se preventivně zakáže zmiňovat svou výšku, aby to náhodou nebylo láteření, které by někomu mohlo být nepříjemné.
Upozornění: tento příspěvek obsahuje sarkasmus.
Člověk 185 cm je pro vás obr???
Jestliže jsou u nás ve společnosti i lidi, kteří mají nad dva metry – sám jich znám několik, mužů i žen, nejvyšší má stejně jako pan Petrovský – tak musíme věci konstruovat tak, aby se tam pohodlně vešli i oni. Není to stejné jako s obezitou – s tou můžete pracovat, ale nohy si kvůli tomu, že jste vysoký, asi neuříznete. Často se přitom dá pohodlí vysokých řešit i poměrně jednoduchou cestou. V hotelu například tím, že postel nebude mít čelo, aby si dvoumetrový člověk mohl natáhnout nohy. Vám to tak nepřijde, protože máte „jen“ těch 175 cm, ale vysocí… Číst vice »
Samozřejmě, že každé hodnocení či recenze je z části subjektivní, ať se autor snaží, jak chce. A je to tak v pořádku. Naopak vyzdvihuji, že tuto recenzi sepsala osoba s vysokým vzrůstem, protože nejlépe vystihne pohodlnost pro celou škálu populace. Kdybyste ji psal třeba vy, s podprůměrnými 175 (nic proti, jen konstatuji 😉), tak by sis stěžovala velká část publika, že to není pro ně. Recenze je tu již druhá, což je také fajn, máme srovnání. Mimochodem, jednotkou jsem nejel, měl jsem nějakou představu, kterou autor potvrdil. Byl jsem totiž před lety ca měsíc v Číně a stejný pocit z… Číst vice »
Todle je taková učebnicová ukázka toho, jak veškerý naděje může zabít specifikace zákazníka.
Protože představit si tendle „wish“ interier v InterJetu, výsledek by nebyl o moc lepší.
Děkuji za článek a požádal bych zda by nešlo Siriuse popasovat spíše s InterPanterem, CityJetem a škodováckou NIM soupravou? tam mě ty jízdní doby přijdou srovnatelnější než půlhodinovky s Regiem a Pesou. Mě přijde CityJet co do železničního železa lepší ale zas rozteč sedaček a jejich tvrdost horší než u Panterů a šířka uličky jak v Kotasově Astře.
Ja ted mezi regio a inter panterem moc velky rozdil nevidim
Já se svezl 665 do Kolína a tam těsně přestoupil na InterPantera směr Brno. No ten kontrast nemohl být větší. Seděl jsem v obou soupravách prakticky na stejném místě (čtyřka za přechodem z předposledního do posledního vozu, u číňana dvojka). Ty rány a rázy nalevo napravo už po odjezdu z Kolína, docela hrůza a to jsme ještě nejeli ani těch 120 km/h jako do Kolína. Takže pro mne docela překvapení, jak 665 jede klidně a svižně. Interiér je věc objednatele, ale poměrně málo místa je v obou jednotkách (2. třída), v tom není zásadní rozdíl.
Je to tak. Tento Panter, neskutečné, jak lze pneumatický podvozek udělat nepohodlný.Jak lze v cca 2010 pokazit podvozek. Je to můj názor.. Můj názor, že to měli hodit do koše. A udělat nový vlak. Ale pantery se kupují dál. Ačkoliv s těmi novými verzemi jsem nejel. Ale už jen, jak to trčí ven je..
Sice jsem s tím nejel, ale vím že to stojí za houby, že? 🙂
Měl jsem možnost jet RegioPanterem z Plzně do Ostravy a oproti starým Panterům jsou ty podvozky sto a jedna. Takže bych to srovnával spíše s aktuální produkcí.
Čínský vlak..no moderní to moc není sedačky polostátní..kravina. to WC taky nedodelek ..prý proud.. tak to prelepim vida.
Zdravím. Mám takovou blbou otázku. Jak poznám kdy jede? Rád bych se s tim projel.. Dekuju
1305 (8:36 Ústí nad Labem – Kolín 10:40) /1304 (Kolín 11:14 – Ústí nad Labem 13:17) /1311 Ústí nad Labem 14:36 – Kolín 16:40 a 1310 (Kolín 17:14 – Ústí nad Labem 19:17). V rezervačním systému jsou označeny.
Právě jedu ve vlaku 1305. Bohužel zde jede klasická souprava.
Tak doporučuji hlavně rezervační systém
Děkuji za radu, bohužel jsem na to přišel až když jsem byl ve vlaku. Tak toho alespoň využiji příště
Dobrý deň, nastala nejaká chyba v rezervačnom systéme? Lebo od dnes vidím na všetky spomínané linky rezervačný systém klasických vagónov. Je možné, že jednotky nebudú nasadené v najbližších dňoch? Ďakujem.
Provádí se na ni nějaký stupeň údržby
Když jsem se ptal dnes průvodčí, tak říkala, že je na údržbě a měl by jezdit zase od pondělí
Třeba ho konečně odvezli vyluxovat 😀
Zrovna jsem se chtěl na to zeptat.Přístí týden mám v plánu ho vyzkoušet.
Tak zřejmě asi nic v rezervačním systému stále nejsou jízdenky na ten vlak
Díky za super článek, z toho co jsem zatím v českých médiích četl nejlepší a nejpodrobnější 🙂
Díky moc. :-)
Až na to že vůbec.
:-D Srandy kopec.
Máte recht, lidi už vůbec nemají smysl pro humor. Místo toho, aby se pobavili nad vtipnou narážkou na vlastní nebo (v tomto případě) cizí osobu, hned chtějí demonstrovat na Václaváku nebo vyhledat služby nějakého absolventa rychlokurzu v Plzni.😁 Pan Aleš reagoval zcela přirozeně a přiměřeně. Ale mínusáři hned o 106 sází záporné palečky jako by šlo o život. 😡
Pane Petrovský, nehodlám nijak napadat vaše pocity z různých provedení sedadel a kanapí instalovaných v tomto vlaku, ale jak zde někteří s přehledem napsali: – jedná se o VOLITELNÝ prvek interiéru a kdo ví, co a za jakých podmínek si kdysi pan Leoš s dodavatelem nasmlouval – jedná se o prototyp, je to tedy pouhý „pokusný králík“. Pro vás, jako známého světoběžníka, by neměl být problém, při vašem následujícícm výjezdu za „vagonovými hospodami“ zařadit jako vložku jednu cestu Westbahnem, který s vozidly CRRC jezdí zcela běžně a v rámci objektivity popsal váš „sedací komfort“ kterého se vám v ních v… Číst vice »
Ano, ale tahle jednotka jezdí v takové podobě jakou má a s cestujícími. Navíc na objednávané lince MD. Takže se hodnotí ve stavu v jakém je teď a tady. Je přece nesmysl říct, že jednotka od výrobce abc sice za nic nestojí, ale v jiné jednotce v jiném státě od stejného výrobce je svezení super, tak je super i tahle.
Mám za to, že Westbahn s Čínskými duplexy ještě běžně nejezdí. Prozatím jsem viděl jen samé Stadler Kiss.
Westbahn má mít od CRRC pronajaté 4 kusy a od Stadlera zakoupil 16 nových Kissů do svého vlastnictví.
Nedávno jsem jedn CRRC duplex pro Westbahn zahlédl v areálu RailAdventure v Braunschweigu. Myslím tedy, že testování a získání certifikace ještě není u konce.
Ak chcete vidieť ešte väčšiu katastrofu, tak príďte prosím spraviť článok o slovenskom KISSe. Jedným slovom, interiér je des a hrôza.
No nevím, kolik lidí žije v ČR s výškou 200 – 210 cm, určitě nejsou prioritou při návrhu interiéru vlaků obecně. Zatím nikde nepadla cena Siriuse. Pokud bude o 1/4 nižší než konkurence určitě si své zákazníky najde.
Tak jasně. Pokud v ostatních vozechba jednotkách takový problém není, tak je jasné, že za to Sirius oprávněně schytá kritiku.
Přesně tak, udělejme všechny sedadla optimální na průměr.
Menší člověk se do větší sedačky vejde, ale naopak to neplatí. Takže to polovině vyhovovat nebude a děcka budou stějně mávat nohama ve vzduchu.
Jo, nedávno takto prý jeden kraj dimenzoval kapacitu vozidel na průměrnou obsazenost…
Počet žen s výškou kolem dvou metrů je zanedbatelný. Ne tak v případě mužů. Průměrná výška mužů v produktivním věku byla před pár lety 181 cm. Standardní odchylka je nějakých 7 cm. za předpokladu normálního rozdělení to znamená, že nad 195 cm mají nějaká 2 % dospělé mužské populace v produktivním věku, tzn. někde v rozmezí 0,5-1 % celé populace. Nad ~202 cm má <0,1 %. V absolutních číslech to vychází, naivním výpočtem, něco přes 70 tisíc lidí přes 195 cm. Tento vlak má kapacitu 300 cestujících. Řekněme, že když je ve vlaku 100 lidí. bude v něm téměř jistě… Číst vice »
Nesoudil bych tuto jednotku podle uspořádání interiéru, je poplatné objednateli, a byl bych shovívavý i co se týče zpracování. Je třeba si uvědomit, že se jedná o prototyp primárně určený k získání certifikace.
Co si dovolím kritizovat, jsou velice pomalé dveře.
To je ovšem znak všech nových vlaků, čekajících na vysunutí schůdku.
Je běžné vidět tam, kde se to objevilo poprvé, neustálé mačkání dveřních tlačítek cestujícími, kterým se zdá čekání dlouhé.
Na to zpočátku doplatily pušpuly, když cestující stálým mačkáním zblbli dveře tak, že musel být upraven SW.
Když oni jsou lidi navyklí z tramvaje a MHD obecně, že zmáčknou, ono se rozsvítí a po zastavení se otevřou dveře bez dalšího mačkání.
U vlaku neudělá nic a zmáčknutí není ani cítit, je to dotykáč, ne tlačítko. Ergonomie … u toho chyběla.
Přesně to mě napadlo, když jsem čekal, až se dveře otevřou. Stačilo by, aby se tlačítko po stisknutí rozsvítilo, aby bylo vidět, že systém pracuje.
Jezdím velice často na pražských elefantech, kde elefanti po modernizaci dostávají upravené dveře se systémem podobný tramvajím. Tlačítko zanechá odezvu, je příjemné na dotyk. Přesto po zmačknutí předvolby jsou tací, co musí po zastavení tlačítko zmáčknout. Velmi často se objeví nedočkaví experti, kteří to tlačítko musí zmáčknout 10x a vícekrát..
Odkdypak push-pully vysunují schůdky ?
A to „stálé mačkání“ trvá dosud…….
Za největší experty považuji cestující na S2/S3 kolem Brna. Tedy hlavně ty, kteří čekají na nástupišti a zvládají mačkat tlačítka ještě před úplným zastavením vlaku. A pak se diví, že se neotvírají. Přitom stačí počkat až tlačítko zezelená (signalizace odblokování), a při následném stisknutí, dojde k otevření. Z venku totiž nefunguje poptávka (dopředné stisknutí), jako uvnitř.
Ano, řešení interiéru jde za kupcem. Ale kvalita zpracování? Asi kulturní rozdíl, ale mě přijde normální, při prvním průniku na nový trh, snažit se zapůsobit dobrým dojmem. Jistě, certifikace, ale i během ní ten vlak poutá pozornost nejen šotoušů, ale i potenciálních zákazníků.
Ještě hodně záleží na tom, kolik to celé stálo.
Testovala se jednotka, která je aktuálně v provozu. A vozí cestující na objednávané lince. Až bude v provozu lepší, tak se určitě také svezu.
Odporné ty fotky sedaček. A přesně tohle je liberalizace soudruzi. Máte se na co těšit.. Vyhraje ten kdo tam nacpe požadovaný počet sedaček. Tedy co nejvíc. A to je celé. A nejlevnější.. vlak všechno. Z těch fotek asi je celkem mi jasné, že o kvalitu tady nejde. A pohodlí cestujícího.. To v soutěži není + vysoké jízdné. Viz Brno Ostrava. Vlak z ČÍny..
Zatímco jinde jezdí flirty. V Rakousku Railjety a ICE. Nebo cityjety.. Za 2kč/km s jejich platy. Když jsem to před nějakou dobou procházel.. Vtipné že..
Není na místě kritizovat výrobce, ale dopravce, který si takové počty, rozmístění a typ sedaček objednal.
To není pravda. Objednatel by měl specifikovat i rozměry těch sedaček / místo na nohy (není-li na to nějaká ČSN), jinak to motivuje dopravce, aby do vlaku nasázel sedačky s rozestupy jak ve filipínské nízkonákladové aerolince.
Tuto konkrétní jednotku si objednala společnost LeoExpress pro svoje aktivity a na vlastní riziko. Jednotka nebyla objnednávána pro konkrétní zakázku v režimu základní dopravní obslužnosti, kde by si podmínky určoval kraj nebo MD, a proto jde řečení interiéru čistě za dopravcem, který jednotku objednal.
Pokud objednatel určí, že sedák bude minimálně 800×600 mm, rozteč mezi sedačkami v řadě bude minimálně 1400 mm, proti sobě 2200 mm, tak to tak bude.
Cena jednotek je všude stejná, podobně jako cena elektřiny či nafty. A mzdové náklady nejsou tak významné. Navíc v Rakousku či částečně v Německu jsou vlaky využívanější dopravní prostředek, kdežto v ČR jsou reálně až ta auty a autobusy (viz. statistická data). Důvodů je několik. Jednak trasování, které v regionech neodpovídá hlavním přepravním proudům, některé zastávky daleko od měst, traťová rychlost.
2200 mm rozteč čtyřek proti sobě, to docela sedí na Bdt.
Bohužel má Bdt několik nevýhod: Pomalá výměna cestujících a zkuste do něj naložit kočárek. Áno širší představek je na opačné straně vagonu a tady vedle… taky! Nehledě na staré lidi o holích, nebo strojvedoucího pnedolína, který přišel o nohy. – ani 6.000.000 mrtvých řidičů mu je nevrátí.
Tohle fakt není liberalizace.
To je hledání klacku na psa.
„Vyhraje ten kdo tam nacpe požadovaný počet sedaček.“
Ano, známe, vůz Bdmtee, přezdívaný Honecker. Co ten má ale společného s liberalizací? To samé prkenné sedačky v 810, aby se jich tam vešlo co nejvíc.
Jen drobnost, u nás na severu se vždy říkalo „na Střekov“, je to městská čtvrť, nikoli samostatné město. Prostě jako na Smíchov, na Klíši, na hlavák, na západ, na Vinohrady…
Ale do Dejvic, do Bubenče, do Malešic, u nás na jižní Moravě dop Bystrce… Je to různé.
OMG jak to souvisí se Střekovem? Ano, u některých městských částí a stanic se používá předložka NA, u některých DO.
V případě Střekova se možná někdy před sto lety používal tvar „do Střekova“ (i když tehdy spíš „nach Schreckenstein“), ale od roku 1939 je Střekov součástí Ústí, a co jsem živ, používá se tvar „na Střekov“.
Předložky jsou někdy potvory a pro neznalé místních poměrů jsou záludné (do Králova pole, do Komárova, do Bystrce [do pražských MČ jsem se raději nepouštěl, nejsem až takový znalec]). Každopádně díky za upřesnění.
na Malou Stranu, na Zbraslav, jinak asi většina pražských MČ bude „do“
Zato ovšem na Vinohrady, přičemž jak Vinohrady, tak Černá pole (do Blekfildu) jsou na kopci.
Černá Pole moc na kopci nejsou, když i na Lesnou stále jedete spíš do kopce
Hm, asi jako na Šumavu ale do Krkonoš.
U brněnských čtvrtí mě napadá jen na Kameňák nebo na Zluťák, ale tam jen proto, že jsou to „kopce“.
Pesa Elf mě překvapila. Chodové vlastnosti celkem slušné a sedačky velmi pohodlné. Personál Regiojet ÚK velmi milý ale jinak RJ klasika, uvnitř čisto jaks taks a zvenku katastrofa, že ani přes okna vidět nebylo.
Překvapila i nová generace Regiopanterů v Olomouckém kraji. Proti těm starším, je to zlepšení o 100%.
Ale poličky na zavazadla podélně, ne příčně. Když sedím do uličky a dám si kabát na háček, má cestující u okna u sebe 2 kabáty, které mu překážejí. A nejsou zde uzavřené oddíly, jako třeba u nás v 560.
A 1. třídě, která není 1. třídou (to by soudruzi nešlo, aby si někdo připlatil za větší sedadadlo, hromadná doprava musí být rovnostářská socka), čumíte do zdi jak u toho Číňana…
Mě to zas tak strašné nepřišlo, ale nemám teda 2 m, ale jen 1,8 m. Pořád lepší než to čím Regiojet jezdí normálně.
Mňa pobavil ten výsuvný otoman v biznise, ktorý ale nemá na konci žiadnu zarážku, takže v procese jeho vysúvania z celej tej konštrukcie vypadol na zem a už sa mi ho nepodarilo narvať naspäť 🙂
Mohl jste potrápit číňana a odnést si suvenýr 🙂
Poctivo som to nechal pod sedačkou 😂
Ale notak, rozkrádání socialistického* majetku je trestné, týká se to i tabulek z lokomotiv.
*) stále ještě to patří číňanovi
Jednotky jsou skutečně jakési vzorky nebo showroom, jak je uvedeno v článku. Měly sloužit k získání atestů k průniku na evropský trh.
Budouci majitel, pokud to vyjde, by je rad nechal tam, kde aktualne jezdi.
Srbija voz převezme linku R23?😀
Prý už žádné se nebudou kupovat. Toto je první článek, který vlastně popisuje moje pocity z tohoto vlaku. Ještě bych dodal, že ulička je úzká, pomalu jako v dálkových autobusech.
Jel jsem s tím ve dvojce a nezdálo se mi to tak špatné, jak píše autor. Ale proti autorovi jsem prťavý. Držáky na jízdní kola jsou opravdu příliš vysoko, dveře svou pomalosti znervózňují neznalé cestující a další dveře jsou dost daleko na doběhnutí, …
Zajímala by mě dostupnost náhradních dílů a servisu. V CZ obch. rejstříku jsem CRRC nenašel, na vlaku je adresa CRRC ve Vídni, AT. V Evropě jsou tyto vlaky jen 2?
Také jsem neměl s druhou třídou nějak velký problém. Jet s tím dál než ty 2 hodiny bych určitě nechtěl, ale přijde mi, že na R to stačí.
Příště vymyslí tyče s háky na maso, které si stojící cestující vrazí pod žebro a zavěsí se.
Mě spíš než „čínský přístup“ k řešení a rozměrům interiéru připadá pozoruhodné, že ty vlaky vznikly na objednávku české firmy – takže tohle všechno nejde primárně za „číňanama“, ale někým od Leo Expressu, kdo to takhle odsouhlasil a objednal.
Tak ujetý návrh paštikáře je věc jedna, co mě zaráží je že kulhá zpracování.. Zajímalo by mě, jaká je výstupní kvalita těch jejich rychlovlaků, vždyť jsou největší výrobce na světě a tohle má být referenční zakázka
Zkuste mrknout na nějaká videa od Čočíka na YT, možná to tam komentuje.
Mě by zajímalo jak moc detailně ty požadavky na interiér Leoš zadával. Nedivil bych se kdyby řekli jen „dejte tam nějaké neotřelé super věci“ a hotovo.
Na netopýry..
Pokud to bude jako u jiných jejich výrobků, tak do pěti let to vypilují a budou vyrábět v evropské kvalitě. 🙁
Dávám tomu 3 roky, Číňan jede!
5 let než to dostali do provozu s lidmi není zrovna rekord
Rekord je, že to dostali do provozu s lidmi. Nám se to například v Německu s Pendolínem nepovedlo.
No vlaky už dělá nějaký pátek. A tady to moc nevypadá, že by se přetrhl. Jak to tak bývá podobně s koloběžkama a tak. Prostě klasika.
Když srovnám děčínské Pantery a Siriuse, tak pohodlnější mi přišel Panter. Sirius je ok na cestu max. do 30 minut, delší trasu už ne. V Panterovi hoďka cesty v pohodě.
Děčínští Patheři jsou první generace?
Ano.
Díky za článek a za popis. Ano vyznívá to nedotaženě, to přirovnání se studenty pobavilo.
Díky!
I já jsem se musel s touto jednotkou svézt a já byl o něco spokojenější… Řekněme si na rovinu : Kde najdeme na rychlících v ČR nízkopodlažní jednotky??? Max. na trase Praha- Brno. Každopádně za mě by se tato jednotka hodila spíš na trasu Praha- Ostrava . A Regiojetu by se myslím teď hodila. Aspoň by se uvolnila kapacita vagónů.
To je sice možné, ale v tomto „komfortu“ by se na to cestující mohli stejně tak vykašlat…
na Moravanech taky jezdí nízkopodlažní jednotky
Na rychlících hlavně nemají být nízkopodlažní jednotky, ale zvedací plošina pro vozíčkáře. Protože prostě nízkopodlažní vůz není proti klasickému tak chodově klidný ve vyšších rychlostech a na delší cestu, nehledě na to, že pak nikdy není průchozí podlaha po celé délce soupravy a neprojede vozíček s občerstvením a tak zatímco z Prahy do Žďáru mi pivo přinesou, do Letovic si ho musím koupit na nádraží.
„mi pivo přinesou“
Což je oproti manipulaci s plošinou pro vozíčkáře docela marginální problém a dalo by se to řešit vhodným řazením soupravy.
To záleží na četnosti zastavování a obvyklé délce jízdy, tato linka je ideální pro nízkopodlažní jednotku, luhačovický rychlík spíš pro tu klasiku.
Hm….. A proč těch jednotek po Evropě jezdí víc a víc?
Nízkopodlažní ta jednotka není. Má nástupní hranu 760 mm nad TK ne 550. Na dálkové linky se všemi peróny o výšce 550 mm nad TK budiž, ale třeba v ÚL na západě se z toho lezlo blbě.
To je otázka, co je nízkopodlažní. Když polská pesa přijede do Bohumína, už také není nízkopodlažní, i když celou cestu z Katowic byla.
A podobně 914 v Cieszynie.
Titulek geniální, lépe bych to nepopsal 👌
Díky 🙂