Na jihu Čech začíná Léto s párou. Všudybylka navštíví vedle Šumavy i netradiční lokality

V sobotu zavítá historická souprava na trať Protivín – Písek – Milevsko, kde budou velkým lákadlem pomalé fotojízdy po novém mostě přes Orlík.
Provoz na lokálkách v jižních Čechách i letos zpestří jízdy historických vlaků Českých drah v rámci akce Léto s párou. V čele vlaků bude lokomotiva 354.195 Všudybylka, která poveze historické vagóny s dřevěnými sedačkami, bufetový vůz i otevřený vyhlídkový vůz. Nostalgické jízdy plánují České dráhy nejen na Šumavě v okolí Volar, ale i v lokalitách, kde se parní lokomotiva již řadu let neobjevila.
První letní jízdy v jižních Čechách jsou naplánované na poslední červnový víkend na Písecku. Už dnes jel parní vlak u příležitosti 150. výročí tratě v úseku Březnice – Protivín. V sobotu 28. června zavítá historická souprava na trať Protivín – Písek – Milevsko, kde budou velkým lákadlem pomalé fotojízdy po novém mostě přes Orlík.
„V neděli 29. června pak oslavíme parními jízdami výročí tratě Strakonice – Vimperk – Kubova Huť. Návštěvníci se tu setkají nejen s historickými vozidly, ale také s moderní motorovou jednotkou RegioFox, která bude také vozit cestující,“ doplnil mluvčí ČD Petr Pošta.
V sobotu 5. července se cestující svezou parním vlakem z Českých Budějovic do Českých Velenic a dále do Veselí nad Lužnicí. Tento den bude v provozu také zvláštní vlak v čele s historickou motorovou lokomotivou Bardotkou, který vyrazí v opačném směru než parní vlak, tedy z Veselí nad Lužnicí přes České Velenice do Českých Budějovic. V neděli 6. července bude připravena jízda parního vlaku po trase Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec – Počátky-Žirovnice.
V pátek 11. července si přijdou na své milovníci vojenské historie. Tento den se odehraje rekonstrukce osvobození Prachatic na konci 2. světové války a součástí této akce budou i jízdy „vojenského“ parního vlaku a ukázky bojů o nádraží.
Následující týden už se mohou fanoušci železnice těšit na tradiční Šumavské léto s párou v okolí Volar. Parní vlak pojede o sobotách a nedělích 12., 13., 19. a 20. července po trasách z Volar do Nového Údolí a pak k nádrži Lipno do Černé v Pošumaví. Netradiční zážitek nabídne také noční jízda v pátek 18. července. Ta je plánovaná po trase Volary – Nové Údolí – Nová Pec – Volary. Završením šumavské etapy bude jízda z Volar přes Český Krumlov do Českých Budějovic v pátek 25. července.
Vrcholem jihočeských letních akcí bude oslava 200 let zahájení výstavby koněspřežné železnice České Budějovice – Linec. V českém úseku tratě se v sobotu 26. července potká historická souprava s jednotkou Pendolino. Historický vlak poveze parní lokomotiva Všudybylka a pojede z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a zpět.
Pendolino pak bude nasazené na protokolárních expresech z Prahy hl.n. do Rybníka a zpět. Centrem dění budou České Budějovice, Kaplice a Bujanov. Podrobnosti k této akci jsou na webových stránkách www.konesprezka.eu.
V neděli 27. července budou moci cestující nastoupit do parního vlaku a vyrazit z Českých Budějovic do Netolic na trať, kam běžně vlaky nejezdí. „Tím se pro letošní prázdniny s parními vlaky v jižních Čechách rozloučíme, ale na podzim nás čekají ještě jízdy okolo Tábora a na oslavy 200 let rozhledny na Kleti,“ dodal Pošta.
Elinkou na rozloučení se starým železničním mostem v Táboře
V sobotu 28. června se budou v Táboře konat nostalgické jízdy po starém železničním mostě přes řeku Lužnici, který do konce roku nahradí kopie. Poslední červnovou sobotu tak budou mít zájemci příležitost naposledy se svézt po starém mostě historickým elektrickým vozem, tzv. Elinkou, ze sbírky Národního technického muzea, nebo některým z pravidelných vlaků mezi Táborem a Bechyní v čele s historickou lokomotivou Bobinkou. Časy odjezdů zvláštních i pravidelných vlaků s Elinkou a Bobinkou jsou na portálu Vlakem na výlet.
Stavební práce na trati z Tábora do Bechyně jsou plánované od první půlky července až do konce platnosti letošního jízdního řádu. Kromě akce 28. června se proto další tradiční letní jízdy s historickými vozidly mezi Táborem a Bechyní letos konat nebudou.
Parní lokomotiva ř. 354.1 (Všudybylka)
Výroba probíhala v letech 1913 až 1941. Maximální rychlost 80 km/h. Oblíbené lokomotivy osobních vlaků a lehkých rychlíků, zejména pro svoji snadnou obsluhu a dobrou přechodnost. Vyráběly se v několika sériích a modifikacích. Původní rakouská konstrukce byla ve Škodových závodech postupně upravována. Několik lokomotiv bylo vybaveno unikátním ventilovým rozvodem páry. Poslední dojezdily v pravidelném provozu v roce 1978.