Na Slovensku tragédii zabránilo ETCS, podobný problém měl na stejném místě minulý týden RegioJet

Srážka vlaků na Slovensku. Zdroj: ŽSRSrážka vlaků na Slovensku. Zdroj: ŽSR

První sdružení dopravců vyzvalo úřady k zavedení výhradního provozu pod ETCS.

Tragičtějším následkům nedělní srážky vlaků nedaleko Bratislavy zabránil zabezpečovací systém ETCS v lokomotivě řady 350, která táhla expres Tatran. Vyplývá to z dnešního vyjádření šéfa správce železniční infrastruktury ŽSR Ivana Bednárika. Lokomotiva narazila do regionálního expresu, jehož strojvedoucí s největší pravděpodobností chyboval a projel návěst zakazující jízdu. Expres Tatran do něj narazil zezadu.

Nehoda ukazuje rozdílný přístup k provozu s ETCS. V Česku je na hlavních koridorech takzvaný výhradní provoz. Na tratě s tímto provozem nesmí hnací vozidla bez mobilní části ETCS. Na Slovensku takové striktní opatření není. Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) v prohlášení uvedla, že nehoda by se pravděpodobně nestala, pokud by systémem ETCS byly vybaveny oba uvedené vlaky. Úřady vybídla k tomu, aby podobně jako Česko vypracovaly harmonogram, na jehož základě by na moderních tratích mohly nově jezdit pouze vlaky s ETCS.

Bednárik uvedl, že osobní vlak bez ETCS projel ze stanice Pezinok návěst zakazující jízdu a dosáhl rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině. Následně do něj zezadu narazil dálkový vlak z Košic, který s využitím systému ETCS před kolizí brzdil. Kdyby byly vybaveny ETCS oba vlaky, k nehodě by téměř s jistotou nedošlo. O zavedení výhradního provozu v obou zemích rozhodují ministerstva dopravy, nikoliv správci infrastruktury.

„Máme velké štěstí, že překážka na trati byla v pohybu,“ řekl Bednárik, který je podle některých českých médií jedním z kandidátů na funkci ministra dopravy v nové české vládě vznikající po říjnových sněmovních volbách.

RegioJet chybující vlak nedojel

Nehoda si vyžádala desítky hlavně lehce zraněných. Policie v případu zahájila stíhání pro trestný čin obecného ohrožení. Podle listu Hospodárske noviny (HN) minulý týden hrozila u Bratislavy podobná srážka dvou vlaků, včetně rychlíku českého soukromého dopravce Regiojet. K události došlo v opačném směru.  „Rychlík soukromého dopravce osobní vlak nedojel. Zastavili jsme ho v Pezinoku,“ citoval list Bednárika.

Podle Bednárika ve vlacích, které se v neděli srazily, cestovalo dohromady 1020 osob. Upřesnil tak informace ministra vnitra Matúše Šutaje Eštoka o asi 800 pasažérech. I během dneška tam vlaky nabíraly zpoždění, některé spoje na této vytížené trati ZSSK odřekla.

Podle šéfa nejsilnějšího opozičního hnutí Progresivní Slovensko Michala Šimečky by v normální zemi ministr dopravy okamžitě podal demisi, bez ohledu na příčiny vlakové nehody. Šimečka zároveň odmítl Ficův postoj, podle něhož kritici mají počkat na závěry vyšetřování.

S využitím ČTK

Tagy AROS ETCS slovensko Železnice Slovenskej republiky Železničná spoločnosť Slovensko ŽSR ZSSK
193 komentářů