Na pražském letišti přibyly „ohrádky“ pro cestující nízkonákladovek, mají urychlit nástup do letadel

Cestující na Letišti Václava Havla. Pramen: Letiště PrahaCestující na Letišti Václava Havla. Pramen: Letiště Praha

První zkušenosti ukazují, že ne u všech cestujících panuje s novými ohrádkami spokojenost.

Letiště Praha instalovalo ve vybraných gatech ohrádky pro urychlení nástupu do letadel. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.

„K instalaci pre-boardingu („ohrádek“ ve vybraných gatech) jsme přistoupili na základě stupňujících se požadavků primárně nízkonákladových leteckých společností, abychom lépe vyhověli jejich provoznímu modelu, který je postaven na minimálních časech odbavení mezi příletem a následným odletem, kterých nelze bez uvedených opatření dosáhnout,“ vysvětlila Hejtmánková.

Pre-boarding podle Hejtmánkové výrazně urychluje nástup do letadla, neboť při klasickém boardingu dochází ke kontrole cestovních dokladů, rozměrů kabinových zavazadel a načítání palubních vstupenek až v okamžiku spuštění nástupu do letadla, což nástup jako takový zpomaluje.

„Při aplikaci pre-boardingu provádí agenti handlingové společnosti všechny zmiňované úkony v předstihu a ve chvíli, kdy je vyhlášen nástup do letadla, již nic proces nástupu nebrzdí, a ten je tak plynulejší a rychlejší,“ dodala Hejtmánková.

Letiště upřesnilo, že prostor pre-boardingu byl na Ruzyni navržen tak, aby dokázal pojmout všechny cestující pro letadla až do velikosti B737-8-200. Pokud je pro pre-boarding využita i pevná část nástupního mostu tak až do velikosti A321neo.

Někomu už kvůli ohrádkám uletělo letadlo

Jak však ukazují první zkušenosti, ne u všech cestujících panuje s novými ohrádkami spokojenost. Největší debata se k nim strhla v diskuzním fóru na webu cestujlevne.com. Jeden z uživatelů fóra uvedl, že poté, co dorazil ke gatu, byl prostor v ohrádce již zcela zaplněn a lidé v ní museli stát. Personál mu umožnil počkat vně, avšak všem, co nebyli uvnitř, byl následně odepřen nástup do letadla.

„Po celou tu dobu než všichni nastoupili, jsme se na tom gatu dožadovali nástupu, ale nic. Podotýkám, že za celou dobu nebylo žádné vyhlašování posledních cestujících a ani nás paní nijak neupozornila, byť jsme se na sebe celou dobu dívali,“ napsal uživatel fóra cestujlevne.com s přezdívkou matej15.

Kufry odletěly bez majitelů

Podle uživatele takto neodletělo několik dalších pasažérů. Absolutně proti předpisům pak letadlo odletělo i se zavazadly uvízlých cestujících.

„Skutečnost, že cestujícím byl odepřen vstup do prostoru pre-boardingu v době, kdy ještě ani nebyl zahájen nástup do letadla, nás jako letiště upřímně mrzí, avšak není v naší kompetenci tento stav změnit, neboť byl způsoben postupy, které si určuje letecká společnost a nikoli letiště. Postupy příslušné letecké společnosti se pak řídí handlingová společnost odbavující daný let. Je proto důležité, aby se cestující při koupi letenky řádně seznámili s postupy dané letecké společnosti, které se napříč aerolinkami různí,“ řekla za pražské letiště Hejtmánková. Vyjádření handlingové společnosti se deníku Zdopravy.cz získat nepodařilo.

Uživatel fóra Dominic zase napsal, že ohrádka je udělaná provizorně, nejsou u ní ani obrazovky a chybí tam toalety.

„Lidi fakt nebudou chtít čekat v ohradě, kdyby to aspoň udělali pořádně jako velký uzavřený prostor pro 239 lidí s WC tak to pochopím, ale tohle řešení je nepochopitelné. A do uzavření gatu čekat nemusím, protože to nikde napsané není, mám jen informaci na boarding passu, že se boarding (nástup na palubu) uzavírá 30 minut před pravidelným odletem a musím v tu dobu být na gatu. Naboardovaní do ohrady fakt není nástup na palubu,“ dodal.

Tagy letiště praha low-cost prg
330 komentářů