Multifunkční poslanec za ANO skončí v čele dozorčí rady ČD, Ťok chce nové vedení
Poslanec za hnutí ANO 2011 Milan Feranec přijde v pátek o jednu ze svých mnoha funkcí ve státních organizacích a
Poslanec za hnutí ANO 2011 Milan Feranec přijde v pátek o jednu ze svých mnoha funkcí ve státních organizacích a firmách. Řídící výbor Českých drah ho má na svém zítřejším zasedání z dozorčí rady, které předsedá. Dozorčí rada má projít velkou výměnou, ministr dopravy Dan Ťok po ní bude chtít i změny ve vedení firmy.
Návrh na odvolání Ferance potvrdily deníku Zdopravy.cz dva na sobě nezávislé zdroje. Feranec uvedl, že o ničem neví. Jeho konec už v dubnu naznačil Ťok v Hospodářských novinách, k odvolání se ale příliš neměl. Teprve teď po získání důvěry nové vlády má dojít k jeho odvolání. Feranec patří k hlavním spojencům místopředsedy hnutí ANO 2011 Jaroslava Faltýnka.
Feranec, který v koncernu Agrofert působil dříve v Agro Jevišovice, byl s příchodem hnutí ANO do vlády nejprve náměstkem ministra dopravy, loni na podzim se stal poslancem. I to mu nebránilo zůstat dál v řadě funkcí: zůstává stále členem správní rady SŽDC, což podle některých právních výkladů je střetem zájmů, protože nemůže působit najednou u správce infrastruktury i dopravce. Zůstává ještě v dozorčí radě ČD-Telematika a ČD – Informační systémy. I v nich má ale skončit.
Devítičlenná dozorčí rada Českých drah, která mimo jiné odvolává a jmenuje představenstvo firmy, má projít zítra velkou rekonstrukcí. Jisté místo má jen trojice zástupců odborů, které čekají volby mezi zaměstnanci na podzim. Z dozorčí rady by měli zmizet někteří političtí nominanti. Kdo v ní nově zasedne bude jasné zítra, mluví se o větším zapojení zástupců akademické sféry.
Server iDnes.cz citoval ministra dopravy, který chce po dozorčí radě i personální změny v představenstvu firmy. „Budu chtít, aby dozorčí rada vypsala výběrové řízení na členy představenstva, abychom dostali do vedení Českých drah profesionální management, který přestane říkat, proč to nejde, a který se na liberalizaci bude seriozně připravovat,“ řekl iDnes.cz Ťok. Naráží tak na skutečnost, že ministerstvo dopravy chce soutěžit provoz rychlíků, plány ale kazí právě České dráhy.