Na pražské Palmovce se testují nové čočky a infovitríny na zastávkách

Na zastávkách na pražské Palmovce se testuje nové podoba zastávkových informací na označnících. Foto: PIDNa zastávkách na pražské Palmovce se testuje nové podoba zastávkových informací na označnících. Foto: PID

Na každém označníku je z jedné strany nová grafika a z druhé ta původní.

Odebírat
Upozornit na
guest
86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Ja si myslim ze je to stale prilis citelne. Oranzova na bile je ve dne stale videt ale nocni sodikova vybojka to snad skryje. Hlavne vsak zmensete velikost pisma a vyberte tenci font, protoze takto to bude ze 2 metru stale k precteni a to prece nechcete.

hroch.obojzivelny

Hlaváčku, pište si pravidlo číslo dvě: Vnést mezi podezřelé zmatek.

Kyz

Tomuhle někdo říká čočky???

Jakub K

Může mi někdo vysvětlit, proč se nevyrobí ve stejném designu nějaký moderní označník, místo tohohle červeného hnusu https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/09/460640383_808485228141259_1637085945860499676_n.jpg Kterého je po Praze asi 50 verzí a vypadá to, jako když by si je každá vozovna svařuje sama.

Martin

https://lh5.googleusercontent.com/proxy/OppWMvPPTt_WP3ZPY59AqLDbFf5ttetZ00X4BwvbixK6qmHAqhaB6kKXdpBCVYWKT2qut_JyPl0R7kLF9720tXLatt3Xu3uE7a6qyJpv

Proc proste tento styl nezmenite do designu cerne misto cervene… ty sipky a informacni radek doplnte, umistete el. papir pro jizdni rady, nahore ponechte modry ctverec s tradicnim prazskym symbolem T3, SM11 a treba trolejbusu T400…

Proc delat drasticke zmeny…

Pripadne i oled panel na cisla linek oddelte je jako jsou oddelene zde (tabulky alias cocky), tam kde je to vhodne jinak ponechte papir s designem „cocek“…

Martin

Ono to vlaste uz v nejake takove podobe existuje, napr. na Palackeho nam…. jen bych ty cisla linek mel v tradicni velikosti a v tradicnich barvach, kazdopadne na palacaku jsou hezky velka a oddelena…

Martin

Az na tuhle vetu…
„Reakce veřejnosti samozřejmě vnímáme, a to jak ty pozitivní, tak i ty negativní. Výtky k estetice označníku nebereme v potaz. Nic se nemůže nikdy líbit všem. Zvlášť, když se nabourává desetiletí vžitá představa o tom, jak má označník vypadat,“ říká pro deník Metro Jan Němeček. Ten tvoří spolu s Michalem Froňkem dvojici zakladatelů a majitelů studia.

Frantík

Takže vnímáme ale ignorujeme…
Kdyby jim to Ropid zatrhl, museli vy platit nějaké peníze navíc?

Martin

Prijde mi, ze jsou to designeri, ale s prakticnosti a citelnosti maji pri aplikaci dost velky problem,… Musim tak trochu rici, ze designove, se skutecne snazi pusobit jednotne, ale s aplikaci informaci maji znacny problem…

Vzpomel jsem si i na tabule s ruznymi tloustkami textu a pisma… to absolutne nepochopitelne pro nikdo jineho, nez silne zasveceneho cloveka… a nektere symboly jsem dodnes nedokazal bez vyhledani napovedy na netu pochopit… resp. uz vim, ale vysvetlovat to nekomu odjinud opravdu nechci…

pes.387

Nečitelná Praha 🙃
Ale ROPID jako vždycky…
Prostě jsme to změnili ⚠️

Martin

Ano, videl jsem to, ale to tablo na sloupku s cisly linek je uplne k nicemu, oranzova na bile neni vubec videt z dalky, navic nejsou oddelena cisla a jsou pusobi prilis jako mala… nechapu proc meni neco zabehnuteho a dobre viditelneho.. Cisla dennich linek jsou stejnou barvou jako cisla nocnich… uprime nechapu proc, kdyz v praze je obvykle cislo nocnich v barve bile na temnem modrem podkladu symbolizujici nocni oblohu… To preskrtnuti neni videt uz vubec, co bylo spatne na podbarveni zlutem, nebo klidne co by bylo spatneho na oranzovem podbarveni? Mj. vcera jsem se pobavil na lince 12,… Číst vice »

Martin

K tem tramvajim, proboha ukazujte skutecnou konecnou, at clovek vi kam to jede, a pokud se nekde meni cislo linky, je takovy problem to misto oznacit uvnitr v seznamu nasledujicich zastavek, napr. oddelujici carou oznacujici do jake zastavky to je tahle linka a od jake je to jina?
A u toho celniho panelu, kruci proc tak male pismo, pouzijte kapitalky, ale nechte velikost stejnou… nebo radsi co funguje nemenit,… prijde mi, ze ty zmeny delate za kazdou cenu, co je sjednocujiciho na infopanelu, ktery zobrazuje ujen cislo linky a konecnou? Tam neni nic sjednocujiciho…

Frantík

Ona to je reálně konečná, ale pak máte garantovaný přestup. U polookružních linek, kde máte 20 zastávek v obou směrech a poslední 3 jsou jenom v jednom směru, taky si s tím musíte nějak poradit.

Jan T.

Ta změna konkrétně jako na lince 29 proběhla hlavně proto, že skutečná konečná je matoucí. Když čekáte nahoře na Palmovce na tramvaj a píše tam Spojovací, tak bude čekat že to pojede rovnou před Krejcárek a Ohradu nebo tušíte, že je tam lest v podobě okružní jízdy přes centrum, což vám přidá 20 minut a několikanásobně prodlouží jízdní dobu? To samé při cestě zpět z horního Žižkova, kde je cíl Kobylisy, ale nejede to na tu Palmovku rovnou jako kombinace 31 (původně 1) a 10.

Martin

Na to jsem uz psal ropidu, ze chapu, ze to muze mast napr. na ohrade, ale to jde resit i jinak, napr. informaci o pokracovani jakym smerem, mj. na te Palmovce je problem i s tim Masarykovym nadrazim, protoze nevite, zda pojede pres Zizkov nebo pres Karlin, proste mate linku, ktera tam muze dojet obema smery. To jde resit informaci „pres centrum“, nebo podobnou, na bocnich panelech je krom smeru i nasl. zastavka.., Drive to davalo vetsi smysl,… a pokud to chcete takto rozdelit, tak je lepsi zmenit cislo linky tedy 29 Bila labut – Spojovaci a treba 24 Kobylisy… Číst vice »

Jan T.

Kdyby autoři řešení aspoň přemýšleli a snažili se podívat, jak to bude reálně vypadat, než odešlou ten návrh od svého počítače do tiskárny… Ta oranžová čísla budou v noci pod oranžovým sodíkovým osvětlením ještě hůř čitelná než ve dne. Navíc nevidím smysl takto výrazně rozlišovat dočasné změny linkového vedení. Lidi zajímá co kam jede teď a ne že by se to mohlo za půl roku změnit. Když už, tak to lze řešit jinak, třeba rámečkem kolem čísla, kurzivou a podobně. Ty noční linky lze řešit inverzním zobrazení jak tu uvádí Martin. Nejhorší je ta malá velikost písma a i to… Číst vice »

Marek

Zhruba před týdnem jsem si všiml nové podoby grafiky na čele tramvají, kde konečná zastávka je menším písmem a ve verzalkach. Na dálku skoro nečitelné. To je taky nějaké vylepšení?

HonzaK

To teda souhlasim

Peter

Dnes jsem už viděl tram s čelním transparentem s fontem původní velikosti, akorát tam bylo „KOBYLISY“ místo „Kobylisy“. Takže se zdá, že ten miniaturní cíl linky už opravují.

Jan T.

Že to někoho nenapadlo hned, když tam byly ty jednoslovné/jednořádkové mikronápisy. To přece nebylo sjednocení s autobusy, když na autobusech cíl vždy zabírá plnou výšku transparentu, pokud není rozdělen na dva řádky.

Frantík

Je trochu škoda, že na 15T se povedlo „Sídliště Petřiny“ vmestnat na jeden řádek, ale s temi verzálkami to padlo.

218

Čísla malá, půlka prostoru pro ně z nějakého důvodu prázdná..jestli to má být čitelné,tak teda nevím..
To řešení v metru ještě jakž takž jde, ale tohle je hnus.. nicméně v tom metru mi to teda přišlo daleko horší naživo než má fotkách,takže tohle naživo snad radši ani vidět nechci..

Jirka

Projekt Čitelná Praha naprosto odporuje svému jménu. Nebo snad zlepšuje čitelnost cílů na čele tramvají tím, že zmenší písmo? Plus to označení nádraží – vepředu logo S a z boku ikona parní lokomotivy? Jasné sjednocení!

Frantík

Šotoušsky doufám, že se to sjednotí na parní lokomotivu.

Martin

Tak ono to ma asi symbolizovat nadrazi, alespon tak bych to pochopil, i kdyz sybol je i na prejezdech bez zavor, … ale to je opet zmatecne, nebot ne kazda zel. stanice je nadrazim, a ne vsude zastavuji dalkove vlaky, nekdy je to proste jen zastavka kde stavi jen primestska S-Linka… A na druhou stranu u metra se objevuji misto symbolu pismena linek, jeste ze ma Praha prestupni jen mezi dvema linkami metra, 3 a vic by vypadali komicky…

Filip Jirsák

Jak souvisí transparenty na tramvajích s Čitelnou Prahou?

Pat

Ano, pochopil jsem že to je akce DPP a ROPID z toho bubec není nadšený

Frantík

Zřejmě na truc tomu, že mají nějaké Požadavky.

Honza V.

Chápe někdo z Ropidu a DPP, že když se osazení se směrovými šipkami dá na zadní stranu sloupku, tak potom ty šipky ukazují na opačnou stranu, než kam ukazovat mají? Ale ono to celkově vypadá, že návrhář toho nového provedení nebyl nejbystřejší.

Honza V.

Ošklivější, hůře čitelné, méně logické, méně přehledné. Ale taková je asi doba.

iarostgo

pražské (české) označníky zastávek a také červenobílá zábradlí se žlutým vlnitým bakelitem utvářejí dle mne nejšerednější zastávky co jsem kdy kde po světě viděl. Už i na celém Slovensku od nich upustili.
To nejde udělat něco -když už ne hezkého- aspoň nerušivého? To jsme na tom s estetikou opravdu tak bídně??

Honza V.

Ano, na Slovensku v některých regionech úplně upustili od umisťování zastávkových sloupků a ty, které zbyly, jsou přehlídkou lidové tvořivosti, každý kus jiný. Jako kdyby vůbec neexistoval žádný standard. Tudy tedy opravdu ne.

smasska

Je pravda, že vídeňský „jednotný“ mobiliář se taky zasekl v 1980s, trať stará dva roky, ale zastávka vypadá, jako by tam byla let 40.

Martin

funguje?

Jan T.

To je důležité. Chápu, že je potřeba modernizovat, ale ne všechno staré je automaticky špatné. Ty velké plechové tabulky s výraznými čísly, názvem zastávky, s šipkou podle směru byly výborně čitelné a viditelné i z dálky. Takže tím bych se inspiroval a nedával nahoru na ten sloupek příliš mnoho malého textu.

Luk

Ve prospěch vyššího kontrastu? Já jsem si tedy naopak všiml, že kontrast je nižší.

Diblik

Nechápu, proč tramvajové označníky vypadají s tímto novým písmem tak „hnusně“, že to nepřečte ani 80letá babička…. Těch nových podob je v Praze až přehršle a za ty roky se nikdo jak z PIDu ani z magistrátu nedopídil k tomu, jak mají označníky vypadat. Kdyby to aspoň mělo „hlavu i patu“, ale tohle nikam nevede.

Už dávno měly na všech zastávkách být panel s odjezdy linek,. Kde to po více než 3letech je? (minimálně na pár zastávkách). Někdy mám pocit, že zaměstnanci PIDu a magistrátu chodí do práce vymýšlet jen kraviny, ale ne užitečné věci.

Luk

Na všech zastávkách to nebude nejspíš nikdy. Bylo by to velmi drahé a u zastávek, kam přijde za den jen pár lidí na jedinou linku s intervalem 30 minut, to moc smysl nedává.

Filip Jirsák

Ty různé nové podoby, co jsou po Praze, vznikaly živelně. Na Palmovce (a na pár dalších místech) se ale testuje nový informační systém, vyvíjí se s ohledem na potřeby uživatelů a testuje se. Hotové části se budou postupně rozšiřovat na další místa a nahradí tam tu lidovou tvořivost, která je teď po Praze.

Martin

jenze tom testovani je od spatneho navrhu k horsimu a vy si vyberte, diskuse k tomu zadna, protoze to je vizualni styl do ktereho nelze delat moc zmeny…
To je jako kotas a barevne schema vozu..

Filip Jirsák

Naopak, tentokrát se to právě testuje a na základě výsledků testů se dělají změny.

Jan T.

Na mě teda jako lidová tvořivost působí tohle provedení. Jako jo, asi je to schváleno řádně danou komisí a týmem, který je to za to zodpovědný, ale ten kdo to tvořil by neudělal pořádně ani webovou stránku podle zásad přístupnosti (což státní/obecní instituce mají povinnost mít, viz https://prirucky.ipk.nkp.cz/pristupnost/zakon_o_pristupnosti).

Filip Jirsák

Sice vůbec nevíte, kdo to dělal, ale hlavně že máte názor.

Honza V.

Ještě horší jsou drahé odjezdové panely, na kterých vůbec nejsou časy odjezdů, ale pouze vygenerovaná náhodná čísla. Běžně se stává, že ta čísla se nesmyslně skokově mění nebo že nejbližší spoj dané linky na tabuli chybí a je tam až přespříští. V mapě PID člověk aspoň může částečně sledovat, jakým způsobem se podobné chyby vytvářejí. A ty samé chyby, které už jsou dávno známé, přetrvávají spousty let, aniž by je někdo řešil.

Jan T.

Nové panely už berou aktuální data z provozu, kde jste pozoroval takové nestandardní chování?

Honza V.

O tom právě píšu že ta data „z provozu“ jsou zatížená spoustou chyb a nesmyslů.

Y.K.

Zvláštní je, že tam jsou v každém směru jiná verze. Ta ve směru do Vysočan mi přijde dost špatná, malé písmo, to třetina lidí vůbec neuvidí, přitom je nahoře prázdný bílý prostor. X25 a X94 dole prťavé tísní tak, že to přečtu i sotva ma monitoru.

Ta verze do centra je lepší, písmo větší, ale stejně je tam dole nějaký pidižvík, který ani z fotky pořádně nepřečtu.

Mě někdy připadá, že autoři zapomínají, že tohle by mělo být vidět opravdu z dálky, i od tramvaje která stojí jako druhá v pořadí.

Náhodný Kolemjdoucí

Ten „pidižvík“ je snad výstupní.
Možná je tam úvaha, že stejně velké písmo by zdálky mohlo zbytečně zmást cestující, kteří chtějí tím spojem odjet?

Filip Jirsák

Nejsou tam jiné verze v každém směru. Je tam jiná verze zepředu označníku (nová verze) a zezadu označníku (jedna z původních verzí přizpůsobená novému designu) – je to napsané v článku. Akorát shodou okolností je zepředu focen jiný označník než zezadu.

SYN

Což je docela škoda, protože by to chtělo přímé porovnání…

Y.K.

Jo takhle, protože to jako původní verze nevypadá (člověk ji má na očích každý den, že jo). 🙂 To jsem ani nerozpoznal, že to je ta původní, ale přizpůsobená verze. Já myslel, že to má být opravdu původní na přímé porovnání.

To je pro mě tedy dost zklamání po funkční stránce. To co je v metru se mi s drobnými výhradami líbí, tohle moc ne. Tedy míněno po funkční stránce.

Filip Jirsák

Jenže ona právě jedna původní verze neexistuje.

Frantík

95 % + panelu vypadá jednotně aspoň co do směru a čísla linek, někde je to ještě psáno na kterou zastávku je ten směr myslen

Filip Jirsák

Jsou různé varianty šipek, někde nejsou barevně odlišené typy linek, někde je směr určený i nějakou zastávkou, někde je rozlišení směru dřív než na poslední zastávce před křižovatkou. Řekl bych, že minimálně čtyři až pět variant v terénu koluje.

David

Čočky? Jsem myslel, že čočky se říká semaforům pro tramvaje a ne informacím na označnících

tarten

Dnes ano. Ale kdysi to byly na označníku kulaté plechové tabulky s čísly, co se montovaly na to co bylo nad (rám nebo jiná čočka).

SYN

Já tento pojem neslyšel za 50 let života… má to pak cenu „obnovovat“??

SYN

Navíc když se to dneska už nijak čočkám nepodobá… kdo nezná historickou souvislost, nemá šanci na to přijít co to znamená.

Martin

cocky se riklo tem kulatym, byly vypoukle a oboustranne, pak je nahradily ctvercove plechove tabulky..

Honza V.

V zastávkové péči se ten pojem používal naprosto běžně a samozřejmě ho znali i řidiči, ti tedy pochopitelně znali oba významy, a možná i mnohé další, třeba čočka brýlí a nebo ta luštěnina, podle které se to všechno jmenuje. V publikaci „Slang pražských dopraváků“ od Františka Proška a Pavla Adámka jsou podchycené oba významy. Ale samozřejmě se tak říkalo pouze čočkám, říkat tak názvu zastávky nebo potištěnému celoplošnému papíru nedává smysl.

SYN

Nu ano, jedny čočky nosím na nose a jiné občas jídám, to ano. Znám i pojem gravitační čočka, děti mívají někdy kyselé čočky, a ano i o čočkách na světelných signálech pro tramvaj vím. Jen o tom označení pro plechové štítky s čísly linek jsem nevěděl ani zbla. A asi nebudu sám…

Honza V.

To tak většinou bývá, že člověk nezná podrobně terminologii ani slang oborů, se kterými není v kontaktu. Jsou lidé, kteří ve své slovní zásobě třeba vůbec nemají slovo výhybka. Nebo prampouch. Nebo stavědlo. Kvůli nim se těm věcem tak asi říkat nepřestane.

hroch.obojzivelny

Na to by se dalo hezky střílet…

Honza V.

Čočky se říkalo kulatým smaltovaným tabulkám s čísly linek, jaké se používaly do roku 1974, a ten název přešel i na ty nové čtvercové. Tabulkám s názvem a druhem zastávky se nikdy čočky neříkalo, ostatně mám dojem že v době mého dětství na většině zastávek ani název nebyl vyznačen. Říkat „čočky“ těm papírovým potištěným vývězkám opravdu nedává smysl. Čočky v obou významech je samozřejmě čistě slangový výraz, v oficiálnějším vyjadřování se používal výraz „osazení“.

Honza V.

Opravuji, čtverečky byly nasazeny až roku 1978, oborová norma je ze září 1976.

Movia

Ten testovací označník na Palačáku se nebude už rozšiřovat?

Luk

Doufám, že ne.

Ostravák

Tohle už má u nás Ostrava přes 1 rok jen v elektronické podobě. Už nic tištěného.
Takže Praha se zase opičí po Ostravě.
Ostrava prostě udává směr v MHD.

Frantík

Pípni A jeď co nefunguje na pseudo-příměstu? Nemožnost platit hotovostí? Děkuji nechci.

Ryuzaki

A co že konkrétně? Elektronické odjezdové tabule jsou v skoro každém větším městě a i v Ostravě je hned vedle vitrína s papírovým JŘ. Nemluvě o tom, že řeč je o ceduli s názvem zastávky a čísly obsluhujících linek.

Honza V.

Jako že místo zastávkových sloupků už máte jenom hologramy?

pony

Že by konečně na každém označníku bylo konečně zřetelně to písmeno, co se pro něj používá v pid appce? Ty milodary.

Honza V.

„Zřetelně“ je silné slovo pro to mikropísmenko maskované v kroužku.

Frantík

Je to i na těch starých, mezi názvem zastávky a čísly linek.

Stepan

Ano, už asi deset let se na různých terminálech testovala různá provedení, to dvoucentimetrové písmenko ovšem vypadá spíš jako vtip.
Na většině běžných zastávek v Praze to písmeno ovšem stále chybí, ve Středočeském kraji už ho IDSK značí standardně, ale tam zase spousta zastávek dodnes není označena vůbec nijak.

Filip Jirsák

Na označníku mi u směru mi chybí šipky. Někdo si možná pamatuje názvy všech zastávek v pražské MHD (nebo aspoň těch význačných, které asi budou na označnících), a pomůže mu, když budou na označníku směry určené zastávkami. Já si nepamatuju, kde je jaká zastávka, kterou nepoužívám, ale vím směr – v případě označníku na fotkách vím, jestli chci jet „horní“ nebo „dolní“ tratí. Zrovna nádraží Vysočany a Libeň vím, kde jsou (a vím, že Vysočanská je nádraží Praha-Vysočany), takže to nakonec rozluštím – ale trvá mi to podstatně déle. A v případě jiných zastávek se nechytám vůbec. Kdyby tam byl… Číst vice »

pony

Na těch tramvajových jsou (a u autobusů/trolejbusů se to nikdy nedělalo?), ale o něco menší než dřív.

Filip Jirsák

Nikde ty šipky nevidím – fotky 4, 6 (to je detail, jestli to tam někde je, tak je to tak schované, že je to stejně k ničemu), 10 (to je autobusový označník).

U autobusů to také vždycky bylo, třeba zde: https://mapy.cz/turisticka?source=pubt&id=15303730&pid=104028468&newest=1&yaw=1.579&fov=1.257&pitch=0.249&x=14.4377225&y=50.0515562&z=17&ovl=8 nebo zde: https://mapy.cz/turisticka?source=pubt&id=15302100&pid=104175015&newest=1&yaw=3.874&fov=1.257&pitch=-0.209&x=14.4520209&y=50.0200578&z=18&ovl=8

Honza V.

Šipky bývaly standardem před každým větvením linek, pochopitelně za podmínky, že v daném místě směry šipkami vyjádřit lze.

Luk

U autobusů a trolejbusů bývají šipky také.

Lukáš F.

Symbol metra B má tady historicky správnou tmavě žlutou barvu, ale dole v podchodu a na nástupišti metra je na cedulích s označením trasy taková svítivá žlutá. Tak by mě zajímalo, jestli v plánu je používat oba odstíny současně, nebo se to v budoucnu sjednotí na tmavě žluté. Tak nějak očekávám možnost 1. Když už se přece dělá ten nový systém Čitelná Praha, tak přece proč bychom to dělali pořádně, když může být každý pes jiná ves.

tarten

Rozuměl bych svítivě žluté na černém podkladu a tmavě žluté všude jinde. Ale je to takové blbé.

Lukáš F.

Áčková zelená ani céčková červená na černém podkladu zjevně nevadí, tak nevím, proč by mělo být potřeba nahrazovat béčkovou žlutou jiným odstínem.

Honza V.

Pro rozlišování tras metra se vždy používaly tři základní barvy, odstín nikdy nebyl přesně určen a přizpůsoboval se kontextu. To máte stejné jako v heraldice.