Mýtný systém je hotový, stát očekává z „jedniček“ až 1,5 miliardy. Využije zákazy a váhy
Satelitní mýtný systém, který má začít na českých dálnicích a části silnic I. třídy od ledna, je fakticky hotov. Při
Satelitní mýtný systém, který má začít na českých dálnicích a části silnic I. třídy od ledna, je fakticky hotov. Při dnešním kontrolním dni na ministerstvu dopravy to oznámilo vedení dodavatelského konsorcia CzechToll/SkyToll. Zkušební provoz systému začne 31. července.
„Nebyly identifikovány žádné nedostatky, žádné neplnění povinností a harmonogramu ze strany dodavatele,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Potvrdil, že stát začne od ledna vybírat nově mýto na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy. Celkem se tak rozsah zpoplatněných jedniček zvýší na 1100 kilometrů. Ministerstvo poprvé uvedlo i odhad, kolik by měly nově zpoplatněné úseky vynášet: jednu až 1,5 miliardy korun ročně. Nářky samospráv chce rezort utlumit zavedením zákazových značek a vysokorychlostních vah, které mají bránit objíždění po „dvojkách“ a „trojkách“.
„Mýtný systém je dnes víceméně hotový,“ doplnil šéf CzechTollu Matej Okáli. Od podpisu smlouvy v září loňského roku firma podle něj investovala 1,9 miliardy. Vyrobena je už zhruba polovina všech potřených palubních jednotek; v současném mýtném systému jich je aktuálně aktivních zhruba 470 tisíc.
Právě výměna těchto starších mikrovlnných jednotek od Kapsche za nové satelitní od CzechTollu bude jednou z nejnáročnějších operací celého přechodu na nový mýtný systém. Dopravci se budou muset nově zaregistrovat a jednotky vyměnit. Vedle nervů je to bude stát i peníze, za jednotky totiž musejí složit vratnou kauci. Ta se zvýší, zatímco dnes činí 1550 korun, nově bude 2468 korun. Ministerstvo zdražení vysvětluje tím, že s novým systémem elektronického mýtného přicházejí nová, dražší zařízení. Spolupráce státu s Kapschem tak neskončí letos na Silvestra, nýbrž až v létě příštího roku, do kdy budou moci dopravci vracet staré jednotky.
„Rádi bychom je požádali, aby nenechávali svou registraci do nového systému až na poslední chvíli, ale využili více než dvouměsíční lhůty, během které mohou záležitosti kolem změny mýta vyřešit ještě před jeho startem,“ doplnil Okáli. Registrace do nového systému a výdej palubních jednotek začne 22. září. V té době přitom budou muset dopravci mít v provozu ještě staré jednotky. Budou se tak muset vypořádat se souběhem kaucí.
Naopak stát by měl oproti současnému systému ušetřit, když náklady na provoz mají klesnout pod deset procent. Celkové výnosy se odhadují na 12 miliardy ročně.