Muzejní dráha ve Zbýšově se v prosinci dočká společného nástupiště v Zastávce

Přivedení úzkokolejné dráhy k nástupišti v Zastávce u Brna. Foto: Muzeum průmyslových železnicPřivedení úzkokolejné dráhy k nástupišti v Zastávce u Brna. Foto: Muzeum průmyslových železnic

Provozovatelé úzkokolejky čekají, že více návštěvníků přijede na speciální jízdy vlakem.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ilmary

To by pomale mohli jezdit pravidelně do Zbýšova

praktik

Když se o tom všem kdysi jednalo, nabízely se pochopitelně i úvahy o možném využití té normálněrozchodné vlečky pro příměstskou žešezniční dopravu (přímé vlaky z/do Brna), ale doba tomu tehdy nepřála, a tak nakonec díky partě z MPŽ došlo k novostavbě muzejní úzkrozchodky s využitím tělesa původní vlečky. Jinak než jako muzejní provoz ovšem ta drážka nikdy fungovat nebude.

Jiří Kocurek

Na příměsto? 250 pracovních dnů, 20 lidí tam a 20 lidí domů a máte těch 10.000 lidí.

40 jízd za den, zpátky do reality

Jaaa

Satelitní výstavba tam rostla jako houby po dešti a vzniká tam dál. V případě rychlého a spolehlivého spojení na Brno by tam mohly úvraťovat některé vlaky, které teď v Zastávce končí.

Jiří Kocurek

A kdo by jel ze Zastávky do Oslavan, tak s přestupem ve Zbýšově, aby přímý autobus _neparazitoval_?

Jiří Kocurek

Jen se ještě zeptám: Ten končící v Zastávce to během obratu stihne, aniž by přenášel zpoždění?
Aby se kvůli tomu nemusela turnusovat jednotka navíc. Ono totiž jde i o finance, nejen o nadšení.

praktik

Nechápu, proč se zbytečně rozčilujete: zřejmě jste ještě neslyšel ani nečetl nic třeba o Židlochovicích nebo i o Hustopečích (i když tam se jezdilo bez přerušení).

praktik

Nesmíte se na to dívat z dnešního pohledu: když se o tom všem jednalo, bylo o dost méně aut a prakticky žádné „taktové“ linky jak vlakové, tak zejména autobusové tehdy ještě neexistovaly, stejně jako ani žádný IDS JMK. A ta vlečka nekončila jen tam, kde teď končí úzkorozchodka, ale vedla až blíž k centru Zbýšova, resp. i snesenou část bylo ještě možno poměrně snadno obnovit.

MaPe

Nevím, o jakém unikátu v Evropě v podobě přestupu hrana-hranaezi normální železnicí a úzkou pán hovoří, v Trenčianske Teplé to jde už roky.

praktik

Ale ne s jen „polomuzejní“ dráhou a s rozchodem 600 mm – případů takového styku s rozchodem 750/760 mm nebo metr by se takových případů našlo jistě víc

MaPe

Tak ale ta věta řečena nebyla.

xyz

Muzejní vlaky jezdily do Zastávky (k aktuálně existujícímu nástupišti v oblouku pod – nyní již snesenou – lávkou) přinejmenším už v (nakonec propršeném) Hornickém dni 23. 9. 2017. Tzn. o něco dříve než 2018.

A stejné nástupiště pro normální vs. úzký rozchod ve střední Evropě? Pokud se Quedlinburg nepočítá do střední Evropy, pak O. K. Pokud by se tam počítal, tak už skoro 20 let je to právě tam.

Luděk

Neznám tebou zmíněnou dráhu/zastávku. Pokud jsem se správně koukal tak tam slouží pro přepravu osob. Zatím co v zastávce je to „zážitek“ k muzeu.
Tím chci říct že to chápu unikát kdy se na jednom nástupišti potkává státní a soukromá (doufám že se nepletu) muzejní železnice.

xyz

HSB jsou taky nestátní. A mají speciální tarif (ale O. K., Deutschland Ticket na nich většinově platí taky, vyjma úseku na Brocken).

A mimochodem je tu ještě jeden příměr: úsek Quedlinburg – Gernrode taky byl původně normálněrozchodný, stejně jako vlečka ze Zastávky do Zbýšova.

Po zastavení provozu na původní normálněrozchodné trati přes Gernrode došlo k přestavbě trati Quedlinburg – Gernrode na úzký rozchod, aby úzkokolejka opět někde navazovala na pravidelné vlaky (nově tedy v Quedlinburgu https://mapy.cz/letecka?source=pubt&id=25884285&ds=1&x=11.1530623&y=51.7851984&z=19 namísto Gernrode).

praktik

Veřejně provozovaných úzkorozchodek (ani muzejních) o rozchodu 600 mm obecně není mnoho, takže společný peron pro přestup „hrana-hrana“ v tomto případě skutečně unikátem docela je. A propos: tato muzejní úzkorozchodka vznikla vlastně jako úplná novostavba muzejní dráhy ve stopě původní normálněrozchodné (důlní) vlečky právě jen díky spolku MPŽ a žádné jiné instituce (státní ani privátní) se o její vznik příliš významně nezasloužily. To je ve střední Evropě rovněž dost neobvyklé, protože tam muzejní dráhy vznikajívětšinou přímou přeměnou rušených už dříve existujících průmyslových či zemědělských drah úzkého rozchodu, takže hotovou dopravní cestu získávají už do startu muzejního podnikání. A nebýt problémů… Číst vice »