Na Osoblažsku otestují poptávkovou dopravu, kraj chce zlepšit spojení venkova s městskými uzly
Dodávka pro poptávkovou dopravu na Frýdlantsku. Foto: Liberecký kraj

Poptávková doprava má být doplňkem současné vlakové a autobusové dopravy.
Je nějak stanoveno, kam/odkud až si bude moci cestující takovouto přepravu objednat? (např. maximálně Město Albrechtice, nebo Krnov,…)
Co jsem slyšel, tak velmi zásadní roli hraje to, že na tato vozidla není třeba řidičské oprávnění skupiny D.
tu dodavku s automatem muze v pohode ridit i nejaky neumirajici duchodce jako part-time …
Zanedlouho už to bude jezdit autonomně a řidič nebude potřeba vůbec, což taky znamená provoz v jakoukoliv hodinu, když je poptávka.
Ano, ta doba přijde docela brzo. Na železnici ale tou dobou budou pořád nějaký 30+ let starý vraky bez klimatizace a bez signálu (pokovení oken) a jako bonus bude možnost položit na koleje hnědý dárek.
Ano, na Osoblažsku, kde je to samá okreska, to bude jezdit autonomně. Raději nechte toho fantazírování.
Až to bude v Kotěhůlkách jezdit autonomně, tak vy ani já už tady nebudeme..
A i tom to je. Ta jednoduchost. Často zbytečné vytěžovat řidiče D, pro trochu lidí…
Tam kde to funguje, je daný jízdní řád a trasa, jen je třeba ten spoj objednat, neslyšel jsem o tom, že by to fungovalo jako taxi za veřejné peníze
U nás na říčansku funguje služba Citya, což je poptávková doprava pomocí mobilní aplikace. V praxi to funguje tak, že nemá pevný jizdní řád, ale objednáte si odvoz na určitý čas. Cesta do vámi zvolené destinace nemusí být ta nejkratší, ale po cestě se s Vámi mohou svézt jiní zákazníci.
Na lince z Bílé na Bumbálku v Beskydech jezdil bus na zavolání. Měl pevný jízdní řád a pokud někdo zavolal, tak spoj jel, pokud ne tak nejel.
Právě se to v parlamentu projednává, v budoucnu by stačilo uvést oblast, rozsah provozu, a místa pro zastavení (která by nemusela být jenom na schválených zastávkách) v „jízdním řádu“.
Moc efektivní mi to nepřijde, kdo chce jet v konkrétní čas na konkrétní místo, ten ať si zavolá uber nebo taxi, proč by pro něj měl jezdit mikrobus za pár korun? Řidič si chce den také nějak naplánovat a řídit se jízdním řádem, ne že bude jezdit na zavolání, jak si zrovna kdo usmyslí.
1. Je to snaha samosprávy nějak ulehčit život v oblasti, kde nikdo nechce bydlet. Efektivní to je jako kterákoliv jiná veřejná doprava – musí se to dotovat z krajského rozpočtu.
2. Řidič bude mít pracovní dobu a v té bude jezdit. Jako v jakémkoliv jiném zaměstnání.
…a z veřejných peněz se mu platí čekání. A 8 hodinová pracovní doba stačí?
Ideálně to bude fungovat jako autonomní vozidlo bez nutnosti platit řidiče v omezené pracovní době. Což vyjde o dost levněji.
Bohužel prozatím ano, ale v okamžiku autonomních vozidel, ubude ten nějvětší fixní náklad a to mzdy řidičů.
V těchto oblastech mnohdy žádný taxi nebo Uber nejezdí.
no možná by ten uber mohl řídit chcíplej pes, nebo liška, co pak dá dobrou noc… jako v tomhle kraji je každá snaha posílit mobilitu i bez auta zlatá.
Nevím jestli se správně chápeme. Já se Vymetakovi snažím říct že sehnat taxi mimo město je velký problém. Já bydlím na okraji Ostravy, přesto taxikáři tady moc nechtějí jezdit.
Jo a idealne by ten clovek mel jit nekam do poli cekat na 3-4 vlaky co ten den jedou ne? V 21. stoleti fakt uz neni cesta do okresniho mesta neco, o cem pak jednou budete vypravet vnukum …
Taková západní maršrutka, myslím, že toto může být zajímavý způsob, jak efektivně napojit málo osídlený venkov. Někdy si říkám, kdyby některé obce zrušily třeba i poštu, pač dnes tam fakt moc lidí nechodí (příklad obec s 350obyv.) a naopak by byla zajištěna doprava do města, kde pošta je a dokonce mnohem více, tak i pro starší lidi by to mohlo být mnohem větší přínos. Ušetřené peníze za poštu, co má více zavřeno než otevřeno by se snadno využilo právě na takovou dopravu. Obdobně by se mohlo zaříznout i fungování malých obecních úřadů, to jsou černé díry na peníze a pak… Číst vice »
Maršrutka má pevnou trasu, na rozdíl od poptávkové dopravy.
tak jasně, je to jiné, je to moderní řešení… nečeká na plné obsazení…
Jistě – moderní řešení… Buď jsou stanoveny trasy a je to veřejná doprava nebo se jede kamkoli a pak je to taxi, kam by veřejné peníze jít neměly.
Veřejná doprava je veřejná služba a může obsluhovat daný region kdekoliv, kde je potřeba. Není to komerční taxi, ale poptávková doprava více cestujících s nějakou optimalizací trasy. Tohle jde nejlíp plánovat podle aplikace s online objednávkami a ještě líp, když to bude jezdit autonomně, tedy v jakoukoliv hodinu a bez nákladů na řidiče.
Pevnou trasu mívá, ale když jezdí přes vesnice kde je maximálně jedna hlavní silnice, tak je to celkem jedno. Hlavní znak je, že zastavuje všude po cestě na znamení až do plné obsazenosti a z první stanice taky obvykle vyjíždí až při určité zaplněnosti.
No já nevím, zrušit služby v místě proto, abych získal tak peníze na v podstatě individuální přepravu lidí někam dál (nebo že by se jich sešlo na „přijatelný“ čas tolik?), mi přijde kontraproduktivní. To už spíše ty dopisy, balíky a další věci mohou počkat na hromadný svoz. Obávám se, že tohle bude jen další rána systému hromadné dopravy, aneb „proč bych měl jet pravidelným spojem za nějaký čas, když si mohu zavolat individuální svoz hned“. Z doplňku základ a naopak. Umrtvení dříve funkčních míst a zbytnění přesunů. Místo pošťáka řidič a místo pošty další vyasfaltovaná plocha…
Ještě by mohli místní lolalku předělat na cyklostezku a lidém rozhazovat elektrokola třeba z vrtulníku…