Motocykly a skútry budou moci v Praze od jara jezdit pruhy pro autobusy MHD
Modřanská ulice v Praze, ilustrační foto. Pramen: Ropid
Po Praze je aktuálně již 66 kilometrů buspruhů.
Po Praze je aktuálně již 66 kilometrů buspruhů.
Logický a inteligentní krok. To bez debat.
Jako motorkář jsem překvapen, bus a cykloprohuhy používám odjakživa automaticky. Jako řidiče auta mně štvou ale na motorce jsem za ně rád hlavně ty cyklistické jsou na křižovatkách jediná možnost jak auta předjet
Papíry do čistírny…
On už někdo z paragrafu 14 odst. 1 PSP vypustil tu poslední větu, že jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly? Nebo je to opět nějaký tvořivý výklad, podle kterého se zákon dodržovat nemusí?
Ten jízdní pruh ale nebude vyhrazený pro motocykly. Bude vyhrazený pro MHD, taxi, cyklisty, skútry a motocykly. Vyhradit pruh pro nějaká vozidla a spolu s nimi i pro motocykly zákon nezakazuje.
Geniální způsob, jak obejít jakýkoliv zákaz v jakémkoliv zákoně. Ovšem normální logikou samozřejmě platí že pokud je pruh vyhrazený pro nějakých pět druhů vozidel, tak je vyhrazený pro těch pět druhů vozidel, to znamená pro každý z nich. Pokud je někde zakázáno kouřit, tak to neznamená, že kouřit a přitom jíst je tam povoleno.
Nejde o žádné obcházení zákona. „Vyhrazený“ znamená, že je určený pouze pro něj a nikdo jiný tam nesmí. Pruh, do kterého mohou autobusy, logicky nemůže být vyhrazený jenom pro motocykly, protože do něj mohou i jiné typy vozidel, než motocykly.
Takže když je vyhrazený pro 5 druhů vozidel, rak vlastně není vyhrazený pro nikoho, takže to vůbec není vyhrazený pruh. Geniální výklad. Pokud není vyhrazen pro motocykly, tak tam motocykl nesmí. A pro motocykly se pruh vyhradit nesmí. Jasná logika, kterou dokážou překonat jen úředničtí akrobati.
Právě proto nemůže být jízdní pruh vyhrazen pro 5 druhů vozidel, ale vždy jen pro jeden druh.
Pokud je jízdní pruh vyhrazen pro dvoustopá vozidla, motocykl tam smí, protože motocykl je dvoustopé vozidlo. Pokud je vyhrazen pro autobusy nebo taxi nebo motocykly nebo cyklisty, tak tam motocykl smí, protože motocykl je autobus nebo taxi nebo motocykl nebo cyklista.
Stačí chápat význam českého slova „vyhrazený“.
Od kdy je motocykl dvoustopé vozidlo?! Motocykl je přece vozidlo jednostopé….
Ano, pardon, myslel jsem jednostopá vozidla.
Nerozhoduje, pro kolik a jakých vozidel je pruh vyhrazen. Stále je vyhrazený (viz název a smysl dopravní značky) a pro motocykly se vyhradit nesmí ani v tomto případě.
Když se podíváte na dopravní značení, které magistrát vydal, tak nepřidal motocykly mezi vyhrazená vozidla, ale povolil jim tam vjezd dodatkovou tabulkou. A to je rozdíl.
Zákon povoluje vyhradit pruh pro určitý druh vozidel. Pokud do pruhu mohou např. autobusy, logicky není vyhrazený pro motocykly, protože autobus není motocykl.
Ano, poslední věta v §14/1, z.č. 361/2000 Sb. říká, že „Jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly“. Patrně tam chybí slovíčko JEN. Tady bych čekal, že samostatnej jízdní pruh pro mašiny a fichtly být nesmí, patrně kvůli šířce jednostopého vozidla, ovšem můžeme mít i motocykly dvoustopé (sajtky, pracovní čtyřkolky) a dokonce třístopé (tříkolky, a asi Velorex), což by vypadalo asi jako když autobus zájezďák vezme oba pruhy, aby si najel. Někde v Praze jsem viděl paskvil, kdy pravý pruh je pro cyklisty, střední současně s pravým pro autobusy a levý pro ostatní. Až pojedu s Neoplanem, tak stejně musím kus do… Číst vice »
Slovíčko „jen“ by tam mohlo být, ale věta by s ním měla stejný význam, jako má bez něj.
Pokud řídíte autobus, měl byste si nastudovat pravidla silničního provozu. Třeba to, že při předjíždění nesmíte ohrozit předjížděné vozidlo. Teď už té máte dokonce v zákoně explicitně napsané, že musíte dodržet rozestup od cyklisty alespoň 1,5 metru.
Díky,Filipe, jste fakt kádr. Citovat ze zákona je poslední dobou nějaký trend, nebo co? Tady nejste na novinkách….
Zákon máte znát. Nevím, co vás na tom překvapuje, že se máte řídit zákonem. Navíc zákon jsem necitoval já, já jsem ho jen parafrázoval. Naopak vy jste zákon citoval.
Krom toho zákon umožňuje vyznačit jízdní pruh pouze pro určitý druh vozidel, ne pro více druhů najednou, pokud podle vašeho výkladu by pak nebyl vyhrazený pro žádný z nich. To by tam pak směl vjet jenom ten řidič který řídí všech pět vozidel najednou, pokud bychom měli rezignovat na normální logiku. Každopádně je v zákoně zcela jednoznačně řečeno že jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly, tedy ani vyhradit samostatně ani vyhradit pro motocykly společně s jinými druhy vozidel. Ovšem některé úřady se ve své kreativitě v poslední době zákony nenechají omezovat. Ona ta věta v tom zákoně byla už sama… Číst vice »
„Druh vozidel“ ovšem není nikde definován. Takže není problém jako druh vozidla stanovit „autobus nebo taxi se zákazníkem nebo jízdní kolo nebo motocykl nebo skútr“. Že pro takový druh vozidel nemáme v češtině jednoslovné označení ničemu nevadí.
O tom, že není možné vyhradit pruh pro druh vozidel, který zahrnuje i motocykly, v zákoně nic napsáno není.
Ta věta je v zákoně pravděpodobně proto, že by bylo hloupé vyhradit pruh jenom pro motocykly.
Termín „druh vozidla“ je vcelku zřejmý a běžně se používá i v prováděcí vyhlášce. Kupříkladu u dopravní značky B12 máte docela exaktně vypsáno kterými symboly lze vyznačovat druhy vozidel. Autobus + motocykl + taxík není dohromady jeden druh vozidla. Už to, aby jeden pruh byl vyhrazen pro více druhů vozidel najednou, jde mimo rámec zákona. Každopádně je jednoznačně stanoveno že pro motocykly s jízdní pruh vyhradit nesmí. bez ohledu na okolnosti, je-li ten pruh zároveň vyhrazený pro někoho jiného. pokud byste se domníval, že je-li pruh sdílen více druhy vozidel, pak už není vyhrazený, tak pak by pro něj vůbec… Číst vice »
Tak to napadněte u soudu a uvidíme zda-li to zruší. Docela by mně zajímalo jaké stanovisko k tomu zaujme soud.
Ano, termín „druh vozidla“ je vcelku zřejmý a označuje jakékoli seskupení vozidel podle nějakého společného znaku. U dopravní značky B12 není ve vyhlášce žádný exaktní výčet druhů vozidel, naopak je tam výslovně napsáno „vozidlům vyznačených druhů“, tedy jaké druhy budou na značce vyznačené, pro takové ta značka platí. Pořád píšete o tom, že něco není druh vozidla, ale nenapsal jste, co podle vás slovo „druh“ znamená. Podle vašich komentářů soudím, že podle vás „druh“ je něco, pro co máme jednoslovné označení – ale to není pravda. Jízdní pruh není vyhrazen zároveň pro někoho jiného. Jízdní pruh je vyhrazen pro jeden… Číst vice »
A co by na tom bylo hloupého? Když máme vyhrazené pruhy pro jízdní kola, tak proč bychom nemohli mít pruh pro motocykly?! Spíš je otázka proč se z jízdního pruhu pro cyklisty neudělá jízdní pruh pro jednostopá vozidla. Speciálně v Praze by to dost pomohlo…
Kdyby do jízdního pruhu pro cyklisty mohly motocykly, zanikl by hlavní důvod vzniku pruhů pro cyklisty – ochrana cyklistů.
Tak se tam napíše že motocykl nesmí omezin ani ohrozit cyklistu. Ty pruhy jsou reálně nevyužité. A pokud se maximálně podpoří (billboardy, reklamy v TV??) využití skůtrů, sníží se množství aut a tím zlepší propustnost a parkování.
Papír nikomu zdraví ani život nezachrání. Využití těch pruhů se zlepší, pokud budou cyklisté lépe chráněni, ne pokud budou chráněni hůře.
A to do toho protlačit který kretén?
konečně skutečný důvod bouchnout šáňo! super zpráva.
Na co potřebují motorkáři BUS pruhy, když teď běžně jezdí v cyklopruzích? To nikomu nevadí? Přitom je to dost nebezpečné, protože tam jezdí fakt rychle a bezohledně, jak to oni umí.
Mozna to vadi cyklistum. Jinak asi nikomu. Proc by melo?
Taky držitelům řidičáku, kteří při dávání přednosti provozu v cyklopruhu nepočítají s tím, že by tam něco mohlo jet.
(Případně tvrdí, že se na silničce nedá jet 50km/h)
Ano, takze nikomu. To uz jsem prece psal.
Proč asi? Už se mi třeba párkrát stalo, že odbočuji vpravo a do cyklopruhu se vřítil motorkář nebo rozvážeš měkáče na skútru, který slalomem sprintoval, asi aby jídlo nevychladlo. Nebo stačí, když tam jede na čorpu s určitě podle předpisů upraveným výfukem, který řve tak, že se prostě člověk lekne, protože tam nic takového nečeká. Nebo prostě jen zprava předjíždí tak osmdesátkou, protože ho předpisovou padesátkou asi zdržuju. Stačí? Mně to prostě vadí a nemá tam kromě cyklistů nikdo co dělat.
Takz si nekdy dejte spich se vsemi prazskymi cyklisty na marias a rozeberte to tam.
Když už můžou jezdit taxíky v BUS pruhu, proč v něm nemůžou jezdit i osobní auta, která přepravují např. 4 osoby? Něco podobného je v Americe, kde jsou pruhy pro auta, které přepravují víc osob.
V praxi v nich jezdí jakákoliv auta a nikoho, krom cestujících a řidičů autobusů, to netrápí a nikdo to neřeší.
De facto se jen – bohužel, postupnými krůčky legalizuje aktuální stav.
Já bych odhadoval, že tak 85% řidičů ty pruhy dodržuje.
To procento bude vyšší, akorát ti neposlušní jsou dobře vidět.
Jako u všeho, v tomto případě zvlášť ti s lepším autem. Když průměrného řidiče předjede BUS pruhem škodovka, tak ani nevzdechne (pokud nemá Dacii). Když mu to samé udělá BMW, Audi nebo Mercedes, bude o tom vykládat ještě měsíc.
Tímhle by se akorát ještě výrazně snížila (nejspíš prakticky zabila) vymahatelnost. Taxíky jsou aspoň nějak označné.
Já jsem asi blbej, ale nikdy jsem nepochopil, proč můžou do buspruhu taxikáři. Z jakýho důvodu je zvýhodňujeme?
Napadá mě snad jen, že díky taxi se třeba nechá auto doma, a to tak nebude zabírat tolik prostoru k parkování. Ale že by to mělo nějaký extra pozitivní vliv na dopravu celkově, se mi teda nezdá.
Taxi je součást veřejné dopravy. Když jsem byl malý chlapec, tak ještě taxislužba (a půjčovna auta Pragocar) spadala pod Dopravní podniky 🙂
Souhlasím, že užívání taxi dopravní situaci v Praze zásadně neovlivní, na druhou stranu jejich jízda ani neznemožní užívání buspruhu. Ostatně auto s označením taxi se stává ohroženým druhem, takže no problem.
Tak přinejmenším taxi asi zvládne své vozy více vytížit (jedním vozem odjezdit více cest) oproti individuálním vozidlům, tedy při stejném dopravním výkonu je to méně vozidel celkem a méně času odstavených. Jestli je to dost velký přínos na to, aby si zasloužili toto zvýhodnění, je jiná otázka.
Pak je dobrá otázka jestli z pohledu ekologie je lepší auto co hodně jezdí nebo víc stojí …
To je dost jednoduchá otázka. jedno auto, které odjezdí hodně, je z pohledu ekologie o parník lepší, než pět aut, která by odjezdila každé pětinu toho, co to jedno.
Tak potom by do vyhrazených pruhů měly mít povolený vjezd i carsharingová auta.
A prakticky všechna auta s TDI 66/81 kW 😀
to znamená je auto půjčené od souseda nebo příbuzného, nejen auto z falešné půjčovny
Bylo by to zajímavý třeba u HoppyGo, jestli by stačilo půjčit auto 1x ročně a mít vjezd do bus pruhů.
Ta myšlenka je asi taková že místo 10 stojících mám jedno co jezdí 10x tolik. Sice mám znečištění stejně, ale mám volnější ulice a zaměstaného taxikáře, tj. zároveň bojuji za vyšší zaměstnanost. Je to dosti rozšířené i v zahraničí.
Taxikářská lobby z éry Béma, kdy začaly tyto pruhy vznikat. Oficiálně zdůvodněno tak, jak odhadujete.
Jízda taxi v buspruhu není žádný objev pražských taxikářů. Leda by jejich prsty sahaly třeba do Trondheimu 2003??
tak nejede se „tam a zpátky“, nezabírá to místo na parkování… taxíků přes den je relativně málo i v poměru k počtu autobusů. Jezdím samozřejmě 100x častěji autobusem než taxíkem, ale ani tak na tom nevidím nic špatného. Je to malá preference, která prakticky nic nestojí. Taxikáři jsou navíc vyježdění, takže kdyby byli v tom pruhu jen oni, určitě nebudou bus zpomalovat.
Taxíků označených dle pražské vyhlášky už je jako šafránu. 70% klasických vozidel taxi (svítilna, ceník, taxametr) nahradila vozidla aplikací, která do většiny vyhražených pruhů nesmí. Takže podle mě je to zbytečný.
Je to podobné, jako smluvní sanitky, které vozí pacienty mezi vyšetřeními a domů. V podstatě si jezdí jak chtějí a kde chtějí jen proto, že mají maják na střeše. Ve skutečnosti ovšem žádnou akutní péči neposkytují.
Není pravda že do BUS pruhů mohou jenom klasické taxíky. Pokud jede řidič Uberu nebo podobného a veze zákazníka, do pruhu může
Psal jsem ve většině. Jsou pruhy, kdy je na svislé značce dodatková tabulka, která říká, že tam můžou jen vozidla taxi dle vyhlášky hlm.p.č. nevím, vybavený bublinou, ceníkem, kolotočem a s šestihrannou čepicí NS řidičově hlavě.
Jindy jsou na značce jen vyjmenovaná vozidla, tedy BUS,IZS,TAXI, pak tedy mohou všichni taxíci, kteří vezou klienta.
Tedy pokud bude mít střešní svítilnu TAXI – viz výklad značky IP20a ve Vyhlášce 294/2015.
Kdyby byla Praha městem které u taxíků reguluje emisní normu, případně druh pohonu (elektro, hybrid) jako třeba New York nebo Londýn, šlo by argumentovat tím. Jinak mne nic nenapadá.
Tak nakonec jeden důvod mám, taxík v bus pruhu je rychlejší a tudíž levnější, což by mohlo některé lidi přesvědčit nechat auto doma. Kdyby musel stát v koloně, jedna z výhod zmizí (rychlost) a jedna z “nevýhod” bude větší (cena). Pořád to řeší primárně jenom dopravu v klidu, ale teoreticky se tím může změnit aspoň jedna další cesta na MHD.
Jedna věc je, že lidé, kteří používají taxi, nepotřebují parkovací místa pro svá auta – jak píšete. Další věc je i to, že to šetří cesty autem – tam pojedete MHD, zpátky si vezmete taxi. Kdybyste jel zpátky svým autem, musíte jet svým autem i tam.
Taxi se zkrátka počítá mezi veřejnou dopravu, a je to pořád efektivnější využití veřejného prostoru, než soukromé auto.
S těma taxíkamai to kdysi vzniklo tak, že Praha chtěla regulovat jak mají vypadat taxíky, ale neměla k tomu žádné zákonné zmocnění. Měla pouze zmocnění vydávat provozní řád taxistanovišť. Provoz na taxistanovištích Praha nikdy nezvládla zorganizovat, ale ten takzvaný provozní řád zneužila k tomu aby touto cestou nařizovala, jakou barvu a velikost mají taxíky mít. Jednou to byla barva slonové kosti, pak zase různé odstíny žluté. a ty vyhrazené pruhy měly být odměna pro ty taxikáře kteří s těmito nadivoko vydanými předpisy budou řídit.
A cyklopruhy kdy? Pro skútr jsou ideální, jezdím jimi už teď, nechápu proč se to nesmí. Pokud v něm výjimečně jede cyklista, normálně ho předjedu, není to nijak nebezpečné nebo problematické.
Když jsem bydlel v belgickém Gentu, kde je infrastruktura velmi procyklistická, mohly tam skútry jezdit nejenom v cyklopruzích, ale i v městských oddělených cyklostezkách.
Neobhajuju žádné z řešení… jen informuju o zajímavosti.
V Nizozemí to donedávna bylo skoro všude, ale postupně od toho ustupují a mopedy na cyklostezkách zakazují. Neosvědčilo se jim to.
Jo, ale to byly mopedy s omezenou rychlostí tuším na 45 km/h, rozhodně ne všechny motocykly. Oddělené cyklostezky ne, ale cyklopruhy s tím že cyklista má přednost, proč ne…. Neboť speciálně v Praze jsou ty cyklopruhy dost prázdný. Co bych ale vymáhal opravdu striktně je zákaz cyklistů na chodnících, to je zlo a většina policistů s tím nic nedělá. Když pojedu na skůtru na chodníku, tak se všichni poserou, ale cyklistu nějak tiše tolerují i když tam nemá co dělat, stejně jako motocykl. A ještě si někteří zacinkají abyste jim tam jako chodec nepřekážel a laskavě uhnul….
Ano, to se nelegálně děje a osobně to považuji za poměrně nebezpečné.
Když je kolona a předjíždí stojící auta, tak to ještě jde, ale v hustém provozu nebo v ochranných (společných) pruzích je to vyloženě nebezpečné a čistý hazard se životem. Osobně to nedělám, na to mám sebe a své končetiny příliš rád. To radši přijedu o těch pár minut později.
No ked do buspruhu raz pustia cyklonov, tak uz tam fakt mozu pustit hocikoho…
Kdyby tam cyklisté nemohli, museli by jet v levém pruhu a za nimi bude kilometrová kolona, protože je nikdo nesmí předjet.
A takto sa za nim v spicke vlecie autobus rychlostou 15-20 km/h, pretoze ked je vedlajsi pruh plny aut, tiez ho nemoze predbehnut. Ale hlavne ze sa hrame na prioritu verejnej dopravy.
Většina lidí na kolech ty autobusy pouští, kde to rozumně jde. Málokomu je příjemné mít na kole za zadkem autobus.
A i když to někdo neudělá, furt je těch 15-20 pro ten bus násobně lepší, než skákat v koloně aut ve vedlejším pruhu. Ono v místech, kde jsou trochu hustší zastávky, občas křižovatka, není 15-20 km/h pro autobus ve městě nijak zlej průměr ani když před ním nikdo na kole nejede a má pruh volnej…
Prosléchá se že od dalšího jara i auta 🤣
to už platí dávno.
Motorkáři těmi pruhy stejně už dávno jezdí…..
Presne tak, je to jenom legalizace toho, co se stejne uz bezne dela, fakt nebudu na motorce stat s autama v pruhu, obzvlast kdyz je teplo. Jeste zbyva legalizovat projizdeni kolonou a bude to parada. Aspon to pritahne vic lidi na jezdeni v lete po meste na skutru, je to rychlejsi a zabere to vyrazne min mista.
To jo a hned po tom můžeme zlegalizovat projíždění záchranářskou uličkou, to se taky běžně děje. Nebo odbočování bez blinkrů. V Budějcích můžeme legalizovat ježdění na červenou na křižovatce, v Brně zase zavést že auta jedoucí v připojovacím pruhu mají přednost před auty jedoucími v průběžném pruhu.
Nevsiml jsem si, ze by nejak bezne projizdely auta zachranarskou ulickou, teda asi to bude tim, ze se bezne ta zachranarska ulicka nedela.
Záchranářskou uličku nikdo nedodržuje, bohužel, pro skútr by to bylo skvělý. Dá se jen normálně prokličkovat mezi auty, nebo, když zrovna jede, nalepit se na sanitku, ale je to dost náročný, prudce zrychluje a zpomaluje a auta tu uličku hodně rychle zavírají.
Skutr musi zvladnout projet i mezi autama co ulicku nedodrzuji, dokazu to i ja na o hodne vetsi motorce. Navic tam nejspis projedu rychleji nez ta sanitka, nez se vsichni rozmysli co vlastne maji delat. Ja jsem temer vzdycky jedinej blb co stoji s autem v levym pruhu az na care, nebo v pravym temer cely v odstavnym a nikoho v okoli nenapadne ani naznakem udelat to samy.,
Po tom, co v Praze zúžili většinu pruhů, už mezi auty neprojede ani kolo, natož skútr nebo motorka.
Přesně. Oproti sanitce jsem rychlejší prakticky vždycky. Já si řikám proč Ti lékaří jezdí v těch SUV Mercedesech a ne na skůtrech. V Jeruzalémě to funguje skvěle, jsou tam prostě nejdřív.
V Londýně (a nejspíš i jinde) jezdí už i záchranáři na elektrokolech. Obrovská výhoda, i oproti skůtru, je, že ve větších budovách s velkými výtahy berou kolo s veškerým vybavením v brašnách sebou až nahoru k pacientovi.
Ono co si budem povídat, reálně takovej skůtr proti dobrýmu elektrokolu v hustým městě moc výhod nepřináší. Vyšší rychlost tam využije o dost míň, než kolo nižší hmotnost…
Elektrokolo je opravdu spíše po starym městě. Ten skůtr je přece jen mnohem rychlejší a tudíž bezpečnější. Skůtr je schopný jet stejně rychle jako auto, zrychlit když je potřeba a hlavně to tolik nevyčerpá toho lékaře. Vzádu maj takový velký box s veškerým vybavením. Tuším že poslední verze jsou ty Piaggio MP3, je to i stabilní…
V tom Londýně používaj obojí, jak kola, tak motorky (i když spíš velký motorky, než skůtry). A co jsem četl, pochvalujou si obojí.
Nejspíš bude v některých částech města lepší kolo a v jiných motorka. Vyčerpání bych se nebál, budou trénovaní a co koukám na fotky, ani to většinou nejsou elektrokola – kdyby byla únava z jízdy významnej problém, určitě by už dávno na elektriku přešli…
A proč by jako projíždění kolonou mělo být zakázaný?! Co konkrétně tím porušuju. Předjíždím z leva v rámci jízdního pruhu….
Jestli nebude pro všechny bezpečnější, kdy motorkář pojede legálně středem BUS pruhu, a ne se „plížil“ po čáře mezi pruhy, aby mohl při případné kontrole říct, že v pruhu vlastně nejel…