Na trhu ojetých vozů meziročně ubylo 50 tisíc aut, jsou nejstarší za posledních osm let
Průměrné stáří ojetých automobilů nabídnutých v letošním roce na českém trhu vzrostlo na 11 let.
Během právě končícího roku si čeští řidiči mohli na trhu s ojetými automobily vybírat z celkem 785 550 vozů, průměrná cena činila 190 tisíc korun. Průměrné stáří vozů vzrostlo na 11 let, což je nejvíce za posledních osm let. S poklesem a stárnutím nabídky se potýkají i další středoevropské země: Slovensko, Polsko a Maďarsko. Vyplývá to z pravidelné analýzy trhu ojetých vozů, kterou provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Letos zřejmě více než kdy jindy dopadly na trh s ojetými automobily důsledky nejen inflační krize, ale také téměř deseti měsíců trvajícího konfliktu na Ukrajině. To se projevuje především nedostatkem surovin, jemuž se nevyhnula ani oblast automotive. To se pochopitelně projevilo i na počtu ojetých aut v nabídce států V4,“ píše se v analýze.
Zatímco v roce 2021 si čeští zákazníci mohli vybírat z celkového počtu 838 572 vozů, letos to bylo 785 550. Propad v nabídce zaznamenaly i další evropské země jako Polsko, kde nabídka klesla o více než 300 000. Jednou z mála výjimek je Slovensko, kde je meziroční nabídka v podstatě stejná, a to 381 078 automobilů.
„Přestože se trh poslední roky potýká s úbytkem celkové nabídky nových i ojetých automobilů, poslední měsíce došlo na sekundárním trhu ke stagnaci. Auta neubývají takovým tempem a cena se již několik měsíců drží okolo 190 000 Kč. Nicméně v případě ceny jde i tak o absolutně rekordní hodnotu. Meziročně se ceny zvedly o více než 18 %. Rekordní je i hodnota stáří nabízených aut, která se v letošním roce vyšplhala na historicky nejvyšší mediánovou hodnotu, a to 11 let. Bohužel velkou roli hraje stále dovoz nekvalitních přestárlých ojetin ze zahraničí,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings.
Zdražení se dotklo i dalších zemí Visegradské čtyřky. K nejmenšímu meziročnímu růstu (o 15 %) došlo na Slovensku, a to ze 145 200 na 167 000 Kč, v Polsku o 22 % na téměř 124 000 a v Maďarsku dokonce o téměř 28 % na 141 900 korun.
„Čeští řidiči se zejména za poslední rok naučili vnímat automobil nejen jako nutný přepravní prostředek, ale také jako určitou investici do budoucna. Přestože ceny ojetin za poslední měsíce stagnují, očekáváme, že příští rok opět porostou, byť ne už tak vysokým tempem. Auta si tak déle drží svoji hodnotu a velká část z nich je díky klesající nabídce nedostatkovým zbožím,“ doplnila Topolová.