Na Pražském okruhu vzniknou automatické váhy kamionů. Připravuje se jich dalších šest
Podívejte se, kde jsou nyní váhy v provozu a kde se jejich instalace teprve chystá.
Na Pražském okruhu (D0) vzniknou do konce tohoto roku vysokorychlostní váhy pro kontrolu přetížených nákladních aut. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní probíhá veřejná soutěž na zhotovitele.
„Během instalace zařízení předpokládáme pouze částečné omezení provozu na D0 v režimu 2/2 zúžené jízdní pruhy,“ uvedl mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Předpokládaná hodnota zakázky je 58,33 milionu bez DPH. Zkušební provoz by měl začít v prosinci, v následujících cca šesti měsících nebudou registrovány a vybírány pokuty. Ostrý provoz tak podle Veselého začne od června 2025.
Váhy budou zabudovány přímo ve vozovce na 79. kilometru D0, přibližně v polovině úseku mezi Modleticemi a Jesenicí. Podle posledního sčítání projede každý den tímto místem na 40 tisíc vozidel, z toho nákladní a kamionová doprava tvoří přibližně 45 procent.
Co bude ve vozovce
Část zařízení se umístí na portálu, na jeho základu v krajnici bude technologická skříň. V obou jízdních směrech pak budou umístěny detektory (indukční smyčky, piezoelektrické prahy) ve vozovce cca 20 metrů na obě strany od portálu.
Vysokorychlostní váha se označuje jako WIM (angl. weight-in-motion) a funguje v reálném čase. Dokáže zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav v průběhu jízdy vozidla přes místo měření za běžné cestovní rychlosti bez nutnosti zastavení.
Vysokorychlostní váhy jsou aktuálně v provozu na devíti místech na dálnicích D1, D2, D4, D5, D8, D35 a D48, z toho na pěti místech v obou směrech. Další plánuje ŘSD kromě Pražského okruhu, tedy dálnice D0, instalovat na dálnicích D3, D5, D6, D10, D11 a D55, ve všech případech v obou směrech na vybraných místech.
Podrobný přehled najdete na slidech zde:
V Česku je maximální povolená váha kamionů 48 tun. To je nejvíce z celé Evropy, což se podepisuje na často tristním stavu tuzemských vozovek. Dalších pět zemí má omezení na 44 tunách, zbytek většinou na 40.
Snižte váhu kamionů, volá Senát. Nejdřív se naučme ji vymáhat, oponoval Kupka a ukázal plán
Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče má vozidlo přetížené o obvyklých osm tun fatálně vyšší brzdnou dráhu. „Jeden náklaďák poškodí vozovku stejně jako 10 tisíc aut,“ uvedl Frič.
V rámci EU se plánuje sjednocení váhových podmínek, zároveň se uvažuje o umožnění prodloužení nákladních souprav, aby uvezly více nákladu se stejným zatížením na jednotlivé nápravy.