Na D4 vrcholí předposlední sezona nebývalým nasazením. Dálnici staví 1500 lidí a 700 strojů
Stavbaři také zahájili stavby dálničních odpočívek u Krsic a operačního centra dálnice u křižovatky Lety.
Dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, kterou financuje a buduje soukromé sdružení Via Salis, je v závěru třetí stavební sezony hotová ze dvou třetin. Na konci letošního roku pak má být hotovo téměř 80 procent 32 kilometrů dlouhé stavby (měřeno v utracených penězích). Sdružení Via Salis to uvedlo v pravidelném newsletteru.
„Závěr třetí stavební sezóny je ve znamení dosud největšího nasazení lidí i techniky od zahájení v červnu 2021,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert. Dálnici denně buduje na 1500 lidí s pomocí zhruba sedmi stovek strojů.
Ve finále jsou práce u Milína na Příbramsku, který už několik měsíců trpí tranzitní dopravou kvůli velké uzavírce hlavního tahu. Koncem listopadu má být provoz převeden na hotovou část dálnice, kde se aktuálně pokládají asfaltové vrstvy a instalují svodidla. „Termín ukončení uzavírky a zprovoznění úseků, které Milín bezprostředně míjejí, je stanoven na 30. listopadu a bude dodržen,“ stojí ve zprávě Via Salis.
Stavbaři také zahájili stavby dálničních odpočívek u Krsic a operačního centra dálnice u křižovatky Lety. Via Salis se totiž bude o dálnici po jejím dokončením dalších téměř 25 let starat. Sídlo správy a údržby dálnice (Via Salis Operations) bude právě v areálu u křižovatky Lety.
Provoz čerpacích stanic na odpočívkách Krsice zajistí společnost Shell, kterou konsorcium Via Salis vybralo v tendru. „Předložila projekt, který koresponduje s naším záměrem budovat dálnici ve špičkové kvalitě, s nejmodernějším technologickým vybavením a zároveň s respektem k životnímu prostředí,“ uvedl k výsledkům výběrového řízení Biegert. Na každé straně dálnice bude i osm stanic pro dobíjení elektromobilů a restaurace Burger King.
Součástí stavby je i 40 nových mostů, z nichž většina se má do konce roku dostat do fáze budování nosných konstrukcí. Největší mostní stavbou na D4 je estakáda u obce Nerestce. Skoro 420 metrů dlouhá stavba překlene silnici III. třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať. Během září zde probíhaly práce na nosné konstrukci mostu hned vedle stávající silnice I/4.
Celá dálnice má být hotová v prosinci příštího roku. „S příchodem podzimu a zimy se stavební tempo přizpůsobí meteorologickým podmínkám. Ale již nyní se připravujeme na jaro, až se rozjede poslední stavební sezóna a v rámci ambiciózní environmentální strategie začnou vznikat na náspech kolem dálnice divoké louky, jeden z našich dalších udržitelných projektů, zaměřený na rozvoj a udržení biodiverzity,“ doplnil Biegert.
Sdružení Via Salis tvoří francouzské firmy Vinci Highways a Meridiam. Jde o první tuzemský dálniční projekt PPP. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. V českých poměrech jde o nebývale dlouhý úsek budovaný v jednom čase jedním zhotovitelem.
Celkem projekt financuje 11 institucí (nejen bank, je mezi nimi například i Siemens), 40 % financování je v korunách a 60 procent v eurech. Důvodem je podle finančního ředitele Via Salis Vojtěcha Janouška skutečnost, že „český bankovní trh obecně nemá v lokální měně likviditu pro financování tak velkého projektu“.
Stát začne dálnici splácet po dokončení v podobě takzvané platby za dostupnost. Finanční uzavření bylo učiněno na jaře 2021 s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což je takzvaná čistá současná hodnota nominálně zaplacených peněz. V nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy to činí 34,61 miliardy korun. To je částka, kterou stát za dálnici zaplatí do roku 2049. Celkovou částku mohou snížit případné sankce za nekvalitní práci a údržbu, která omezí „kvalitu poskytovaných služeb“. To jsou třeba omezení provozu nebo nerovnosti povrchu.