Autobusy Cestovní ruch Informační technologie

Na jižní Moravě lidé zaplatí za cestování za den nejvýše 190 korun

Autobus Iveco Crossway ČSAD Hodonín v Pohořelicích. Foto: Kordis JMK
Autobus Iveco Crossway ČSAD Hodonín v Pohořelicích. Foto: Kordis JMK

V celém Jihomoravském kraji bude od září možné jezdit autobusy i při využití jednotlivých jízdenek, aniž by lidé zaplatili více než 190 korun. Tolik stojí jednodenní jízdenka integrované krajské dopravy. Lidé si budou moci kupovat během dne postupně jízdenky v regionálních autobusech, systém pak na konci dne všechny jízdenky sečte, a cestující zaplatí nejvýše 190 korun. Dosud takto funguje v červenci nově spuštěný systém elektronického odbavení pouze v brněnské MHD, řekl mluvčí společnosti Kordis JMK Květoslav Havlík. Firma Kordis JMK má na starosti koordinaci krajské dopravy.

Zatím řidič cestujícímu v regionálním autobuse vydává jízdenku za každou jednotlivou jízdu a cestující ji okamžitě zaplatí. V případě, že cestuje vícekrát, proto musí předem zvažovat, zda se mu na daný den nevyplatí koupě celodenní jízdenky. Nově ale systém bude strhávat peníze z karty až po denním zúčtování. „Od této změny už také řidič nebude vydávat papírovou jízdenku, ale pouze doklad a jízdenka bude nahraná na bankovní kartě,“ vysvětlil Havlík. Doklad o zaplacení si pak cestující stáhne z e-shopu integrovaného dopravního systému.

Stejný systém tak bude nově fungovat jak v brněnské MHD, tak i v regionálních autobusech. Ve vlacích začne fungovat až později, protože sladění systému je v tomto případě obtížnější.

Do konce prázdnin mají být také už veškeré regionální autobusy osazeny novými pokladnami. V některých zatím nové pokladny chybí. Pro regionální linky a linky brněnské MHD, které vyjíždějí za hranice města, jich je k dispozici 1000.

S novým elektronickým systémem odbavovaní cestujících, kteří si nyní mohou v celém kraji koupit bezkontaktní kartou jednorázovou i předplatní jízdenku, skončí také fungování městských čipových karet pro MHD ve Znojmě a v Břeclavi. Firma Kordis JMK se s vedením měst domlouvá na termínech, kdy by tyto karty skončily tak, aby jejich majitelé nebyli nijak znevýhodněni. V Břeclavi i Znojmě totiž s těmito kartami mohou jezdit levněji.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tuzemák

Já, že mi je to místo na té fotce nějak povědomé. Kouknu na popis a hle vony Pohořelice. 🙂

Jedine vlaky

Ještě to chce nějakou dobrou aplikaci typu PID Lítačka nebo Můj vlak. Podle mě by bylo dobré, aby přes aplikaci jednotného tarifu šli koupit jízdenky IDS JMK. Mám jeden dotaz, neví někdo, jestli se nemá po příchodu jednotného tarifu zrušit usměrněný nástup do zeleně označeného vozu na linkách S2 a S3? Někde jsem četl, že zelený prostor byl zaveden kvůli tomu, že stát nestihl připravit jednotnou jízdenku? Díky za odpověď…

Lukin

Zvládne ten systém zohlednit i to, ze na některá pásma mám roční šalinkartu a potřebuji tak dokoupit jen pásma navíc?

Eduard

Není to špatná věc, že za necelé dvě stovky může člověk cestovat celým krajem. Ještě lepší, kdyby tak bylo možné cestovat po celé republice. Aby si města vzájemně uznávala lítačky, aby si člověk mohl koupit lístek na vlak a nepřemýšlet o tom ve kterém kraji či vlaku je. To by byla opravdová podpora veřejné dopravy.

Petr Novák

Za necelé dvě stovky můžete cestovat Jihomoravským krajem, resp. v IDS JMK (což neznamená nutně ve všem, co v kraji jezdí, ale zároveň je tam nějaký přesah do sousedních krajů) už teď, akorát si musíte koupit tu jízdenku rovnou v autobuse nebo na nádraží. Teď to bude jenom o něco jednodušší. Jenom doufám, že tentokrát Kordis nezanedbá školení řidičů, protože při těch změnách od 1. 7. se to nějak nepovedlo a většina řidičů se musela o novinkách dovídat přímo od cestujících. A to je absolutně nepřijatelné.

Luke

Z mé zkušenosti záleží řidič od řidiče. Informace prý měli, ale tak víme, jak to s těma řidičema je

malej-jarda

Když vynecháte zóny 100+101 (Brno) stojí celodenní jízdenka jen150,-Kč.
Nová je jízdenka na kolo s platností 3 hodiny za 35,-Kč.

Frederick

Pokud systém spočítá projeté jízdenky na konci dne a ne po 24 hodinách od prvního pípnutí, tak je to na nic. Ty jízdenky totiž platí 24 hodin a ne do konce kalendářního dne.

Deer

Moc rád bych věděl, na co to budou na kartě nahrávat.

Luke

Na token. Tedy přímo na platební kartu

Alexandr Mikulka

Na nic. Systém si bude platby párovat s kartou „u sebe“ . Ale to ty asi víš a jen slovíčkaříš.

Deer

Jo, vím to, protože pak nám na call centrum v bance volají klienti a leckdy dost nepříjemným způsobem protestují, že „dovolujeme kdekomu ukládat něco na jejich kartu, kde oni mají své úspory“. Před časem jsme to horko těžko vysvětlovali klientům z Prahy a středních Čech. Pokud bude mluvka Kordisu dál plácat o ukládání jízdenek na bankovní kartu, čeká nás stejné vysvětlování na jihu Moravy.

Jackub

Pokud si někdo myslí, že má své úspory na kartě, tak pochybuji, že se mu dá něco vysvětlit… 🤔🙄

Jiří Kocurek

A nejspíš si to myslí, protože to tak říkali v Televizi. Psali to tak v Novinách. Většina lidí si to nemá jak ověřit a tak věří tomu, co je psáno.

Jiří Kocurek

To není slovíčkaření. „jízdenka bude nahraná na bankovní kartě“ je zcela nepravdivé tvrzení. Tyhle nesmysly je potřeba potírat.
Teda pokud není vašim cílem úmyslně přidělávat jiným lidem problémy.