Na úsek D55 z Olomouce míří archeologové, ŘSD jedná se zemědělci
Nejvyšší správní soud řeší kasační stížnost již přes půl roku.
Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) udělalo další posun k zahájení stavby dalšího úseku dálnice D55. Pro úsek Olomouc – Kokory již vybrala firmu na provedení záchranného archeologického výzkumu.
Zakázku za 17,7 milionu korun získala společnost Samson Praha, vyplývá z registru smluv. „Na zahájení prací už byl vydán pokyn, mělo by se začít do 14 dnů,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
ŘSD před dvěma týdny vypsalo soutěž na zhotovitele. Odhadovaná cena je 2,41 miliardy korun. Ještě loni byla odhadovaná cena podle informačního letáku 2,26 miliardy korun. V úseku už běží od jara přípravné práce, zakázku získala Eurovia CS.
Na D55 ale nemá ŘSD stále pravomocné stavební povolení. Původně ho vydalo už loni na podzim ministerstvo dopravy, Krajský soud v Ostravě ale vyhověl žalobě společnosti Agra Velký Týnec. Rozhodnutí zrušil a vrátil k dalšímu řízení. Ministerstvo dopravy a ŘSD podaly kasační stížnost, Nejvyšší správní soud ale dosud nerozhodl. Na verdikt ŘSD čeká přes půl roku.
Zemědělský podnik proti stavbě bojuje dlouhodobě. Krajský soud v Ostravě označil za problém koordinaci výstavby souvisejících staveb pro zemědělský areál. Už dříve firma uvedla, že jí vadí budoucí trasa hlavně v tom, že by místní skot přišel o prostor pro klidnou pastvu. To by se pak údajně mohlo negativně projevit jak na životě samotných zvířat, tak na produkci živočišných výrobků, zejména mléka.
„Stále hledáme možnost dohody s Agra Týnec a věřím, že se nám to podaří a situace by se tak vyřešila,“ řekl Mátl.
Celkem 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55.
Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech. Trasa křižuje i navrženou trasu průplavu Dunaj – Odra – Labe. Protíná i regionální biokoridor, který přechází ekoduktem. Na konci trasy vznikne odpočívka Majetín.