Na D4 vrcholí předposlední sezona nebývalým nasazením. Dálnici staví 1500 lidí a 700 strojů

Stavba dálnice D4 (podzim 2023). Pramen: Via SalisStavba dálnice D4 (podzim 2023). Pramen: Via Salis

Stavbaři také zahájili stavby dálničních odpočívek u Krsic a operačního centra dálnice u křižovatky Lety.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav

Všem co to tempo výstavby mají jako samosdrejmost,tak dálnici D1 opravovali 18 let takže bych řekl že výstavba je solidní rychlosti výstavby.

Michal M

No celkem tuhle dálnici staví tak 40 let… 🙂

Petr

Vůbec nechápu to nadšení zde diskutujících. D4 má EIA někdy z roku 2004, územko z 2009, vše vypapírované a vykoupené už bylo někdy v roce 2019. 4 roky výstavby jsou naprosto běžný termín i na jiných stavbách. Jediný rozdíl v případě D4 je ten, že ji staví soukromník za své a ten výdaj zatíží až příští vlády. Nezvýší to deficit vlády současné.

Franta Chcípák

Vyprávějte to roztleskávačům… Racio jde stranou.

Jan

V některých častech máte pravdu. Podle mého názoru však zásadní rozdíl spočívá v tom, že soukromník to bude provozovat 25 let, včetně údržby (zimní). Jakékoliv omezení z pohledu rekonstrukce/oprav (nevím, jak je smlouva nastavena v případě nehody a poškození např. svodidel) budou mít vliv na platby od státu. A po 25 letech to musí státu předat v podstatě v perfektním stavu (už vidím tu žalobu k soudu na to, co je perfektní). Pokud to staví stát, má pouze 5 let záruku tuším, na mosty možná víc.

Jan

Jak přimět ŘSD, aby si hlídala pracovní tempo nejen u výstavby ale i údržby tak jako soukromníci?

Franta Chcípák

Dálnici provozovanou v režimu koncese u nás ještě nemáme, takže jen těžko soudit, jak soukromníkům půjde údržba. No a pokud jde o tempo výstavby, je 42 měsíců plánovaných pro tento úsek úplně normální doba.

Clovek

Enviromentalni kecy si muzou odpustit.. Autem jezdim rad, presto mi je jasny, ze enviromentalni by bylo misto toho postavit zeleznici jinou nez 19 stoleti

martin

Trva to stejne dlouho jako jine useky jinych dalnic, nic extra to neni, pouze je to vetsi kzs najednou, kdy eurovii pomahaji dalsi najate firmy. Stavbu provazi neskutecny bordel na silnicich,poklada se v pocasi kdy se na dalnicich pokladat nema, protoze lehce hori termin. Jejich slogan stavime pro vas D4, by mel byt doplnen napisem : za hodne vasich penez, ktere to bude stat. Tato stavba neni zazrakem, jen je to proste projekt PPP. Timhle zpzsobem se bezne masiruji mozky neznalych, aby se utvoril prostor, pro dalsi mozne kroky v budoucnu.

Franta Chcípák

Ano, působí to ne mne tímto dojmem. A jak konstatuji níže, většina lidí už má dlouhodobou masírkou tak vyčvachtané mozkovny, že jim stačí nadhodit správné buzzword (v tomto případě „soukromá firma“) – a pro samé jásání si většina z nicha ani nezvládne spočítat skutečnou délku trvání stavby.

Luboš Beneš

A reálnou cenu….sleva by nebyla?

Franta Chcípák

Tak, že nerozumějí ceně, to bych nimonu nvyčítal, sám o tom vím úplnou tužku. Ale odečíst od sebe dvě veřejně dostupná data, to už by průměrný diskutér zvládnout mohl.

Michal Mann

Jasně, protože ono stavět 2 km a nebo 35 je to samé 🙂

Franta Chcípák

Nebudete tomu věřit, ale ano, je to de facto totéž – už se to na tomto webu v článcích i diskusích rozebíralo nesčetněkrát.

Pavel Q

Jenom pro srovnání, u nás v ulici probíhá oprava cca 200metrového úseku. Pracuje tam jeden bagr, jeden válec a jeden náklaďák a ne víc než 5 lidí cca od 7.30 do 14.00.

bkv

Tak to tam máte větší nasazení techniky a lidí než na v článku uvedené stavbě.

ksz

Možná by se nemělo zapomenout na to, že jim byla schválena např. rok a půl trvající (!) uzavírka komunikace Rakovice – Slavkovice. Vážně by mě zajímalo co se tam děje, že to trvá tak dlouho. Domnívám se, že vybetonovat nadjezd nad touto nepříliš širokou komunikací a zasypat to z obou stran hlínou by mělo jít zvládnout s prstem v nose za poloviční čas.

Franta Chcípák

Může někdo z diskutujících doložit, že tato stavba probíhá nějak zásadně jinou rychlostí, než jiné dálniční stavby? Mně totiž na zahájení v roce 2021 a zprovoznění v roce 2024 nic zázračného nepřipadá.

Jan z Rokycan

No, Eurovia ve skutečnosti spíš nestíhá. Vysála skoro všechny kapacity z ostatních staveb (proto se třeba dost vlekly Louny) a i tak není tempo kdovíjak závratné.

Nechci je kritizovat, je dobře že se staví a 3,5 roku je za mě normální termín.

Plus je tam ještě případ „Stodola u Mirotic“, kde se kvůli soudním a úředním rozepřím pořád nezačalo se stavbou přeložky II/604.

Franta Chcípák

Souhlas – proto nějak nechápu ty orgie, co se tu rozpoutaly na téma „efektivní soukromník vs. neschopný stát“. Já sice chápu, že 34 let ideologické masírky udělá svoje, ale občas by lidi mohli někam alespoň pro jeden mozkový závit sáhnout.
Jeden z nemnoha solidních postřehů v diskusi je příspěvek uživatele „yxc“, který konstatuje, že veřejně zádávané stavby MUSEJÍ být dimenzovány toliko na nezbytné minimum parametrů, jinak hrozí podezření z předražování. Za mne žádoucí oblast ke změně.

Martin II

Srovnal bych to s cca 25 km dlouhým úsekem D55 Babice-Bzenec. Mám to „za humny“ a počty pracovníků a techniky úměrné údajům v článku tam teda nevidím…

Franta Chcípák

No vidíte – a navzdory tomu je plánovaná délka výstavby tří podúseků v této oblasti o tři měsíce kratší než u zde opěvované D4.

yxc

Nejsem si jistý jestli je to vyloženě žádoucí. Z dlouhodobého hlediska je jistě finančně výhodnější určité naddimenzování konstrukce. Jenže volební obdobi jsou 4 léta a rozpočet omezený a každý politik raději postaví 4 stavby místo 3 s lepší životností. Výraznější oprava přijde v době, kdy už stejně nebude v politice a tak se tím trápit nemusí. Lidi sice ocení, že nějaká cesta vydrží „2ד tolik co jiná, jenže nikdo si nebude pamatovat kdo za tím stál. Pak je tu celospolečenský a ekonomický přínos z toho, že budou delší dobu v provozu 4 stavby místo třech. Navíc častější opravy znamenají pravidelný… Číst vice »

yxc

No a tady vstupuje do hry PPP, jehož přínos je především v tom celospolečenském užitku ze stavby, co by jinak nestála. Jenže PPP se moc nehodí na stavby jako D4. Ideální je na vytížené a drahé úseky, jako je D35 Opatovec – Mohelnice, kde by se státu v tom 30 letém horizontu prodražila údržba a častější opravy, což koncesionář lépe vyváží tím vhodným nadimenzováním na celou dobu koncese. A na konci toho období státu zůstane lepší komunikace, než by si postavil sám.

Franta Chcípák

Nezlobte se, ale „pozitivni vliv oprav na zaměstnanost“ je these asi tak na úrovni legendárního „…a skláři nebudou mít co žrát
!“ Přísné normy a přísný (přímý) dozor investora jsou jednoznačně žádoucí při všech veřejných investicích.

Franta Chcípák

Navíc Vám, obávám se, poněkud nesedí aritmetika: pna případu D4 je zjevné, že vyšší kvalita stavbu možná podraží, ale zcela určitě neprodlouží. Ergo argument čtyřech stavbách místo tří je z tohoto úhlu pohledu lichý.

Radek

Nejsou to Mirovice?

Observer

Třeba výstavba další „jižní“ dálnice D3. Zahájeno výstavbou obchvatu Tábora v roce 1988. Datum dokončení si zatím nikdo netrofne říci, po 35 letech…

Franta Chcípák

Asi se nebavíme o čisté době trvání stavebních prací jako zde, že?

LeBoeuf

nikoliv. coz ale nic nemeni na tom, ze dalnice po 35 lletech neni a jen buh vi, kdy bude. inu smesna organizace, smesne dalnice.

Martin

Vo si vzpomenout na obvhvat plzne

Petr

Ono to není o rychlosti stavebních prací. Spíš o tom, že se staví všechny úseky najednou.

Franta Chcípák

To ale není zásluha realizátora, nýbrž toho, kdo stavbu připravil.

bkv

Takže stát prostřednictvím ŘSD…

Michal Mann

Úžasný, takhle kdyby se stavělo všude, to by byl sen ,,,

Petr

Stačí vynechat ze stavby politiky. Tady se to zadalo na začátku a už nejsou hejty typu tady Pepa má výborného elektrikáře, co mu mění na obecním úřadu žárovku, ten by mohl něco realizovat, když uř nám to jde kolem obce.

Franta Chcípák

Kéž byste aspoň tušil, o čem mluvíte…

Petr

Kéž by jste se jednání o subdodávkách zůřastnil.

Lysimachia

*byste

Josef

Jezdím kolem celé stavby každý týden na chalupu a musím říct, že vám to jde opravdu krásně od ruky, smekám. Škoda, že náš stát tohle nedokáže. Mrzí mě ten Burger king, zlatej mekáč, ale v Německu je burger king dost oblíbený, tak asi aby se němci cítili jako doma…

Michal M

Jací Němci?

Kandelábr

Asi až pojedou do Sudet obhlížet chalupy

Michal M

Z Prahy. To mi celé dává smysl.

Luboš Beneš

Myslíte ty chalupy a vesnice které už nejsou? A že jich je.

Vojtech Novotny

Sice trochu mimo tema, ale pro Sumavu byl odsun nemcu totalni katastrofa, ktera samozrejme pretrvava. Skoda, ze se nechali zfanatizovat a to vedlo k jejich odsunu, mohli (my na jihu u hranic) jsme se tu mit vsichni rozhodne o dost lip.

Franta Chcípák

Jaký stát račte mít proboha na mysli? Tak znova, pro pomalejší: stavba byla zahájena 06/2021, do provozu bude uvedena 12/2024. Na takovém tempu výstavby věru není nic zázračného.

Jan z Rokycan

Je to možná zázračné v tom, že se staví 30 km v kuse. Nicméně to zaplaťpánbůh není taky taková výjimka: podobně to je aktuálně i na D6, D3, D55 a brzo i na D35.

Franta Chcípák

Souhlasím, tak dlouhé úsek (bouhužel) zpravidla nestavíme. Ovšem většina diskutujících zde je u vytržení z intenzity a tempa výstavby, což je poněkud mimo.

Jirik

Lépe řečeno žádný stát tohle (nebo cokoliv jiného, co by stálo za řeč) nedokáže.

Franta Chcípák

Nesmíte všechno poszzovat podle Tschechei.

bkv

Český stát už to dokázal při stavbě D5 v úseku Plzeň – Rozvadov

Tonis

To ještě nebyly Děti země s Miroslavem Patrikem kteří všechny dopravní stavby blokujou a proto je to tak protahuje. U Přerova na příklad.

Vojta_7

Přes jednu mld. na km mě přijde jako extrémní částka- zvláště u takto nedůležité dálnice, která ani není E…
Je docela absurdní, že D6 i D4 budou dříve než D0 i D35…
Na druhou stranu lepší než 1,2 mld. za výběh pro jednoho ledního medvěda…

Gawain

Není to jedna miliarda za km, je to 1 miliarda za km + 30 let údržby.

Láďa

Splatnost 25 let, cca 1.4mld ročně,,, tato částka se v ročním rozpočtu státu úplně ztratí, ale lidé budou jezdit po nové a udržované dálnici,, za mě supr, jen se trochu obávám, že hodně navigací po dostavbě D3 jižní Čechy k hranicím, bude vést přes nás tranzit Sever – Jih,,, mýtné se vybere více, asi ok, ale taky to někde asi bude drhnout 😕

mlokXCM

Ledních medvědů v zoo v Praze je více, výběh je nevyhovující a navíc je v nejteplejší části zoo. Jeho stavba je nutná.

Stráťa

Dobře, výběh je nevyhovující a je potřeba lepší. Ale co na novém výběhu stojí tolik?

frank

to je otázka do pranice, na druhou stranu bude to celá expozice včetně tuleňů a když na ní město Praha je ochotno upustit zhruba 1/16 z toho, co každý rok radostně fedruje jako dotaci na “ levnou MHD“, tak je to nejspíš věc hlavního města a voličů v něm …

Jan z Rokycan

Technologie, technologie. Hrubá stavba je u podobných staveb zanedbatelná položka.

Luboš Beneš

A je enviromentálně fér chovat lední medvědy?

Lysimachia

Především je rasistické mít ty medvědy pouze bílé.

Panoramix

Pořád mě baví vtipní tiskoví mluvčí. Mele něco o výběru provozovatele dálničních odpočívadel nabízejících špičkovou kvalitu a udržitelnost, přičemž jedním dechem dodává, že tam vyrostou i provozovny Burger King. Fakt netuším, v čem tenhle paskvil splňuje uvedená kritéria. Kdyby rovnou přiznali, že jim prostě tento provozovatel nabídnul nejvíc peněz za pronájem, nemuseli by se takhle ztrapňovat a mlžit. 🙁

Michal M

Blbě jste to pochopil. Burger King jako součást argumentace o udržitelnosti nikdo neuvádí, ani v článku, ani v Newsletteru.
https://www.viasalis.cz/files/viasalis-newsletter-11-2023-cz-hi-res.pdf

Jirik

Co je na něm blbýho? Lepší, než zaflusaný dálniční kantýny v západním německu, který kvůli dispozicím nikdo nechce, provozuje to ňouma a je to celý starý a mastný.

Petr

Jenže fast food je právě to, co lidé na odpočívadle chtějí.

Jiří Kocurek

A to nemusí Odborový svaz silničářů blokovat lidem vstup do obchodu, ani požadovat demisi vlády, když teď mají za dlouhé roky nejvíc peněz.

FrantaM

Jako stavba super, ale ty řeči o tom, že v Česku není financování a všechny ty environmentální kecy by si pan Biegert mohl odpustit.

Pedro72

Koruna je prostě volatilní měna, na financování rozsáhlého dlouhodobého projektu je riziková a drahá. A imitace lučního ekosystému je fajn věc, lepší než invazivní plevel a křoviny, které jsou u dálnic standardem.

Michal M

No my tady máme D3. Na celé trase je jen mekáč v Mitrovicích, ale pro jistotu jen z jedné strany. Do Prahy to nevede a dlouho nepovede. Kvalita provedení teda nevím nevím (otevřeno okolo 2010, dopravní zátěž nikterak velká), environmentálně se na to nikdo nedíval a u Tábora 10 roků řeší vychcánky s „motocentrem“ a je tam šikana a 90…
Via Salis je s tímto zcela nesrovnatelná a hledat na ní problémy může jen osoba ducha mdlého.

Walker

Volatilita a likvidita jsou dva ruzne pojmy. CFO zminuje likviditu, ale jak je psano o komentare nize, 18mld. zas neni nic extremniho. To spis ty uvery jsou levnejsi v EUR nez v CZK. Preci jen mame stale velmi vysoke uroky oproti eurozone.

frank

tam je otázka nákladů zajištění takového úvěru příjmy v CZK . Možná jste nikdy neslyšel, ale levné úvěry třeba v CHF stály Polsko a Maďarsko neskutečné náklady a navíc Maďarsko i potíže z kreditibitou/ratingem při pokusu o nestandartní řešení typu, tak ty hypotéky drazí občani prostě neplaťte a my s těmi bankami vyběhneme raz dva . ( nízkoúročený úvěr v zahraniční měně splácený oslabující domácí měnou v případě, že klient nemá zajištěné kurzové riziko je situace , kde nakonec prostřednictvím kurzu zaplatíte často mnohem víc než na úroku domácí měny )…

a8n

Třeba spekulují na to, že bude střednědobě posilovat, nebo že se časem přejde na euro. A pokud náhodou ne, tak holt firmu proženou insolvencí.

karel_treti

Ano to Maďarsko bylo dost odstrašující případ z kterého se ostatní poučili. Proto u nás od banky nedostanete úvěr v cizí měně pokud neprokážete že v dané měně máte i pravidelný a stabilní příjem. Firmy to řeší měnovým zajištěním což něco stojí, ale dá se na tom i vydělat, jako v roce 2022, kdy byl zpočátku dost velký úrokový diferenciál vůči EUR i USD.

Jirik

Nastesti.

Michal M

To jsou slova Vojtěcha Janouška, finančního ředitele Via Salis – který tomu asi rozumí víc než nějaký Franta…

karel_treti

Celkem projekt financuje 11 institucí (nejen bank, je mezi nimi například i Siemens), 40 % financování je v korunách a 60 procent v eurech. Důvodem je podle finančního ředitele Via Salis Vojtěcha Janouška skutečnost, že „český bankovní trh obecně nemá v lokální měně likviditu pro financování tak velkého projektu“. No že by se na českém bankovním trhu nenašlo cca 18 miliard volné likvidity pochybuji. Zase taková mega stavba to není. Spíš jde o řízení rizik a o cenu. Kdy financování v eurech zatim je pořád levnější než korunách. Jinak jim to jde pěkně od ruky. V pátek sem jel kolem… Číst vice »

Jiný Petr

Taky si myslím, že věta „český bankovní trh obecně nemá v lokální měně likviditu pro financování tak velkého projektu“ jsou marketingové řeči. Zafinancovat by to celé dokázala i jen jedna naše banka (z těch větších). Ale to konsorcium chápu (bezpečnější varianta pro obě strany) Důvod toho rozdělení spíše vidím v tom, že mají subdodávky nasmlouvané jak v EUR, tak i CZK (klidně v tom poměru 60:40) a nechtějí zbytečně podstupovat kursové riziko (ať ztrátu či krátkodobý zisk). Mimochodem – ze zvědavosti by mne zajímalo, zda a jak spekulují s českou korunou. Stát jim asi bude platit v příštích letech v… Číst vice »

D3 přes Posázaví je extrémně důležitá

Kdyby se tak dalo až to tady dostaví rovnou techniku přesunout na D3 přes Posázaví

Michal M

Nedalo. Na D4 dostala Via Salis všechny povolení s mašličkou a jen staví. U D3 to úplně neexistuje.

Walker

Nevim jestli jste si toho vsiml, ale reagujete na komentar, ktery zacina „Kdyby“.

Michal M

A na ten se nedá odpovědět „kdyby“?
Problém není v nedostupnosti techniky, ta vám naběhne kam je potřeba…

Kdyby byl ucelený 4pruh dálnice Praha – České Budějovice přes (kolem) Příbram(i,) tak není potřeba duplicitní dálniční 4 pruh Tábor- Praha! Hodila by se ČR spíše dálnice o 4pruzích „jihvýchodní polovina dálničního okruhu Čech“ – https://mapy.cz/s/dozuzafole Plzeň – Příbram – Tábor – D1 cca mezi Pelhřimovem a Humpolcem + D1 – Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (s přípojnou větví D1 u Velkého Meziříží – Žďár nad Sázavou) – Chrudim – D35 (mezi exitem 144 – Časy a exitem 178 – Dašice) vytvářející kapacitní rychhlé spojení: 1.) vedené mimo Prahu a její okolí mezi západem/jihem Čech a: a) Moravou (Jihlavou,… Číst vice »

Jan z Rokycan

Poněkud blouzníte.

Petr Drozda

Takže argument o větším počtu lidí na stavbě = větší rychlost stavby tedy platí? Dosud nás SŽ, ŘSD, SS, TSK i DPP přesvědčují o opaku a hledají 1000 argumentů proč to nejde. Hlavní a zásadní je navýšení ceny, technologické důvody a jiné bláboly. Jinak řečeno, ono se jen nechce. Soukromníkovi se to vyplatí a státu vždycky ne. Zajímavé…

bifidus

Soukromník totiž utrácí svoje peníze, takže mu finanční náklady nejsou lhostejné.

Romino

Presne tak. U nás sa na SK to prejavilo už 2 krát pri PPP. Keď stavia štát, tak mu to trvá 20km za 4 roky. Keď sa stavala R1 pri Nitre 40 km, tak to zvládli za 2.5 roka a to nebol že úplne jednoduchý terén, rovina to teda nebola, o rok dlhšie im trval 6 km obchvat Banskej Bystrice ale stavalo sa v meste. Druhý úspešný PPP je obchvat Bratislavy D4 30km (okrem tej slávnej križovatky D4xD1, aj to sprasil štát, keby im to zadali Dodatkom, mohlo to davno byť) a k nemu R7 30km smer Dunajská Streda, spolu… Číst vice »

yxc

Však to taky za Via Salis dělá spousta lidí, co dělala PPP u vás. Jen přešli z jedné D4 na druhou.
Oni to musí stavět kvalitně, protože dle koncesní smlouvy platí tučné částky za každý den, kdy komunikace nejede v plném profilu.
Na druhou stranu tím, že pro ně platí kocesní smlouva a ta ja nadřazená normám, TP a standardům ŘSD (u vás NDS) občas dokáží vymýšlet dost krkolomné úspory, které se někdy ukáží jako slepá cesta a pak se zas vrací k těm standardům.

Kov

Rozdil je v tom, ze tady se stavi 32 km najednou. Normalne se stavi mnohem kratsi useky.

Observer

Opravdu pozitivní je, že na této stavbě se intenzivně pracuje. Vidíte to, když jedete kolem. Je to něco jiného, než jiné stavby, které jsou realizovány salámovou metodou po krátkých úsecích.

yxc

Ono to není jen o rychlosti výstavby. I když je vidět, že nějaká inspirace tu je. Dřív by se úsek dálnice soutěžený ŘSD za 2 sezóny nepostavil a teď už tu jsou první vlaštovky (např. D35 obchvat VM). To co je daleko důležitější není na první pohled patrné. DIVIA se to má starat 25 let a tak jsou konstrukce vozovky, sanace podloží apod. navržené aby to, co nejdéle vydrželo. Takže místo zlepšování podloží raději výměna. Únosnost podloží po konstrukcí vozovky pomalu 2x vyšší než je standard dle TP a norem. Všude svodidla se zádržností jako na dálnici. U klasické soutěže… Číst vice »

Ten Onen

A to ty vyšší vrstvy jsou u soukromníka v konečném součtu levnější, než ty minimální vrstvy dle norem postavené pro stát.

Michal M

To máte pravdu, nikdy mě kvalita parkovišť u supermarketů ve srovnání s různým „erárem“ netrkla.
Mimochodem, může veřejný investor požadovat tloušťu vrstev nad hodnoty TP?

Otto

Může požadovat víceméně co chce – pokud si to zaplatí. Jenže by o tom, že to chce, musel někdo někde rozhodnout – už vidím subalterního úředníka, který to sám od sebe bude požadovat – aby mu to za pár let otloukli o hlavu, že okradl stát….

Ondra K.

Konstrukční řešení je víceméně pouze záležitost domluvy mezi investorem a budoucím správcem.

Franta Chcípák

Těmito požadavky na kvalitu kéž by se inspirovaloy ŘSD & SŽ…

Franta Chcípák

Tak to bychom měli politické školení mužstva. A teď fakta: 32 km dálnice, plánovaná doba výstavby 42 měsíců. Takže – co přesně se „soukromníkovi vyplatí a státu vždycky ne“???