Na Slovensku letos otevřou nejvíce kilometrů dálnic za poslední desetiletí, vloni neotevřeli jediný nový úsek

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Otevřeno bude 5 nových dálničních úseků.

V roce 2025 by se mělo na Slovensku otevřít 5 nových dálničních úseků o celkové délce 47 kilometrů. Jde o nejvyšší počet kilometrů otevřených dálnic u našich sousedů za poslední desetiletí. Upozornil na to kanál Popradská Okružná s tím, že vloni neotevřeli Slováci ani jediný nový dálniční úsek.

Ještě letos má být kompletně dokončena dostavba kontroverzního křížení dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Roky nenapojenou křižovatku dokončuje i s rozšířením a rekonstrukcí dálnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina polská firma Budimex. Po otevření bude dálnice D4 sloužit jako obchvat Bratislavy, přičemž odlehčí vytížené dálnici D1 vedoucí přes město.

Neexistující křižovatka dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Foto: NDS

Neexistující křižovatka dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Foto: NDS

Jedenáct let od začátku výstavby bude na konci roku hotov obchvat města Ružomberok. Jízdu do Tater zkrátí o čtvrt hodiny, městu uleví od tranzitní dopravy. Součástí stavby je i 3,6 kilometru dlouhý tunel Čebrať.

Liptovská D1 se po dobudování napojí na stávající čtyřproudovou dálnici směřující do Košic. Úsek Hubová-Ivachnová má po dokončení využívat až 20 tisíc aut denně.

Mapa obchvatu Ružomberka a další části slovenské D1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Mapa obchvatu Ružomberka a další části slovenské D1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Stavba vyjde na výrazně více než původně zasmluvněných 290 milionů eur bez DPH, což by bylo přepočtu asi 7,2 miliardy korun. Důvodem jsou úpravy trasy i opatření proti sesuvům půdy.

„V minulosti čelila stavba mnoha problémům. Objevily se sesuvy půdy, kvůli kterým bylo nutné stavbu přeprojektovat. U obce Lisková vznikla kvůli sesuvům svahu unikátní estakáda a u obce Ivachnová zase galerie. Tunel Čebrať se kvůli sesuvu prodloužil a jeho západní portál přesunuli do jiné polohy,“ uvedla ve videu Popradská Okružná.

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Na Oravě bude letos otevřena rychlostní silnice R3 z Tvrdošína do Nižnej. Výstavba nabrala dvouleté zpoždění kvůli sporům o cenu zakázky, kterou výrazně ovlivnila inflace. Na části trasy se také objevila nečekaně tvrdá hornina, kterou bylo nutné odstřelovat.

„Dokončení se dočká i nejdelší slovenská estakáda s celkovou délkou 5 kilometrů, vedoucí údolím Krivánskeho potoka. Díky tomuto úseku se prodlouží souvislá rychlostní silnice R2 ze Zvolena až po Tomášovce,“ dodala Popradská Okružná.

Nejdelší slovenská estakáda ve výstavbě.Zdroj: NDS

Nejdelší slovenská estakáda ve výstavbě.
Zdroj: NDS

U Košic pak bude otevřena jihovýchodní část obchvatu. Druhý úsek napojí dálnici D1 na rychlostní silnici do Maďarska. 14 kilometrová komunikace odvede tranzitní dopravu mimo Košice a na výchoodě Slovenska tak vznikne souvislá čtyřpruhová dálnice od hranic s Maďarskem až po tunel Branisko. Úsek je důležitý i pro nedalekou rozestavěnou automobilku Volvo.

Tagy D1 Slovensko Národná diaľničná spoločnosť NDS obchvat Ružomberoka slovensko
64 komentářů