Na Slovensku letos otevřou nejvíce kilometrů dálnic za poslední desetiletí, vloni neotevřeli jediný nový úsek
Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023
Otevřeno bude 5 nových dálničních úseků.
Na Slovensku to bude na dlho veľký počet km. Potom sa zas bude dlho čakať. Je tam viacero problémov. 1. Stavajú sa drahé úseky. Sú tam tunely tak to bude drahé. Na rovine za tu cenu ste schopný postaviť 50km na miesto 15km s tunelom. 2. Problém je že sa stavia len z EU peňazí. Vláda nechce dávať niečo naviac.
Bohuzial majú iné priority.
Som zvedavý či začnú stavať tunel Karpaty alebo od neho upustia.
Ta D1 v úseku Hubová – Ivachnová, se staví od roku 2013. 15km délky, je to fakt k smíchu a hezký výsledek rusofilné vlády hlupáků a zlodějů. Počítám, že se tam bude u otevření přeskakovat i vatra. R3 je realizována jako silnice I. třídy, uspořádání 1+1, a taky se staví hezkou řadu let. D1 u Bratislavy je rozšíření, tedy čirá nula nových km. Jezdit na Slovensko je za trest, ale chápu že občané SR si tohle zvolili a tudíž to takhle chtějí mít.
Tak sesuv půdy by tam nastal asi i kdyby byl PM Šimečka…
To je spíš důsledek nedostatečného geologického průzkumu a snahy ušetřit.
Zosuv by tam nastal, ale keby sa nešetrilo na prieskume tak by tam vôbec nestavali, klasický slovenský šlendrián bohužiaľ. Je samozrejme pravda, že terén na Slovensku je náročnejší, ale keď sa to spojí ešte s diletantizmom tak výsledok je presne takýto.
Přeskakování vatry není nic proti tyjátru, jaký se odehrával za Mečiarovy vlády, když se otevírala D1 pod Tatrami.
Žádné pouze vloni. Neotevřeli ani kilometr dálnice v letech 2023, 2022, 2018 a 2016, to je za posledních 10 let.
Bude to celkem 38,2 km. Prosím neopakujte chyby toho videa, 47 km to opravdu nebude, 3,6 km na křížení D1xD4 nevzniká, jenom se dodělává křižovatka plus D1 se rozšíří. R3 opravdu není dálnice (udávají to jako poloviční profil), má celá dva pruhy, mosty většinou nejsou připravené na rozšíření, nikde to není připravené na rozšíření a dostavovat se to nikdy nebude. Je to prostě silnice I. třídy.
no oficiálne je to Rýchlostná cesta a spravuje ju NDS (D+R), nie SSC (cesty 1.triedy) a bude tam 100 kmh, takže sa to tvári ako „polodiaľnica “ :-). Máme takých viac. A potom máme absurdity typu štvorpruhová cesta 1. triedy Košice – Šaca, kde je síce 130 so značkami, ale 3 krát prerušenie (Pereš, Poľov, Ludvíkov dvor) na 60 kmh, lebo úrovňové križovakty a ešte aj prechod pre chodcov! Hold Slovensko – krajina neobmnedzených možností 😀
Jo, ta nedálnice z Košic k VSŽ je asi světový unikát, nechal bych to zapsat do UNESCO jako kulturní dědictví.
jeste mohlo byt urovnove krizeni s „elektrickovou rychlodrahou“ 🙂
to by byl teprve unikat
Asi jste ještě nebyl v Polsku, vy světový unikáte.
Ty SSC jsou taky státní? 🙂
Slovaci vyřešte dopravní situaci Čadca-Žilina.Evropský HNUS.
v loňském roce byly vypsané výběrové řízení na stavbu všech třech zbývajících úseků D3 včetně druhé roury tunelu Horelica. Tak snad se blýská na lepší časy
Všetci si to želáme, bývať na Kysuciach je dnes za trest…
A Žilina-Vrútky je taky lahůdka.
Ale těch peněz utopených v tom tunelu se už postavilo spousta domů, chat, apartmánů u jezera Como a možná i nějaká jachta kotví v Janově
To jsou strašný žvásty.
Kdy se v ČR vyřeší dostavba D52 Pohořelice – Mikulov? To je Evropská ostuda
Jde vidět že i na Slovensku se hýbou věci správným směrem. Ať jim to tempo vydrží a hlavně ať pořádně přidají. Držím jim palce.
Jak se to vezme. Po dokončení D1 k Hubové se vrhnou na navazující úsek do Turan. A postupně začnou dodělávat D3 od Žiliny na S. Ostatní stavby mají od stavebního povolení daleko.
Ve 2026 bude cca 16 nových km a pak dlouho nic. 2025 je takový vrchol.
Nejde až tak o stavební povolení, ale spíš o nedostatek financí. D1 Turany-Hubová bude extrémně drahý a D3 taky nebude nejlevnější. Pokud se něco dalšího do roku 2030 podaří zahájit, tak leda některé úseky R4 od Prešova do Polska
Jo. Poláci už makají na S19 na Prešov i na S1 na Žilinu. (letos konečně dokončí na S1 úsek u Wegierske Górky u hranic)
Presne … nedostatok financií … tie svine čo sú teraz pri koryte potrebujú strašne veľa peňazí aby sa dobre nažrali …
Navazující usek na Turany – Hubova se určitě ještě několik let stavět nebude.
NDS uvádí že běží soutěž na zhotovitele.
No právěže to spíš vypadá že po letošním zprovoznění zmíněných úseků + tunelu Višňové 02/2026 toho zůstane ve výstavbě naprosté minimum. Dodělá se rozestavěný severní obchvat Prešova (2027), zahájí se stavba zbývajících 25 km D3 mezi Žilinou a Čadcou (snad 2025) a možná extrémně drahého úseku D1 Turany-Hubová s 6km tunelem Korbelka (od 26/27) a to je VŠE. Na nic jiného k zahájení bohužel už nezbydou peníze.
Úroveň státu se skutečně neměří jen délkou otevřených dálnic…
To je mi jasné. Jen po x letech kdy se toho moc nedělo se začínají ledy aspoň trošku hýbat.
Začínají se ledy hýbat 🙂 To si snad děláte srandu ne. Nemají nic rozestavěno a povoleno. Takže ledy se zase hezky zastaví. Ale co chtít od vlády populistu a ruských mafiánů.
To je pravda. Proto je škoda, že Slováci nemají aspoň ty dálnice.
To by ale byl ještě tragičtější pohled.
Dokončiť D1 okolo Ružomberku s 8 ročným meškaním je pohnutie správnym smerom? Dokončiť obchvat Tvrdošína s dvojročným meškaním je pohnutie správnym smerom ? A D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (Strečno) škoda hovoriť …
A to nehovorím o tom, koľko nás to pohnutie správnym smerom stálo navyše …
Tunel Visnove zacali stavat v roku 1998, Hubova-Ivachnova meska tri roky, z Kysuc do Ziliny je zlepsenie v nedohladne… Nejakym Smerom sa veci hybu, to je pravda, ale ze ci spravnym…
Odporúčam si pozrieť, ako súdruhovia postavili pred pár rokmi križovatku D4/D2 na juhu Bratislavy, kde sa má stavbou triblaviny presunúť celá D1 resp. celý tranzit mestom. Z D4 na D2 ide len jeden smiešny pomerne krátky pripájaci pruh na D2, ktorý je aj na pripojenie na D2 pomerne krátky, a hneď za ním je další pripájací pruh z diaľnice z Viedne. Kapacita pre niekoľko desaťtisíc vozidiel denne ako lusk. Tam to bude pekná mela. Človek by povedal, že spraviť to horšie ako D1/R1 sa ani nedá, ale asi nič nie je neprekonateľné.
Souhlasím že na takový uzel to není rozhodně ideální, ale mě by zajímaly ty směry tranzitní dopravy, nechcete snad tvrdit že většina nákladního tranzitu jede z D2 od ČR na D1 směr Trnava? 😀 Navíc po novém obchvatu tento směr pojede reálně jen nákladní doprava, pro osobáky není důvod jet takto okolo, když můžou po D1 přes město. Nejsilnější tranzit přes Bratislavu je stejně od Maďarska na Brno po D2, druhým bude zřejmě z D1 (od Trnavy/Žiliny/Polska) do Rakouska (A6). Ani jedné z výše zmíněných dvou vazeb se zprasená křižovatka D2xD4 netýká, protože po ní projedou rovně buď po D2… Číst vice »
No nie je to celkom pravda. Ja som si to minule otestoval a išiel som dookola od Malaciek cez Lanfrancovi, D2-D4 a novým pripojením na D1 smer Trnava. Časovo to vyšlo cca rovnako, možno + 3 min ale hlavne sa človek vyhol Prístavnému mostu a plnej diaľnice cez Prievoz, Ružinov až po Zlaté piesky. A tým, že už je obchvat od leta bezplatný, tak ho začalo využívať aj viacej Bratisalvčanov. Napr z Petržalky do Rače ale aj na Pezinok je to najrýchlejšia cesta…
Tak to mi fakt hlava nebrala že něco takového mohli dopustit. Naštěstí i tam se pohli ledy.
No inak aj to odbočenie od AT hranice na D4 je fakt geniálne vyriešené … kratučký (cca 50 metrov) odbočovací pruh a šlus … dnes som sa trepal cez celú BA lebo som sa po prechode hranice (v pravom pruhu šiel kamión) nestihol zaradiť …
Bratislava mj. slouží jako hezký empirický důkaz pro všechny pražské ažbudeokruhisty, že bez návazných opatření MO ani PO dopravu v centru nijak neřeší.
Když se otevírala D1 z Vajnor do Petržalky, čekalo se, jak to odlehčí městu. Tranzit se přesunul, ale centrum se i tak zaplnilo dojíždějícími a z D1 se stejně časem stala jen další městská komunikace. Když teď D4 odvede tranzit z/do Rakouska ještě dál, uvolněné místo opět zaplní dojezd.
Aby bylo jasno, D1 i D4 jsou užitečné projekty, ale stejně jako pražský MO a SOKP samy o sobě magicky městský provoz neřeší.
Pred otvorenim Sitiny a D1 z Vajnor isiel cely tranzit cez Prazsku a Sancovu v centre. Otvorenie tych dialnicnych obchvatov pomohlo.
presne tak, len medzitým prešlo 20 rokov a bolo jasné, že je otázkou času, kedy sa D1 cez Prístavnbý most upchá. Myslím, že nikto,, vrátane projektanta v 70-tych rokoch netušil, že v roku 2010 bude Prístavný most najvyťaženiejšia komunikácia na Slovensku a že tadiaľ pôjde denne 100.000 vozidiel. Jeho rozšítenie na 3 pruhy sa riešilo už niekdedy v roku 2005, boli o tom debaty a relácie v TV aj rozhlase. Technicky to nebol problém rozšíriť na 3 pruhy zrušením širokého odstaveného pruhu, ale staticky by to ten most už nemusel vydržať. Preto tam vždy ostali 2 pruhy, napriak tomu, že… Číst vice »
No, a hlavne keď si človek uvedomí, že za tie prachy mohlo byť v BA plnohodnotné metro … čo to mesto potrebuje 1000 násobne viac ako ďalší obchvat ….
Z čoho by Bratislava to plnohodnotné metro živila, keď sa jej aj električková/trolejbusová infraštruktúra rozpadáva?
Tak třeba kdyby ti dojíždějící mohli jet autobusem jen na konečnou metra nebo nechat auto na P+R na konečné metra, nebo přijet vlakem a prestoupit na metro, tak to něčemu pomůže.
doporučuji navštívit zříceninu Likavského hradu, co je na fotkách, stojí to za to 👍
Nová dálnice pod Likavským hradem bohužel zůstala celá na povrchu. Přitom se nabízelo snížit niveletu a udělat dva krátké hloubené tunely, které by současně fungovaly jako ekodukty. Dálnice tak mohla být mnohem citlivěji zasazena do krajiny. Škoda, že se neinspirovali v Rakousku.
Úplně stejně se neinspirovali u nás Turnov -Jičín 😉
Myslíte v tom Rakousku, kde vede severojižní tranzitní tah téměř centrem Lince. A Vídně? Tak tam raději opravdu ne.
Myslím například S10 u Fraistadtu.
S10 je pouha spatne nadimenzovana SPMV, coz se ukaze az pod dokonceni tahu E55 a az se tam prelije tranzit. Par tunelu mezi pastvinami a stodolami neni zrovna zazrak. Hlavne kdyz se pak clovek musi procpat centrem Lince…
Vnímám trochu rozdíl mezi rokem 1975 a 2025…
Mistr Dálnice evidentně ne… 🙁
Tím hůř, ze s tím za půlstoletí nebyli schopni nic udělat…
Přivést dálniční obchvat do předměstských šmoulovů je trochu náročné na projednání i v Rakousku…
Ano. Rika se tomu neschopnost strategiskeho planovani.
Tah centrem Lince je hovadina stará přes 50 let. Tehdy jim to připadalo moderní.
Tehdy to nebyl tranzit..
A dnes je to skoro celé v podzemí
Tah centrem Linze je skoro cely v podzemi? :O
Zelezna opona padla v roce 1989. Nikoho nezajima, jak to bylo „tehdy“ ve 20.stoleti. Ted je rok 2025. V podzemi je pouze usek cca 450 m.
Spíš mě fascinuje zajebání poměrně úzkého údolí tou estakádou ze Zvolena na Košice. Nevím, jestli to nešlo vyřešit nějak nenápadněji…
To je jistě inspirováno dálnicí v Černé Hoře. 🙂
1) D1×D4 žádný nový úsek není, jen rekonstrukce a dostavba zbabrané MÚK. 2) Po Hubové-Ivachnové se mělo asi 8 let jezdit… No, nicméně doufejme, že to konečně klapne – a Višňové další rok. 3) R3 u Tvrdošína není dálnice, vždyť to je jen lepší jednička, není to čtyřpruh, jen půlprofil. Vážená NDS, označit to jako dálnici je klamání řidičů (to samé „D“3 a „R“2). 4) R4 je pěkný výsledek, konečně bude možné dojet z Bratislavy do Prešova po dálnici (přes Budapešť). 5) R2 je taky fajn, jen to bude hooodně dlouho dálnice odnikud nikam (napojení na R1 u Zvolena v… Číst vice »