Na Slovensku letos otevřou nejvíce kilometrů dálnic za poslední desetiletí, vloni neotevřeli jediný nový úsek
Otevřeno bude 5 nových dálničních úseků.
V roce 2025 by se mělo na Slovensku otevřít 5 nových dálničních úseků o celkové délce 47 kilometrů. Jde o nejvyšší počet kilometrů otevřených dálnic u našich sousedů za poslední desetiletí. Upozornil na to kanál Popradská Okružná s tím, že vloni neotevřeli Slováci ani jediný nový dálniční úsek.
Ještě letos má být kompletně dokončena dostavba kontroverzního křížení dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Roky nenapojenou křižovatku dokončuje i s rozšířením a rekonstrukcí dálnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina polská firma Budimex. Po otevření bude dálnice D4 sloužit jako obchvat Bratislavy, přičemž odlehčí vytížené dálnici D1 vedoucí přes město.
Jedenáct let od začátku výstavby bude na konci roku hotov obchvat města Ružomberok. Jízdu do Tater zkrátí o čtvrt hodiny, městu uleví od tranzitní dopravy. Součástí stavby je i 3,6 kilometru dlouhý tunel Čebrať.
Liptovská D1 se po dobudování napojí na stávající čtyřproudovou dálnici směřující do Košic. Úsek Hubová-Ivachnová má po dokončení využívat až 20 tisíc aut denně.
Stavba vyjde na výrazně více než původně zasmluvněných 290 milionů eur bez DPH, což by bylo přepočtu asi 7,2 miliardy korun. Důvodem jsou úpravy trasy i opatření proti sesuvům půdy.
„V minulosti čelila stavba mnoha problémům. Objevily se sesuvy půdy, kvůli kterým bylo nutné stavbu přeprojektovat. U obce Lisková vznikla kvůli sesuvům svahu unikátní estakáda a u obce Ivachnová zase galerie. Tunel Čebrať se kvůli sesuvu prodloužil a jeho západní portál přesunuli do jiné polohy,“ uvedla ve videu Popradská Okružná.
Na Oravě bude letos otevřena rychlostní silnice R3 z Tvrdošína do Nižnej. Výstavba nabrala dvouleté zpoždění kvůli sporům o cenu zakázky, kterou výrazně ovlivnila inflace. Na části trasy se také objevila nečekaně tvrdá hornina, kterou bylo nutné odstřelovat.
„Dokončení se dočká i nejdelší slovenská estakáda s celkovou délkou 5 kilometrů, vedoucí údolím Krivánskeho potoka. Díky tomuto úseku se prodlouží souvislá rychlostní silnice R2 ze Zvolena až po Tomášovce,“ dodala Popradská Okružná.
U Košic pak bude otevřena jihovýchodní část obchvatu. Druhý úsek napojí dálnici D1 na rychlostní silnici do Maďarska. 14 kilometrová komunikace odvede tranzitní dopravu mimo Košice a na výchoodě Slovenska tak vznikne souvislá čtyřpruhová dálnice od hranic s Maďarskem až po tunel Branisko. Úsek je důležitý i pro nedalekou rozestavěnou automobilku Volvo.