Na Metropolitany jich je málo, vysvětlují České dráhy, proč nové vozy nasadí do Chebu
České dráhy přehodnotily svůj původní plán nasadit nové vozy, které vyrábí konsorcium Siemens a Škoda Transportation, na dálkové expresy Metropolitan
České dráhy přehodnotily svůj původní plán nasadit nové vozy, které vyrábí konsorcium Siemens a Škoda Transportation, na dálkové expresy Metropolitan z Prahy do Bratislavy a dál do Budapešti. Místo této trasy budou jezdit z Prahy do Chebu. Výraznou proměnou by vozový park na této lince měl projít až poté, co České dráhy vysoutěží dodavatele dalších 180 vagónů. První snímky částečně hotových vozů zveřejnily České dráhy minulý týden.
„Nasazení na Metropolitany bylo původním záměrem. Rozhodli jsme se ale, že chceme ucelené pětivozové soupravy, které by na těchto spojích kapacitně nestačily,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Pro České dráhy by navíc nasazení vozů z této série přineslo další komplikaci: nestačily by na všechny vlaky, které pod značkou Metropolitan vypravují, cestující by tak měli na stejné trase rozdílnou úroveň služeb. „Pro tyto vlaky počítáme s vagóny z nové zakázky na 180 vozů, která již běží,“ dodal Joklík. Finální nabídky zájemci zatím nepodali.
Důvodů pro změnu plánů je přitom podle Joklíka více. České dráhy se už dříve rozhodly navýšit plány v druhé zakázce na vozy pro dálkovou dopravu a namísto 90 jich chtějí až 180. Mělo by současně dojít k možnosti zavést průjezdné spoje mezi Německem a Maďarskem přes Česko. Dosud je takový spoj jediný: Hungaria s vozy maďarského dopravce MÁV – Start.
U zakázky na 180 vozů se už počítá s rychlostí až 230 kilometrů v hodině, tu požaduje německá strana pro provoz v úseku Berlín – Hamburk po roce 2025. Dojde navíc ke sjednocení standardu na linkách Ex3 a Ex5 (Děčín – Praha – Břeclav).
Podle Českých drah nasazením nových vozů na linky R15 a Ex6 dojde k významnému zvýšení kvality. České dráhy chtějí v Chebu vybudovat zázemí pro jejich údržbu. V případě zakázky na 180 vozů se počítá s jejich servisem v Praze.
Pětivozové soupravy se zatím svařují a lakují v závodě společnosti Siemens ve Vídni, odkud putují k dokončení do Škody Vagónky v Ostravě. České dráhy mají první soupravy převzít příští rok, nasadí je na dálkové spoje z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem.
Nové vozy vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlaky. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.
Řazeny mají být tak, že na jednom konci soupravy bude první třída, na druhém speciální vůz druhé třídy s místy pro jízdní kola. Za první třídou bude umístěn multifunkční vůz druhé třídy s infopointem a zázemím pro personál, prostorem vyhrazeným pro cestující s dětmi, místy pro cestující na vozíku, bezbariérovým WC; následovat budou dva vozy druhé třídy.
Jednotky bude možné spojovat do delšího průchozího vlaku, nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám přiřadit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. V případě linek do Chebu ale České dráhy s restauračními vozy nepočítají, ty jsou až součásti velké zakázky na 180 nových vozů.
Nasazení vlaků do Chebu znamená dobrou zprávu i pro cestující na některých jiných tratích. Na Západních expresech i rychlících Krušnohor dnes jezdí modernizované vozy. Ty se po nasazení nových souprav přesunou na jiné výkony, kde dosud jezdí méně komfortní vagóny. Kam, to ještě České dráhy nerozhodly.