Moravskoslezský kraj: Štramberský expres a nové push-pully

Štramberský expres. Pramen: Moravskoslezský krajŠtramberský expres. Pramen: Moravskoslezský kraj

Největší novinkou nadcházejícího jízdního řádu na železnici bude v Moravskoslezském kraji zavedení čtyř párů přímých spěšných vlaků z Ostravy do

Největší novinkou nadcházejícího jízdního řádu na železnici bude v Moravskoslezském kraji zavedení čtyř párů přímých spěšných vlaků z Ostravy do Štramberku s dobou jízdy zhruba 50 minut. Cestující tak nebudou muset přesedat ve Studénce. Vlak ponese název Štramberský expres.

„Cílem je co nejlépe propojit obyvatele velkých měst i s tou nejvzdálenější vesnicí. Cestující by se měl co nejrychleji a pohodlněji dostat kamkoliv, aniž by předtím musel složitě dohledávat spoje nebo kupovat několik různých jízdenek. Zavázali jsme se, že nezrušíme žádnou trať, naopak tam, kde to technický stav umožňuje, podporujeme snahy oživit tratě,“ komentoval nový grafikon moravskoslezský radní pro dopravu Jakub Unucka.

Kraj uzavřel smlouvy s Českými drahami v režimu netto, pro většinu tratí do roku 2025. Během platnosti jízdního řádu 2019/2020 ujedou regionální vlaky ČD v Moravskoslezském kraji téměř 7,2 milionu vlakových kilometrů, což je o 1,5 procenta více než letos. Kraj za to zaplatí přes miliardu korun.

„České dráhy zde denně vypraví 57 spěšných a 766 osobních spojů. Kraj si u nás objednal větší rozsah dopravy včetně čtyř párů nových spěšných vlaků do Štramberku,“ doplnil ředitel odboru regionální dopravy Českých drah Jiří Ješeta. Netto smlouvy znamenají, že vedle krajského tarifu ODIS platí nadále i tarif ČD.

Cestující by se měli dočkat i nových vozidel. Už příští rok by měla být nasazena první z pěti objednaných netrakčních push-pull souprav pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm město. Vyrábí je Škoda Transportation. V souvislosti s tím budou nasazeny na uvedenou trať i modernizované dieselové lokomotivy řady 750.7.

Podobně jako v jiných krajích dostanou šanci na další kariéru i klasické motoráky řady 810 a jejich přípojné vozy. Po modernizaci (celkem jde o 14 motoráků a deset přípojných vozů) budou nasazovány přednostně na tratě Studénka – Veřovice a Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou. Později se s nimi počítá i pro trať Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov. Budou mít například wifi, klimatizaci nebo polospouštěcí okna. Příští rok by měly být nasazeny první dva i s přípojnými vozy.

Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji (Pramen: ČD)

• Mezi největší změny patří zavedení čtyř párů přímých spěšných vlaků z Ostravy hl.n. přes Studénku, Příbor a Kopřivnici do Štramberku a zpět s dobou jízdy z Ostravy hl.n. do Štramberku cca 50 minut. Nyní cestující musí minimálně jednou přesedat a cesta tak trvá zhruba 60 minut. Soupravu spěšných vlaků bude tvořit modernizovaný motorový vůz 842 spolu s přípojným vozem Bdtn757, který umožňuje přepravu jízdních kol a kočárků. U spěšných vlaků z Ostravy je zabezpečena návaznost ze Štramberku směr Veřovice. Od nového spěšného vlaku 1641 (Štramberk odj. 5:56, Studénka příj. 6:19) je v pracovní dny a sobotu ve Studénce zajištěn okamžitý přípoj na vlak Ex 548 „Ostravan“ (odj. 6:22), do Prahy, podobně pak večer zpět v pracovní dny a neděli přípoj od Ex 549 „Ostravan“ z Prahy (příj. 21:36) na nový osobní vlak 23138 (Studénka odj. 21:42, Štramberk příj. 22:05).

• Rychlé odpolední spojení z Ostravy do Příbora, Kopřivnice a Štramberku doplňuje v pracovní dny díky nově navázaným přípojům ve Studénce možnost spojení z Ostravy hl.n. ve 14:50 / 16:50, Studénka příj. 15:11 / 17:11 s přípojem v 15:17 / 17:17.

• Zlepšením má být zavedení spěšného vlaku Sp 1602 již z Třince (odj. 4:00), denně až do Ostravy hl.n. (místo na zastávku Ostrava-Stodolní), příj. 4:50 – zde je možnost přestupu na SC 516 Pendolino (odj. 5:15) do Prahy.

• Až do Ostravy hl.n. (místo na zastávku Ostrava-Stodolní) pojedou i spěšné vlaky z Českého Těšína, resp. Návsí Sp 1604 a Sp 1608 (Ostrava hl.n. příj. 6:00 / 8:00).

• Pro zabezpečení přípojových návazností od vlaků dálkové dopravy pojede z Ostravy-Svinova denně ve 23:07 nový vlak 2841 do Havířova (příj. 23:30).

• Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou budou prodlouženy páteční večerní vlaky až do / z Vítkova (dnes jezdí pouze do Oder).

Tagy jízdní řád Moravskoslezský kraj Top
118 komentářů