Motorové jednotky chtějí dodat Českým drahám 3 výrobci, jistý je zájem Pesy a Newagu
Hodnota zakázky je až 14,5 miliardy korun, jde o nákup až 160 motorových jednotek.
Celkem tři výrobci bojují o vítězství v největší soutěži v historii Českých drah na dodávku motorových jednotek. Zakázka má hodnotu až 14,5 miliardy.
Uzávěrka nabídek byla minulý týden, podání tří nabídek potvrdily redakci dva dobře informované zdroje z Českých drah. Dopravce nechtěl počet zájemců komentovat. „Do uzavření smlouvy nebudeme průběh zadávacího řízení komentovat,“ řekl mluvčí Českých drah Robert Pagan.
Redakce Zdopravy.cz oslovila všechny hlavní evropské výrobce železničních vozidel, oficiálně svoji účast potvrdila pouze polská Pesa. Ta vyhrála i poslední zakázku na dodávku motorových jednotek pro České dráhy v roce 2011. Polskému serveru Rynek Kolejowy potvrdila podání nabídky také společnost Newag. Z velkých výrobců je jistá neúčast Siemensu a Bombardieru, oba výrobci se už na dieselové jednotky neorientují.
České dráhy s vítězem soutěže uzavřou rámcovou smlouvu na dodávku až 160 jednotek s označením DMU 120 pro nejméně 110 cestujících. Poslední zakázku na dodávku 60 jednotek DMU 120 České dráhy v létě zrušily, přihlásili se do ní také tři výrobci: Pesa, Newag a CAF. Už dříve zrušil dopravce soutěž na dodávku jednotek pro trať Praha – Kladno.
České dráhy se zaváží k nákupu 33 jednotek
České dráhy se v zadávací dokumentaci zavazují k odběru nejméně 33 jednotek, smlouva bude trvat osm let. Jednotky mají být částečně nízkopodlažní, s kapacitou nejméně 110 sedících cestujících. Nasadí je hlavně pro regionální dopravu. České dráhy už ustoupily od modelu soutěžení vlaků po menších částech a jdou cestou rámcových smluv.
Vlaky budou vybaveny klimatizací, budou bezbariérové a snadno do nich nastoupí lidé na vozíku, rodiče s kočárky a s malými dětmi nebo cyklisté. Audiovizuální informační systém, nápisy v Braillově písmu a různé reflexní prvky usnadní cestování nevidomým, slabozrakým nebo neslyšícím spoluobčanům. Nové jednotky budou mít maximální rychlost 120 km/h a dostatečně vysoký výkon, který umožní zkrácení cestovních časů na neelektrifikovaných tratích oproti starším typům vozidel. U frekventovaných vlaků bude možné spojit až tři jednotky do jednoho vlaku. Budou vybaveny ETCS.
Zpoždění v modernizaci motorových vlaků
Modernizace motorové trakce formou nákupu nových vlaků nabrala značné zpoždění. Posledním nákupem byl kontrakt z roku 2011, v jehož rámci koupily České dráhy 31 jednotek LINK II za dvě miliardy od polského výrobce Pesa Bydgoszcz.
Dopravce šel mezitím cestou nákupu použitých vozidel: flotilu loni rozšířil o motorové jednotky řady 646 Stadler GTW po Deutsche Bahn.