Na Ruzyni už přes měsíc „trčí“ nový letoun Wizz Airu. Úřad popsal, jak se ocas dotkl dráhy

Posádku letadla tvořil kapitán, který byl ve funkci velitele typu A321 poprvé.
Když letadlo stojí na zemi, nevydělává. V případě teprve půl roku starého Airbusu A321XLR s imatrikulací G-XLRA letecké společnosti Wizz Air už je tomu tak více jak měsíc. 11. září se při přistání na pražském letišti dotkl ocasem dráhy, od té doby stále zůstává na Ruzyni.
Incident tehdy zachytila kamera přenášející provoz z hlavní přistávací a vzletové dráhy 06/24. Letoun dosedl tak, že se od ranveje odrazil. Při druhém dotyku podvozku s dráhou se jí podle záběrů dotkla také zadní část trupu. Podle snímku publikovaného na sociálních sítích navíc u Airbusu došlo k poškození trupu. K tzv. tailstriku došlo na pravidelném letu Wizz Airu z londýnského letiště Gatwick
Další tailstrike v Praze. Airbus A321XLR Wizz Air (G-XLRA), dnešní přistání linky z Londýna/Gatwicku ve 13:39. pic.twitter.com/yLAuEVFcYN
— David Záveský (@D_Zavesky) September 11, 2025
Tailstrike je situace, při které ocas letadla narazí do ranveje. Může k němu dojít při vzletu nebo přistání, jako tomu bylo konkrétně dnes na Ruzyni. Příčinou bývá příliš velký úhel náběhu letadla.
Vážný incident
Posádku letadla tehdy tvořil kapitán, který byl ve funkci velitele typu A321 poprvé, a první důstojník, jenž byl v roli pilot-letící teprve potřetí. Během ILS přiblížení na dráhu 24 zvýšil pilot klesání z 480 na 768 stop za minutu mezi výškami 75 a 30 stop nad dráhou. Podrovnání proběhlo ve výšce 25 ft a letoun dosedl s podélným sklonem 6 stupňů, přičemž vertikální přetížení dosáhlo 2,54 g.
Krátce poté došlo ke zvýšení podélného sklonu až na 9,7 stupně, což vedlo k nárazu ocasní části trupu o dráhu a jejímu poškození. Úřad pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) označil událost ve své čtvrtletní zprávě jako vážný incident. Zveřejnil i fotografii zadní části trupu s viditelnými stopami po kontaktu s betonem.
Podobný incident se na pražském letišti stal 11. května. Tehdy se zadní částí trupu dotkl dráhy Airbus A321neo letecké společnosti Turkish Airlines. Jak vyplynulo ze zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), vážný incident tehdy způsobil chybný postup posádky.
Dozvuky květnového incidentu na pražském letišti: za náraz ocasu do dráhy mohou piloti