Modré zóny na Chodově a Hájích. Praha 11 zvažuje zapojení do systému placeného parkování
Situace s parkováním na Jižním Městě je podle radnice neutěšená a v posledních letech se výrazně zhoršila.
Radnice Prahy 11, pod kterou patří velká část Jižního Města (Chodov, Háje), zvažuje zapojení do systému parkovacích zón placeného stání. Chce o tom vést diskuzi s obyvateli městské části. Na dotaz ČTK to uvedl radní městské části pro dopravu Libor Vrkoč (HPP11). Prvotní záměr případného zavedení zón podle něj plánuje vedení radnice předložit na zastupitelstvo po prázdninách. Možnost zapojení do systému kritizuje předseda klubu zastupitelů opozičního ANO Ondřej Prokop.
„Nejdříve na zářijovém zastupitelstvu bude předložen k diskuzi případný záměr instalace parkovacích zón. Každopádně vedení městské části podmiňuje zavedení zón placeného stání opravdu širokou veřejnou diskuzí – a například i místním referendem,“ uvedl radní. Dodal, že městská část také zřejmě na podzim nechá udělat novou dopravní analýzu, protože ta poslední vznikla těsně po pandemii koronaviru, tedy v nestandardní situaci.
Zapojení do systému prosazuje předseda dopravního výboru zastupitelstva městské části Ondřej Svoboda z uskupení Praha 11 Sobě. Situace s parkováním je podle něj v Praze 11 neutěšená a v posledních letech se výrazně zhoršila, což potvrzují statistiky městské policie. „Parkuje se běžně na chodnících, na přechodech a v křižovatkách. Situace je na mnoha místech nebezpečná i kvůli omezenému průjezdu hasičů. Podle koncepce, která byla pro Prahu 11 vypracována, by zóny placeného stání tuto situaci významně vylepšily,“ uvedl.
Dodal, že výbor pro dopravu doporučil radě posunout zapojení do systému o krok dál, ale politické rozhodnutí teprve musí padnout. „Budeme o věci nadále jednat s koaličními i s dalšími zastupiteli a zasadíme se o zapojení veřejnosti, což odpovídá programovému prohlášení,“ uvedl.
Proti zavedení modrých zón se na facebooku vyjádřil opoziční zastupitel Prokop, podle kterého není na Jižním Městě dost parkovacích míst pro místní ani v noci, kdy by případní mimopražští odjížděli domů. „Hnutí ANO je absolutně proti zavedení modrých zón za stávající situace. Podle studie chybí minimálně 3 000 parkovacích míst. V některých velmi zatížených lokalitách Jižního Města by počet parkovacích míst musel narůst o 150 procent, aby všichni rezidenti měli místo k parkování,“ uvedl Prokop. Dodal, že v takové situaci považuje nehorázné chtít po místních za parkování peníze.
Parkovací zóny se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere město ročně okolo půl miliardy korun. Vedení hlavního města podle dřívějších vyjádření primátorova náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) aktuálně připravuje komplexní úpravu systému, zahrnující například zavedení zvýhodněného kreditu pro parkování návštěv rezidentů.
Praha 11 zahrnuje Chodov a Háje a podle Českého statistického úřadu má asi 73.000 obyvatel. Vládne v ní koalice Hnutí pro Prahu 11 (HPP11), Pirátů a Prahy 11 Sobě.