Na československé koleje míří retro „Žehlička“ v původním nátěru
Aktuální stav lokomotivy 210.017 (4.12.2020). Foto: Adam Kotas
Brněnská firma JKS chystá návrat jedné z nenápadných lokomotiv československé železnice na tuzemské koleje. Vyjede v původním barevném provedení, v
Ten náš průmyslovej design za bolševika a konkrétně těch lokomotiv byl naprosto špičkovej. Snad není žádná lokomotiva, která by vypadala vyloženě špatně, každá je opravdu elegantní, zapamatovatelná a ještě je znich cítit síla, nebo energie, prostě vzbuzují respekt. Zkrátka mám k těm škodováckým konstruktérům a designerům skutečnou úctu a když si člověk uvědomí, jak dřív bylo komplikované shánět některé konstrukční díly ze západu, nebo jak často naráželi na limity schopností našeho průmyslu a přesto ty lokomotivy dotáhli do konce, tak pak se jim člověk opravdu musí poklonit. Byli to srdcaři – byli to borci. O to víc mě vyloženě štve… Číst vice »
380 neurazí, nenadchne, ale totéž se dá říct i o Traxxu (dvojkovém i trojkovém). Ale když se vrátíme do českých luhů, 744 mi přijde designově hodně povedená.
Jako oprava veterána pro muzeum, výstavy nebo historické jízdy dobrý počin, ale
pro běžný provoz špatně, tam by měl pracovat modernější, ekologičtější a provozně ekonomičtější stroj.
tak neekologická,nechcete to rozvést,co tím míníte?Ve svém důsledku bude každá el .lokomotiva do roku 2038 teoreticky ze 40% neekologická,protože svoje emise bude mít v jedné z dosluhujících uhelných elektráren. Takhle se na to ale nedá nahlížet.
Úžasné! Neskutečné, závratné, revoluční.
Žehlička v retro nátěru už dávno slouží v Praze na hlavním na 1. záloze.
V Praze je řada 11x stejnosměr, tahle je 210 stridavina, úplně něco jiného.
Řada 210 má také svého retro zástupce, 210.059 ČD, jezdí na Lipně a v ČB.
Potěšily by mne zprávy o koupi nových strojů a ne zprávy o bastlení šrotů bez perspektivy ETCS. O čem bude další zpráva? Že si Kotas kupuje Albatros?
K čemu Jezevec bude? Nic to pořádně na trati neutáhne, na posun to nemá bateriový ani dieselový modul.
Držím i já palce !
Držím palce JKS! Jsou to srdcaři! 👍
Strašákem takových investicí do rekonstrukce je určitě povinné ETCS. Ale jinak je to super stroj na posun! Výkon, tah v nízkých rychlostech, výhled a ovládání výkonu strojvedoucím spojitě! Jenže přes 50 kmh se už téměř nic neděje. Kdyby někdo uměl a chtěl, tak „SW upgrade“ by šla nastavit na traťovou službu jako 742 (průběh elektrického výkonu, šuntovani,…). Veškerý „HW“ na ty mašině je.
Softwarovým upgradem fyziku neošálíte.
Průběh el. výkonu? Přirozená charakteristika sériového motoru. Jak ji chcete upravit „softwarem“?
Krásná kdysi, hezká i dnes.
Tak ať dobře slouží, i přes potenciálně omezenější možnosti využití (výkon, jednosystémovost..).
Vždyť je jen umytá, nic víc 😀
Počet lidí kteří nepochopili Váš vtip je děsivě vysoký…
Kde je pan CH. s nějakou tou špínou na KPKV?..furt čekám a on nikde..jinač držím palce, škoda, že krakena jste z hrobníkovy lopaty nestihli zachránit..
Dobrý večer,
pan Ch. 😀 … Upřímě se směji…
Děkujeme, snažíme se.
Krakena bohužel… Nicméně potěším Vás aspoň trošičku – součástí jedné z připravovaných expozic se bude nacházet pult strojvedoucího z tohoto unikátního stroje, který je shodou náhod mou srdeční záležitostí… Půjde konkrétně o pult z vozu 470.001-9, ale o tom až zase někdy příště…
Hezký den z Brna
Adam Kotas
měli by jí poslat na Bechynku nebp lipno, taam mají rezavé stroje
střídavá lokomotiva na bechyňku, ach jo
Teď si všichni rádoby poctiví nádraží, kteří tak rádi vzpomínají na ty krásné staré dobré časy, vyleští konzolu.
Spíš obrazovku nebo monitor…
A nad čím leštíte konzolu vy?
Zase jeden zoufalec, co neprošel psychotestama na fíru…?
Tohle musel taky být výkřik socialistické techniky, když to neberou ani garážovky…
jednu, minimálně, má KDS. Problém je že jsou to lokomotivy jednosystémové a elektrické, garážovky se potřebují dostat všude.
Tak pokud se na koridoru jezdí s bobinami z 50. let, tak zlatá (výrazně mladší) žehla. Ale ona asi až tak zlatá nebude…
Jenže ta bobina má skoro 3x větší výkon,než ta žehle.Žehlička byla konstruována pro posun a tam stačí malý výkon,protože se jezdí max 40 km/h.
2.309090909 atd. je teda, když už chceme zaokrouhlovat, 2x než 3x větší výkon. Ale s čísly se dá pracovat různě. Fakt, že je to stroj výkonnější ale pravdivý je.
Tak když to máte takhle přesně,tak můžem konstatovat,že ta Bobina pojede se stejným vlakem 92 km/h ,kdežto Žehle 40 km/h.Pro Vás to nebude 92,ale o trochu míň,protože vzrostou odpory(hlavně aerodynamický).
To je i vysvětlení,proč dopravci nejásají nad koupí této lokomotivy.
Podobně kamionové firmy nekupují traktory jako tahače návěsů.:-)
Ale zase by ten Zetor utáhl 3 návěsy. Sice pojede do kopce krokem, ale převody na to má. Že ho budou předjíždět i cyklisté, to je věc druhá.
Zetor i jiný traktor utáhne jeden jediný přívěs/návěs o hmotnosti tak do 7-15 tun. A s ním to pojede pomalu do kopce. Žehlička vyvozuje oproti traťovým lokomotivám nižší tažné síly v nízkých rychlostech , protože má nižší adhezní hmotnost. V těch vyšších rychlostech je ten rozdíl ještě větší, protože má 2, 3 až 7,5x menší výkon a úměrně tomu nižší tažné síly. Takže nějaké Vaše „pojede to pomalu, ale utáhne“ je nesmysl. Utáhne to vždy o něco méně a hlavně to pojede s těžkým vlakem o dost pomaleji. To není chyba žehličky, je primárně určená na posun ve stanicích či… Číst vice »
A co ta auta jak jsou v Polsku registrované jako traktory, ale traktory to ani zdaleka nejsou. (irozhlas. cz/zpravy-domov/tatraktor-legislativa-traktor-kamion-nakladni-auto-novela-zakon_1907292320_ako)
2.309090909
Vás asi fyzika obešla velkým obloukem, že?
Kdybych tohle napsla jako výsledek podílu 2032 / 880, tak od zkoušky letím jak vlaštovka.
A nemají bobiny tak dvoj až trojnásobný výkon ?
Ale dvě bobiny dokážou upalovat s těžkým nákladem stovkou a nebrzdit ostatní nákladní vlaky na koridoru.
Dvě bobiny rozjedou na stovku vlak tak 1000 tun nejvíc.
S desetivozových rychlíkem to už moc přes sto jezdit nechtělo.
On ten výkon už dost padá, ve 120 to má nějakých 1500kW (matně si vybavuju proud 2 x 250 A)
Proč si je teda takový zavedený velkodopravce jako ČSD s (tehdy) 150 letou tradicí vůbec pořizoval?
No proč si pořizoval šukafony… se 130 letou tradicí…
Zavedený velkodopravce ČSD si je tehdy pořizoval hlavně na posun a přetahy.
Garážovky se zrovna tímto typem podnikání moc nezabývají.
Jo a na západě to byl jezevec, žehlička byla stejnosměrná.
To je pravda garážovky přece akorát vyzobávají rozinky!
ty si trouba.. 🙂
Berte to tak, že v době zrodu té mašiny se ještě běžně z nádraží valil dým a pára. A výkonové polovodiče nebyly úplně běžné ani za železnou oponou. Nechci obhajovat stav průmyslu ČSSR, byla to většinou bída, hlavně v době normalizace, ale občas se něco rozumně použitelného vyprodukovalo.
Ty mašiny si oddřely desítky let na výkonech, kde se s nimi zrovna v rukavičkách nezacházelo. Nebudu se jim posmívat kvůli tomu, že je někdo nasazuje na traťovou službu i na rychlejší tratě – třeba na Os kolem ČB. Za to ten výrobek nemůže.
Ale 210 mají pulsní tyristorovou regulaci, 110 byly odporové.
Spíš si myslím že to bude tím že elektrifikace tratí u nás není tak velká aby měly nějaké velké využití. Oproti dieselovým lokomotivám je jejich rajón omezený a ani bateriový vůz to moc nevylepšuje. Ten je tak na obsluhu vlečky, ne na to aby někde z Bystřice pod Hostýnem vezli dřevo někam do Čech na pilu. To by to muselo být dělané trochu jinak.
Pokud by bylo elektrifikováno mnohem více vedlejších tratí, pak by takové lokomotivy využití u garážovek zcela jistě našly.
210 NEMAJÍ pulsní regulaci. Mají řízené usměrňovače.
OK, v tom případě je wikina špatně.
cs. wikipedia. org/wiki/Lokomotiva_210
Na wikině je špatně spousta věcí.
Holt daň za to, že to dělají amatéři.
A wikipedie to převzala z atlasu lokomotiv, kde je uvedeno, že byla vybavena tyristorovou regulací. Konkrétně, že má tyristorové pulzní měniče, které napájí usměrňovač Tyrus-delta. Z toho mi plyne, že wiki to nemá špatně, jenom to není tak podrobně popsané: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-210.html
210 má dvoupulsní fázový regulátor a za ním usměrňovač (což v praxi funguje jako řízený usměrňovač). Možná někdo z autorů atlasu zaslechl to slovo „dvoupulsní“ a vyrobil z toho pulsní měnič.
Nicméně pravdou je, že pulsní měnič je něco zcela jiného a na 210 to není.
Takže mně z toho plyne, že na té Wiki to špatně je.
(On i obrat “ fázově řízený tyristorový pulsní měnič“ je hloupost.)
Dobře a existuje nějaká dostupná literatura, kde je to popsáno správně?
Ale jo, je to skoro stejné jako cargovácký Najbrt.
Ten pokrok, kde se to jen zastaví …
Krásná práce