Modernizace trati Budapešť – Bělehrad vázne, Číňané nemohou stavbu dokončit
Práce na modernizaci se zcela zastavily.
Další pokus čínských firem o proniknutí do byznysu výstavby dopravní infrastruktury v Evropské unii končí fiaskem. Po neúspěchu při stavbách polských dálnic končí podobně i modernizace železničního koridoru z Budapešti do Bělehradu. Práce na zrychlení trati mezi Maďarskem a Srbskem se prakticky zastavily.
O problémech informoval maďarský server Telex.hu. Práce na projektu za desítky miliard korun stojí, maďarská společnost V-Híd již přesunula z trati veškerou techniku na modernizaci trati z Budapešti do Vídně.
Podle serveru Telex.hu je za zastavením stavby problém se zaváděním vlakového zabezpečovače ETCS. Jeho čínská podoba není v EU schválená.
Podle serveru Vsquare ze stavby odešly i čínské firmy a není jasné, kdy se práce obnoví. Místní média uvádějí, že premiér Viktor Orbán chce tento problém řešit při své cestě do Číny.
O modernizaci železniční trati Budapešť – Bělehrad rozhodla vláda už v roce 2014 a v roce 2015 byly s čínským a srbským vedením dohodnuty podrobnosti. Smlouva však byla uzavřena až o čtyři roky později, v roce 2019. Modernizace počítá s rychlostí 160 km/h.
Zakázku na modernizaci získalo sdružení firem RM International Zrt a China Tiejiuju Engineering & Construction LLC a China Railway Electrification Engineering Group (Hungary) Ltd. RM International patří Lőrincovi Mészárosovi, někdejšímu politikovi. Do jeho skupiny patří i V-Híd, který se marně snažil uspět na českém trhu. Telex.hu připomíná možné šance české společnosti AŽD Praha na dokončení zakázky. V-Híd a AŽD spolu uzavřely společný podnik na výrobu zabezpečovacích zařízení.